Της Αναστασίας Βαμβακά
Καθ’ όλη τη χρονιά ο κλάδος των φορτηγών χύδην φορτίου πρόσθεσε 416 πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, με αποκορύφωμα η συνολική χωρητικότητα νεκρού βάρους (DWT) να αγγίζει τα 30,72 εκατ. Την ίδια στιγμή, αναμένεται ακόμη αύξηση κατά 2,59 εκατ. DWT μέχρι το τέλος του έτους, ανεβάζοντας το σύνολο στα 33,31 εκατομμύρια dwt. Αντίθετα, ο κλάδος παρατήρησε τον παροπλισμό 86 χύδην φορτηγών, συνολικού όγκου μεταφοράς 5,62 εκατ. dwt. Αυτά τα δύο γεγονότα έχουν οδηγήσει σε ετήσια αύξηση του στόλου κατά 3%. Οι ρυθμοί αύξησης του στόλου σε ετήσια βάση για το 2022, το 2021 και το 2020 ήταν 2,9%, 3,5% και 3,9% αντίστοιχα. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2022 σημειώθηκε το χαμηλότερο ποσοστό νέων παραδόσεων από το 2018. Ωστόσο η δραστηριότητα παρόπλισης πλοίων το 2022 ήταν μικρότερη από το 2007, με μόνο 53 πλοία παροπλισμένα τότε. Αντίστοιχα, η δραστηριότητα διάλυσης πλοίων στα χύδην φορτίου φορτηγά το 2023 υστερεί σε σχέση με αυτήν του 2020, όταν 143 πλοία προορίζονταν για διάλυση.
Κάθε τύπος πλοίου στον κλάδο των χύδην φορτηγών αποκαλύπτει ξεχωριστά μοτίβα ανάπτυξης. Ο τομέας Capesize σημειώνει την πιο συγκρατημένη ανάπτυξη από έτος σε έτος, στο 2,5%, και ουσιαστικά σημαίνει την προσθήκη μόνο ενός ακόμα σκάφους Capesize πριν από το τέλος του έτους. Αντίθετα, τα Supramax/Ultramax και τα Handysize παρουσιάζουν και ρυθμό ανάπτυξης 3,3% επί του παρόντος. Οι προοπτικές για αυτούς τους τομείς περιλαμβάνουν την αναμενόμενη παράδοση 14 Supramax/Ultramax και 19 Handysize πλοίων, αντίστοιχα, μέχρι το τέλος του 2023. Αυτή η εισροή νέων πλοίων δεν προβλέπεται να αλλάξει σημαντικά την ανάπτυξη του στόλου, ακόμα και σε ένα σενάριο χωρίς διαλύσεις. Ο τομέας Kamsarmax, από την άλλη πλευρά, προηγείται σε ανάπτυξη με ρυθμό 3,6% και αναμένει την άφιξη 14 νέων πλοίων τον Δεκέμβριο.
Όσον αφορά τις δραστηριότητες διάλυσης στη βιομηχανία χύδην ναυτιλίας, ο τομέας Handymax βρίσκεται αυτήν τη στιγμή στην πρώτη γραμμή, αντιπροσωπεύοντας το 35% του συνόλου. Ακολουθεί στενά ο τομέας Panamax, που αντιπροσωπεύει το 33% των κατεδαφίσεων. Ακολουθεί ο τομέας Handysize, συμβάλλοντας 18% στις δραστηριότητες διάλυσης. Ακολουθεί ο τομέας Capesize με 12%. Η κατηγορία των Supramax έχει δει την ελάχιστη δραστηριότητα διάλυσης, με μόνο δύο πλοία να έχουν παροπλιστεί.
