Τον σχεδιασμό της Avolta (Hellenic Duty Free Shops) για την ανάπτυξη περισσότερων σημείων σε σημεία εξόδου της χώρας, αλλά και το νέο επενδυτικό πλάνο των 6 εκατ. ευρώ για το 2025, παρουσιάζει στο CEO Talks η κα Μαρία Ιωαννίδου, Γενική Διευθύντρια και Country Manager της εταιρείας.
Ο σχεδιασμός αυτός ακολουθεί δύο εξαιρετικές χρονιές, το 2023 και το 2024 με διαδοχικά ρεκόρ στα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας, όπως σημειώνει η ίδια. "Το 2023 κάναμε ρεκόρ πωλήσεων όλων των εποχών, το οποίο σπάσαμε πάλι το 2024", επισημαίνει. "Εάν δεν αλλάξει κάτι στο ευρύτερο γεωπολιτικό περιβάλλον προς το δυσμενέστερο, αναμένουμε μία νέα εξαιρετική χρονιά το 2025", προσθέτει.
Ταυτόχρονα υπογραμμίζει ότι πλέον "ζούμε στην εποχή του permacrisis. Διαρκώς πρέπει να είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε μία νέα κρίση. Υγειονομική; Γεωπολιτική; Κοινωνική; Οικονομική; Έρχονται κατά κύματα", αναφέρει χαρακτηριστικά. Σε αυτό το πλάισιο σημειώνει ότι "πρέπει να προσπαθούμε να έχουμε οργανισμούς που να είναι ανθεκτικοί. Να έχουν δυνατή κουλτούρα, γερά θεμέλια, σταθερή οικονομική βάση και ανθρώπους με εμπιστοσύνη στην εταιρία, που θα στηρίξουν τον οργανισμό σε κάθε περίσταση. Όσο κλισέ και αν είναι, our bigger asset is our people".
Ολόκληρη η συνέντευξη:
Ποια είναι η συμβολή του εισερχόμενου τουριστικού ρεύματος στην κίνηση των Duty Free Shops στην Ελλάδα;
Σίγουρα όπως λέει συχνά και ο CEO του group είμαστε στον καλύτερο κλάδο του κόσμου. Δεν χρειάζεται να βγούμε να ψάξουμε τους πελάτες ούτε να τους κυνηγήσουμε, έρχονται στα μαγαζιά μας από μόνοι τους. Και μετά τον covid πραγματικά έρχονται κατά εκατομμύρια.
Δεν αρκεί όμως να έρθουν, ή να περάσουν, πρέπει να μπορούμε να τους εξυπηρετήσουμε αλλά και να ξέρουμε τι θέλουν να βρουν στο αεροδρόμιο, πόσα είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν, πόσο χρόνο έχουν στην διάθεσή τους.
Αν κάνουμε λοιπόν καλά τη δουλειά μας, ένα μεγάλο μέρος των τουριστών, μετατρέπεται σε πελάτες. Αυτή είναι η βάση μας, άρα ο αριθμός τους είναι η απολύτως κινητήρια δύναμη στον κλάδο μας.
Υπάρχει αυτή τη στιγμή σχεδιασμός για την ανάπτυξη περισσότερων σημείων σε σημεία εισόδου και εξόδου της χώρας;
Εμείς σαν εταιρία μπορούμε να ανοίγουμε καταστήματα όπου υπάρχουν επιβάτες που ταξιδεύουν προς τρίτες χώρες, γι αυτό και δεν έχουμε παρουσία σε όλες τις εξόδους της χώρας. Πέρυσι με την εισαγωγή πτήσεων από το Ισραήλ προς τα Ιωάννινα, για παράδειγμα, ανοίξαμε το νέο μας κατάστημα στο αεροδρόμιο. Τώρα συζητάμε να ανοίξουμε ένα νέο κατάστημα σε λιμάνι. Δεν είναι απλή διαδικασία όπως φαντάζεστε γιατί εκτός από τις πτήσεις ή τις αναχωρήσεις, θα πρέπει να υπάρχει και ο χώρος για να ανοιχτεί αυτό το κατάστημα, και όσοι έχετε ταξιδέψει στα μικρά μας νησιά, ξέρετε ότι και τα αεροδρόμια αλλά και τα λιμάνια είναι πολύ περιορισμένα χωροταξικά.
Επόμενο μεγάλο άνοιγμα για εμάς πιστεύω ότι θα είναι το αεροδρόμιο στο Καστέλι το 2027, για το οποίο κάνουμε μεγάλα σχέδια.
