Efood local: Ποια είναι τα καταστήματα που θα επιδιώξουν να "κλέψουν" τζίρο από τα 2 δισ. της μικρής λιανικής

Efood local: Ποια είναι τα καταστήματα που θα επιδιώξουν να "κλέψουν" τζίρο από τα 2 δισ. της μικρής λιανικής

Του Γιώργου Λαμπίρη

Σφήνα στον ανταγωνισμό και στην ήδη υπάρχουσα κατάσταση στην αγορά των καταστημάτων ευκολίας, γνωστά ως convenience stores, επιδιώκει να μπει η efood με τα efood local. Πρόκειται για φυσικά καταστήματα γειτονιάς με μέγεθος από 100 έως και 200 τετραγωνικά και μέσο κόστος επένδυσης 200.000 ευρώ. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε σχετικά ο Χάρης Τάκας, γενικός διευθυντής - Quick Commerce στην efood τα efood local προσφέρουν προϊόντα καθημερινής χρήσης που διατίθενται και στα σούπερ μάρκετ, καφέ, καπνικά, σφολιάτες και γεύματα. "Θέλαμε ένα concept φρέσκο που να καλύπτει τις ανάγκες της γειτονιάς, προσφέροντας το πρωινό, το γλυκό, το snacking, προϊόντα για τη βόλτα σε συνδυασμό με την καινοτομία του efood σε προϊόντικό επίπεδο αλλά και σε επίπεδο τεχνολογίας". Σημειώνεται ότι η επόμενη μέρα θα φέρει συνέργειες με την ηλεκτρονική πλατφόρμα του efood.

Το πρώτο efood local δημιουργήθηκε στην οδό Μικράς Ασίας στην περιοχή του Γουδή και το δεύτερο θα βρίσκεται στη λεωφόρο Πεντέλης 44 στο Χαλάνδρι. Πρόκειται για τα δύο πρώτα εταιρικά καταστήματα, τα οποία θα λειτουργήσουν ως πιλότος για την περαιτέρω ανάπτυξη της αλυσίδας το επόμενο διάστημα. 

Τα σημεία επιλέγονται με κριτήριο να βρίσκονται σε κεντρικές τοποθεσίες, με έντονη διέλευση σε χαμηλή ταχύτητα. Επίσης διερευνώνται οι πυκνοκατοικημένες περιοχές. Προς το παρόν η βαρύτητα για την ανάπτυξη του δικτύου αποδίδεται στην Αθήνα. 

Τζίρος περίπου 2 δισ. στη μικρή λιανική

Ο συνολικός τζίρος των σημείων μικρής λιανικής συμπεριλαμβανομένων καταστημάτων ψιλικών, περιπτέρων και convenience stores, εκτιμάται σύμφωνα με τον κύριο Τάκα ότι ανέρχεται σε περίπου 2 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως, ενώ κατά τον ίδιο υφίστανται περίπου 10.000 καταστήματα πανελλαδικά. Μέρος αυτού του τζίρου θα επιδιώξει να αποσπάσει μέσω της δραστηριοποίησή της και η efood. Αυτή τη στιγμή το κάθε κατάστημα efood local διαθέτει περισσότερους από 2.000 κωδικούς προϊόντων και λειτουργεί με διευρυμένο ωράριο όλες τις ημέρες της εβδομάδας από τις 08.00 έως και τις 00.00, ενώ ανάλογα με την περιοχή και τις ανάγκες της το ωράριο μπορεί να διευρύνεται. Το μοντέλο ανάπτυξης βασίζεται τόσο σε ιδιόκτητα όσο και σε franchise καταστήματα. 

Τι θα συμβεί με τα υφιστάμενα Kiosky’s

Σε ό,τι αφορά τα καταστήματα Kiosky’s – αριθμούν δίκτυο 50 καταστημάτων -, τα οποία είχε εξαγοράσει με την απόκτηση μέρος του ομίλου Μούχαλη η efood, παραμένουν ως έχουν και συνεχίζουν τη δραστηριότητά τους αυτόνομα. Ωστόσο σε μεμονωμένες περιπτώσεις και εφόσον πληρούνται συγκεκριμένα κριτήρια και προϋποθέσεις – π.χ. δυνατότητα λειτουργίας ζεστής γωνιάς – ένας δικαιοδόχος θα μπορεί να μετατρέψει το κατάστημά του σε efood local. 

