Κ. Γεράρδος (Πλαίσιο Computers): Το να γίνει κάποιος CEO είναι μαραθώνιος, όχι αγώνας δρόμου

Κ. Γεράρδος (Πλαίσιο Computers): Το να γίνει κάποιος CEO είναι μαραθώνιος, όχι αγώνας δρόμου

Τα 5+1 στοιχεία με τα οποία θα πρέπει να πορεύεται ένας CEO αναπτύσσει ο κ. Κωνσταντίνος Γεράρδος, CEO της Πλαίσιο Computers, ο οποίος μεταξύ άλλων αναφέρεται στο πώς αντέδρασε η εταιρεία στο σοκ που προκάλεσε η πανδημία του κορονοϊού και τα lockdowns. 

- Το λιανεμπόριο δέχθηκε ένα σοκ με την πανδημία του κορονοϊού και τις καραντίνες. Πώς αντέδρασε η ομάδα του Πλαισίου Computers, τι αλλαγές κάνατε για να ανταπεξέλθετε στις νέες προκλήσεις;

Στον κλάδο μας, το σοκ θεωρείται κανονικότητα. Η κανονικότητα αυτή, μπορεί να ξεπεραστεί μέσω των σωστών υποδομών και μιας ευέλικτης, real-time management κουλτούρας της επιχείρησης -ακόμα κι αν το σοκ έφτασε σε νέα επίπεδα, λόγω της πανδημίας.

Πρώτο μας μέλημα ήταν η ασφάλεια των ανθρώπων μας, κι έτσι από την πρώτη μέρα δουλέψαμε όλοι από το σπίτι. Για να κάνουμε real-time management από το σπίτι, αναπτύξαμε μοντέλα εσωτερικής επικοινωνίας, ώστε να παραμένει συντονισμένη η ομάδα διοίκησης και έτσι μπορέσαμε να "τιμονεύσουμε" την Πλαίσιο και να ανταπεξέλθουμε άμεσα σε όποια αλλαγή προέκυπτε, σε ημερήσια, ακόμα και σε ωριαία βάση.

Μία από τις άμεσες επιπτώσεις του lockdown ήταν να μηδενιστεί η λειτουργία του "μεγάλου" καναλιού πώλησης, αυτό του καταστήματος και να εκτοξευτεί η λειτουργία του e-commerce, το οποίο με τη σειρά του εκτόξευσε τις ζητήσεις στο call center και στο logistics. Τι κάνεις όμως όταν τριπλασιάζεται η δουλειά στο call center και στα logistics, αλλά το ανθρώπινο δυναμικό είναι στο 1/3 της ζήτησης; 

Εμείς, έχοντας μια πολύ ανθρωποκεντρική κουλτούρα και ένα management που κατά το 90% έχει εξελιχθεί μέσα από την Πλαίσιο, ζητήσαμε από τους συναδέλφους στα καταστήματα, εφόσον ήθελαν, να μη βγουν σε αναστολή & να βοηθήσουν στα τμήματα call center & logistics. Το μεγαλύτερο ποσοστό ήταν θετικό, κι έτσι καλύφθηκε η ζήτηση.

Ακόμη, είχαμε ήδη στη φαρέτρα μας state-of-the art υποδομές με sophisticated logistics centers, AI in-house call center & καινοτόμα πλατφόρμα e-commerce, οι οποίες πέρασαν με επιτυχία τα crash tests του capacity παρά το φόρτο παραγγελιών & χωρίς να χάσουμε την ποιότητα των παραδόσεών μας.

Εφόσον, λοιπόν, είχαμε ήδη την επιπλέον ομάδα ανθρώπων & τις γερές υποδομές να διαχειριστούν τα πολλές φορές ασύλληπτα νούμερα παραγγελιών και παραδόσεων, χαράξαμε μία νέα στρατηγική. "Πατήσαμε γκάζι" στο marketing budget αλλάζοντας καμπάνιες κάθε εβδομάδα, όταν όλη η αγορά πάγωσε. Έτσι, οι καταναλωτές μας επέλεξαν όχι γιατί μας είδαν, αλλά γιατί αποκόμισαν εξαιρετική εμπειρία αγοράς & αυτό μας άφησε παρακαταθήκη την αξιοπιστία & την αγάπη για το brand μας.

