Δεξαμενόπλοια VLCC: Ενισχυμένα τα ναύλα τους παρά τις προκλήσεις

Δεξαμενόπλοια VLCC: Ενισχυμένα τα ναύλα τους παρά τις προκλήσεις

Της Αναστασίας Βαμβακά 

Τα ναύλα στα δεξαμενόπλοια VLCC παραμένουν σταθερά και σε ορισμένες θαλάσσιες διαδρομές αρκετά αυξημένα, εν μέσω συνεχιζόμενων προκλήσεων και μεταβαλλόμενης της δυναμικής στην προσφορά/ζήτηση πετρελαίου.

Οι προβλέψεις για τις τιμές των ναύλων στα VLCC για τον Νοέμβρη αποδείχτηκαν πιο αισιόδοξες από την πραγματικότητα, όμως το κλίμα παραμένει θετικό. Οι ναύλοι έχουν βελτιωθεί σε σύγκριση με τα επίπεδα που παρατηρήθηκαν πριν από ένα μήνα, με τις θαλάσσιες διαδρομές των VLCC από τη Μέση Ανατολή και τη Δυτική Αφρική προς την Κίνα να καταγράφουν μηνιαία αύξηση περίπου 20%. Τα Suezmax στην διαδρομή της Δυτικής Αφρικής με την Ευρώπη σημειώνουν αύξηση στο 10%. 

Η αγορά των δεξαμενοπλοίων οδηγείται από τη "σφιχτή" προσφορά, στην ανάκαμψη της ζήτησης. Η αγορά ανακάμπτει από μια μακρά περίοδο κλιμακωτών ρυθμών, καθώς η αύξηση της προσφοράς νέων πλοίων συρρικνώνεται, ενώ η ζήτηση πετρελαίου ανακάμπτει σύμφωνα με την παγκόσμια οικονομία. Ένα ιστορικά χαμηλό βιβλίο παραγγελιών σε συνδυασμό με τα ευνοϊκά θεμελιώδη μεγέθη της ζήτησης θα συνεχίσουν να υποστηρίζουν την αυξημένη αστάθεια των ναύλων στην spot αγορά, η οποία σε συνδυασμό με τη συνεχιζόμενη γεωπολιτική αναταραχή, αναμένεται να στηρίξει τα ναύλα μεσοπρόθεσμα.

Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης φορτίων (futures) συνεχίζουν να παραμένουν σταθερά τον Δεκέμβριο, ακολουθούμενα από μείωση των ναύλων κατά το εποχικά ασθενέστερο πρώτο εξάμηνο του 2024. Ωστόσο, ο χειμερινός καιρός μπορεί πάντα να αλλάξει την εικόνα προσφοράς/ζήτησης, και παρόλο που ουσιαστικά λιγότερες αποστολές πετρελαίου μεταφράζονται σε λιγότερη ζήτηση για τα δεξαμενόπλοια, τέτοιες αλλαγές στο καιρό θα μπορούσαν να γίνουν σημαντικός παράγοντας  που επηρρεάζουν τα ναύλα όταν τα πλοία καθυστερούν λόγω καιρικών  συνθηκών. 

Οι προκλήσεις

Οι προκλήσεις εξακολουθούν να υφίστανται στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, ιδίως όσον αφορά την προσφορά και τη ζήτηση πετρελαίου, αλλά και τις ασταθείς τιμές του πετρελαίου. Αυτοί οι παράγοντες θα είναι κρίσιμοι στη διαμόρφωση της δυναμικής της αγοράς καθώς πλησιάζει ο  Δεκέμβριος.  Σύμφωνα με την ανάλυση της Breakwave Advisors, μια υποτονική προοπτική για τη μελλοντική ανάπτυξη και οι αντικρουόμενες προβλέψεις για τη ζήτηση τόσο από τον ΟΠΕΚ, που φαίνεται αισιόδοξος όσο και από τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (ΙΕΑ) που είναι πιο συγκρατημένη,   υπογραμμίζουν τις αβεβαιότητες στην τροχιά της αγοράς και έτσι περιπλέκουν τις προοπτικές για τα ναύλα στο άμεσο μέλλον.

Υπάρχει σαφής απόκλιση όσον αφορά τις προοπτικές ζήτησης πετρελαίου για το 2024 μεταξύ των δύο κύριων ερευνητικών οργανισμών πετρελαίου. Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας  διατηρεί μια προσεκτική προοπτική δεσμεύοντας την αύξηση της ζήτησης σε λιγότερο από 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα. Από την άλλη πλευρά, ο Οργανισμός Πετρελαιο-εξαγωγικών Χωρών (OPEC) προβλέπει αύξηση της ζήτησης πετρελαίου κατά 2,25  εκατ. βαρέλια. Η φαινομενική διακύμανση των ~1,3  εκατ. βαρελιών αντιπροσωπεύει περίπου το 1% της παγκόσμιας ημερήσιας κατανάλωσης πετρελαίου και ξεπερνά την ημερήσια παραγωγή ορισμένων μελών του ΟΠΕΚ, όπως για παράδειγμα η Λιβύη. 

