Νίκος Κωστάρας, Γενικός Διευθυντής IQVIA Hellas: Mια σύγχρονη επιχείρηση είναι ενεργό μέλος της κοινωνίας

Νίκος Κωστάρας, Γενικός Διευθυντής IQVIA Hellas: Mια σύγχρονη επιχείρηση είναι ενεργό μέλος της κοινωνίας

Για την πορεία της φαρμακευτικής αγοράς στην Ελλάδα και τη δράση της IQVIA Hellas μιλά ο γενικός διευθυντής της εταιρείας, Νίκος Κωστάρας. Όπως επισημαίνει, η ιδιωτική αγορά φαρμάκων παρουσιάζει θετική ανάπτυξη σε όγκο την τελευταία 5ετία, με σταθεροποίηση το 2024, οπότε και καταγράφηκαν πωλήσεις 363 εκατ. τεμαχίων, αξίας 3,3 δισ. ευρώ.

Ο ίδιος σημειώνει ότι η φαρμακευτική δαπάνη ανεβαίνει σταθερά τα τελευταία χρόνια, ως συνέπεια διαφόρων παραγόντων συμπεριλαμβανομένων του γηράσκοντος πληθυσμού, της έλλειψης δραστικών μέτρων ελέγχου και περιορισμού της υπέρμετρης δαπάνης και του κόστους νέων θεραπειών, μεταξύ άλλων.

Μιλώντας για τη θέση του CEO ο κ. Κωστάρας υπογραμμίζει τις μεγάλες προκλήσεις αλλά και την ικανοποίηση που προσφέρει "όταν αναπτύσσουμε πρωτοπόρες λύσεις σε συνδυασμό με καινοτόμες τεχνολογίες, που καλύπτουν ανικανοποίητες ανάγκες των πελατών μας, όπως τα epharmacy sell out data ή τα Real World Evidence".

Υιοθετεί τέλος την άποψη ότι η προσωπική ενασχόληση ενός CEO με τα θέματα που απασχολούν την κοινωνία είναι μέρος του ρόλου του/της, σημειώνοντας ότι μια "σύγχρονη επιχείρηση είναι ενεργό μέλος της κοινωνίας".

"Η IQVIA παίζει όλο και μεγαλύτερο ρόλο με μια σειρά από ουσιαστικές δράσεις που κάνουμε αφιλοκερδώς για την ενώσεις ασθενών όπως την Ένωση Ασθενών Ελλάδος, την Ελληνική Ομοσπονδία Καρκίνου την Ένωση '95' για τις Σπάνιες Ασθένειες κοκ. Πρέπει πάντα να αποδεικνύουμε έμπρακτα την διάθεσή μας να βελτιώνουμε τον κόσμο και να κάνουμε την ζωή των ασθενών καλύτερη και τα συστήματα υγείας αποτελεσματικότερα", αναφέρει χαρακτηριστικά  

-Πώς κινείται η φαρμακευτική αγορά στην Ελλάδα; Μπορείτε να μας δώσετε στοιχεία για τις πωλήσεις και τον όγκο των συνταγογραφούμενων και μη φαρμάκων από τα φαρμακεία; GL

Η ιδιωτική αγορά φαρμάκων παρουσιάζει θετική ανάπτυξη σε όγκο την τελευταία 5ετία, με σταθεροποίηση το 2024, οπότε και καταγράφηκαν πωλήσεις 363 εκατομμυρίων τεμαχίων, και αξίας 3,3 δισεκατομμυρίων ευρώ, αυξημένες κατά 3,6%. Η αγορά των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων κινήθηκε περίπου στα 73 εκατομμύρια τεμάχια το 2024, μειωμένη κατά -1.1% σε σχέση με το 2023. Σε αξίες χονδρικής, καταγράφηκαν πωλήσεις αξίας 298 εκατομμυρίων ευρώ, αυξημένες κατά +7.8%. 