- Ποια είναι τα βασικά "μαθήματα" που κρατάτε ως manager από αυτό το διάστημα;

Η αξία των υποδομών. Τα έργα αυτά στα οποία επενδύεις μεγάλο budget, πολύ χρόνο και αφοσίωση & δεν περιμένεις άμεσα επιστροφή κεφαλαίου. Το logistics center στη Μαγούλα, αποτελεί ένα έργο 30 εκατ. ευρώ, το οποίο ολοκληρώθηκε το 2009 με πρόβλεψη να μας δώσει πρόσθετη αξία 2-3 χρόνια αργότερα, το οποίο όμως απέδωσε τα μέγιστα κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Οι υποδομές είναι μια έννοια η οποία συνήθως υπονομεύεται από έναν manager που έχει στοχεύσει νίκες τρίμηνες ή ετήσιες, ενώ το ουσιαστικό κέρδος κρύβεται σε βάθος 5-10 χρόνων.

Η αξία της δεμένης ομάδας. Σημασία δεν έχει μόνο πόσο ικανούς ανθρώπους έχεις, αλλά το πόσο καλά συνεργάζονται μεταξύ τους. Αν ο καθένας πορεύεται σαν ένα ανεξάρτητο, καλοκουρδισμένο κύτταρο, ο οργανισμός δε θα μπορέσει να λειτουργήσει σωστά, ιδιαίτερα στις περιπτώσεις που περνάει το "σοκ" και απαιτεί αστραπιαίες αποφάσεις. Η ομάδα διοίκησης στην Πλαίσιο απαρτίζεται από 25 συνεργάτες, οι οποίοι συνεργαζόμαστε χωρίς εγωισμούς και ατζέντα.

Η αξία της συνεισφοράς στο κοινωνικό σύνολο. Οφείλουμε να αντιλαμβανόμαστε την ευθύνη που έχουμε απέναντι στην κοινωνία. Μία εταιρεία πάει καλά, όταν δραστηριοποιείται σε μία κοινωνία που ζει καλά. Άρα, οφείλουμε να στηρίξουμε τους εργαζομένους μας και να συνεισφέρουμε στο σύνολο, γιατί είναι κάτι που αργά ή γρήγορα θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε.

Η αξία της εταιρικής κουλτούρας. Τίποτα δεν μπορεί να σε κάνει να κουνηθείς γρήγορα, παρά μόνο η κουλτούρα, η μηχανική μνήμη του συνόλου που αντιδράει με συγκεκριμένο τρόπο σε ένα ερέθισμα. Οι άνθρωποί μας δεν χρειάστηκε να κάθονται δίπλα ο ένας στον άλλο για να παρακινηθούν να δουλέψουν μαζί, γι’ αυτό και όταν ξεκίνησε η πρώτη καραντίνα είδαμε στην πράξη να δουλεύουν ακόμα πιο ενωμένοι, ακόμα περισσότερα projects.

- Πώς εκπαιδεύεται, ενημερώνεται και ανταλλάσσει απόψεις και καλές πρακτικές ένας/μία CEO σήμερα;

Ξεκινάμε με δεδομένο ότι η εκπαίδευση πρέπει να αποτελεί μέρος του calendar ενός CEO. Ένα calendar που περιλαμβάνει τρεις σημαντικούς πυλώνες: εκπαίδευση, έκθεση σε νέα ερεθίσματα και χρόνο για σκέψη.

Πώς επιτυγχάνεται αυτό; 
Σε πρώτο επίπεδο, με συμμετοχή σε business courses ή executive lessons. Εκεί, δεν έχεις μόνο πρόσβαση στη γνώση, αλλά και ευκαιρία να μοιραστείς με CEOs ανά τον κόσμο εμπειρία και νέους τρόπους management. 