Έχετε καταρτίσει πλάνο επενδύσεων που σχετίζεται με την αναβάθμιση των καταστημάτων και των υποδομών σας;
Φυσικά. Η εταιρία μας λειτουργεί 47 καταστήματα σε λιμάνια, αεροδρόμια και σύνορα. Εκτός από τα προβλήματα που προκύπτουν λόγω παλαιότητας και φθοράς, έχουμε και συμβατικές υποχρεώσεις ανακαίνισης σε τακτά χρονικά διαστήματα. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι όπως εξελίσσεται το ταξίδι, το είδος των επιβατών, οι νέες τεχνολογίες αλλά και οι αλλαγές στις εθνικότητες λόγω γεωπολιτικών εξελίξεων, απαιτούν ένα διαρκή έλεγχο και εκσυγχρονισμό των καταστημάτων, γιατί αλλιώς δείχνουν παρωχημένα και άρα μη ελκυστικά.
Ως εταιρία έχουμε επενδύσει περίπου 45 εκατ. από το 2015 έως σήμερα και έχουμε ένα επενδυτικό πλάνο περίπου 6 εκατ. για το 2025.
Ποια ήταν η πορεία των οικονομικών αποτελεσμάτων της εταιρείας το 2023 και 2024 και ποια είναι η πρόβλεψή σας για το 2025;
Δεδομένου ότι όπως είπα και παραπάνω, οι πωλήσεις μας είναι σχεδόν ευθέως ανάλογες του τουριστικού κύματος, αντιλαμβάνεστε ότι και οι δύο χρονιές ήταν εξαιρετικές. Το 2023 κάναμε ρεκόρ πωλήσεων όλων των εποχών, το οποίο σπάσαμε πάλι το 2024. Εάν δεν αλλάξει κάτι στο ευρύτερο γεωπολιτικό περιβάλλον προς το δυσμενέστερο, αναμένουμε μία νέα εξαιρετική χρονιά το 2025.
Αναφέρετε μας ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ο επικεφαλής μίας επιχείρησης σε ό,τι αφορά τη διαχείριση του έμψυχου δυναμικού και της ομάδας με την οποία συνεργάζεται.
Η ή ο επικεφαλής μίας επιχείρησης θα πρέπει να μπορεί να προσαρμόσει το ηγετικό του μοντέλο στη διαφορετικότητα των ομάδων του. Να δεχτεί και να κατανοήσει την ατομικότητα. Πρέπει να εμπνέει αυτοπεποίθηση να χτίζει εμπιστοσύνη, να προωθεί τη συνεργασία και τη συμπερίληψη στις αποφάσεις, και να δημιουργεί ένα κοινό στόχο. Να έχει αυτογνωσία και προσαρμοστικότητα αλλά και συνέπεια μεταξύ των λόγων και των πράξεων του. Δεν υπάρχει τίποτα που να εξαφανίζει την εμπιστοσύνη πιο γρήγορα από την ασυνέπεια.
Τι συναισθήματα προκαλεί η ίδια η θέση του/της CEO και πώς τα διαχειρίζεστε;
Με ενθουσιάζει η δουλειά αυτή παρότι όταν ξεκινούσα την καριέρα μου δεν είχα πει ποτέ ότι θέλω να γίνω CEO. Πάντα μου άρεσε να μαθαίνω νέα πράγματα, να έχω μία συνολική εικόνα για αυτά που κάνω, να έχω προφανώς decision making power, να μπορώ να δω τα αποτελέσματα των πράξεων μου, και να αφήνω το αποτύπωμά μου, στους ανθρώπους και τους οργανισμούς.
Μου αρέσει που ηγούμαι ενός μεγάλου οργανισμού που έχει τη δύναμη να βοηθήσει. Όχι μόνο τους εργαζόμενους, τους προμηθευτές και τους συνεργάτες, αλλά και τις κοινωνίες μέσα στις οποίες ζει.
Είναι απίστευτα μεγάλη ευθύνη αλλά και κίνητρο η γνώση ότι οι πράξεις και οι ενέργειές σου έχουν αντίκτυπο στις ζωές τόσων ανθρώπων. Στην καθημερινότητά τους, στην ποιότητα της προσωπικής αλλά και της εργασιακής ζωής τους, στη ψυχολογία τους, στο εισόδημά τους.
Παράλληλα είναι επίσης σημαντικό να έχεις τη δύναμη να οργανώνεις δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης που έχουν αντίκτυπο. Εμείς σαν εταιρία τρέχουμε από φέτος ένα εξαιρετικό πρόγραμμα, το οποίο θα ανακοινωθεί επίσημα σε μερικές μέρες, και το οποίο θα βελτιώσει αισθητά την καθημερινότητα πολλών κατοίκων των ακριτικών μας νησιωτικών και χερσαίων περιοχών.