-Ποιες θεραπευτικές κατηγορίες καταγράφουν τη μεγαλύτερη άνοδο; 

Από τις κύριες θεραπευτικές κατηγορίες σε αξία, με σκευάσματα για νοσήματα καρδιολογικά, κεντρικού νευρικού συστήματος και μεταβολικά,  η κατηγορία J0 SYSTEMIC ANTI-INFECTIVES που περιλαμβάνει τα εμβόλια, καταγράφει σημαντική αύξηση +13.4% (2024 σε σχέση με 2023). 

Πώς βλέπετε την πορεία της φαρμακευτικής δαπάνης στην χώρα μας; 

Η φαρμακευτική δαπάνη ανεβαίνει σταθερά τα τελευταία χρόνια, ως συνέπεια διαφόρων παραγόντων συμπεριλαμβανομένων του γηράσκοντος πληθυσμού, της έλλειψης δραστικών μέτρων ελέγχου και περιορισμού της υπέρμετρης δαπάνης και του κόστους νέων θεραπειών, μεταξύ άλλων.   

Πώς εξελίσσεται η ιδιωτική συμμετοχή των πολιτών για φάρμακα; 

Οι πολίτες επιβαρύνθηκαν το 2024 με 527 εκατομμύρια ευρώ (τιμές χονδρικής), συμπεριλαμβάνοντας την συμμετοχή ασθενών και την αγορά φαρμάκων εκτός αποζημίωσης,  δηλαδή επιπλέον 39.4 εκατομμύρια ευρώ σε σχέση με το 2023, και σε ποσοστό +8.1%.

Τι συναισθήματα προκαλεί η ίδια η θέση του/της CEO και πώς τα διαχειρίζεστε;

Ο ρόλος του CEO είναι γεμάτος συναισθηματικές προκλήσεις αλλά και πηγή μεγάλης ικανοποίησης. Υπάρχει τεράστια ευθύνη απέναντι στους υπαλλήλους και τις οικογένειές τους, ιδιαίτερα καθώς η εταιρία μας έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Η αίσθηση του χρέους απέναντι στους ασθενείς, τους συμμέτοχους από την ιατρική κοινότητα και φυσικά τους πελάτες μας, είναι εξίσου σημαντική. Επιπλέον υπάρχει και η ανασφάλεια που προέρχεται από κάθε νέο επιχειρηματικό ρίσκο καθώς και από τις αλλαγές οικονομικών και κανονιστικών συνθηκών και του γενικότερου περιβάλλοντος. Ταυτόχρονα όμως η θέση του CEO φέρνει μαζί της και μεγάλη χαρά και ικανοποίηση, όταν αναπτύσσουμε πρωτοπόρες  λύσεις σε συνδυασμό με καινοτόμες τεχνολογίες, που καλύπτουν ανικανοποίητες ανάγκες των πελατών μας, όπως τα epharmacy sell out data ή τα Real World Evidence. Τέλος, η εμπιστοσύνη και τα θετικά σχόλια από τους ασθενείς και τους πελάτες μας δίνουν δύναμη να διαχειριστούμε τις καθημερινές προκλήσεις.

Πέραν της ευρείας διείσδυσης της ψηφιακής τεχνολογίας, πόσο έχει αλλάξει η πανδημία την κουλτούρα, αλλά και τον ρόλο της ηγεσίας ενός οργανισμού;

Η πανδημία έχει αλλάξει την κουλτούρα της ηγεσίας, αναδεικνύοντας την ανάγκη για μεγαλύτερη εμπιστοσύνη, αλληλεγγύη και απομακρυσμένη διαχείριση. Η απομόνωση από την τηλεργασία δημιούργησε την ανάγκη για μεγαλύτερη υποστήριξη και συχνότερη και ουσιαστική επικοινωνία από την εταιρία προς τους υπαλλήλους και αντίστροφα. Ωστόσο, η ταχύτητα και η αποτελεσματικότητα στην επίλυση προβλημάτων και η αμεσότητα στην επικοινωνία έχουν βελτιωθεί. Η διαχείριση της μειωμένης ανθρώπινης επαφής καθώς και η ομαλή ένταξη νέων συναδέλφων στο εταιρικό περιβάλλον είναι επιπλέον προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν.