Με νέα ερεθίσματα. Πως είναι ένα retail μοντέλο σε άλλες περιοχές του κόσμου; Υπάρχει κάτι περίεργο σε κάποια αλυσίδα στην Κίνα; Μπορούμε να λάβουμε μέρος σε παγκόσμια retail/e-tail conferences και σε εκθέσεις; Όλα αυτά θα σου δώσουν τη δυνατότητα όχι μόνο να δεις νέες παραστάσεις και να μελετήσεις on-site άλλες εταιρείες & business models, αλλά και να τα φέρεις στον δικό σου οργανισμό.

Με τον απαιτούμενο χρόνο για να σκεφτείς όλα τα παραπάνω. Τη στιγμή που δε βρίσκεσαι σε περιβάλλον γραφείου και δε διασπάται η προσοχή σου, έχεις τη δυνατότητα να αξιολογήσεις -και γιατί όχι να αναθεωρήσεις τη στρατηγική σου και να γράψεις νέες ιδέες.

Σε δεύτερο επίπεδο, ιδιαίτερα ωφέλιμος σε όλα τα παραπάνω θα σταθεί ο κύκλος εμπιστοσύνης. Οι άνθρωποι αυτοί που έχεις επιλέξει & εμπιστεύεσαι. Έχουν diverse εμπειρία σε διάφορα θέματα, γνωρίζεις ότι θα λάβεις unbiased γνώμη και δεν έχουν να κερδίσουν ή να χάσουν κάτι από εσένα. 

Σε τελευταίο, αλλά εξίσου σημαντικό επίπεδο, πρέπει ο χρόνος αυτός που θα αφιερώσεις για τα παραπάνω, να είναι διαθέσιμος και επιτρεπτός στα στελέχη σου.

Τo inflow πληροφορίας και ιδεών που θα φέρει στον οργανισμό η κίνηση αυτή είναι ασύλληπτο και θα φέρει μόνο καλό αποτέλεσμα.

- Ένα νέο στέλεχος που έχει τη φιλοδοξία να γίνει CEO, τι θα το συμβουλεύατε;

Αρχικά, θα πρέπει να ορίσουμε τι είναι ο CEO.            
Κυνικά, είναι ο άνθρωπος ο οποίος μέσα σε έναν οργανισμό έχει τον μεγαλύτερο μισθό και τα μεγαλύτερα bonus. Ακόμη, είναι και το πρόσωπο του οργανισμού, οπότε του αναλογεί ένα μεγάλο ποσοστό "δόξας". Στην πραγματικότητα, είναι αυτός που καλείται συνεχώς να επιλύει τα top level προβλήματα όλου του οργανισμού – αυτά που κανένα επίπεδο δεν έχει καταφέρει να λύσει αλλά παράλληλα είναι και ο φέρων του stress του συνολικού αποτελέσματος του οργανισμού.

Αναφορικά με τις "τεχνικές" γνώσεις, θα πρέπει να περάσει από τα vital τμήματα του οργανισμού - τον πυρήνα που θα του δώσει την γενική εικόνα όλης της λειτουργίας. Ακόμη, θα πρέπει να έχει στρατηγική σκέψη και γρήγορη απόκριση.

Ωστόσο, θα πρέπει πάντα να πορεύεται με τα εξής:

- Το να γίνεις CEO είναι ένα long term project. Το να γίνεις καλός CEO χρειάζεται κώδικα ηθικής. Η έλλειψη ηθικής μπορεί βραχυπρόθεσμα να σε πάει μπροστά, μακροπρόθεσμα όμως η συμπεριφορά επιστρέφει.  

- Απαιτεί πολύ σκληρή δουλειά. Αν δεν ξεπερνάς ένα πολύ μεγάλο μέρος του κόσμου που έχεις δίπλα σου τόσο σε smart work, όσο και σε hard work, δεν έχεις μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης.