Η επιλογή της λέξης "Local” παρά τη χρήση της και από τα My market

Στο ερώτημα εάν είναι ανταγωνιστικό το δίκτυο efood local προς τα Kiosky’s ο κ. Τάκας υποστήριξε ότι η νέα αλυσίδα που δημιουργείται ήρθε να δώσει νέες λύσεις και δεν αποτελεί ανταγωνιστικό brand στα Kiosky’s. Αναφορικά με τη χρήση της λέξης "Local” στην ονομασία των καταστημάτων και γιατί επελέγη αυτή παρά το γεγονός ότι για παράδειγμα και ο όμιλος Metro είχε ήδη δημιουργήσει τα My market Local, μικρά καταστήματα σούπερ μάρκετ γειτονιάς, ο Χ. Τάκας απάντησε ότι η λέξη local αποτελεί μία λέξη με ευρεία χρήση, που υποδηλώνει την εντοπιότητα και μάλιστα από τη νεότερη γενιά χρησιμοποιείται η λέξη "λοκάλι” για να χαρακτηρίσει κάποιον που γνωρίζει καλά τα πράγματα σε μία γειτονιά. 

Η απόφαση για την ανάπτυξη του συγκεκριμένου δικτύου προήλθε από τη θυγατρική του ομίλου Delivery Hero στην Ελλάδα, την efood, και σύμφωνα με τον κύριο Τάκα κέρδισε την εμπιστοσύνη του ομίλου. Ο σχεδιασμός για την πλήρη ανάπτυξη του νέου εγχειρήματος αναμένεται να ξεδιπλωθεί από το πρώτο εξάμηνο του 2025 και ύστερα, με τον Χάρη Τάκα να υποστηρίζει ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει συγκεκριμένος αριθμός καταστημάτων προς ανάπτυξη και ότι αυτό είναι κάτι που θα οριστικοποιηθεί με την έλευση της νέας χρονιάς.

Το momentum της μικρής λιανικής στην περίοδο Covid

Η μικρή λιανική, αναπτύχθηκε ιδιαίτερα στην περίοδο της πανδημίας, όταν ίσχυε η απαγόρευση κυκλοφορίας, που επέτρεπε μόνο κάποια χιλιόμετρα μετακίνησης, από τον τόπο κατοικίας. Mε αυτόν τον τρόπο τα παντοπωλεία της γειτονιάς, μίνι μάρκετ, ακόμη και περίπτερα, ήρθαν ξανά στο προσκήνιο, με καταναλωτές να τα επισκέπτονται πολύ πιο συχνά, σε σχέση με το παρελθόν. Η έρευνα που είχε πραγματοποιήσει το 2021 η NielsenIQ έδειχνε ότι ενώ προ κορωνοϊού ένα 14% (όσων επισκέπτονται τη μικρή λιανική) πήγαινε από 2-5 φορές την εβδομάδα σε μίνι μάρκετ, το ποσοστό αυτό αυξήθηκε σε 24%. Στο περίπτερο πηγαίνει 2-5 φορές την εβδομάδα το 25% έναντι 15% προ κορωνοϊού, ενώ στα καταστήματα ψιλικών το ποσοστό είναι τώρα 22% έναντι 14% προ πανδημίας.

Οι παίκτες 

Κυρίαρχη θέση διατηρούν στον τομέα των convenience stores τα Ok! Anytime Markets, τα οποία έκαναν την εμφάνισή τους το 2004 και αποδείχθηκαν ως το καθαρόαιμο παράδειγμα της μικρής λιανικής. H εν λόγω εταιρεία διατηρεί δίκτυο που υπερβαίνει τα 150 καταστήματα με εμβαδόν από 80 έως 120 τ.μ., ενώ το μείγμα των προϊόντων που διαθέτουν αποτελείται γαλακτοκομικά, τρόφιμα ξηρού φορτίου, ψυγείου-κατάψυξης, οπωρολαχανικά, και είδη πρώτης ανάγκης καθώς και καπνικά προϊόντα, όλα στη λογική του συσκευασμένου αγαθού κατανάλωσης. Τα εν λόγω καταστήματα λειτουργούν καθημερινά από τις 8 το πρωί, έως τις 11 το βράδυ.

Αλλά και οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ εντατικοποιούν την παρουσία τους στο συγκεκριμένο κανάλι πώλησης. ΑΒ Βασιλόπουλος, My market, Μασούτης και Κρητικός, δοκιμάζουν και αυτοί το μοντέλο του franchise με καταστήματα αυτού του τύπου. Ήδη από το 2012 η ΑΒ Βασιλόπουλος αναγνώρισε ότι τα αστικά καταστήματα ευκολίας μπορούν να αποτελέσουν ευκαιρία ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια. Δημιούργησε τα σημεία πώλησης ΑΒ Shop & Go, για τα αστικά κέντρα και AB Food Market για την περιφέρεια και τα νησιά. Αυτή τη στιγμή ξεπερνούν τα 250 σε όλη την Ελλάδα. Κάθε χρόνο λειτουργούν περίπου 50 νέα καταστήματα αυτού του τύπου από πλευράς της αλυσίδας σούπερ μάρκετ.