Ποιο μοντέλο εργασίας θεωρείτε ότι θα είναι στο εξής περισσότερο αποτελεσματικό για τη λειτουργία ενός οργανισμού με δεδομένη τη δυνατότητα "επιστροφής στο γραφείο" μετά από μία μακρά περίοδο τηλεργασίας;

Το υβριδικό μοντέλο εργασίας φαίνεται πως θα έχει μεγαλύτερο βαθμό υιοθέτησης σε σχέση με την περίοδο πριν τον κορωνοϊό.  Δείχνει να είναι αρκετά αποτελεσματικό, προσφέροντας ευελιξία και ικανοποίηση τόσο στους εργαζόμενους όσο και στους εργοδότες, υπό την προϋπόθεση ότι θα συμφωνηθεί και τηρηθεί ο τρόπος υλοποίησής του. 

Ποιος είναι ο ρόλος του/της CEO στη διατήρηση και ανάπτυξη των στελεχών του/της και ποιος στην προσέλκυση νέων στελεχών από την αγορά;

Πολύ σημαντικός. Είμαστε το πρόσωπο αναφοράς της εταιρίας επομένως όσα λέμε και κάνουμε αλλά και ο τρόπος με τον οποίο συμπεριφερόμαστε εκπέμπουν την φιλοσοφία της εταιρίας και αντανακλούν στην διατήρηση & ανάπτυξη στελεχών. Οι άνθρωποι κινητοποιούνται πολύ περισσότερο όταν νοιώθουν πως εργάζονται σε έναν οργανισμό ο οποίος έχει όραμα και αξίες που σέβονται τον άνθρωπο και το περιβάλλον και συμβαδίζουν με τις δικές τους. Ταυτόχρονα ένας τέτοιος οργανισμός θα κάνει περισσότερα για να ικανοποιήσει τους εργαζομένους και αυτοί με τη σειρά τους θα είναι πιο ικανοποιημένοι και άρα θα έχουν ισχυρότερα κίνητρα για να παραμείνουν και να αναδείξουν έναν τέτοιο οργανισμό.  Στην IQVIA τα παραπάνω ισχύουν ακόμα περισσότερο καθώς σε 18 μήνες υλοποιήσαμε 2 εξαγορές ελληνικών εταιριών και σταδιακά ενσωματώνουμε τους νέους συναδέλφους στην κουλτούρα μας. Ταυτόχρονα, συνεχίζουμε τις προσλήψεις νέων στελεχών για τα 3 διεθνή hubs καθώς και την προσέλκυση Ελλήνων του εξωτερικού για να τα στελεχώσουν. 

Ένα νέο στέλεχος που έχει τη φιλοδοξία να γίνει CEO, τι θα το συμβουλεύατε;

Διάθεση να υπερβαίνει τους στόχους του, επιμονή να ξεπερνάει τα εμπόδια, συνέπεια, υψηλά πρότυπα ποιότητας και εργασιακής ηθικής. Να επιδεικνύει φιλομάθεια, φιλοπερίεργο πνεύμα και διάθεση να προκαλεί το status quo προτείνοντας ιδέες για βελτίωση. Να είναι θετικός και προσαρμοστικός, και να χτίζει σχέσεις εμπιστοσύνης με ένα δίκτυο συνεργατών το οποίο θα επεκτείνει διαρκώς.    

Ποιος ο ρόλος του crisis management στην τρέχουσα περίοδο σε έναν οργανισμό, ειδικά του κλάδου σας; Πόση έμφαση έχετε αποδώσει στο crisis preparedness και με ποιους τρόπους;

Απαραίτητος για την επιχειρηματική συνέχεια καθώς κάθε μέρα μπορεί να συμβεί το απρόβλεπτο. Σαφέστατα έχουμε και εμείς αντίστοιχα σχέδια αντίδρασης (BCP). Πάντα βέβαια πρέπει να δίνουμε έμφαση στην σωστή προετοιμασία, στην προσαρμοστικότητα, στην ταχύτητα αντίδρασης και στην αλληλο-υποστήριξη. Όλα, τελικά, καταλήγουν στους σωστούς συνεργάτες και διαδικασίες. 

