Τα 27 χρυσά χαρτοφυλάκια της ελληνικής ναυτιλίας στη Wall Street

Τα 27 χρυσά χαρτοφυλάκια της ελληνικής ναυτιλίας στη Wall Street

Της Αναστασίας Βαμβακά

Ανοδική πορεία καταγράφηκε στο σύνολο των μετοχών των ελληνικών ναυτιλιακών εισηγµένων στο Αµερικανικό Χρηµατιστήριο. Χρονική αφετηρία για την εκτόξευση των µετοχών ήταν η κρίση στη Μέση Ανατολή στις αρχές Οκτωβρίου. Αν και στις ναυλαγορές τα όσα διαδραµατίζονται στην Ερυθρά Θάλασσα και στο Σουέζ έχουν επηρεάσει άµεσα και θετικά κυρίως τα δεξαµενόπλοια και τα πλοία µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων, οι µετοχές ακολουθούν ανοδική πορεία στην πλειονότητα των ελληνικών εταιρειών, ανεξαρτήτως των πλοίων που διαθέτουν.

Είναι χαρακτηριστικό πως το διάστηµα 9 Οκτωβρίου - 24 Ιανουαρίου η µετοχή µε τα µεγαλύτερα κέρδη ήταν η Top Ships του Ευάγγελου Πιστιόλη, η οποία εκτοξεύτηκε κατά 116,2%. Ακολούθησε η Imperial Petroleum του Χάρη Βαφειά µε άλµα 94,02%, ενώ την πρώτη τριάδα έκλεισε η StealthGas του ίδιου πλοιοκτήτη µε άνοδο 44,81%. Αντίστοιχα νούµερα καταγράφονται και το διάστηµα 20 Νοεµβρίου - 24 Ιανουαρίου (εµπλοκή των Χούθι και µετά), µε τη διαφορά ότι η Castor Maritime του Πέτρου Παναγιωτίδη, η οποία διαχειρίζεται bulkers και containerships, ήταν στο top 3.

H παρουσία των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών στα αµερικανικά χρηµατιστήρια είναι σηµαντική και µακροχρόνια. H ποντοπόρος εµπορική ναυτιλία είναι µια κατεξοχήν δραστηριότητα εντάσεως κεφαλαίου που –ιστορικά– χρηµατοδοτήθηκε από σηµαντικά ποσά δανείων ευρωπαϊκών και αµερικανικών –κυρίως– τραπεζών, τα οποία στήριξαν το προσωπικό και ευρύτερο οικογενειακό µετοχικό κεφάλαιο των Ελλήνων εφοπλιστών. H πρόσβαση σε περαιτέρω πηγές µετοχικού κεφαλαίου, το πιο ευέλικτο και ευπροσάρµοστο είδος κεφαλαίου, ιδανικό για έναν ευµετάβλητο κλάδο όπως η ναυτιλία, υπήρξε διαχρονικός στόχος πολλών εφοπλιστών.

Χαρτοφυλάκια ναυτιλίας Forbes

Σύµφωνα µε το αρχείο του Propeller Club Πειραιά, πρωτοπόροι στην ένταξή τους στο Αµερικανικό Χρηµατιστήριο ήταν οι Mανώλης Kουλουκουντής και Bασίλειος Mαυρολέων (London & Overseas Freighters, που εισήχθη στο Λονδίνο το 1950 και τελικά ενσωµατώθηκε στον όµιλο Fredriksen το 1997) και ο Aντώνης Aγγελικούσης (Anangel-American Shipholdings, που εισήχθη στο Nasdaq το 1989 και οι µετοχές της επαναγοράστηκαν από την οικογένεια το 2001). Ιστορικά, ορόσηµο για την ελληνική ναυτιλία ήταν η απόφαση του Οµίλου Tσάκου να εισαγάγει την πρώτη σύγχρονη ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία, την Tsakos Energy Navigation, στο Χρηµατιστήριο της Nέας Yόρκης (NYSE) το 1993.

Το παράδειγµά του ακολούθησε σειρά ελληνικών οµίλων, και σήµερα τα δύο χρηµατιστήρια της Nέας Yόρκης (NYSE και NASDAQ) φιλοξενούν 27 εισηγµένες ναυτιλιακές ελληνικών συµφερόντων, µε την 27η που εισάγεται να είναι συµφερόντων του Xάρη Bαφειά, που έχει τρεις εισηγµένες (τις Stealth Gas Inc. / Imperial Petroleum Inc. / C3is Inc.). Aπό δύο εισηγµένες έχουν: η Aγγελική Φράγκου (µε τις εταιρείες Navios Maritime Holdings και Navios Maritime Partners), ο Aριστείδης Πίττας (EuroDry Ltd και Euroseas Ltd), η Σεµίραµις Παληού (Diana Shipping Inc. και OceanPal Inc.), ο Σταµάτης Tσαντάνης (µε τις εταιρείες Seanergy Maritime Corp. και United Maritime Corporation) και ο Πέτρος Παναγιωτίδης (µε τις εταιρείες Castor Maritime Inc. και Toro Corp.). Εκτός από τον Χάρη Βαφειά, ο οποίος έχει εισαγάγει spin-off εταιρεία, και ο Eυάγγελος Πιστιόλης ανακοίνωσε ότι η εταιρεία του Top Ships έχει υποβάλει αίτηση στην Aµερικανική Eπιτροπή Kεφαλαιαγοράς για µια spin-off εταιρεία, τη Rubico, επί του παρόντος θυγατρική της Top Ships.