Για το 2024 το εμπόριο ξηρού χύδην πρόκειται να γίνει μάρτυρας μιας σημαντικής προσθήκης 495 σκαφών, που συνολικά ανέρχονται σε 34,8 εκατομμύρια dwt. Αυτή η εισροή θα αποτελείται από διάφορους τύπους σκαφών: 38 Capesize, 6 Post Panamax, 124 Kamsarmax/Panamax, 169 Ultramax/Supramax και 158 Handysize, τα οποία περιλαμβάνουν 18 πλοία κάτω από 20.000 dwt. Κοιτάζοντας πιο μπροστά στο 2025, οι προοπτικές εμφανίζονται ευνοϊκότερες από την οπτική γωνία των πλοιοκτητών −όπου οι Έλληνες κυριαρχούν−, καθώς αναμένεται ενίσχυση του στόλου, αφού μόλις 27,62 εκατομμύρια dwt μέσα από 369 νέα πλοία θα προστεθούν στην παγκόσμια μεταφορά. Αυτός ο αριθμός σηματοδοτεί τον μικρότερο αριθμό νέων σκαφών που εισέρχονται στην αγορά από το 2008. Κατά συνέπεια, αυτή η τάση υποδηλώνει ότι η αύξηση του στόλου κατά το 2025 είναι πιθανό να συγκλίνει περίπου στο 1%, αντιπροσωπεύοντας την πιο μέτρια αύξηση των τελευταίων 15 χρόνων. Όσον αφορά την κατανομή για το 2025, τα Capesize αναμένεται να αποτελούν μόνο το 9% των νέων προσθηκών. Βασικές κατηγορίες θα είναι τα Kamsarmax, και Handysize, που αναμένεται να αντιπροσωπεύουν το 28% και το 30% της νέας δυναμικότητας.
Ναύλα
Αυτή η εβδομάδα που πέρασε ήταν θετική για την αγορά ξηρού χύδην φορτίου, με όλους τους κλάδους να παρουσιάζουν εβδομαδιαίες βελτιώσεις, με τα πλοία τύπου Panamax να κόβουν το νήμα πρώτα. Στο μεγαλύτερο τμήμα της αγοράς, η σταθερή ζήτηση για άνθρακα και σιδηρομετάλλευμα ήταν ο βασικός παράγοντας, διατηρώντας υγιές κλίμα και διατήρηση των ναύλων πάνω από το όριο των 20.000 δολ./ημέρα. Η έναρξη της χειμερινής περιόδου στο Βόρειο Ημισφαίριο έχει μερικώς ενισχύσει τη ζήτηση άνθρακα. Στον τομέα του Panamax, στη διαδρομή P5TC παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση 22% από εβδομάδα σε εβδομάδα. Αυτή η αύξηση οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε αυξημένη δραστηριότητα στον Ατλαντικό, ωθούμενη και από τις δύο έρευνες για τα ορυκτά και σημαντική συμφόρηση στην περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νότιας Αμερικής. Αυτή η εξέλιξη έδωσε τη δυνατότητα στους πλοιοκτήτες να διαπραγματευτούν για υψηλότερες τιμές. Ταυτόχρονα, η περιορισμένη διαθεσιμότητα σκαφών στον Ατλαντικό, ειδικά στον Κόλπο των ΗΠΑ, ενίσχυσε περαιτέρω τη θέση των ιδιοκτητών. Ωστόσο η αγορά στον Ειρηνικό είναι σχετικά υποτονική, εν μέρει λόγω της περιόδου διακοπών του Diwali, η οποία έχει κάπως μετριάσει τη συνολική ορμή στον δείκτη handysize. Παρ’ όλα αυτά, ο δείκτης handysize έκλεισε θετικά την εβδομάδα. Πιο αναλυτικά:
- Το Cape 5TC είχε κατά μέσο όρο 21.864 δολ./ημέρα, αύξηση +8,59%. Στο υπερατλαντικό ταξίδι τα κέρδη αυξήθηκαν κατά 4.550 δολ./ημέρα, με τα κέρδη από τον Ειρηνικό να αυξάνονται κατά 1.150 δολ./ημέρα, φέρνοντας τα υπερατλαντικά κέρδη σε σχέση με τον Ειρηνικό στα 12.358 δολ./ημέρα.
- Το Panamax 5TC είχε κατά μέσο όρο 15.340 δολ./ημέρα, αύξηση +15,14% κατά μέσο όρο. Τα υπερατλαντικά κέρδη αυξήθηκαν κατά 7.000 δολ./ημέρα, ενώ τα κέρδη του Ειρηνικού αυξήθηκαν κατά 2.037 δολ./ημέρα. Ως αποτέλεσμα, τα κέρδη των υπερατλαντικών κερδών προς τον Ειρηνικό διευρύνθηκαν στα 9.271 δολ./ημέρα.
- Το Supramax 10TC είχε κατά μέσο όρο 12.723 δολ./ημέρα, αύξηση +4,39%, ενώ το Handysize 7TC κατά μέσο όρο 10.640 δολ./ημέρα, μειωμένο κατά -2,91%.