Της Αναστασίας Βαμβακά
Με έκτακτη τροπολογία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης για τον "Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών" ανοίγει ο δρόμος για την επανέναρξη των έργων προέκτασης της νότιας προβλήτας κρουαζιερόπλοιων στον Πειραιά (ΟΛΠ).
Η τροπολογία εναρμονίζει την λειτουργία της ΕΣΑΛ, της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων του Υπουργείου Ναυτιλίας, με την πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που έβαλε φρένο στα έργα που ήταν σε εξέλιξη καθώς είχαν εγκριθεί χωρίς να υπάρχει πρώτα Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ).
Πλέον η τροπολογία διαγράφει από το νόμο ν. 2932/2001 το εδάφιο που έλεγε ότι "δεν απαιτείται αξιολόγηση και έγκριση Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του αναπτυξιακού προγράμματος και της μελέτης διαχείρισης (Master Plan) του λιμένα, εφόσον, μετά την έγκρισή του, ακολουθείται η διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης".
Μέχρι τις 31/12/2023 οι Οργανισμοί Λιμένος και τα λιμάνια εθνικής σημασίας πρέπει να προβούν στην σύνταξη ή την επικαιροποίηση του Αναπτυξιακού Προγράμματος και Μελέτης Διαχείρισης (Master Plan) για τους λιμένες ευθύνης Τους.
Όπως προσθέτει η τροπολογία, η θετική γνωμοδότηση της ΕΣΑΛ δεν απαιτείται, για έργα επέκτασης ή τροποποίησης του λιμένα, κατά την περιβαλλοντική αδειοδότηση λιμενικών έργων τα οποία εντάσσονται σε ήδη εγκεκριμένο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα και Μελέτη Διαχείρισης Λιμένα (Master Plan).
Η τροπολογία
Σύμφωνα με την ρύθμιση, τα Master Plan θα εγκρίνονται από τους αρμόδιους Υπουργούς με την γνώμη της ΕΣΑΛ και με Προεδρικό Διάταγμα θα "καθορίζονται τα μέγιστα επιτρεπόμενα όρια λιμένα, οι χρήσεις γης και οι όροι και περιορισμοί δόμησης στα χερσαία του λιμένα, οι επιτρεπόμενες προσχώσεις και τα γενικά χαρακτηριστικά των προγραμματιζόμενων έργων που εξυπηρετούν την εμπορική, επιβατική, ναυτιλιακή, τουριστική, βιομηχανική και αλιευτική κίνηση, καθώς και επισκευή και δεξαμενισμό πλοίων, κυκλοφοριακή Οργάνωση και κάθε άλλο αναγκαίο στοιχείο για την εξυπηρέτηση της λειτουργικότητας και ασφάλειας του λιμένα"
Η ουσιαστική προσθήκη είναι πως πλέον θα "με τα ίδια προεδρικά διατάγματα γίνεται και περιβαλλοντική έγκριση των πιο πάνω σχεδίων, ύστερα από τήρηση διαδικασίας στρατηγικής περιβαλλοντικής εκτίμησης κατά τις οικείες διατάξεις, εκπόνηση Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και υποβολή Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, διαβούλευση με το κοινό και τις αρμόδιες αρχές, αξιολόγηση της μελέτης και των αποτελεσμάτων διαβούλευσης, καθώς και έκδοση εισήγησης, οι όροι της οποίας ενσωματώνονται διάταγμα"
Το ΤΑΙΠΕΔ θα μπορεί θα καταρτίζει την Στρατηγική Μελέτη για τους : Οργανισμό Λιμένος Πειραιά (Ο.Λ.Π.), 2) Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης (Ο.Λ.Θ.), 3) Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ.), 4) Οργανισμό Λιμένος Καβάλας (Ο.Λ.Κ.), 5) Οργανισμό Λιμένος Ηγουμενίτσας (Ο.Λ.ΗΓ.), 6) Οργανισμό Λιμένος Κέρκυρας (Ο.Λ.ΚΕ.), 7) Οργανισμό Λιμένος Βόλου (Ο.Λ.Β.), 8) Οργανισμό Λιμένος Πατρών (ΟΛ.ΠΑ.), 9) Οργανισμό Λιμένος Ελευσίνας [Ο.Λ.Ε.), 10) Οργανισμό Λιμένος Ραφήνας (Ο.ΛΡ.), 11) Οργανισμό Λιμένος Λαυρίου (ΟΛΑ.), 12) Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ.).
Πλέον με αυτό τον τρόπο, φαίνεται πως ξεπερνιέται και το πιθανό πρόβλημα να σταματούσαν επενδυτικά έργα στα προς ιδιωτικοποίηση Λιμάνια εξαιτίας της απουσίας ΣΜΠΕ, ενώ το Master Plan είχε ήδη εγκριθεί.
Οι εξαιρέσεις
Κατ’ εξαίρεση, με κοινές αποφάσεις των Υπουργών Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ύστερα από γνώμη Ε.Σ.Α.Λ., είναι δυνατό για μεμονωμένες και μη ουσιώδεις τροποποιήσεις των Master Plan των λιμανιών να μην απαιτείται ΣΜΠΕ.
"Για τις τροποποιήσεις αυτές δεν απαιτείται να ακολουθηθεί η διαδικασία της στρατηγικής περιβαλλοντικής εκτίμησης, εφόσον κατά το διενεργούμενο περιβαλλοντικό προέλεγχο διαπιστωθεί ότι δεν επιφέρουν σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, από σύμφωνη γνώμη Ε.Σ.Α.Λ" αναφέρει η τροπολογία.