Πώς εκπαιδεύεται, ενημερώνεται και ανταλλάσσει απόψεις και καλές πρακτικές ένας/μία CEO σήμερα;
Ευτυχώς στην εποχή μας μία CEO έχει όλα τα μέσα που χρειάζεται. Υπάρχουν εκπαιδευτικά προγράμματα μεγάλων πανεπιστημίων που μπορούν να γίνουν σε μεγάλο μέρος διαδικτυακά, υπάρχουν συνέδρια και θεματικές ημερίδες αλλά υπάρχει και ειδικός τύπος. Εγώ θεωρώ ότι επίσης βοηθάνε πολύ τα βιβλία προσωπικής ανάπτυξης, αλλά και οι βιογραφίες, σημαντικών και πετυχημένων ανθρώπων. Νομίζω ότι εδώ ο κίνδυνος είναι να χαθεί κανένας στον τεράστιο όγκο των προσφερόμενων ενημερώσεων και να χάσει τη μεγάλη εικόνα. Θέλει προσοχή και καλή αξιολόγηση του υλικού που μας προσφέρεται. Όλες οι έρευνες δεν είναι το ίδιο αξιόπιστες, και όλοι οι ομιλητές δεν έχουν την ίδια βαρύτητα.
Ποιες ικανότητες και δεξιότητες εκτιμάτε ότι στο μέλλον θα απαιτηθούν να κατέχουν τα νέα και πολλά υποσχόμενα στελέχη;
Το μέλλον ανήκει στα soft skills. Αυτό γίνεται ξεκάθαρο μέρα μέρα. Περάσαμε τις εποχές που οι σπουδαγμένοι ήταν λίγοι και περιζήτητοι. Τώρα όλοι έχουν πλέον ένα πτυχίο και ένα μεταπτυχιακό. Αυτό που κοιτάμε λοιπόν πια, είναι ο χαρακτήρας. Το ποιόν του ανθρώπου, το πόσο ταιριάζει στην κουλτούρα της εταιρίας μας ή και της ομάδας στην οποία θα ενταχθεί. Αν η φιλοσοφία του για τη ζωή τέμνει κάπου το όραμά του οργανισμού και πολλά άλλα. Για τον λόγο αυτό και θεωρώ ότι το recruiting θα γίνεται όλο και πιο απαιτητικό και πιο σημαντικό όσο περνάνε τα χρόνια. Και επειδή δεν είναι όλες οι εταιρίες ίδιες, δεν υπάρχει και ένα και μοναδικό σετ δεξιοτήτων. Υπάρχουν όμως δύο που είχαν ξεχωρίσει στο Singularity Summit του 2019 στην Αθήνα, και ήταν οι εξής: Adaptably & unlearning. Η προσαρμοστικότητα είναι σίγουρα το απολύτως πρώτο, δεδομένης της ταχύτητας με την οποία αλλάζει το περιβάλλον γύρω μας, και το δεύτερο εγώ θα το περιέγραφα ως η ικανότητα να ξεχνάμε αυτά που ξέρουμε και να είμαστε έτοιμοι διαρκώς να μαθαίνουμε καινούρια πράγματα, ή με καινούριους τρόπους.
Ποιος ο ρόλος του crisis management στην τρέχουσα περίοδο σε έναν οργανισμό, ειδικά του κλάδου σας; Πόση έμφαση έχετε αποδώσει στο crisis preparedness και με ποιους τρόπους;
Ζούμε στην εποχή του permacrisis. Διαρκώς πρέπει να είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε μία νέα κρίση. Υγειονομική; Γεωπολιτική; Κοινωνική; Οικονομική; Έρχονται κατά κύματα.
Disruption is the new normal. Από το 2009 και μετά θεωρώ ότι για την Ελλάδα αυτό είναι η απόλυτη πραγματικότητα. Γι’ αυτό λοιπόν πρέπει να προσπαθούμε να έχουμε οργανισμούς που να είναι ανθεκτικοί. Να έχουν δυνατή κουλτούρα, γερά θεμέλια, σταθερή οικονομική βάση και ανθρώπους με εμπιστοσύνη στην εταιρία, που θα στηρίξουν τον οργανισμό σε κάθε περίσταση. Όσο κλισέ και αν είναι, our bigger asset is our people.
Η κα Μαρία Ιωαννίδου είναι μέλος του CEO CLUBS GREECE