Του Jeremy Bogaisky
Από την έναρξη του πολέμου της Ρωσίας στην Ουκρανία, η GA Telesis, μια εταιρεία πώλησης ανταλλακτικών αεροσκαφών με έδρα τη Φλόριντα έχει δεχθεί πολλά ύποπτα αιτήματα. Προέρχονται από σκιώδεις εταιρείες που σχηματίστηκαν τον τελευταίο χρόνο στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και σε πρώην σοβιετικές δημοκρατίες όπως το Καζακστάν και το Τατζικιστάν. Έχοντας κατά νου τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας, η GA Telesis ζητάει αποδείξεις ότι τα ανταλλακτικά προορίζονται για μια συγκεκριμένη αεροπορική εταιρεία και αεροπλάνο. Όταν έρχονται αντιμέτωπες με αυτές τις ερωτήσεις, οι εταιρείες αυτές εξαφανίζονται, λέει ο ιδρυτής της εταιρείας, Abdol Moabery.
"Έχουμε ένα ισχυρό τμήμα συμμόρφωσης", λέει ο Moabery στο Forbes, "αλλά δεν το έχουν όλοι".
Όταν οι ΗΠΑ και η Ευρώπη επέβαλαν για πρώτη φορά οικονομικές κυρώσεις, στον απόηχο της απρόκλητης εισβολής του Κρεμλίνου στην Ουκρανία πριν από ένα χρόνο, οι ειδικοί σε θέματα αερομεταφορών ανέμεναν ότι οι ρωσικές αεροπορικές εταιρείες θα περιορίζονταν στον "κανιβαλισμό ανταλλακτικών" για να διατηρήσουν τον μειωμένο αριθμό αεροσκαφών στον αέρα. Παρά τα σημάδια πίεσης, οι αεροπορικές εταιρείες αποδείχθηκαν εξαιρετικά ανθεκτικές στην προμήθεια αρκετών ανταλλακτικών για να συνεχίσουν τα αεροπλάνα να διασχίζουν την αχανή χώρα, η οποία εξαρτάται από τα αεροπορικά ταξίδια για τη σύνδεση απομακρυσμένων κοινοτήτων.
Ο αριθμός των διεθνών προορισμών που εξυπηρετούν οι ρωσικές αεροπορικές εταιρείες έχει μειωθεί απότομα λόγω των απαγορεύσεων πτήσεων, αλλά τα αεροπορικά ταξίδια στο εσωτερικό της χώρας παραμένουν σε υγιή επίπεδα. Τον Φεβρουάριο, ο αριθμός των διαθέσιμων θέσεων ανά χιλιόμετρο που διανύθηκαν στο εσωτερικό της Ρωσίας -ένα βασικό μέτρο της εγχώριας χωρητικότητας- μειώθηκε μόλις κατά 13% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, σύμφωνα με τον πάροχο δεδομένων OAG. Παράλληλα, ο αριθμός των επιβατών εσωτερικού αυξήθηκε κατά περίπου 50.000 σε 6,5 εκατομμύρια, σύμφωνα με την εφημερίδα Kommersant. Τον Απρίλιο, οι ρωσικές αεροπορικές εταιρείες προγραμμάτισαν 2% περισσότερες διαθέσιμων θέσεων ανά χιλιόμετρο στο εσωτερικό από ό,τι πριν από ένα χρόνο.
Ο ρωσικός στόλος τώρα και τότε
Σίγουρα, τα ρωσικά αεροπλάνα δεν εμπνέουν μεγάλη εμπιστοσύνη όσον αφορά την ασφάλεια. Τα ανταλλακτικά που οι αεροπορικές εταιρείες κατάφεραν να αποσπάσουν από τη μαύρη αγορά και τον "κανιβαλισμό" είναι λίγα σε αριθμό και χρειάζεται περισσότερος χρόνος για να παραδοθούν, λέει ο Andrey Patrakov, ιδρυτής της RunAvia, μιας εταιρείας με έδρα τη Μόσχα που κατασκευάζει λογισμικό διαχείρισης συντήρησης και εφοδιασμού. Αυτό οδηγεί σε παρατεταμένα διαστήματα συντήρησης και σε αεροπλάνα που πετούν με σπασμένα εξαρτήματα, εφόσον λειτουργεί ένα εφεδρικό ή λειτουργεί ένας ελάχιστος αριθμός απαιτούμενων συστημάτων.
"Έχουμε μια πολύ καλύτερη κατάσταση από ό,τι περιμέναμε, αλλά ταυτόχρονα βλέπουμε και μια αύξηση του κινδύνου για την ασφάλεια", λέει ο Patrakov.
Ιστορίες τρόμου στον αέρα πιστοποιούν το κόστος αυτών των συμβιβασμών. Στα τέλη Φεβρουαρίου, ένα Boeing 737 της Rossiya Airlines πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση μετά από αποσυμπίεση της καμπίνας. Λίγες εβδομάδες νωρίτερα, ένα Boeing 767 της Azur Air ματαίωσε την απογείωσή του από το Πουκέτ της Ταϊλάνδης, αφού ένα από τους κινητήρες άρπαξε φωτιά. Δεν υπήρξε καμία αναφορά σε κάποια από τα δύο περιστατικά.