Στο τέλος του 2023 η Capital Product Partners L.P. (NASDAQ:CPLP) γνωστοποίησε ότι εισέρχεται σε συµφωνία µε την Capital Maritime & Trading Corp. και την Capital GP LLC που προβλέπει την απόκτηση 11 νεότευκτων πλοίων µεταφοράς υγροποιηµένου φυσικού αερίου ("LNG/C") από την Capital Maritime, συνολικού τιµήµατος 3,13 δισ. δολαρίων, σηµατοδοτώντας την είσοδο της εταιρείας σε µια νέα εποχή µε έµφαση στο φυσικό αέριο ως καύσιµο και στην αποκλειστική εστίαση στην αγορά της µεταφοράς ενέργειας. Με αυτόν τον τρόπο, η Capital Product Partners L.P. έγινε η µεγαλύτερη ιδιοκτήτρια πλοίων µεταφοράς LNG στο Αµερικανικό Χρηµατιστήριο και µία από τις πέντε µεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες, µε εταιρική αξία (enterprise value) 5,8 δισ. Δολαρίων.

Χαρτοφυλάκια ναυτιλίας Forbes

Οι εταιρείες που συµµετέχουν 

· Costamare Inc. 
· Danaos Corporation 
· Diana Shipping Inc. 
· Dorian LPG Ltd 
· Dynagas LNG Partners L.P. 
· Gaslog Partners L.P. 
· Global Ship Lease Inc.
· Navios Maritime Holdings 
· Navios Maritime Partners
· Safe Bulkers Inc. 
· Tsakos Energy Navigation Ltd 
· Capital Product Partners L.P.
· Castor Maritime Inc. 
· C3is Inc. 
· EuroDry Ltd 
· Euroseas Ltd 
· Globus Maritime Limited 
· Imperial Petroleum Inc.
· OceanPal Inc. 
· Performance Shipping Inc.
· Pyxis Tankers Inc. 
· Seanergy Maritime Corp. 
· Star Bulk Carriers Corp. 
· Stealth Gas Inc. 
· Top Ships Inc.
· Toro Corp.
· United Maritime Corporation

Περισσότερα από Forbes

Οι 50 κορυφαίοι Έλληνες εφοπλιστές - Λίστα Forbes 2024

Ξεπερνά η αγοραστική τους αξία τα 124 δισεκατοµµύρια δολάρια. Χωρίς σε αυτόν τον αριθµό να υπολογίζεται το µεγάλο ναυπηγικό τους πρόγραµµα, που είναι σε εξέλιξη.

Αύξηση 32% στις παραγγελίες τάνκερ από τις αρχές του 2024 - Πρώτοι σε αριθμό παραγγελιών οι Έλληνες εφοπλιστές

Σημαντικός παράγοντας η συμμόρφωση με τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς.

Είσοδος Λ. Πατίτσα στα δεξαμενόπλοια αμμωνίας (VLAC)

Μπαράζ νέων επενδύσεων από τον εφοπλιστή.

Η αξία του στόλου της Ελλάδας αγγίζει τα 169 δισ. δολάρια

Η Ελλάδα διατηρεί την τρίτη θέση ως παγκόσμιος ηγέτης στη ναυτιλία με στόλο αξίας 169 δισεκατομμυρίων δολαρίων σύμφωνα με την VesselsValue.

Ήρθε η ώρα να ενδιαφερθούμε για τις ναυτιλιακές μετοχές;

Οι οικονομικές επιπτώσεις των ανακατευθύνσεων λόγω των επιθέσεων στην Ερυθρά και οι επενδυτικές ευκαιρίες.

Το Ιράν απειλεί με οικονομικό πόλεμο τη Δύση

Το δυνητικό πλήγμα αποκλεισμού των θαλάσσιων διαδρόμων της Μεσογείου θα μπορούσε να χειρότερο από τη χρηματοπιστωτική ύφεση 2007-2009.

Δεξαμενόπλοια VLCC: Ενισχυμένα τα ναύλα τους παρά τις προκλήσεις

Οι τιμές του πετρελαίου παραμένουν υποτονικές καθώς οι προοπτικές ζήτησης γίνονται ασαφείς. Τα ναύλα στα δεξαμενόπλοια VLCC παραμένουν σταθερά και σε ορισμένες θαλάσσιες διαδρομές αυξημένα.

Ανεβασμένα τα ναύλα - Τι φέρνει το 2024 και το 2025 για τα φορτηγά πλοία

Το 2024 το εμπόριο ξηρού χύδην πρόκειται να γίνει μάρτυρας μιας σημαντικής προσθήκης 495 σκαφών, που συνολικά ανέρχονται σε 34,8 εκατομμύρια dwt.

Αύξηση 53% στις παραγγελίες νέων πλοίων από Έλληνες Εφοπλιστές

Οι Κινέζοι εφοπλιστές έχουν κάνει τις περισσότερες παραγγελίες, μετρώντας 554 πλοία και ακολουθούν οι Ιάπωνες. Τρίτοι οι Έλληνες εφοπλιστές.

Μελίνα Τραυλού: Σημαντική επένδυση στα logistics για τη διαχείριση 100.000+ οχημάτων

Επίσης, η Νeptune Lines πρόσφατα προχώρησε στην παραγγελία δύο πλοίων μεταφοράς οχημάτων νέας γενιάς,

Με ελληνική σημαία κυματίζουν τέσσερα νέα δεξαμενόπλοια του ομίλου Τσάκου

Με κάθε λαμπρότητα έπεσαν στη θάλασσα τα νέα tankers του ομίλου, που έχει σπάσει το φράγμα των 100 πλοίων εν πλω.

Ράλι στις τιμές των LNG Carriers - Σε άνοδο τα bulkers

Αναλυτές υποστηρίζουν στασιμότητα στα ναύλα των φορτηγών και των containerships από το 2024.