Της Αναστασίας Βαμβακά
Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και η πρόθεση της Δύσης να απεξαρτηθεί από το ρωσικό φυσικό αέριο άνοιξαν διάπλατα τον θαλάσσιο διάδροµο για τα πλοία µεταφοράς LNG.
Ωστόσο οι, για ακόµα µία φορά, µπροστά από την εποχή τους Έλληνες εφοπλιστές πριν από πέντε χρόνια ξεκίνησαν να δροµολογούν τις εξελίξεις για το χτίσιµο πλοίων LNG, µε το ένστικτό τους να τους έχει φέρει στην κορυφή του κόσµου.
Αναλυτές επισηµαίνουν ότι, εκτός από την ανάγκη για "πράσινες" εναλλακτικές στα συµβατικά καύσιµα, η ζήτηση για gas carriers επηρεάζεται και από τη γεωπολιτική αβεβαιότητα. Το υγροποιηµένο φυσικό αέριο αποτελεί ήδη από τις βασικές πηγές ενέργειας, καθώς και κύρια πηγή καυσίµων για τις θαλάσσιες µεταφορές.
Αυτήν τη στιγµή στο επίκεντρο βρίσκεται η ουκρανική κρίση και το πώς αυτή θα επηρεάσει τις ροές φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Η ενεργειακή εξάρτηση της Ευρώπης από τη Ρωσία είναι πολύ µεγάλη, φτάνοντας στο 40%-50% των αναγκών της.
Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις είχαν δεσµευτεί να µειώσουν τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου κατά δύο τρίτα έως το 2030, δηλαδή µέσα σε οκτώ χρόνια, ενδεικτικό του πόσο δύσκολη είναι η άµεση απεξάρτηση.
Οι εξελίξεις, όµως, προσπέρασαν τις αποφάσεις, µε τον Βλαντιµίρ Πούτιν να τραβάει απότοµα το χαλί κάτω από τα πόδια της Ευρώπης, µε το υπό µορφή ντόµινο κλείσιµο των αγωγών. Οι ΗΠΑ έχουν υποσχεθεί τουλάχιστον 50 δισεκατοµµύρια κυβικά µέτρα LNG µέχρι το 2030 για τις ευρωπαϊκές χώρες ώστε να αντικαταστήσουν περίπου το ένα τρίτο των ρωσικών προµηθειών φυσικού αερίου, σύµφωνα µε τη δήλωση του προέδρου των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, µετά τη συνάντηση των ηγετών της Ε.Ε. µε τις ΗΠΑ.
Τα στοιχεία
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες επενδύουν συνεχώς σε νέα, ενεργειακά αποδοτικά πλοία και σε φιλικό προς το περιβάλλον εξοπλισµό. H µέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου (9,99 έτη) είναι χαµηλότερη από τον παγκόσµιο µέσο όρο (10,28 έτη).
Οι παραγγελίες ναυπήγησης πλοίων από Έλληνες πλοιοκτήτες ανέρχονται σε 173 πλοία (από 104 πλοία το προηγούµενο έτος), που αντιστοιχούν σε 17,3 εκατοµµύρια dwt3. Πάνω από το ένα τρίτο των πετρελαιοφόρων και σχεδόν ένα στα έξι πλοία µεταφοράς LNG, που ναυπηγούνται αυτή τη στιγµή στον κόσµο, θα παραδοθούν σε Έλληνες πλοιοκτήτες.
Η έγκαιρη επένδυση στην κατασκευή δεξαµενόπλοιων LNG κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών έχει ως αποτέλεσµα σήµερα ο πιο σύγχρονος στόλος παγκοσµίως να βρίσκεται υπό τον έλεγχό τους.
Σύµφωνα µε την έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, οι Έλληνες πλοιοκτήτες διαθέτουν τα µεγαλύτερα µερίδια διεθνώς στην αγορά LNG µε ποσοστό 22,35%, διαδραµατίζοντας, παράλληλα, πρωταγωνιστικό ρόλο και στον κλάδο του LPG, ελέγχοντας το 15,58% του παγκόσµιου στόλου υγραεριοφόρων.
Οι ναυπηγήσεις
Οι ρυθµοί ναυπήγησης των νέων πλοίων LNG και LPG των Ελλήνων εφοπλιστών συνεχώς αυξάνονται, φτάνοντας σε επίπεδα-ρεκόρ. Σύµφωνα µε report του οίκου δεδοµένων VesselsValue, το 2021 οι Έλληνες παρήγγειλαν 18 LNG carriers, συνολικής αξίας 3,63 δισ. δολαρίων, και 14 LPG carriers, αξίας 823 εκατ. δολαρίων.
Πρόκειται, όπως αναφέρουν οι αναλυτές, για "εκρηκτική" αύξηση εν συγκρίσει µε τις παραγγελίες για µόλις 1 LNG carrier και 4 LPG carriers, που τοποθετήθηκαν το 2020. Μέσα στους πρώτους µήνες του 2022 έχουν κάνει επενδύσεις 2,8 δισεκατοµµυρίων δολαρίων, ενώ η συνολική αξία των παραγγελιών που υλοποιούν ξεπερνά τα 5 δισεκατοµµύρια δολάρια.
Αυτή τη χρονική περίοδο και σύµφωνα µε τα στοιχεία της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας (Greek Shipping Co-operation Committee), 167 πλοία διαφόρων κατηγοριών βρίσκονται υπό παραγγελία σε ναυπηγεία κυρίως της Άπω Ανατολής.
Αυτοί οι αριθµοί κατατάσσουν τους Έλληνες στην πρώτη θέση της λίστας των εφοπλιστών µε τις µεγαλύτερες επενδύσεις στους κλάδους των gas carriers, σε παγκόσµιο επίπεδο, για το 2021. Ακολουθούν οι Νοτιοκορεάτες µε παραγγελίες αξίας 2,45 δισ. σε LNG carriers και 1,32 δισ. σε LPG carriers και οι Ιάπωνες µε επενδύσεις αξίας 2,24 δισ. σε πλοία µεταφοράς LNG και 1,1 δισ. σε βαπόρια µεταφοράς LPG.
Κατά τη διάρκεια του 2021 η αξία του ελληνικού στόλου στην αγορά LNG αυξήθηκε κατά 2 δισ. δολάρια, µε ώθηση από τα ισχυρά ναύλα στη spot. Η VesselsValue αποτιµά τον ελληνικό στόλο µεταφοράς LNG στα 19,1 δισ. δολάρια.
Δεύτερος έρχεται ο ιαπωνικός στόλος, η αξία του οποίου υπολογίζεται σε 18,1 δισ. δολάρια, και έπεται ο κινεζικός µε αξία 10,4 δισ. δολαρίων. Στην αγορά LPG ο ελληνικός στόλος κατατάσσεται στην τέταρτη θέση βάσει αξίας.
Ειδικότερα, αποτιµάται στα 3,29 δισ. δολάρια. Ακριβότεροι στόλοι είναι ο κινεζικός (4,4 δισ. δολάρια), ο στόλος της Σιγκαπούρης (5,9 δισ. δολάρια) και ο ιαπωνικός (7,4 δισ. Δολάρια).
Αναδημοσίευση από την ειδική έκδοση του περιοδικού Forbes "Ποσειδώνια 2022"
Διαβάστε ακόμη: