Του Στάθη Βασιλόπουλου
Η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα συνεχίζει να κινείται ανοδικά, ωστόσο η πορεία της παραμένει συγκρατημένη σε σύγκριση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), για το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2025, στη χώρα μας ταξινομήθηκαν 6.154 νέα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV), αριθμός αυξημένος κατά 9,8% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα (5.602 μονάδες).
Παρά την αύξηση αυτή, το μερίδιο των ηλεκτρικών ΙΧ στις συνολικές ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων φτάνει μόλις στο 5,48%, έναντι 16,1% στην Ευρώπη, γεγονός που αποτυπώνει τη διαφορά δυναμικής ανάμεσα στην ελληνική και την ευρωπαϊκή αγορά. Ο Σεπτέμβριος ήταν ο τρίτος συνεχόμενος μήνας που οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα παρουσίασαν κάμψη.
Το δίκτυο φόρτισης, οι υψηλές τιμές αγοράς παρά τον έντονο ανταγωνισμού που είχε πυροδοτήσει η άφιξη νέων brands από την Κίνα, αλλά και οι ανησυχίες για την μεταπωλητική αξία των ηλεκτρικών οχημάτων παραμένουν οι κύριες αιτίες που φρενάρουν την ταχύτερη διείσδυση. Επιπλέον, το "ψαλίδι" στις επιδοτήσεις του προγράμματος "Κινούμαι Ηλεκτρικά" – από 9.000 ευρώ στις 3.000 ευρώ- έχει επιβραδύνει τη δυναμική που είχε η αγορά.
Στην κατηγορία των εξηλεκτρισμένων οχημάτων (BEV και PHEV), το Σεπτέμβριο καταγράφηκε αύξηση 25% με 1.998 νέες ταξινομήσεις. Τα αμιγώς ηλεκτρικά (BEV) παρουσίασαν πτώση 1,6% (850 μονάδες), ενώ τα plug-in υβριδικά (PHEV) εκτοξεύθηκαν κατά 56,4% (1.148 μονάδες). Συνολικά στο εννεάμηνο, οι ταξινομήσεις BEV και PHEV έφτασαν τις 14.100 μονάδες, σημειώνοντας άνοδο 20,9% έναντι του 2024.
Τα υβριδικά (HEV), ωστόσο, εξακολουθούν να κυριαρχούν στην ελληνική αγορά με μερίδιο 54,3%, καταγράφοντας σταθερή ανοδική πορεία, ενώ τα βενζινοκίνητα περιορίστηκαν στο 21,2% και τα πετρελαιοκίνητα σημείωσαν μικρή άνοδο στο 4,6%. Τα υβριδικά αυτοκίνητα "παίρνουν κεφάλι" στην ελληνική αγορά, αποτελώντας το βασικό βήμα μετάβασης προς την ηλεκτροκίνηση. Οι οδηγοί στρέφονται στη "χρυσή" λύση των υβριδικών, που προσφέρει χαμηλή κατανάλωση χωρίς το "άγχος της μπαταρίας".
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων κατέγραψαν συνολική άνοδο 0,9% στο εννεάμηνο του 2025. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία (BEV) διατηρήθηκαν σε υψηλό επίπεδο, με 1,3 εκατομμύρια νέα οχήματα και μερίδιο αγοράς 16,1%, από 13,1% το 2024. Οι υβριδικές τεχνολογίες (HEV) αντιπροσωπεύουν πλέον το 34,7% της ευρωπαϊκής αγοράς, ενώ η παραδοσιακή βενζίνη και το πετρέλαιο υποχώρησαν στο 37%, από 46,8% πέρσι.
Οι Κινέζοι μπαίνουν δυναμικά στην ελληνική αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Παρά τις δυσκολίες της ελληνικής αγοράς οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκουν ολοένα και πιο πρόσφορο έδαφος στη χώρα μας. Σήμερα, τουλάχιστον 20 κινεζικές μάρκες δραστηριοποιούνται στην αγορά επιβατικών οχημάτων, χωρίς να υπολογίζονται επαγγελματικά και micro cars (με αυτές φτάνουν τις 30). Παράγοντες της αγοράς σημειώνουν, πάντως, πως σε μια αγορά περιορισμένη, όπως η ελληνική, όπου οι ταξινομήσεις πέρσι ήταν 137.000, ο αριθμός των κινεζικών οχημάτων που διατίθενται προς πώληση είναι εξαιρετικά μεγάλος.
Την ίδια ώρα, αναλυτές, όπως η συμβουλευτική εταιρεία AlixPartners, προβλέπει ότι μόνο 15 από τις 129 μάρκες ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών οχημάτων που δραστηριοποιούνται σήμερα στην Κίνα αναμένεται να παραμείνουν οικονομικά βιώσιμες έως το 2030. Η πρόβλεψη αποτυπώνει τον σφοδρό ανταγωνισμό στον κινεζικό κλάδο που οδηγεί σε συγχωνεύσεις, αποχωρήσεις και πίεση στα περιθώρια κέρδους. Οι 15 αυτές μάρκες αναμένεται να καταλάβουν περίπου το 75% της αγοράς ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων της Κίνας μέχρι το τέλος της δεκαετίας.