Σαγκάη: Το "ναυπηγικό" στοίχημα των 17 δισ. δολ. και η αμερικανική πρόκληση

Σαγκάη: Το "ναυπηγικό" στοίχημα των 17 δισ. δολ. και η αμερικανική πρόκληση

του Γιώργου Σ. Σκορδίλη 

Ένα σχέδιο που φιλοδοξεί να μετατρέψει το Changxing Island της Σαγκάης σε παγκόσμιο ναυπηγικό κέντρο έως το 2027 προωθεί το Πεκίνο. Στόχος είναι να φτάσει ετήσιο κύκλο εργασιών 120 δισ. γουάν, δηλαδή περίπου 17 δισ. δολάρια, και να αναβαθμιστεί σε σημείο αναφοράς της διεθνούς ναυπηγικής. 

Στο νησί συγκεντρώνονται ήδη δύο από τα ισχυρότερα ναυπηγεία της Κίνας, η Hudong-Zhonghua και η Jiangnan, θυγατρικές της China State Shipbuilding Corporation (CSSC). 

Η νέα φάση προβλέπει ενίσχυση της παραγωγής σε LNG carriers, κρουαζιερόπλοια και car carriers, καθώς και επενδύσεις σε ερευνητικά κέντρα, προηγμένα συστήματα πρόωσης και λύσεις καυσίμων χαμηλών εκπομπών. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το νέο ναυπηγείο της Hudong-Zhonghua, αξίας 2,5 δισ. δολαρίων, που θα αυξήσει την ετήσια δυναμικότητα LNG από έξι σε δέκα και πλέον πλοία.

Η ανακοίνωση έγινε σε μια δύσκολη περίοδο για τη ναυπηγική βιομηχανία. Σύμφωνα με τα στοιχεία του πρώτου εξαμήνου του 2025, οι παγκόσμιες παραγγελίες πλοίων μειώθηκαν κατά 54%, στα 19,8 εκατ. cgt, ενώ τον Ιούνιο η πτώση άγγιξε το 81%.

Τα LNG carriers, τα οποία βρίσκονται στο επίκεντρο του κινεζικού σχεδιασμού, περιορίστηκαν από 158 παραγγελίες το 2023 σε μόλις 44 στο πρώτο εξάμηνο του 2025.

Με τέτοιους αριθμούς, η Σαγκάη αναλαμβάνει σοβαρό ρίσκο να δημιουργήσει υπερπροσφορά δυναμικότητας σε μια αγορά που αυτή τη στιγμή συρρικνώνεται. 

Παράλληλα, το Changxing συγκεντρώνει διαφορετικές παραγωγικές μονάδες της CSSC. Η συγκέντρωση αυτή υπόσχεται οικονομίες κλίμακας, αλλά προϋποθέτει αποτελεσματικό συντονισμό για να αποφευχθεί ο εσωτερικός ανταγωνισμός ανάμεσα στα ίδια κινεζικά ναυπηγεία.

Το Section 301 και η κινεζική απάντηση

Το σχέδιο δεν μπορεί να εξεταστεί έξω από το πλαίσιο της αμερικανικής έρευνας Section 301, που ολοκληρώθηκε τον Ιανουάριο του 2025. 

Ως γνωστόν το USTR κατέληξε ότι οι κινεζικές πρακτικές στη ναυπηγική και στη ναυτιλία είναι "μη εύλογες και διακριτικές", και τον Απρίλιο οι Ηνωμένες Πολιτείες ανακοίνωσαν στοχευμένα τέλη για κινεζικά πλοία που θα καταπλέουν σε αμερικανικά λιμάνια. 

Η εφαρμογή ξεκινά με μεταβατική περίοδο 180 ημερών χωρίς χρέωση, αλλά από τον Οκτώβριο του 2025 θα επιβληθούν τέλη με βάση το net tonnage και το φορτίο. Στα car carriers προβλέπεται ειδική φόρμουλα χρέωσης ανά μονάδα (CEU), ενώ σε δεύτερη φάση θα ενταχθούν και τα LNG carriers.

