Gregy: "Τρέχει" το mega πράσινο πρότζεκτ Κοπελούζου που θα συνδέσει ηλεκτρικά Ελλάδα και Αίγυπτο

Gregy: "Τρέχει" το mega πράσινο πρότζεκτ Κοπελούζου που θα συνδέσει ηλεκτρικά Ελλάδα και Αίγυπτο

Του Χάρη Φλουδόπουλου

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η προετοιμασία του mega πράσινου project Gregy του ομίλου Κοπελούζου για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας Αιγύπτου και την ανάπτυξη 9,5 GW έργων ΑΠΕ που θα τροφοδοτούν με πράσινη ενέργεια το έργο. Όπως ανέφερε χθες ο Γιάννης Καρύδας, Διευθύνων Σύμβουλος της Επιχειρηματικής μονάδας ΑΠΕ και Αποθήκευσης Ενέργειας του Ομίλου Κοπελούζου, το επόμενο βήμα για το έργο είναι η εκπόνηση των οριστικών μελετών και στο πλαίσιο αυτό έχει ήδη διενεργηθεί δημόσιος διαγωνισμός για την επιλογή των μελετητών. Κατατέθηκαν πάνω από 20 προτάσεις με την ανάθεση να τοποθετείται χρονικά για τον επόμενο μήνα. 

Αμέσως προβλέπεται να ξεκινήσει η μελέτη γραφείου, ενώ θα ακολουθήσει η στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων αλλά και η επιτόπια έρευνα με ειδικό πλοίο για την ακριβή χάραξη της όδευσης της διασύνδεσης, που αναμένεται εντός του 2025. 

Υπενθυμίζεται ότι το εμβληματικό έργο θα συνδέσει με υποθαλάσσιο καλώδιο χωρητικότητας 3.000 MW και μήκους 950 περίπου χλμ. την Αίγυπτο με την ηπειρωτική Ελλάδα. Τα κόστη των μελετών εκτιμώνται στα 50 εκατ. ευρώ και στόχος είναι να συγχρηματοδοτηθούν από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Connecting Europe Facility CEF σε ποσοστό έως 50%. 

Σύμφωνα με τις τρέχουσες εκτιμήσεις, εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά και ληφθεί μέσα στο 2025 η τελική επενδυτική απόφαση, η διασύνδεση θα ολοκληρωθεί το 2031. Μέχρι τότε στόχος είναι να έχει κατασκευαστεί στην Αίγυπτο περίπου το 50% των 9,5 GW έργων ΑΠΕ που θα τροφοδοτούν με πράσινη ενέργεια το καλώδιο. Από τα 9,5 GW, το 75% θα είναι αιολικά και τα υπόλοιπα φωτοβολταϊκά που θα κατασκευαστούν από κονσόρτιουμ εταιρειών μέσω SPV που θα δημιουργηθεί από τον όμιλο Κοπελούζου. Ήδη πάντως, υπάρχει αρχικό ενδιαφέρον που αποτυπώνεται και στο κομμάτι του καλωδίου. 

Στα πλεονεκτήματα που παρουσιάζει η κατασκευή των έργων ΑΠΕ στην Αίγυπτο περιλαμβάνεται το γεγονός ότι η περιοχή είναι επίπεδη και άρα το κόστος ανάπτυξης των αιολικών είναι μικρό, υπάρχει γρήγορη αδειοδοτική διαδικασία από το αιγυπτιακό κράτος αλλά και υψηλό αιολικό δυναμικό. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ομίλου Κοπελούζου η ενέργεια που θα παράγεται κυρίως από τα αιολικά αλλά και τα φωτοβολταϊκά θα προσεγγίζει τα χαρακτηριστικά του baseload φορτίου.

Η ηλεκτρική ενέργεια από την Αίγυπτο θα μεταφέρεται σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης από τις υφιστάμενες αλλά και από τις σχεδιαζόμενες διασυνδέσεις, μέρος της θα καταναλώνεται από την ελληνική Βιομηχανία και ένα τρίτο μέρος της θα χρησιμοποιείται για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου και θα υποκαθιστά 4,5 bcm φυσικού αερίου ετησίως, μειώνοντας τις εκπομπές CO2 κατά 10 εκατ. τόνους ετησίως.

Διαβάστε ακόμη:

 

Περισσότερα από Forbes

Η νέα Intralot στο Χρηματιστήριο: Ένας διεθνής παίκτης με ελληνική σφραγίδα

Η ολοκλήρωση της ΑΜΚ και η εξαγορά της Bally’s International σηματοδοτούν μια νέα εποχή.

Στα ύψη ο δείκτης του κραγιόν: Τι κερδίζουν Hondos Center, Sephora, Galerie de Beauté, Kiko Milano και Dust+Cream

Οι πέντε κορυφαίες αλυσίδες καλλυντικών ελέγχουν πάνω από το ένα τρίτο της αγοράς των 1,39 δισ. ευρώ.

Η Lufthansa ποντάρει στην Τεχνητή Νοημοσύνη για να κόψει 4.000 θέσεις εργασίας

ΑΙ και ψηφιοποίηση στο επίκεντρο της στρατηγικής αναστροφής του Ομίλου.

Κατέρρευσε η First Brands στις ΗΠΑ με χρέη άνω των $10 δισ. - Υπέβαλε αίτηση πτώχευσης

Επιβαρυμένη από το χρέος που προέκυψε από μια σειρά εξαγορών.

TotalEnergies: Deal για πώληση του 50% του χαρτοφυλακίου ηλιακής ενέργειας στη Β. Αμερική - Στα $950 εκατ. το τίμημα

Συνολικά η πώληση περιλαμβάνει 47 περιουσιακά στοιχεία ηλιακής ενέργειας.

Jackaroo: Οι ουρές της Gen Z και η εκτίναξη των κερδών – Τι εισπράττει η Vivartia

Στα 7,5 εκατ. ευρώ ο τζίρος της Red Meat Α.Ε. πίσω από τα Jackaroo. Ο μηδενικός δανεισμός, το γεμάτο ταμείο και το ασυναγώνιστο περιθώριο κέρδους.

Κινέζικα αυτοκίνητα στην Ελλάδα: Έντονος ανταγωνισμός και νέοι "παίκτες" στην αγορά

Ηλεκτρικά οχήματα "made in China" προκαλούν… μποτιλιάρισμα στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου.

Τι σημαίνει η βίζα εργασίας των 100.000 δολαρίων στις ΗΠΑ για τον τεχνολογικό κλάδο

"Δεν υπάρχει ούτε μία εταιρεία που έχω επενδύσει τα τελευταία 10 χρόνια που να μπορεί να πληρώσει αυτό το ποσό".

Energean Ελλάδας: Ζημίες και προσωρινό στοπ στην παραγωγή του Πρίνου - Στροφή 1 δισ. σε αποθήκευση CO₂ και πράσινη καινοτομία

Το ενεργειακό αποτελεί θηλιά για την εταιρεία καθώς αυξάνει υπερβολικά το κόστος παραγωγής, εκτινάσσοντας στα ύψη τις ζημιές.

Volvo: Το σχέδιο για την παραγωγή αυτοκινήτων από ανακυκλώσιμα υλικά

Η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία θα επικεντρωθεί στα υβριδικά plug-in αυτοκίνητα.

Arla Foods Ελλάς: Το Lurpak "νοστιμεύει" τζίρο και κέρδη

Τι λέει για την πιστότητα των καταναλωτών η κυρία Άντζελα Κοτρότσου, αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Arla Foods Ελλάς. Γιατί ήταν δύσκολη χρονιά το 2024.