Για το "ιερό δισκοπότηρο της αυτοκινητοβιομηχανίας" κάνει λόγο ο Managing Director της Italian Motion SMSA, Γιώργος Μπακόπουλος περιγράφοντας την ηλεκτροκίνηση κατά την τελευταία πενταετία, με τον ίδιο να επισημαίνει ότι οι "αυστηρές και κοστοβόρες κατευθυντήριες αρχές εκ μέρους της ΕΕ για τα όρια εκπομπών ρύπων έως το 2035, έθεσαν υποχρεωτικά στην κορυφή των προτεραιοτήτων των κατασκευαστών την επιτυχή διείσδυση των ηλεκτροκίνητων μοντέλων σε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές".
Ο κ. Μπακόπουλος εντοπίζει ταυτόχρονα τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η αγορά, σημειώνοντας ότι οι "Ευρωπαίοι καταναλωτές επέδειξαν τεράστιες αποκλίσεις αποδοχής". Ιδίως στην Ελλάδα "και παρά τα γενναιόδωρα προγράμματα κρατικής επιδότησης αλλά και την ευνοϊκή εταιρική φορολογία των ηλεκτροκίνητων, η διείσδυση υπήρξε εναρμονισμένη με τον Ευρωπαϊκό Νότο και από τις χαμηλότερες στην ήπειρο", αναφέρει.
Σε αυτό το πλαίσιο τονίζει ότι "για να εδραιωθεί η ηλεκτροκίνηση στην συνείδηση των Ελλήνων καταναλωτών και να αποκτήσει την δυναμική που δικαιούται, οφείλει να εκπληρώσει τις προσδοκίες που υπόσχεται αντιμετωπίζοντας αποτελεσματικά όλους του κρίσιμους παράγοντες κόστους αγοράς, φόρτισης, αυτονομίας και μεταπώλησης".
"Το καινοφανές κουστούμι της ηλεκτροκίνησης οφείλει να είναι ραμμένο στα μέτρα της αγοράς", υπογραμμίζει χαρακτηριστικά.
-Ποια είναι η προοπτική της ηλεκτροκίνησης αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα δεδομένου ότι βλέπουμε τις πωλήσεις των plug in αυτοκινήτων να παρουσιάζουν ανάπτυξη, ενώ πολύ μεγαλύτερη είναι η ανάπτυξη στις πωλήσεις των υβριδικών;
Η ηλεκτροκίνηση αποτέλεσε κατά την τελευταία 5ετία τουλάχιστον σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή Ήπειρο το ιερό δισκοπότηρο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Οι αυστηρές και κοστοβόρες κατευθυντήριες αρχές εκ μέρους της ΕΕ για τα όρια εκπομπών ρύπων έως το 2035, έθεσαν υποχρεωτικά στην κορυφή των προτεραιοτήτων των κατασκευαστών την επιτυχή διείσδυση των ηλεκτροκίνητων μοντέλων σε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές. Οι ευρωπαίοι καταναλωτές ωστόσο ανάλογα με την χώρα, τα οικονομικά κίνητρα επιδότησης, το εισοδηματικό επίπεδο, την ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης, την οικολογική κουλτούρα και πολλούς άλλους καθοριστικούς παράγοντες, επέδειξαν τεράστιες αποκλίσεις αποδοχής. Ιδίως στην Ελλάδα και παρά τα γενναιόδωρα προγράμματα κρατικής επιδότησης αλλά και την ευνοϊκή εταιρική φορολογία των ηλεκτροκίνητων, η διείσδυση υπήρξε εναρμονισμένη με τον Ευρωπαϊκό Νότο και από τις χαμηλότερες στην ήπειρο. Για αυτό ευθύνονται οι υψηλές τιμές πώλησης, η αστάθεια της μεταπωλητικής αξίας αλλά και οι περιορισμοί των δικτύων φόρτισης που επηρεάζουν καταλυτικά την εμπορική πορεία και διαμορφώνουν επί 3 συναπτά έτη ένα αθροιστικά σταθερό ποσοστό 12% επί των συνολικών ταξινομήσεων.