Η συζήτηση στις ΗΠΑ ξεπερνά το καθαρά εμπορικό πεδίο. Η Ουάσιγκτον έχει εντάξει στο πακέτο μέτρων και τον περιορισμό πρόσβασης σε ψηφιακές πλατφόρμες logistics όπως το LOGINK, με το επιχείρημα ότι τα δεδομένα κίνησης πλοίων και φορτίων αποτελούν στρατηγική πληροφορία. Το Section 301 είναι επομένως εργαλείο οικονομικού και τεχνολογικού ελέγχου, με στόχο να περιορίσει την κινεζική παρουσία σε κρίσιμες αλυσίδες εφοδιασμού.

Το Changxing δεν δημιουργήθηκε ως απάντηση στο Section 301, καθώς οι επενδύσεις σε νέες μονάδες είχαν ξεκινήσει ήδη από το 2021. Ωστόσο, η δημοσιοποίηση του σχεδίου μέσα στο καλοκαίρι του 2025, λίγους μήνες μετά την ανακοίνωση των αμερικανικών μέτρων, λειτουργεί πολιτικά και συμβολικά. 

Η Κίνα δείχνει ότι θα συνεχίσει να επενδύει σε πλοία υψηλής τεχνολογίας, θα μειώσει την εξάρτησή της από ξένους προμηθευτές και θα εδραιώσει αυτάρκεια σε κρίσιμα τμήματα της ναυπηγικής. Η CSSC άλλωστε έχει διπλό ρόλο, καθώς τροφοδοτεί όχι μόνο την εμπορική ναυτιλία αλλά και το κινεζικό πολεμικό ναυτικό.

Οι συνέπειες για την Ευρώπη και την Ελλάδα

Η κινεζική στρατηγική έχει άμεσο ενδιαφέρον για την Ευρώπη και ιδίως για την Ελλάδα. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες που έχουν παραγγείλει κινεζικής κατασκευής LNG carriers ή car carriers θα βρεθούν αντιμέτωποι με επιπλέον κόστος όταν τα πλοία αυτά καταπλέουν σε αμερικανικά λιμάνια.

Οι αποφάσεις για νέες παραγγελίες τα επόμενα δύο με τρία χρόνια θα σταθμίσουν όχι μόνο το κόστος και τη διαθεσιμότητα slot στα κινεζικά ναυπηγεία, αλλά και το ρυθμιστικό ρίσκο από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Στον ανταγωνισμό εισέρχονται ξανά τα νοτιοκορεατικά και ιαπωνικά ναυπηγεία, που προβάλλουν ως εναλλακτική για πλοιοκτήτες που θέλουν να αποφύγουν τις αμερικανικές χρεώσεις.

Η Σαγκάη, με το στοίχημα των 17 δισ., επιχειρεί να αναδειχθεί σε παγκόσμιο κέντρο ναυπηγικής, επιδεικνύοντας τεχνολογική υπεροχή και αντοχή απέναντι στις πιέσεις της Ουάσιγκτον. 

Το αν αυτή η στρατηγική θα αποδώσει εξαρτάται από τρεις παραμέτρους: την εξέλιξη της διεθνούς ζήτησης για πλοία LNG και κρουαζιέρας, την τελική μορφή των αμερικανικών μέτρων και την ικανότητα της CSSC να ενοποιήσει και να αποδώσει πραγματική αποδοτικότητα στο Changxing. 

Η επένδυση δεν είναι απλώς βιομηχανικό project, αλλά κομμάτι της γεωπολιτικής αντιπαράθεσης ΗΠΑ–Κίνας, με άμεσες συνέπειες για την παγκόσμια ναυτιλία.

Powered by

EY «ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑΣ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ» ΕΛΛΑΔΟΣ 2025

Ο διαγωνισμός EY «Επιχειρηματίας της Χρονιάς» Ελλάδος 2025 τιμά τους επιχειρηματίες που, μέσα από το όραμα, την επιμονή και τη δημιουργικότητά τους, χτίζουν επιχειρήσεις με μακροπρόθεσμη αξία για την κοινωνία, τους εργαζομένους, τους πελάτες και τους συνεργάτες τους.

