Της Αναστασίας Βαμβακά
Την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού για την επέκταση του 6ου προβλήτα ανακοίνωσε ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης ΑΕ, προκαλώντας μία ανησυχία στην αγορά για σημαντικές καθυστερήσεις στην εξέλιξη του έργου.
Όπως διευκρινίζουν πηγές στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης η επαναπροκήρυξη του Διαγωνισμού για τον Προβλήτα 6 σε χρόνο παράλληλο με την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος για την Έγκριση του Αναπτυξιακού Προγράμματος και Μελέτης Διαχείρισης (Master Plan), δεν δημιουργεί καμία καθυστέρηση στην υλοποίηση του έργου, διασφαλίζοντας το συμφέρον του συνόλου των μετόχων της ΟΛΘ Α.Ε., συμπεριλαμβανομένου και του Ελληνικού Δημοσίου".
Οι μεγάλες καθυστερήσεις στο εμπορικό σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, έχουν στρέψει το ενδιαφέρον της αγοράς στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, αναμένοντας την ολοκλήρωση των έργων καθώς τώρα τα όρια του εμπορικού σκέλος του λιμανιού είναι πεπερασμένα. Από την έναρξη της περιόδου παραχώρησης τον Μάρτιο του 2018 έως τον Ιούλιο 2023 η ΟΛΘ Α.Ε. έχει υλοποιήσει επενδύσεις ύψους €67.610 εκατ. Από αυτές €44,01 εκατ., αφορούν επενδύσεις πέραν των Υποχρεωτικών και €23,6 εκατ. αφορούν Υποχρεωτικές Επενδύσεις.
Με εταιρική του ανακοίνωση, ο Οργανισμός επισημαίνει ότι τη σχετική απόφαση πήρε το διοικητικό συμβούλιο, ενώ δημοσιεύθηκε πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς τις εργοληπτικές επιχειρήσεις για συμμετοχή στο 1ο στάδιο "προεπιλογή του διαγωνισμού". Οι εταιρίες έχουν προθεσμία να υποβάλλουν φάκελο μέχρι τις 22 Δεκεμβρίου. Η υποβολή προσφορών για το δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού και η επιλογή του προσωρινού αναδόχου τοποθετείται στο πρώτο τρίμηνο του 2024.
Σύμφωνα με τον ΟΛΘ, η εν λόγω απόφαση για την υλοποίηση του έργου λήφθηκε "λόγω των νέων απαιτήσεων που προέκυψαν από τη νομοθετική μεταβολή του τρόπου αδειοδότησης, ώστε να επιτευχθούν οι βέλτιστοι όροι για την εταιρεία".
Σύμφωνα με πληροφορίες, "η απόφαση του ΣτΕ και τα απρόβλεπτα γεγονότα διεθνών διαστάσεων (πανδημία του Covid-19), πόλεμος στην Ουκρανία κλπ) οδήγησαν σε σημαντικές ανατιμήσεις των βασικών υλικών και συνεπώς το κόστος αναφοράς του Έργου διαμορφώνεται πλέον σε υψηλότερα επίπεδα βάση του προηγούμενου τεύχους της διακήρυξης, ενώ με βάση την Σύμβαση Παραχώρησης το Ελληνικό Δημόσιο όρισε την εν λόγω Υποχρεωτική Επένδυση της Επέκτασης του Προβλήτα 6 στα 130 εκ” σχετικά με την επαναπροκήρυξη του έργου.
Καθυστερήσεις και ΣτΕ
Όπως αναφέρει η Διοίκηση του ΟΛΘ ανεπίσημα, το χρονοδιάγραμμα της διαγωνιστικής διαδικασίας, εκτιμάται ότι θα συμπέσει με την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος, άρα δεν θα δημιουργήσει πρόσθετες καθυστερήσεις. Υπενθυμίζεται ότι, το αναθεωρημένο νομοθετικό πλαίσιο για τη ρύθμιση θεμάτων Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων σε συμμόρφωση με τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) για τον Λιμένα Πειραιά, υποχρέωσε μεταξύ όλων των άλλων λιμένων και την ΟΛΘ Α.Ε. να εκπονήσει και να υποβάλει προς έγκριση επικαιροποιημένο Master Plan και Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) πριν την έναρξη υλοποίησης του Έργου "Προβλήτας 6, Επέκταση Λιμενικής Υποδομής". Έτσι, η απόφαση συνεπώς του ΣτΕ ανέστειλε την εκκίνηση του Έργου Επέκτασης του Προβλήτα 6 της ΟΛΘ Α.Ε. Το επικαιροποιημένο Master Plan κατατέθηκε από την ΟΛΘ Α.Ε, τον Δεκέμβριο του 2022, η ΣΜΠΕ λίγους μήνες μετά, τον Μάρτιο του 2023, ενώ η έγκριση του Master Plan και της ΣΜΠΕ της ΟΛΘ Α.Ε. θα ολοκληρωθεί με την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος (ΠΔ).
Το νέο χρονοδιάγραμμα της 6ης προβλήτας του ΟΛΘ
-Υποβολή Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος (Προθεσμία Υποβολής Φακέλου 1ου Σταδίου) – 22.12.2023
-Διαβίβαση Πρόσκλησης Υποβολής Οικονομικών Προσφορών (2ο Στάδιο) – Αρχές 2024
-Υποβολή Οικονομικών Προσφορών (Προθεσμία Υποβολής Φακέλου 2ου Σταδίου) – 1ο Τρίμηνο 2024
-Επιλογή Προσωρινού Αναδόχου – 1ο Τρίμηνο 2024