Η ουσιαστική σύγκλιση τιμοκαταλόγων μεταξύ θερμικών και ηλεκτρικών μοντέλων (-40% οι τιμές των EV από το 2023), η διεύρυνση των διαθέσιμων επιλογών (>180 μοντέλα το 2025), η βελτίωση της αυτονομίας (up to 700km σήμερα) αλλά και η σημαντική αύξηση των σημείων ταχυφόρτισης, θα επιτρέψουν σε περισσότερους καταναλωτές να υιοθετήσουν την νέα τάση της αυτοκίνησης και στην ηλεκτροκίνηση να βρει τον σωστό ρυθμό ανάπτυξης στην αγορά.
-Τι είναι αυτό που χρειάζεται αυτή τη στιγμή η χώρα μας σε επίπεδο υποδομών ή παροχών, προκειμένου να καταστεί ελκυστική προς τους υποψήφιους αγοραστές η αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου;
Το ζήτημα των παροχών έχει σε μεγάλο βαθμό διευθετηθεί από την ουσιαστική σύγκλιση τιμών μεταξύ θερμικών και ηλεκτρικών οχημάτων καθώς σήμερα η μέση διαφορά σε ίδια μοντέλα (και προ κρατικής επιδότησης) κινείται ακόμα και κάτω από 15% όταν προ 2ετίας ξεπερνούσε το 50% (πχ Jeep Avenger e-Hybrid 26.500€ vs Avenger EV 31.500€). Όσο για την όποια κρατική επιδότηση, εάν και εφόσον ενεργοποιηθεί οφείλει να είναι περιορισμένη (<10% της εκάστοτε τιμής) καθώς επηρεάζει εξαιρετικά δυσμενώς τις μελλοντικές μεταπωλητικές αξίες των οχημάτων και προκαλεί σοβαρές εμπορικές ανισότητες.
Το κρίσιμο ζήτημα αφορά τα δίκτυα φόρτισης και την αυτονομία.
Για να γίνει πιο κατανοητό, οι οδηγοί για την πλήρωση συμβατικών καυσίμων δεν απευθύνονται ούτε σε πολυσύχναστα εμπορικά malls ούτε σε supermarkets ούτε σε ιδιωτικά ή δημόσια parking, παρά μόνο σε πρατήρια καυσίμων προσβάσιμα σε όλο το αστικό και υπεραστικό δίκτυο της χώρας, δίχως αγωνία εύρεσης διαθέσιμης αντλίας και δίχως να υπολογίζουν κάθε χιλιόμετρο για να φτάσουν στον προορισμό τους. Ούτε δαπανούν δεκάδες ώρες για να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ, ούτε τα διατηρούν σε <39% πληρότητας για να ταξιδέψουν ακτοπλοϊκώς, ούτε αγχώνονται να κάνουν online κράτηση σε προκαθορισμένη ώρα. Ούτε και πολλά άλλα που προκαλούν το περίφημο range anxiety στους οδηγούς των ηλεκτρικών οχημάτων.
Κατά συνέπεια, οι αρμόδιοι κρατικοί φορείς που επιβάλλουν τους νέους ρυθμιστικούς κανόνες εκπομπών ρύπων, οφείλουν να επιληφθούν και της ανάπτυξης αντίστοιχων δικτύων ταχυφόρτισης με superchargers >100kW DC, βάσει πληθυσμιακών και γεωγραφικών κριτηρίων. Δηλαδή να βρίσκονται τουλάχιστον στο 30% του συνόλου των σημερινών 4.500 βενζινάδικων στις πόλεις, στα νησιά και στις εθνικές οδούς και με αναφορά κόστους €/kWh στους πυλώνες εισόδου. Παράλληλα οι κατασκευαστές οφείλουν να θέσουν ένα στόχο περίπου 600-700km πραγματικής αυτονομίας δίχως υπερβολές αλλά και δίχως υστερήσεις.
Οτιδήποτε διαφορετικό, μέχρι να γίνει συνείδηση στον καταναλωτή θα έχει ξεπεραστεί από την ραγδαίως εξελισσόμενη τεχνολογία και κατά συνέπεια οι κανονιστικοί στόχοι συνεχώς θα αναθεωρούνται ενώ θα παρατείνεται μια ατελέσφορη συζήτηση γύρω από την ηλεκτρική κινητικότητα. Το καινοφανές κουστούμι της ηλεκτροκίνησης οφείλει να είναι ραμμένο στα μέτρα της αγοράς.
-Αναφέρετε μας τη σημαντικότερη πρόκληση που έχει να αντιμετωπίσει η ηλεκτροκίνηση σήμερα, έτσι ώστε να εδραιωθεί στη συνείδηση των Ελλήνων καταναλωτών.