δες περισσοτερα

Περισσότερα από Forbes

Oscar και Astir: Με κέρδη στον "σοκολατοπόλεμο" των Χριστουγέννων – Το ερωτηματικό του κακάο

Οι δύο ιστορικές ελληνικές σοκολατοποιΐες κατέγραψαν διψήφια αύξηση κερδών το 2024, αψηφώντας το ράλι στις τιμές του κακάο.

Σπάνιες γαίες: Οι ΗΠΑ αντιμέτωπες με την επόμενη μεγάλη ενεργειακή κρίση

Οι σπάνιες γαίες που δεν είναι... όντως σπάνιες και το γεωστρατηγικό σκάκι που παίζουν ΗΠΑ - Κίνα.

Nestlé: Θα καταργήσει 16.000 θέσεις εργασίας παγκοσμίως τα επόμενα δύο χρόνια

Γεγονός που θα επιτρέψει "την εξοικονόμηση 1 δισεκ. φράγκων ετησίως έως το τέλος του 2027"

MAPEI Hellas: Φτιάχνει νέο εργοστάσιο στη Θεσσαλονίκη - Επένδυση 20 εκατ. κυρίως για εξαγωγές στα Βαλκάνια

Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή, Σπ. Παπαγιαννάκη, θα ενισχυθεί περαιτέρω η παραγωγική δυναμικότητα.

Eurocatering (Φρεσκούλης): Το νέο εργοστάσιο στη Βουλγαρία και το deadline του 2027

Οι επενδύσεις, η αναπτυξιακή πορεία και η συμφωνία για το exit των Latsco και EOS. Στα 65,73 εκατ. ο τζίρος το 2024.

LVMH: "Απογειώνεται" η μετοχή μετά τη θετική έκπληξη από τις πωλήσεις γ' τριμήνου

Η μετοχή της LVMH γνωρίζει άλμα έως και 13%, μετά την αύξηση στις οργανικές πωλήσεις για πρώτη φορά φέτος.

Η Chloé στην luxury ελληνική αγορά: Η στρατηγική επένδυση μέσω του ομίλου Φάις

Το νέο κατάστημα, στο ιστορικό κτίριο City Link επί της οδού Σταδίου 4, άνοιξε τις πόρτες του στα τέλη του Σεπτεμβρίου.

Σπ. Τσιλιγιάννης (Fieldoo): Το 75% των εταιρειών δυσκολεύεται να βρει προσωπικό – Εμείς έχουμε τη λύση

Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα έναντι πιο παραδοσιακών μοντέλων.

Οι νέες επενδύσεις του ομίλου Καράτζη στο ξενοδοχειακό χαρτοφυλάκιο στην Κρήτη

Εντός του 2026 η ολοκλήρωση ριζικής ανακαίνισης στο Nana Royal μετά την εξαγορά του από την Aldemar.

Ideal Holdings: "Ψήνει" νέα εξαγορά για εφέτος – Το νέο εργοστάσιο της Μπάρμπα Στάθης και τα μίνι attica

Έχουν δρομολογηθεί επενδύσεις της τάξης των 70 εκατ. ευρώ. Τα σχέδια για Μπάρμπα Στάθης, Attica Πολυκαταστήματα και τον κλάδο πληροφορικής

Arla Foods Ελλάς: Το Lurpak "νοστιμεύει" τζίρο και κέρδη

Τι λέει για την πιστότητα των καταναλωτών η κυρία Άντζελα Κοτρότσου, αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Arla Foods Ελλάς. Γιατί ήταν δύσκολη χρονιά το 2024.

Δύο γυναίκες, ένα κρασί, μηδέν αλκοόλ – η ιστορία του αφρώδους Οίνου French Bloom

Η Maggie Frerejean-Taittinger, συν-ιδρύτρια της εταιρίας French Bloom, που ήδη έχει εξασφαλίσει στρατηγική επένδυση από την LVMH, εξηγεί στο Forbes Greece πώς μια startup έκανε το αδύνατο δημιουργώντας ένα super-premium αφρώδη οίνο χωρίς αλκοόλ.