Καθώς η επερχόμενη συνεδρίαση του ΟΠΕΚ στις 30 Νοεμβρίου πλησιάζει, οποιαδήποτε αλλαγή στις προοπτικές παραγωγής θα έχει σημαντικό αντίκτυπο τόσο στις τιμές όσο και στις προσδοκίες των ναύλων για το 2024. Ωστόσο, όλα τα παραπάνω εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις παγκόσμιες οικονομικές προοπτικές, οι οποίες παραμένουν πολύ αβέβαιες εν μέσω υψηλών επιτοκίων, μιας προβληματικής αγοράς ακινήτων στην Κίνα και δύο συνεχείς πολέμους. 
 

THE FUTURE OF DRIVING

Οταν η πολυτέλεια συναντά την τεχνολογική υπεροχή

Περισσότερα από Forbes

Seafair: Σε νέες αγορές ποντάρει η startup που συνδέει ναυτικούς με ναυτιλιακές εταιρείες

Το Seafair έχει αναπτύξει μια καινοτόμο ψηφιακή πλατφόρμα πρόσληψης πληρωμάτων, η οποία χρησιμοποιεί αλγόριθμους αντιστοίχισης για να συνδέει αποτελεσματικά ναυτικούς με ναυτιλιακές εταιρείες.

Η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία αλλάζει σελίδα

Προχωρούν τα σχέδια της ONEX για Ελευσίνα-Σύρο, αλλά και του Γ. Προκοπίου για τον Σκαραμαγκά, οι οποίοι καλούνται να υλοποιήσουν σημαντικές επενδύσεις.

Βιοκαύσιμα και μπαταρίες: Το "εισιτήριο" της ναυτιλίας για ένα μέλλον χαμηλών εκπομπών άνθρακα

Μόνο το 2022 τα πλοία προµηθεύτηκαν 930.000 τόνους µειγµάτων βιοκαυσίµων.

Τα 27 χρυσά χαρτοφυλάκια της ελληνικής ναυτιλίας στη Wall Street

Ράλι στις µετοχές των εισηγµένων στο Αµερικανικό Χρηµατιστήριο καταγράφεται και το 2024, έπειτα από µια ιδιαίτερα θετική χρονιά.

Ο νέος παγκόσµιος στόλος χτίζεται από Έλληνες

Η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα πρωτοπόρος στις νέες παραγγελίες πλοίων, σύμφωνα με την ελληνική έκδοση του Forbes.

Οι 50 κορυφαίοι Έλληνες εφοπλιστές - Λίστα Forbes 2024

Ξεπερνά η αγοραστική τους αξία τα 124 δισεκατοµµύρια δολάρια. Χωρίς σε αυτόν τον αριθµό να υπολογίζεται το µεγάλο ναυπηγικό τους πρόγραµµα, που είναι σε εξέλιξη.

Δρ Νίκος Τσάκος: "Η ναυτιλία ακµάζει µε ανοιχτές θάλασσες"

Η ΤΕΝ ήδη έχει προχωρήσει σε πράσινες επενδύσεις ύψους $1 δισ., ενώ θα ακολουθήσουν ανάλογες επενδύσεις τα επόµενα δύο χρόνια.

Αύξηση 32% στις παραγγελίες τάνκερ από τις αρχές του 2024 - Πρώτοι σε αριθμό παραγγελιών οι Έλληνες εφοπλιστές

Σημαντικός παράγοντας η συμμόρφωση με τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς.

Είσοδος Λ. Πατίτσα στα δεξαμενόπλοια αμμωνίας (VLAC)

Μπαράζ νέων επενδύσεων από τον εφοπλιστή.

Η αξία του στόλου της Ελλάδας αγγίζει τα 169 δισ. δολάρια

Η Ελλάδα διατηρεί την τρίτη θέση ως παγκόσμιος ηγέτης στη ναυτιλία με στόλο αξίας 169 δισεκατομμυρίων δολαρίων σύμφωνα με την VesselsValue.

Αύξηση 69% στα "ταμεία" της Navios της Αγγελικής Φράγκου

Με έσοδα άνω του 1,3 δισ. dολαρίων έκλεισε το 2023 η Navios Maritime Partners της Αγγελικής Φράγκου.

Ήρθε η ώρα να ενδιαφερθούμε για τις ναυτιλιακές μετοχές;

Οι οικονομικές επιπτώσεις των ανακατευθύνσεων λόγω των επιθέσεων στην Ερυθρά και οι επενδυτικές ευκαιρίες.