Η προσωπική ενασχόληση ενός CEO με τα θέματα που απασχολούν την κοινωνία είναι μέρος του ρόλου του/της;

Σαφέστατα. Η σύγχρονη επιχείρηση είναι ενεργό μέλος της κοινωνίας και δεν μπορούμε να μένουμε αμέτοχοι περιμένοντας να λυθούν μόνα τους τα προβλήματα. Η IQVIA παίζει όλο και μεγαλύτερο ρόλο με μια σειρά από ουσιαστικές δράσεις που κάνουμε αφιλοκερδώς για την ενώσεις ασθενών όπως την Ένωση Ασθενών Ελλάδος, την Ελληνική Ομοσπονδία Καρκίνου την Ένωση "95" για τις Σπάνιες Ασθένειες κοκ. Πρέπει πάντα να αποδεικνύουμε έμπρακτα την διάθεσή μας να βελτιώνουμε τον κόσμο και να κάνουμε την ζωή των ασθενών καλύτερη και τα συστήματα υγείας αποτελεσματικότερα.  

Ο κ. Νίκος Κωστάρας είναι μέλος του CEO CLUBS GREECE

Περισσότερα από Forbes

Τα "μυστικά" της αποτελεσματικότητας ενός ΔΣ στο επίκεντρο του School of Leadership Practice

Με ανανεωμένο στρατηγικό αφήγημα και εμπλουτισμένο πρόγραμμα ξεκινά τη νέα χρονιά η Σχολή Ηγετικής Πρακτικής (School of Leadership Practice) του CEO Clubs Greece: η εκπαιδευτική πλατφόρμα του οργανισμού που στόχο έχει να βοηθήσει CEOs και επιχειρηματίες στην Ελλάδα να αντιμετωπίσουν επιτυχώς τις προκλήσεις του σήμερα και, κυρίως, του αύριο.

Διονύσης Τσίτος, Managing Director και Μέλος Δ.Σ. της Volton: Επενδύουμε στην καινοτομία και την ευελιξία

Για τις βαθιές αλλαγές που έχει φέρει η ψηφιακή μετάβαση στις σχέσεις εντός των επιχειρήσεων, στη λειτουργία και τη στρατηγική τους, μιλά ο κ. Διονύσης Τσίτος, Managing Director και Μέλος Δ.Σ. της Volton Ελληνική Ενεργειακή Α.Ε.

Ηλίας Μανούσος, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Kantar Ελλάδας: Οι άνθρωποί μας είναι το μεγάλο μας πλεονέκτημα

Στο επίκεντρο της αποστολής της Kantar - κορυφαία εταιρεία έρευνας αγοράς, insights και analytics με συνεργασίες με τους 98 από τους 100 μεγαλύτερους διαφημιζόμενους παγκοσμίως - βρίσκεται η χάραξη στρατηγικών μάρκετινγκ που θα εξασφαλίσουν στους πελάτες της μία βιώσιμη ανάπτυξη, όπως εξηγεί ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ηλίας Μανούσος.

Δρ Νίκος Πατσατζής (CEO ERGOTRAK): Συμμετέχουμε δυναμικά στην προσπάθεια εξηλεκτρισμού της χώρας

"Η ERGOTRAK μεταβαίνει δυναμικά στη νέα εποχή με προϊόντα και υπηρεσίες σε όλους τους τομείς που δραστηριοποιείται αλλά και νέες δραστηριότητες, όπως η αποθήκευση και η διαχείριση της ηλεκτρικής ενέργειας".

