Δεξαμενόπλοια VLCC: Ενισχυμένα τα ναύλα τους παρά τις προκλήσεις

Δεξαμενόπλοια VLCC: Ενισχυμένα τα ναύλα τους παρά τις προκλήσεις

Της Αναστασίας Βαμβακά 

Τα ναύλα στα δεξαμενόπλοια VLCC παραμένουν σταθερά και σε ορισμένες θαλάσσιες διαδρομές αρκετά αυξημένα, εν μέσω συνεχιζόμενων προκλήσεων και μεταβαλλόμενης της δυναμικής στην προσφορά/ζήτηση πετρελαίου.

Οι προβλέψεις για τις τιμές των ναύλων στα VLCC για τον Νοέμβρη αποδείχτηκαν πιο αισιόδοξες από την πραγματικότητα, όμως το κλίμα παραμένει θετικό. Οι ναύλοι έχουν βελτιωθεί σε σύγκριση με τα επίπεδα που παρατηρήθηκαν πριν από ένα μήνα, με τις θαλάσσιες διαδρομές των VLCC από τη Μέση Ανατολή και τη Δυτική Αφρική προς την Κίνα να καταγράφουν μηνιαία αύξηση περίπου 20%. Τα Suezmax στην διαδρομή της Δυτικής Αφρικής με την Ευρώπη σημειώνουν αύξηση στο 10%. 

Η αγορά των δεξαμενοπλοίων οδηγείται από τη "σφιχτή" προσφορά, στην ανάκαμψη της ζήτησης. Η αγορά ανακάμπτει από μια μακρά περίοδο κλιμακωτών ρυθμών, καθώς η αύξηση της προσφοράς νέων πλοίων συρρικνώνεται, ενώ η ζήτηση πετρελαίου ανακάμπτει σύμφωνα με την παγκόσμια οικονομία. Ένα ιστορικά χαμηλό βιβλίο παραγγελιών σε συνδυασμό με τα ευνοϊκά θεμελιώδη μεγέθη της ζήτησης θα συνεχίσουν να υποστηρίζουν την αυξημένη αστάθεια των ναύλων στην spot αγορά, η οποία σε συνδυασμό με τη συνεχιζόμενη γεωπολιτική αναταραχή, αναμένεται να στηρίξει τα ναύλα μεσοπρόθεσμα.

Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης φορτίων (futures) συνεχίζουν να παραμένουν σταθερά τον Δεκέμβριο, ακολουθούμενα από μείωση των ναύλων κατά το εποχικά ασθενέστερο πρώτο εξάμηνο του 2024. Ωστόσο, ο χειμερινός καιρός μπορεί πάντα να αλλάξει την εικόνα προσφοράς/ζήτησης, και παρόλο που ουσιαστικά λιγότερες αποστολές πετρελαίου μεταφράζονται σε λιγότερη ζήτηση για τα δεξαμενόπλοια, τέτοιες αλλαγές στο καιρό θα μπορούσαν να γίνουν σημαντικός παράγοντας  που επηρρεάζουν τα ναύλα όταν τα πλοία καθυστερούν λόγω καιρικών  συνθηκών. 

Οι προκλήσεις

Οι προκλήσεις εξακολουθούν να υφίστανται στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, ιδίως όσον αφορά την προσφορά και τη ζήτηση πετρελαίου, αλλά και τις ασταθείς τιμές του πετρελαίου. Αυτοί οι παράγοντες θα είναι κρίσιμοι στη διαμόρφωση της δυναμικής της αγοράς καθώς πλησιάζει ο  Δεκέμβριος.  Σύμφωνα με την ανάλυση της Breakwave Advisors, μια υποτονική προοπτική για τη μελλοντική ανάπτυξη και οι αντικρουόμενες προβλέψεις για τη ζήτηση τόσο από τον ΟΠΕΚ, που φαίνεται αισιόδοξος όσο και από τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (ΙΕΑ) που είναι πιο συγκρατημένη,   υπογραμμίζουν τις αβεβαιότητες στην τροχιά της αγοράς και έτσι περιπλέκουν τις προοπτικές για τα ναύλα στο άμεσο μέλλον.

Υπάρχει σαφής απόκλιση όσον αφορά τις προοπτικές ζήτησης πετρελαίου για το 2024 μεταξύ των δύο κύριων ερευνητικών οργανισμών πετρελαίου. Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας  διατηρεί μια προσεκτική προοπτική δεσμεύοντας την αύξηση της ζήτησης σε λιγότερο από 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα. Από την άλλη πλευρά, ο Οργανισμός Πετρελαιο-εξαγωγικών Χωρών (OPEC) προβλέπει αύξηση της ζήτησης πετρελαίου κατά 2,25  εκατ. βαρέλια. Η φαινομενική διακύμανση των ~1,3  εκατ. βαρελιών αντιπροσωπεύει περίπου το 1% της παγκόσμιας ημερήσιας κατανάλωσης πετρελαίου και ξεπερνά την ημερήσια παραγωγή ορισμένων μελών του ΟΠΕΚ, όπως για παράδειγμα η Λιβύη. 

