Της Ματίνας Χαρκοφτάκη
Ακριβότερα κατά 9% σε σχέση με την αρχική σύμβαση θα κοστίσουν στο ελληνικό δημόσιο τα 100 λεωφορεία φυσικού αεριού της Iveco France, τα οποία προορίζονται για την αναβάθμιση του γηρασμένου στόλου των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υπό τον Χρήστο Σταϊκούρα πρόσφατα έκανε αποδεικτό το αίτημα, που υπέβαλε η Iveco τον περασμένο Μάρτιο για αναπροσαρμογή προς τα πάνω του συνολικού τιμήματος κατά 4,296 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ). Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι το ελληνικό δημόσιο καλείται πλέον να καταβάλλει ποσό άνω των 52 εκατ. ευρώ στην ιταλογαλλική εταιρεία από 47,7 εκατ. ευρώ που αρχικά προβλεπόταν για την προμήθεια 100 αρθρωτών αστικών οχημάτων 18 μέτρων, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG).
Οι λόγοι της αναπροσαρμογής
Η αύξηση στο τίμημα έρχεται μερικούς μήνες αφότου υπογράφηκε το συμφωνητικό ανάμεσα στο υπουργείο Μεταφορών και τη διοίκηση της Iveco τον Φεβρουάριο του 2024. Κύκλοι του υπουργείου με τους οποίους επικοινώνησε το Capital.gr, ανέφεραν ότι η ανατίμηση αποδίδεται στις μεταβολές, που μεσολάβησαν και συντελέστηκαν στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία από την ημερομηνία προκήρυξης του διαγωνισμού τον Οκτώβριο του 2021 μέχρι την ανακήρυξη αναδόχου στο συγκεκριμένο τμήμα στις αρχές του 2023 και τις τελικές υπογραφές ένα χρόνο μετά. Η άνοδος του κόστους σε πρώτες ύλες, ενέργεια και εργατικά χέρια και γενικότερα η κρίση που διήλθαν οι κατασκευαστές οχημάτων το προηγούμενο διάστημα σε συνδυασμό με τις σημαντικές καθυστερήσεις για την κατακύρωση του εν λόγω τμήματος, οδήγησαν την Iveco να αποστείλει επιστολή στις 8 Μαρτίου του 2024, η οποία στη συνέχεια συνοδεύτηκε και με οικονομική ανάλυση της ελεγκτικής PwC, για να αιτιολογήσει το αίτημα για αναπροσαρμογή του τιμήματος κατά +9%.
Η δυσαρέσκεια της Iveco
Κύκλοι της αγοράς σημειώνουν στο Capital.gr ότι η Iveco, η οποία εκπροσωπείται στην ελληνική αγορά από την Παύλος Ι. Κοντέλλης, εδώ και αρκετούς μήνες είχε διατυπώσει στο υπουργείο την έντονη δυσαρέσκειά της για το μεγάλο χρονικό διάστημα των δύο ετών που πέρασαν για την ανακήρυξή της σε προσωρινό ανάδοχο και του επιπλέον ενός έτους μέχρι την τελική υπογραφή της σύμβασης (σύνολο τρία χρόνια) ενώ φέρεται να προειδοποίησε ακόμη και για διακοπή της προμήθειας εάν δεν επιταχυνθούν οι διαδικασίες και δεν μεταβληθεί το τίμημα.
Το ερώτημα που πλέον δημιουργείται είναι εάν αυτή η αύξηση του τιμήματος θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και από άλλες εταιρείες που έχουν υπογράψει συμβάσεις με το ελληνικό δημόσιο, όπως για παράδειγμα η ιταλική Industria Italiana Autobus (ΙIΑ), η οποία είναι ανάδοχος σε άλλο τμήμα του ίδιου διαγωνισμού για την προμήθεια 200 απλών αστικών οχημάτων 12 μέτρων συμπιεσμένου φυσικού αερίου, με την προσφερόμενη τιμή ανά μονάδα να ανέρχεται σε 259.950 ευρώ, ήτοι για το σύνολο το ποσό των 51,9 εκατ. ευρώ (συνολικό ποσό συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 64,467 εκατ. ευρώ).
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει θέσει το υπουργείο, στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2025 να κυκλοφορούν στους δρόμους και τα 300 νέα λεωφορεία συμπιεσμένου φυσικού αερίου με σημείο εκκίνησης τον προσεχή Σεπτέμβριο.
Ωστόσο μετά την αναπροσαρμογή και την εκ νέου διαδικασία για έγκριση της τροποποιημένης σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, κάτι που σημαίνει επιπλέον καθυστέρηση στην παράδοση των πρώτων λεωφορείων, είναι απορίας άξιο εάν εν τέλει θα ξεκινήσει η παραλαβή στις αρχές του επικείμενου φθινοπώρου.