CEO Clubs Greece: Συν-δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για την επίτευξη εκθετικής ηγεσίας στην Ελλάδα

Οι καταιγιστικές αλλαγές σε γεωπολιτικό, ενεργειακό, περιβαλλοντικό, δημογραφικό και τεχνολογικό επίπεδο πιέζουν τις παγκόσμιες οικονομίες και την κοινωνία ως σύνολο προς το κατώφλι μίας νέας εποχής, πολλά υποσχόμενης αλλά ταυτόχρονα "τρομακτικής" λόγω της πληθώρας αγνώστων παραμέτρων που δεν γνωρίζουμε ακόμα πώς να αντιμετωπίσουμε επιτυχώς.

Έλενα Μίχαλου (ΓΔ DIASTASIS): Προτεραιότητά μας η ανάπτυξη μακροχρόνιων σχέσεων εμπιστοσύνης με τους πελάτες μας

"Το κύριο ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα είναι η προσέγγισή μας ως "ONE-STOP-SHOP", προσφέροντας ολοκληρωμένες υπηρεσίες που καλύπτουν τις ανάγκες των πελατών μας σε κάθε στάδιο, από τον σχεδιασμό έως την υλοποίηση".

Κώστας Θεοδωρακόπουλος (ΕΛΣΑ-SILGAN): Βασικός στόχος μας να παραμείνουμε σταθερά η πρώτη επιλογή των πελατών μας

Ένας δεύτερος στόχος είναι η συνεχής ανάπτυξη και βελτίωση των δυνατοτήτων και των δεξιοτήτων των στελεχών μας σε όλα τα επίπεδα.

Σχεδιάζοντας την ηγεσία μεγάλης κλίμακας στο Forum Νοεμβρίου του CEO Clubs Greece

Το Forum του CEO Clubs Greece έχει μετατραπεί σε θεσμό για την επιχειρηματική κοινότητα χάρη στις θεματικές που αναλύει και τον τρόπο που συνδυάζει αποτελεσματικά θεωρία και πράξη.

Νικόλας Χριστοδούλου (CHB Group): Πολυδιάστατη και απαιτητική πρόκληση η διοίκηση μιας οικογενειακής επιχείρησης

Τις προκλήσεις στη διοίκηση μιας οικογενειακής επιχειρήσεις με μακρά ιστορία που λειτουργεί πλέον σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, διατηρώντας όμως τις τοπικές της ρίζες, αναδεικνύει ο διευθύνων σύμβουλος της "CHB Group - Greek Christodoulou Bros SA", Νικόλας Χριστοδούλου.

CEO Clubs Greece: Συζητώντας με τον CEO του ATHEX τις προοπτικές ανάπτυξης της Ελληνικής Επιχειρηματικότητας μέσα από το Χρηματιστήριο Αθηνών

Στο πλαίσιο του κύκλου ομιλιών "On the Frontline" που οργανώνει το CEO Clubs Greece πραγματοποιήθηκε συζήτηση με τον κύριο Γιάννο Κοντόπουλο, CEO του ATHEX Group, για τις προοπτικές ανάπτυξης της Ελληνικής επιχειρηματικότητας μέσα από το Χρηματιστήριο Αθηνών.

Γιάννης Καντώνιας (Cosmos Aluminium): Ενισχύουμε συνεχώς το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα στην παγκόσμια αγορά

"Εργαζόμαστε για τη μακροπρόθεσμη, βιώσιμη ανάπτυξη που θα θέσει νέα πρότυπα για την αποτελεσματικότητα και την περιβαλλοντική ευθύνη στον κλάδο μας".

Ν. Σινογιάννης, Γενικός Διευθυντής Porsche: H σχέση των Ελλήνων με την Porsche παραμένει διαχρονικά σταθερή και διαρκώς ισχυροποιείται

Με "όχημα" τα νέα της μοντέλα – την αναβαθμισμένη Taycan, την ολοκαίνουργια Panamera, την ανανεωμένη 911 και την αμιγώς ηλεκτρική Macan – η Porsche επιδιώκει να εδραιώσει ακόμη περισσότερο την παρουσία της στην ελληνική αγορά.