Gregy: "Τρέχει" το mega πράσινο πρότζεκτ Κοπελούζου που θα συνδέσει ηλεκτρικά Ελλάδα και Αίγυπτο

Gregy: "Τρέχει" το mega πράσινο πρότζεκτ Κοπελούζου που θα συνδέσει ηλεκτρικά Ελλάδα και Αίγυπτο

Του Χάρη Φλουδόπουλου

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η προετοιμασία του mega πράσινου project Gregy του ομίλου Κοπελούζου για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας Αιγύπτου και την ανάπτυξη 9,5 GW έργων ΑΠΕ που θα τροφοδοτούν με πράσινη ενέργεια το έργο. Όπως ανέφερε χθες ο Γιάννης Καρύδας, Διευθύνων Σύμβουλος της Επιχειρηματικής μονάδας ΑΠΕ και Αποθήκευσης Ενέργειας του Ομίλου Κοπελούζου, το επόμενο βήμα για το έργο είναι η εκπόνηση των οριστικών μελετών και στο πλαίσιο αυτό έχει ήδη διενεργηθεί δημόσιος διαγωνισμός για την επιλογή των μελετητών. Κατατέθηκαν πάνω από 20 προτάσεις με την ανάθεση να τοποθετείται χρονικά για τον επόμενο μήνα. 

Αμέσως προβλέπεται να ξεκινήσει η μελέτη γραφείου, ενώ θα ακολουθήσει η στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων αλλά και η επιτόπια έρευνα με ειδικό πλοίο για την ακριβή χάραξη της όδευσης της διασύνδεσης, που αναμένεται εντός του 2025. 

Υπενθυμίζεται ότι το εμβληματικό έργο θα συνδέσει με υποθαλάσσιο καλώδιο χωρητικότητας 3.000 MW και μήκους 950 περίπου χλμ. την Αίγυπτο με την ηπειρωτική Ελλάδα. Τα κόστη των μελετών εκτιμώνται στα 50 εκατ. ευρώ και στόχος είναι να συγχρηματοδοτηθούν από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Connecting Europe Facility CEF σε ποσοστό έως 50%. 

Σύμφωνα με τις τρέχουσες εκτιμήσεις, εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά και ληφθεί μέσα στο 2025 η τελική επενδυτική απόφαση, η διασύνδεση θα ολοκληρωθεί το 2031. Μέχρι τότε στόχος είναι να έχει κατασκευαστεί στην Αίγυπτο περίπου το 50% των 9,5 GW έργων ΑΠΕ που θα τροφοδοτούν με πράσινη ενέργεια το καλώδιο. Από τα 9,5 GW, το 75% θα είναι αιολικά και τα υπόλοιπα φωτοβολταϊκά που θα κατασκευαστούν από κονσόρτιουμ εταιρειών μέσω SPV που θα δημιουργηθεί από τον όμιλο Κοπελούζου. Ήδη πάντως, υπάρχει αρχικό ενδιαφέρον που αποτυπώνεται και στο κομμάτι του καλωδίου. 

Στα πλεονεκτήματα που παρουσιάζει η κατασκευή των έργων ΑΠΕ στην Αίγυπτο περιλαμβάνεται το γεγονός ότι η περιοχή είναι επίπεδη και άρα το κόστος ανάπτυξης των αιολικών είναι μικρό, υπάρχει γρήγορη αδειοδοτική διαδικασία από το αιγυπτιακό κράτος αλλά και υψηλό αιολικό δυναμικό. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ομίλου Κοπελούζου η ενέργεια που θα παράγεται κυρίως από τα αιολικά αλλά και τα φωτοβολταϊκά θα προσεγγίζει τα χαρακτηριστικά του baseload φορτίου.

Η ηλεκτρική ενέργεια από την Αίγυπτο θα μεταφέρεται σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης από τις υφιστάμενες αλλά και από τις σχεδιαζόμενες διασυνδέσεις, μέρος της θα καταναλώνεται από την ελληνική Βιομηχανία και ένα τρίτο μέρος της θα χρησιμοποιείται για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου και θα υποκαθιστά 4,5 bcm φυσικού αερίου ετησίως, μειώνοντας τις εκπομπές CO2 κατά 10 εκατ. τόνους ετησίως.

Διαβάστε ακόμη:

 

Περισσότερα από Forbes

Market In: Περισσότερα καταστήματα, λιγότερα κέρδη

Ο κύκλος εργασιών ξεπέρασε τα 418 εκατ. ευρώ.

Στρατηγική συνεργασία Aegean-IndiGo φέρνει την Ινδία πιο κοντά στην Ελλάδα

Απευθείας σύνδεση Αθήνα με Δελχί και Βομβάη με 14 πτήσεις από τη νέα χρονιά.

Μασούτης: Πότε αλλάζουν ταμπέλες τα καταστήματα Κρητικός

Το όραμα για το μέλλον του ομίλου, το δίκτυο franchise και τα "ορφανά" καταστήματα. Η πορεία της Μασούτης σε λιανική και χονδρική και το mega project στις Τρεις Γέφυρες.

Σκλαβενίτης: Πότε και πού ανοίγει το μεγαλύτερο hypermarket της Ελλάδας

Με τον leader του ελληνικού λιανεμπορίου να προσθέτει ακόμη μία πρωτιά στο ενεργητικό του.

Forum SA: Στρατηγική εξαγορά της Omind Creatives

Αναφερόμενος στο οικονομικό σκέλος της συμφωνίας, ο κ. Παναγούλιας υπογράμμισε ότι "το τίμημα αντανακλά εύλογα την αξία των brands".

Το "χρυσό" καλοκαίρι των σούπερ μάρκετ: 757 εκατ. ευρώ επιπλέον στα ταμεία

Το ρεκόρ της οργανωμένης λιανικής τροφίμων και η μεγάλη διχοτόμηση του λιανικού εμπορίου.

STIQ: Επεκτείνεται σε νέες πόλεις και "κοιτάζει" προς το εξωτερικό η startup που αλλάζει το delivery

Η STIQ ιδρύθηκε από τον Κ. Δάβαρη και λειτουργεί φυσικά καταστήματα και cloud kitchens - δηλαδή επαγγελματικούς χώρους μαγειρικής που εξυπηρετούν online παραγγελίες.

Σούπερ μάρκετ: Η μάχη των Ιωαννίνων, ο Σκλαβενίτης, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ο Γαλαξίας

Πώς μια "φτωχή" περιφέρεια εξελίσσεται σε hot spot του ελληνικού λιανεμπορίου.

Γιατί θα θυμόμαστε τον Giorgio Armani

Για 65 χρόνια ο δημιουργός αφιερώθηκε στην αριστεία, συγκεντρώνοντας πωλήσεις άνω των 13 δισ. δολαρίων. "Δεν είμαι ποτέ ικανοποιημένος", έλεγε.

Arla Foods Ελλάς: Το Lurpak "νοστιμεύει" τζίρο και κέρδη

Τι λέει για την πιστότητα των καταναλωτών η κυρία Άντζελα Κοτρότσου, αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Arla Foods Ελλάς. Γιατί ήταν δύσκολη χρονιά το 2024.