Η ηλεκτροκίνηση είναι πλέον σαφές σε όλους ότι δεν εισήλθε ως μια φυσική τεχνολογική εξέλιξη της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας αλλά ως μια επιβαλλόμενη αναγκαιότητα, απόρροια των ιδιαιτέρως φιλόδοξων στόχων της ΕΕ για μηδενικούς ρύπους οχημάτων έως το 2035.
Ωστόσο μέσα από ένα ασαφές και ενδεχομένως οπορτουνιστικό περιβάλλον λόγω της συνδυαστικής συγκυρίας πολλαπλών παραγόντων (όπως υπερβάλλουσας post-covid ζήτησης οχημάτων, αύξησης τιμών λόγω Ουκρανικού πολέμου, επακόλουθης κρίσης τιμών ενέργειας, υποτίμησης κινεζικής δυναμικής κ.α.) ελήφθησαν στρατηγικές αποφάσεις δίχως την αντίστοιχη πρόνοια για έγκυρη πληροφόρηση, υποδομές φόρτισης, διεύρυνση επιλογών, επαυξημένων αυτονομιών, αξιόπιστες αναλύσεις του περιβαλλοντικού αποτυπώματος EV. Διαμορφώθηκε έτσι ένα συγκρουσιακό κλίμα που αναντίρρητα αδικεί μια από τις σημαντικότερες τεχνολογικές εξελίξεις του κλάδου τα τελευταία 100 χρόνια.
Συνεπώς, για να εδραιωθεί η ηλεκτροκίνηση στην συνείδηση των Ελλήνων καταναλωτών και να αποκτήσει την δυναμική που δικαιούται, οφείλει να εκπληρώσει τις προσδοκίες που υπόσχεται αντιμετωπίζοντας αποτελεσματικά όλους του κρίσιμους παράγοντες κόστους αγοράς, φόρτισης, αυτονομίας και μεταπώλησης.
-Αναφορικά με το management, τι έχει διαφοροποιηθεί λόγω πανδημίας στις σχέσεις ηγεσίας εργαζομένων και πόσο έχει επηρεάσει η αλλαγή αυτή την επίτευξη των στόχων του οργανισμού;
H post-covid era έχει επηρεάσει καθολικά την σχέση ηγεσίας και εργαζομένων τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά. Η εφαρμογή υβριδικών συστημάτων εργασίας (όπως remote working), η παγιοποίηση εμφάνισης διαδοχικών καταστάσεων crisis management, ο ολοκληρωτικός μετασχηματισμός καναλιών επικοινωνίας και δημοσιοποίησης στοιχείων (META, TikTοk, Instagram κ.α.), οι αλλεπάλληλες μεταβολές κατευθυντήριων προσανατολισμών (DEI vs Meritocracy), η fast-forward ανάδειξη και απομυθοποίηση προτύπων, διαμορφώνουν ένα εξαιρετικά ασταθές, αποστασιοποιημένο και ευμετάβλητο εταιρικό περιβάλλον που δυσχεραίνει τόσο τους rookies να υιοθετήσουν επιτυχημένα Role models, όσο και τους seniors να ακολουθήσουν τις συνεχώς μεταβαλλόμενες τάσεις διαχείρισης ανθρωπίνου δυναμικού.
Ευθύνη του ηγέτη παραμένει η ικανότητα ευρείας αντίληψης των ταχέως μεταβαλλόμενων ψυχολογικών, γνωστικών και εργασιακών συνθηκών με τρόπο που η προσωπική του παρέμβαση να αποτελεί ένα φωτεινό μονοπάτι προσαρμοστικότητας και αποδοτικότητας υποδεικνύοντας σταθερά και απαρέγκλιτα ότι διαχρονική αποστολή μιας επιτυχημένης εταιρείας οφείλει να είναι η επίτευξη των τιθέμενων στόχων. Πάντα με σεβασμό στην διαφορετικότητα των μελών της ομάδας με επαυξημένη εταιρική ενσυναίσθηση αλλά και αποφασιστικότητα συναρτήσει των ηθικών αρχών που οφείλουν να διέπουν κάθε υγιή οργανισμό.
Ο Γιώργος Μπακόπουλος είναι μέλος του CEO CLUBS GREECE