Η My market, εταιρεία που ανήκει στον όμιλο Metro, εντός του 2024 έχει σχεδιάσει να αναπτύξει 20 έως 25 καινούργια μικρά καταστήματα γειτονιάς, My market Local, με επέκταση ιδιαίτερα στη Θεσσαλονίκη, ενώ σκοπός είναι να φτάσει τα 80 έως 85 σημεία franchise έως και το 2025. Αντίστοιχα και ο Κρητικός έχει δημιουργήσει μικρά καταστήματα που βαδίζουν στην ίδια λογική των convenience και ανάπτυξη μέσω franchise. Σημειώνεται ότι ο Κρητικός μέσω της εξαγοράς των Συνεργαζόμενων Παντοπωλών το 2022 απέκτησε και ορισμένα ακόμη μικρά καταστήματα λιανικής σε κεντρικά σημεία της Θεσσαλον΄κης με την ονομασία "Γρήγορα Μάρκετ”. Αντίστοιχες προσπάθειες με αυτή των efood local στη Θεσσαλονίκη αποτελούν οι αλυσίδες 4all, Yes Stores αλλά και Today’s. 

THE FUTURE OF DRIVING

Οταν η πολυτέλεια συναντά την τεχνολογική υπεροχή

Περισσότερα από Forbes

Τι προμηνύει η "μαύρη αγορά" των τερματικών της Starlink στο Ιράν

Θα μπορούσε να σπάσει το ψηφιακό σιδηρούν παραπέτασμα της Ισλαμικής Δημοκρατίας.

Τα νέα καταστήματα των μεγαλύτερων λιανεμπόρων στην Ελλάδα - Άφιξη Nike στη Στοά Αρσακείου

Στη διάρκεια του τρίτου τριμήνου λειτούργησαν 28 νέα καταστήματα στις βασικές εμπορικές αγορές της Αθήνας.

kleesto: Από την Ελλάδα στο Μαϊάμι και στην Καραϊβική η start up που αυτοματοποιεί τον τουρισμό

Η εταιρεία αναμένεται σύντομα να ανακοινώσει μια νέα στρατηγική συνεργασία στον τομέα του yachting.

Cosmos Sport: Από ένα κατάστημα 40 τετραγωνικών το ’82, όμιλος 200 εκατομμυρίων το ‘24

Φέτος το έμψυχο δυναμικό του Cosmos Group αγγίζει τα 2.000 άτομα ενώ στο πλάνο για τα έτη 2025-2029 είναι να ανοίγει 10 καταστήματα ετησίως σε Ελλάδα και Κύπρο.

Κινεζικές εταιρείες αυτοκινήτου που μπήκαν με αξιώσεις στην ελληνική αγορά - Τα μερίδια των "παικτών"

Μερίδια από τις ευρωπαϊκές εταιρείες αυτοκινήτων αποσπούν το τελευταίο διάστημα οι κινεζικές.

Η OpenAI απειλεί τα "παραδοσιακά" έσοδα της Google

Τα έσοδα από την Google Search πιθανόν θα μειωθούν μακροπρόθεσμα λόγω των νέων μοντέλων Τεχνητής Νοημοσύνης.

Fund Managers: Γιατί το 2025 θα είναι καλύτερο για τις ελληνικές startups

Το ελληνικό οικοσύστημα startups παρουσιάζει σταθερή ανάπτυξη και αυξανόμενες προοπτικές.

MLS: Έτσι ναυάγησε η εταιρεία που ήθελε να γίνει ελληνική Apple

Από τις μεγάλες προσδοκίες στην κατρακύλα δίχως φρένο. Οι λάθος χειρισμοί και οι αδέξιες στρατηγικές κινήσεις που την οδήγησαν στο χείλος του γκρεμού.

Wealthyhood: Στρατηγικές συνεργασίες και επέκταση στη νότια Ευρώπη μέσα στο 2025

Η εταιρεία έχει εξασφαλίσει την άδεια λειτουργίας από την Ελληνική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.

Η παλιά και η νέα SATO: Η λύση της εταιρείας και η νέα εποχή

H επικοινωνιακή ιστορία της SATO βασίστηκε στο διάσημο για την εποχή διαφημιστικό μότο "Ή κάτω ή SATO".

Επένδυση 200 εκατ. ευρώ στην είσοδο της πόλης του Πειραιά από την DKG Development

Η "πράσινη" γειτονιά θα περιλαμβάνει πάνω από 750 serviced apartments, καταστήματα και χώρους γραφείων.