Ευάγγ. Μαρινάκης: "Ο "σκιώδης στόλος" θα σβήσει – το LNG και η Τεχνητή Νοημοσύνη θα δώσουν το προβάδισμα"

Ευάγγ. Μαρινάκης: "Ο "σκιώδης στόλος" θα σβήσει – το LNG και η Τεχνητή Νοημοσύνη θα δώσουν το προβάδισμα"

Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη

Οι εφοπλιστές που διαθέτουν σύγχρονα και αποδοτικά δεξαμενόπλοια θα είναι οι μεγάλοι κερδισμένοι τα επόμενα χρόνια, καθώς η ζήτηση ενέργειας αυξάνεται ραγδαία λόγω της ανάπτυξης των κέντρων δεδομένων τεχνητής νοημοσύνης (AI).

Αυτή την επισήμανση έκανε ο Ευάγγελος Μαρινάκης, Προέδρος της Capital Maritime Trading Corp., μιλώντας στο συνέδριο Saudi Maritime & Logistics Congress που πραγματοποιήθηκε στη Νταμάμ της Σαουδικής Αραβίας.

Ο κ. Μαρινάκης εκτίμησε ότι η ισορροπία προσφοράς–ζήτησης στη ναυλαγορά υποστηρίζεται από το περιορισμένο βιβλίο παραγγελιών μέχρι το 2028 για VLCC και Suezmax, αλλά και από την καθυστέρηση στη διάλυση του παλαιού στόλου και του στόλου που δραστηριοποιείται υπό κυρώσεις.

"Είναι θέμα χρόνου μέχρι να οδηγηθεί αυτός ο στόλος στην ανακύκλωση. Όταν συμβεί, θα δημιουργηθεί έλλειψη χωρητικότητας, τη στιγμή που η ζήτηση ενέργειας ανεβαίνει διεθνώς, λόγω και των νέων κέντρων πληροφορίας που χτίζονται και χρειάζονται τεράστια ποσά ενέργειας", είπε χαρακτηριστικά.

Ο λεγόμενος "σκιώδης στόλος" (shadow fleet), δηλαδή τα πλοία που λειτουργούν εκτός επίσημου πλαισίου, κατά τον κ. Μαρινάκη αργά ή γρήγορα θα εξαφανιστούν. Τότε, οι εφοπλιστές που έχουν επενδύσει σε καινούργια πλοία θα δουν τα οφέλη.

Παράλληλα, τόνισε τη σημασία της τεχνητής νοημοσύνης (AI) και στον τομέα της αποδοτικότητας, καθώς προσφέρει τη δυνατότητα αξιοποίησης μεγάλου όγκου δεδομένων που μέχρι τώρα μένουν αναξιοποίητα. "Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να φέρει θεαματικά αποτελέσματα στην κατανάλωση καυσίμου και στη λειτουργία των πλοίων", είπε.

Στο ίδιο πάνελ, ο πρόεδρος της Bahri Oil, Χισάμ Αλνουγαϊμις, συμφώνησε για τη δυναμική της τεχνητής νοημοσύνης, αλλά υπογράμμισε πως "η αυτοματοποίηση δεν αντικαθιστά την ανθρώπινη εμπειρία, τη συμπληρώνει". Όπως είπε, χρειάζεται ισορροπία ανάμεσα στην τεχνολογία και τον παράγοντα άνθρωπο.

Η συνεργασία των δύο εταιρειών είναι γνωστή, καθώς πέρυσι η Bahri δαπάνησε 1 δισ. δολάρια για την αγορά εννέα VLCC από την Capital Maritime.

Ο κ. Μαρινάκης, στο πλαίσιο της ομιλίας του, σημείωσε ότι σε μια περίοδο γεωπολιτικών εντάσεων, αυξημένων δασμών και συγκρούσεων σε Ουκρανία και Παλαιστίνη, το "κλειδί" είναι η αποδοτικότητα: "Η αποδοτικότητα στη ναυτιλία είναι το νέο ισχυρό νόμισμα. Χρειάζονται στόλοι ευέλικτοι και αξιόπιστοι ώστε να μπορούν να εξυπηρετούν με συνέπεια τις ανάγκες των πελατών", υπογράμμισε.

Παράλληλα, τροποποίησε το γνωστό ρητό "το πετρέλαιο δεν σε προδίδει ποτέ" λέγοντας ότι πρέπει να αναφέρεται πλέον και στο φυσικό αέριο: "Το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο μαζί δεν σε προδίδουν ποτέ".