Καθώς η επερχόμενη συνεδρίαση του ΟΠΕΚ στις 30 Νοεμβρίου πλησιάζει, οποιαδήποτε αλλαγή στις προοπτικές παραγωγής θα έχει σημαντικό αντίκτυπο τόσο στις τιμές όσο και στις προσδοκίες των ναύλων για το 2024. Ωστόσο, όλα τα παραπάνω εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις παγκόσμιες οικονομικές προοπτικές, οι οποίες παραμένουν πολύ αβέβαιες εν μέσω υψηλών επιτοκίων, μιας προβληματικής αγοράς ακινήτων στην Κίνα και δύο συνεχείς πολέμους. 
 

Περισσότερα από Forbes

Η αξία του στόλου της Ελλάδας αγγίζει τα 169 δισ. δολάρια

Η Ελλάδα διατηρεί την τρίτη θέση ως παγκόσμιος ηγέτης στη ναυτιλία με στόλο αξίας 169 δισεκατομμυρίων δολαρίων σύμφωνα με την VesselsValue.

Αύξηση 69% στα "ταμεία" της Navios της Αγγελικής Φράγκου

Με έσοδα άνω του 1,3 δισ. dολαρίων έκλεισε το 2023 η Navios Maritime Partners της Αγγελικής Φράγκου.

Ήρθε η ώρα να ενδιαφερθούμε για τις ναυτιλιακές μετοχές;

Οι οικονομικές επιπτώσεις των ανακατευθύνσεων λόγω των επιθέσεων στην Ερυθρά και οι επενδυτικές ευκαιρίες.

Το Ιράν απειλεί με οικονομικό πόλεμο τη Δύση

Το δυνητικό πλήγμα αποκλεισμού των θαλάσσιων διαδρόμων της Μεσογείου θα μπορούσε να χειρότερο από τη χρηματοπιστωτική ύφεση 2007-2009.

Ανεβασμένα τα ναύλα - Τι φέρνει το 2024 και το 2025 για τα φορτηγά πλοία

Το 2024 το εμπόριο ξηρού χύδην πρόκειται να γίνει μάρτυρας μιας σημαντικής προσθήκης 495 σκαφών, που συνολικά ανέρχονται σε 34,8 εκατομμύρια dwt.

Αύξηση 53% στις παραγγελίες νέων πλοίων από Έλληνες Εφοπλιστές

Οι Κινέζοι εφοπλιστές έχουν κάνει τις περισσότερες παραγγελίες, μετρώντας 554 πλοία και ακολουθούν οι Ιάπωνες. Τρίτοι οι Έλληνες εφοπλιστές.

Μελίνα Τραυλού: Σημαντική επένδυση στα logistics για τη διαχείριση 100.000+ οχημάτων

Επίσης, η Νeptune Lines πρόσφατα προχώρησε στην παραγγελία δύο πλοίων μεταφοράς οχημάτων νέας γενιάς,

Με ελληνική σημαία κυματίζουν τέσσερα νέα δεξαμενόπλοια του ομίλου Τσάκου

Με κάθε λαμπρότητα έπεσαν στη θάλασσα τα νέα tankers του ομίλου, που έχει σπάσει το φράγμα των 100 πλοίων εν πλω.

Ράλι στις τιμές των LNG Carriers - Σε άνοδο τα bulkers

Αναλυτές υποστηρίζουν στασιμότητα στα ναύλα των φορτηγών και των containerships από το 2024.

Οι αιτίες της αναταραχής στα ναύλα - Τα κρίσιµα γεγονότα

Αναταραχή στα ναύλα, κυρίως στην αγορά των φορτηγών πλοίων, έχει φέρει ο Αύγουστος.

Αναγκαίες τομές 10 δισ. στην ακτοπλοΐα

Νέα πράσινα πλοία της ακτοπλοΐας έως και 100 μέτρων σίγουρα μπορούν να ναυπηγηθούν στην Ελλάδα

Γ. Πιέρρος: Το μέλλον κρύβει προκλήσεις, αλλά και τεράστιες ευκαιρίες για την ελληνική ναυτιλία

Ποιες είναι οι νέες τάσεις που καταγράφηκαν στις επιχειρηματικές κινήσεις.