- Χτίσε πολύ καλές ομάδες. Η νοοτροπία του συγκεντρωτισμού και μιας σταθερά μέτριας ομάδας έχει νόημα μόνο αν έχεις ως στόχο να μην εξελίξεις την πορεία σου. Η πολύ καλή ομάδα από την άλλη, έχει ως αποτέλεσμα περισσότερο χρόνο για εσένα να κάνεις το next step. 

- Έχε ένα εσωτερικό ξυπνητήρι στασιμότητας. Όρισε ξεκάθαρα τι είναι αυτό που ζητάς από τον οργανισμό, φέρε αποτέλεσμα, όρισε αυτά που θέλεις να κάνεις στη συνέχεια. Όταν βλέπεις ότι κάνεις το ίδιο πράγμα για πολύ καιρό, πρέπει να χτυπάει το ξυπνητήρι.

- Βρες τον κατάλληλο οργανισμό: Ανήκει σε κλάδο που αγαπάς, έχει όραμα και δίνει ευκαιρίες, η κουλτούρα και το αξιακό του σύστημα ταιριάζουν με τα δικά σου.

Το να γίνει κάποιος CEO είναι μαραθώνιος, όχι αγώνας δρόμου. Γι’ αυτό, ως bonus, έχω να προσθέσω το εξής: κάνε energy management. Όταν τα δίνεις όλα στην αρχή, ο οργανισμός αντέχει. Το delayed reaction θα έρθει όταν πλέον δεν θα μπορείς να αντιδράσεις. Γι’ αυτό, πρέπει να βρεις κάτι το οποίο θα σου δίνει ενέργεια & και θα σε ξεκουράζει & θα το αντιμετωπίζεις σαν να είναι επαγγελματική υποχρέωση.

Περισσότερα από Forbes

Τα "μυστικά" της αποτελεσματικότητας ενός ΔΣ στο επίκεντρο του School of Leadership Practice

Με ανανεωμένο στρατηγικό αφήγημα και εμπλουτισμένο πρόγραμμα ξεκινά τη νέα χρονιά η Σχολή Ηγετικής Πρακτικής (School of Leadership Practice) του CEO Clubs Greece: η εκπαιδευτική πλατφόρμα του οργανισμού που στόχο έχει να βοηθήσει CEOs και επιχειρηματίες στην Ελλάδα να αντιμετωπίσουν επιτυχώς τις προκλήσεις του σήμερα και, κυρίως, του αύριο.

Διονύσης Τσίτος, Managing Director και Μέλος Δ.Σ. της Volton: Επενδύουμε στην καινοτομία και την ευελιξία

Για τις βαθιές αλλαγές που έχει φέρει η ψηφιακή μετάβαση στις σχέσεις εντός των επιχειρήσεων, στη λειτουργία και τη στρατηγική τους, μιλά ο κ. Διονύσης Τσίτος, Managing Director και Μέλος Δ.Σ. της Volton Ελληνική Ενεργειακή Α.Ε.

Ηλίας Μανούσος, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Kantar Ελλάδας: Οι άνθρωποί μας είναι το μεγάλο μας πλεονέκτημα

Στο επίκεντρο της αποστολής της Kantar - κορυφαία εταιρεία έρευνας αγοράς, insights και analytics με συνεργασίες με τους 98 από τους 100 μεγαλύτερους διαφημιζόμενους παγκοσμίως - βρίσκεται η χάραξη στρατηγικών μάρκετινγκ που θα εξασφαλίσουν στους πελάτες της μία βιώσιμη ανάπτυξη, όπως εξηγεί ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ηλίας Μανούσος.

Δρ Νίκος Πατσατζής (CEO ERGOTRAK): Συμμετέχουμε δυναμικά στην προσπάθεια εξηλεκτρισμού της χώρας

"Η ERGOTRAK μεταβαίνει δυναμικά στη νέα εποχή με προϊόντα και υπηρεσίες σε όλους τους τομείς που δραστηριοποιείται αλλά και νέες δραστηριότητες, όπως η αποθήκευση και η διαχείριση της ηλεκτρικής ενέργειας".

CEO Clubs Greece: Συν-δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για την επίτευξη εκθετικής ηγεσίας στην Ελλάδα

Οι καταιγιστικές αλλαγές σε γεωπολιτικό, ενεργειακό, περιβαλλοντικό, δημογραφικό και τεχνολογικό επίπεδο πιέζουν τις παγκόσμιες οικονομίες και την κοινωνία ως σύνολο προς το κατώφλι μίας νέας εποχής, πολλά υποσχόμενης αλλά ταυτόχρονα "τρομακτικής" λόγω της πληθώρας αγνώστων παραμέτρων που δεν γνωρίζουμε ακόμα πώς να αντιμετωπίσουμε επιτυχώς.

Έλενα Μίχαλου (ΓΔ DIASTASIS): Προτεραιότητά μας η ανάπτυξη μακροχρόνιων σχέσεων εμπιστοσύνης με τους πελάτες μας

"Το κύριο ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα είναι η προσέγγισή μας ως "ONE-STOP-SHOP", προσφέροντας ολοκληρωμένες υπηρεσίες που καλύπτουν τις ανάγκες των πελατών μας σε κάθε στάδιο, από τον σχεδιασμό έως την υλοποίηση".

Κώστας Θεοδωρακόπουλος (ΕΛΣΑ-SILGAN): Βασικός στόχος μας να παραμείνουμε σταθερά η πρώτη επιλογή των πελατών μας

Ένας δεύτερος στόχος είναι η συνεχής ανάπτυξη και βελτίωση των δυνατοτήτων και των δεξιοτήτων των στελεχών μας σε όλα τα επίπεδα.

Σχεδιάζοντας την ηγεσία μεγάλης κλίμακας στο Forum Νοεμβρίου του CEO Clubs Greece

Το Forum του CEO Clubs Greece έχει μετατραπεί σε θεσμό για την επιχειρηματική κοινότητα χάρη στις θεματικές που αναλύει και τον τρόπο που συνδυάζει αποτελεσματικά θεωρία και πράξη.

Νικόλας Χριστοδούλου (CHB Group): Πολυδιάστατη και απαιτητική πρόκληση η διοίκηση μιας οικογενειακής επιχείρησης

Τις προκλήσεις στη διοίκηση μιας οικογενειακής επιχειρήσεις με μακρά ιστορία που λειτουργεί πλέον σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, διατηρώντας όμως τις τοπικές της ρίζες, αναδεικνύει ο διευθύνων σύμβουλος της "CHB Group - Greek Christodoulou Bros SA", Νικόλας Χριστοδούλου.

CEO Clubs Greece: Συζητώντας με τον CEO του ATHEX τις προοπτικές ανάπτυξης της Ελληνικής Επιχειρηματικότητας μέσα από το Χρηματιστήριο Αθηνών

Στο πλαίσιο του κύκλου ομιλιών "On the Frontline" που οργανώνει το CEO Clubs Greece πραγματοποιήθηκε συζήτηση με τον κύριο Γιάννο Κοντόπουλο, CEO του ATHEX Group, για τις προοπτικές ανάπτυξης της Ελληνικής επιχειρηματικότητας μέσα από το Χρηματιστήριο Αθηνών.

Γιάννης Καντώνιας (Cosmos Aluminium): Ενισχύουμε συνεχώς το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα στην παγκόσμια αγορά

"Εργαζόμαστε για τη μακροπρόθεσμη, βιώσιμη ανάπτυξη που θα θέσει νέα πρότυπα για την αποτελεσματικότητα και την περιβαλλοντική ευθύνη στον κλάδο μας".

Ν. Σινογιάννης, Γενικός Διευθυντής Porsche: H σχέση των Ελλήνων με την Porsche παραμένει διαχρονικά σταθερή και διαρκώς ισχυροποιείται

Με "όχημα" τα νέα της μοντέλα – την αναβαθμισμένη Taycan, την ολοκαίνουργια Panamera, την ανανεωμένη 911 και την αμιγώς ηλεκτρική Macan – η Porsche επιδιώκει να εδραιώσει ακόμη περισσότερο την παρουσία της στην ελληνική αγορά.