Η Capital Maritime έχει επενδύσει σημαντικά σε πλοία διπλού καυσίμου LNG, και ο κ. Μαρινάκης προβλέπει ότι την επόμενη δεκαετία το LNG θα διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο. Όπως είπε, όταν τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία, οι τιμές LNG θα πέσουν, θα γίνουν πιο ανταγωνιστικές και θα αποφέρουν σημαντική εξοικονόμηση στα καύσιμα.

Τέλος, αναφορικά με τη συζήτηση στον IMO για τη μείωση εκπομπών, ο Αλνουγαϊμις σημείωσε ότι οι ρυθμιστικές αρχές πρέπει να λαμβάνουν υπόψη την αγορά όταν θέτουν νέους κανόνες.

Οι πλοιοκτήτες, όπως είπε, είναι έτοιμοι να υιοθετήσουν ρεαλιστικές λύσεις για μηδενικές εκπομπές, αλλά αυτό θα χρειαστεί στρατηγική, τεχνολογίες και χρόνο. "Το πετρέλαιο και τα εμπορεύματα πρέπει να μετακινηθούν, αλλά οι άνθρωποι δεν μπορούν να κινήσουν πλοία όταν χάνουν χρήματα", κατέληξε.

Περισσότερα από Forbes

Ελληνικές ναυτιλιακές στη Wall Street: Ισχυρή κερδοφορία, αλλά με αβεβαιότητες στον ορίζοντα

Καθαρά κέρδη που ξεπερνούν τα 1,8 δισ. δολάρια ανακοίνωσαν οι εισηγμένες ελληνικών συμφερόντων.

ΟΝΕΧ: Νέο πενταετές επενδυτικό σχέδιο για τη Σύρο

Κεντρικός στόχος η ολιστική ανασυγκρότηση της Βιομηχανικής Μονάδας Σύρου.

Η Ελληνική Ionic Shipping επενδύει στην τεχνητή νοημοσύνη και εξοπλίζει όλο τον στόλο της με το σύστημα Orca AI

Την πλήρη εγκατάσταση του συστήματος τεχνητής νοημοσύνης Orca AI στο σύνολο των πλοίων που συνθέτουν τον στόλο της ανακοίνωσε η Ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρία Ionic Shipping,

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες παραμένουν πρωταγωνιστές με στόλους-γίγαντες άνω του 1 εκατ. dwt

Η ναυτιλία των Ελλήνων καταγράφει για άλλη μια χρονιά εντυπωσιακή παρουσία στις διεθνείς αγορές.

Συγκέντρωση στόλων στην ελληνική ναυτιλία – Λιγότερες εταιρείες με περισσότερα πλοία

Στα μέσα της χρονιάς καταγράφηκαν 63 ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων με στόλους άνω των 20 πλοίων

Σαγκάη: Το "ναυπηγικό" στοίχημα των 17 δισ. δολ. και η αμερικανική πρόκληση

Ένα σχέδιο που φιλοδοξεί να μετατρέψει το Changxing Island της Σαγκάης σε παγκόσμιο ναυπηγικό κέντρο έως το 2027 προωθεί το Πεκίνο.

Σταθερή πορεία και στοχευμένες κινήσεις από τις ελληνικές ναυτιλιακές

Ο ελληνικός ναυτιλιακός κλάδος μπαίνει στο δεύτερο μισό του 2025 με εμφανή σημάδια αντοχής.

Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας χτίζουν το μέλλον

Δεκαπέντε νέοι τεχνίτες από τη ΔΥΠΑ πιάνουν δουλειά – Μήνυμα στήριξης από Κεραμέως και Ξενοκώστα.

Η ασπίδα της ναυτιλιακής βιομηχανίας: Τι έδειξε το Συνέδριο των Πλοιοκτητών Ρυμουλκών και Υπεράκτιων Πλοίων

Στο φως μια σκληρή αλλά απαραίτητη αποτύπωση της πραγματικότητας για 4 κρίσιμους τομείς της ναυτιλίας.

Το 60% των πλοιοκτητών εκπρόθεσμο στην υποβολή στοιχείων ρύπων

Το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο στις μικρότερες εταιρείες, που συχνά δεν διαθέτουν την τεχνογνωσία ή τους πόρους.

Άνω του 1,2 δισ. δολάρια οι επενδύσεις της Capital του Β. Μαρινάκη σε VLCCs

Η νέα παραγγελία προστίθεται σε ευρύτερο επενδυτικό πρόγραμμα της Capital.

Petrofin: Η μεγάλη επιστροφή της ελληνικής τραπεζικής στη ναυτιλία

Το 2024 οι ελληνικές τράπεζες πέρασαν μπροστά στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας.