Της Αναστασίας Βαμβακά
Οι τελευταίες –εντυπωσιακές– ανακοινώσεις και αθρόες παραγγελίες πλοίων από τους Έλληνες εφοπλιστές, επιβεβαιώνουν μία συνολική εικόνα: την αύξηση του ρυθμού παραγγελιών τους τελευταίους μήνες για την ελληνόκτητη ναυτιλία.
Τα προηγούμενα χρόνια, η αβεβαιότητα γύρω από τα νέα καύσιμα, η απουσία μελετών αλλά και οι γεωπολιτικές εξελίξεις που έστρεφαν απότομα το βλέμμα της αγοράς και σε άλλο τύπου πλοίο, δημιούργησε μία στασιμότητα στις παραγγελίες. Σύμφωνα με έρευνα της Xclusiv Shipbrokers από την Ειρήνη Διαμαντάρα και τον Δημήτρη Ρουμελιώτη, που έγινε για λογαριασμό της Naftiliaki, οι Έλληνες πλοιοκτήτες μέχρι και το τέλος Σεπτεμβρίου φαίνεται ότι επενδύουν ξανά πιο δυναμικά σε όλους των τύπων εμπορικών πλοίων.
Η αυξημένη τάση των παραγγελιών αφορά συνολικά την ποντοπόρο ναυτιλία. Μελετώντας το βιβλίο παραγγελιών πλοίων χύδην, δεξαμενόπλοιων, εμπορευματοκιβωτίων και πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου, είναι απολύτως σαφές ότι οι Κινέζοι ιδιοκτήτες έχουν κάνει τις περισσότερες παραγγελίες, μετρώντας 554 πλοία. Οι Ιάπωνες ιδιοκτήτες ακολουθούν με 496 παραγγελίες και οι Έλληνες βρίσκονται στην τρίτη θέση με 359 παραγγελίες. Οι ελληνικές παραγγελίες έχουν αυξηθεί κατά 53% σε σύγκριση με τις 234 παραγγελίες πέρυσι.
Οι ελληνικές παραγγελίες κατανέμονται ομοιόμορφα σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, με το 35% να αφορά παραγγελίες για δεξαμενόπλοια, το 30% να είναι παραγγελίες για πλοία χύδην φορτίου, 13% για εμπορευματοκιβώτια και το υπόλοιπο 21% στο βιβλίο παραγγελιών να αφορά πλοία μεταφοράς αερίου.
Όσον αφορά τα δεξαμενόπλοια, οι ελληνικές παραγγελίες ανέρχονται συνολικά στο 25% του παγκόσμιου βιβλίου παραγγελιών. Οι Έλληνες ιδιοκτήτες έχουν κάνει 125 παραγγελίες ενώ οι 367 είναι από άλλες εθνικότητες. Ακριβώς όπως και στον τομέα των bulker, οι Έλληνες έχουν διπλασιάσει τις παραγγελίες τους σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος , που ανέρχονταν σε 62.
Τον Σεπτέμβριο του 2023, το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών των φορτηγών πλοίων χύδην φορτίου έγραψε ότι οι Έλληνες ιδιοκτήτες έχουν κάνει ήδη 109 παραγγελίες από την αρχή της χρονιάς (περίπου 10% των συνολικών παραγγελιών) δύο φορές περισσότερα σε σχέση με το 2022, και τις τότε παραγγελίες των 48 φορτηγών. Οι Έλληνες ιδιοκτήτες προτιμούν κυρίως τα kamsarmaxes και τα handy-max/supramax/ultramaxes, που αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 42% καθεμία από τις συνολικές ελληνικές παραγγελίες bulker. Από την άλλη πλευρά, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν μικρότερη προτίμηση στα πλοία handysize και capesize, έχοντας μόνο το 6% και το 11% του συνολικού ελληνικού βιβλίου παραγγελιών bulker.
Οι Έλληνες προτιμούν τα μεγέθη πλοίων aframax/LR2, καθώς το 45% των παραγγελιών τους αφορά αυτόν τον τύπο, με τις παραγγελίες suezmax να ακολουθούν στο 27% των ελληνικών παραγγελιών. Τα MRZ είναι περίπου στο 11%, ενώ τα panamax/LR1 και τα VLCC ακολουθούν με 6% και 4%, αντίστοιχα.
Στα cοntainerships, έναν τομέα που οι Έλληνες εφοπλιστές δραστηριοποιούνται κυρίως μέσα από την ναύλωση των πλοίων σε μεγάλους liners, οι ελληνικές παραγγελίες φτάνουν το 5% του συνόλου των παγκόσμιων παραγγελιών. Η μείωση των ελληνικών παραγγελιών μέσα στο 2023 οφείλεται και στην πτώση της ναυλαγοράς, αφού τα προηγούμενα χρόνια έφτασε σε ιστορικά υψηλά. H προτίμηση των Ελλήνων εφοπλιστών αφορά πλοία τύπου feeder τα οποία αποτελούν το 53% του συνόλου των παραγγελιών.
Στον τομέα των gas carriers έχουν καταγραφεί 76 υπό παραγγελία πλοία, ενώ σε παγκόσμιο επίπεδο το βιβλίο παραγγελιών φτάνει τα 428 πλοία. Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν το 15% του παγκόσμιου orderbook. Είναι προφανές ότι οι καλές τιμές των ναύλων μαζί με την υψηλή ζήτηση πλοίων, συνεχίζουν να προσελκύουν τους Έλληνες ιδιοκτήτες στις εταιρείες μεταφοράς αερίου LNG.