Της Αναστασίας Βαμβακά
Τα ναύλα στα δεξαμενόπλοια VLCC παραμένουν σταθερά και σε ορισμένες θαλάσσιες διαδρομές αρκετά αυξημένα, εν μέσω συνεχιζόμενων προκλήσεων και μεταβαλλόμενης της δυναμικής στην προσφορά/ζήτηση πετρελαίου.
Οι προβλέψεις για τις τιμές των ναύλων στα VLCC για τον Νοέμβρη αποδείχτηκαν πιο αισιόδοξες από την πραγματικότητα, όμως το κλίμα παραμένει θετικό. Οι ναύλοι έχουν βελτιωθεί σε σύγκριση με τα επίπεδα που παρατηρήθηκαν πριν από ένα μήνα, με τις θαλάσσιες διαδρομές των VLCC από τη Μέση Ανατολή και τη Δυτική Αφρική προς την Κίνα να καταγράφουν μηνιαία αύξηση περίπου 20%. Τα Suezmax στην διαδρομή της Δυτικής Αφρικής με την Ευρώπη σημειώνουν αύξηση στο 10%.
Η αγορά των δεξαμενοπλοίων οδηγείται από τη "σφιχτή" προσφορά, στην ανάκαμψη της ζήτησης. Η αγορά ανακάμπτει από μια μακρά περίοδο κλιμακωτών ρυθμών, καθώς η αύξηση της προσφοράς νέων πλοίων συρρικνώνεται, ενώ η ζήτηση πετρελαίου ανακάμπτει σύμφωνα με την παγκόσμια οικονομία. Ένα ιστορικά χαμηλό βιβλίο παραγγελιών σε συνδυασμό με τα ευνοϊκά θεμελιώδη μεγέθη της ζήτησης θα συνεχίσουν να υποστηρίζουν την αυξημένη αστάθεια των ναύλων στην spot αγορά, η οποία σε συνδυασμό με τη συνεχιζόμενη γεωπολιτική αναταραχή, αναμένεται να στηρίξει τα ναύλα μεσοπρόθεσμα.
Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης φορτίων (futures) συνεχίζουν να παραμένουν σταθερά τον Δεκέμβριο, ακολουθούμενα από μείωση των ναύλων κατά το εποχικά ασθενέστερο πρώτο εξάμηνο του 2024. Ωστόσο, ο χειμερινός καιρός μπορεί πάντα να αλλάξει την εικόνα προσφοράς/ζήτησης, και παρόλο που ουσιαστικά λιγότερες αποστολές πετρελαίου μεταφράζονται σε λιγότερη ζήτηση για τα δεξαμενόπλοια, τέτοιες αλλαγές στο καιρό θα μπορούσαν να γίνουν σημαντικός παράγοντας που επηρρεάζουν τα ναύλα όταν τα πλοία καθυστερούν λόγω καιρικών συνθηκών.
Οι προκλήσεις
Οι προκλήσεις εξακολουθούν να υφίστανται στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, ιδίως όσον αφορά την προσφορά και τη ζήτηση πετρελαίου, αλλά και τις ασταθείς τιμές του πετρελαίου. Αυτοί οι παράγοντες θα είναι κρίσιμοι στη διαμόρφωση της δυναμικής της αγοράς καθώς πλησιάζει ο Δεκέμβριος. Σύμφωνα με την ανάλυση της Breakwave Advisors, μια υποτονική προοπτική για τη μελλοντική ανάπτυξη και οι αντικρουόμενες προβλέψεις για τη ζήτηση τόσο από τον ΟΠΕΚ, που φαίνεται αισιόδοξος όσο και από τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (ΙΕΑ) που είναι πιο συγκρατημένη, υπογραμμίζουν τις αβεβαιότητες στην τροχιά της αγοράς και έτσι περιπλέκουν τις προοπτικές για τα ναύλα στο άμεσο μέλλον.
Υπάρχει σαφής απόκλιση όσον αφορά τις προοπτικές ζήτησης πετρελαίου για το 2024 μεταξύ των δύο κύριων ερευνητικών οργανισμών πετρελαίου. Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας διατηρεί μια προσεκτική προοπτική δεσμεύοντας την αύξηση της ζήτησης σε λιγότερο από 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα. Από την άλλη πλευρά, ο Οργανισμός Πετρελαιο-εξαγωγικών Χωρών (OPEC) προβλέπει αύξηση της ζήτησης πετρελαίου κατά 2,25 εκατ. βαρέλια. Η φαινομενική διακύμανση των ~1,3 εκατ. βαρελιών αντιπροσωπεύει περίπου το 1% της παγκόσμιας ημερήσιας κατανάλωσης πετρελαίου και ξεπερνά την ημερήσια παραγωγή ορισμένων μελών του ΟΠΕΚ, όπως για παράδειγμα η Λιβύη.
Καθώς η επερχόμενη συνεδρίαση του ΟΠΕΚ στις 30 Νοεμβρίου πλησιάζει, οποιαδήποτε αλλαγή στις προοπτικές παραγωγής θα έχει σημαντικό αντίκτυπο τόσο στις τιμές όσο και στις προσδοκίες των ναύλων για το 2024. Ωστόσο, όλα τα παραπάνω εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις παγκόσμιες οικονομικές προοπτικές, οι οποίες παραμένουν πολύ αβέβαιες εν μέσω υψηλών επιτοκίων, μιας προβληματικής αγοράς ακινήτων στην Κίνα και δύο συνεχείς πολέμους.