"Είμαι βέβαιος ότι δεν έχει γίνει πιο επικίνδυνη η πτήση και δεν έχει καμία σχέση με την παρουσία ή την απουσία αυθεντικών ανταλλακτικών", δήλωσε ο Alexander Neradko, επικεφαλής της Rosaviatsiya, της ομοσπονδιακής υπηρεσίας αερομεταφορών της Ρωσίας, στα ρωσικά μέσα ενημέρωσης νωρίτερα φέτος. "Η πρακτική της ανταλλαγής επισκευάσιμων ανταλλακτικών από αεροσκάφος σε αεροσκάφος ήταν πάντα ευρέως διαδεδομένη, ακόμη και κατά τη σοβιετική εποχή".
Την Τετάρτη, 793 μεγάλα επιβατικά και φορτηγά αεροσκάφη βρίσκονταν σε λειτουργία στη Ρωσία, μειωμένα κατά 101 από τα μέσα Φεβρουαρίου του περασμένου έτους, σύμφωνα με την εταιρεία αεροπορικών αναλύσεων Cirium. Ένα μεγάλο μέρος της μείωσης φαίνεται να οφείλεται στην επανάκτηση περίπου 59 από τα 483 αεροπλάνα που έχουν μισθωθεί στους ρωσικούς αερομεταφορείς από ξένους ιδιοκτήτες, αναφέρει η Cirium.
Υπέρ των ρωσικών αεροπορικών εταιρειών λειτουργεί το γεγονός ότι πολλά από τα αεροπλάνα τους ήταν σταθμευμένα κατά τη διάρκεια της χειρότερης περιόδου της πανδημίας, μειώνοντας τη φθορά. Τώρα, με τις διεθνείς πτήσεις να έχουν περιοριστεί δραστικά, εξακολουθούν να έχουν περισσότερα αεροσκάφη από όσα χρειάζονται. Στη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ρωσίας, την Aeroflot, περίπου το 20% των αεροσκαφών της είναι σήμερα σταθμευμένα ή σε μακροχρόνια στάθμευση, σύμφωνα με το Planespotters.net. Σε ορισμένες μικρότερες αεροπορικές εταιρείες, πάνω από το 30% είναι αδρανοποιημένα, σύμφωνα με τον Patrakov. Τον Ιανουάριο, η κυβέρνηση νομιμοποίησε τη μεταφορά εξαρτημάτων από αυτά τα σταθμευμένα αεροπλάνα.
Οι αεροπορικές εταιρείες επωφελούνται επίσης από τη σχετική νεανικότητα και την αξιοπιστία των δυτικής κατασκευής αεροσκαφών τους, λέει ο John Goglia, πρώην μηχανικός αεροπορικών εταιρειών και πρώην μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ. Τα 249 αεροπλάνα Airbus που εξακολουθούν να διαθέτουν οι ρωσικές αεροπορικές εταιρείες είναι κατά μέσο όρο λίγο πάνω από 10 ετών, σύμφωνα με τη Cirium, ενώ τα 227 αεροπλάνα Boeing είναι κατά μέσο όρο λίγο κάτω των 14 ετών.
Για την απόκτηση εξαρτημάτων αεροσκαφών, η Ρωσία ακολουθεί το εγχειρίδιο του Ιράν, ένα κράτος στο οποίο έχουν επιβληθεί μακροχρόνιες κυρώσεις: να εργάζεται μέσω μεσαζόντων, οι οποίοι δρομολογούν την αποστολή των εξαρτημάτων μέσω πολλαπλών μεσαζόντων για να αποκρύψουν τον τελικό προορισμό τους. Η Ρωσία πιστεύεται ότι βρίσκει πρόθυμους εταίρους σε πρώην σοβιετικές δημοκρατίες και χώρες όπως η Τουρκία, η Ινδία και η Κίνα. Αλλά αυτό είναι δαπανηρό. Με κάθε μεσάζοντα να παίρνει ένα μερίδιο, οι τιμές μπορεί να είναι δύο έως πέντε φορές υψηλότερες από τις κανονικές τιμές, λένε πηγές του κλάδου, φέρνοντας και μεγαλύτερους χρόνους αναμονής.
Ο Jason Dickstein, ένας δικηγόρος αεροπορικών μεταφορών με έδρα την Ουάσινγκτον, ο οποίος διενεργεί ελέγχους δέουσας επιμέλειας για αμερικανικές εταιρείες ανταλλακτικών, λέει ότι η κανονική δυναμική της αγοράς βοηθά τις προσπάθειες των Ρώσων να αποφύγουν τις κυρώσεις. "Αν κάποιος πει: "Είμαι μεσίτης και θέλω να αγοράσω από εσάς και θέλω να το παραδώσετε σε έναν άλλο μεσίτη που θα το πουλήσει στην αεροπορική εταιρεία", πολλοί άνθρωποι δεν κλείνουν τα μάτια σε αυτό, επειδή αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο γίνονται οι δουλειές εδώ και δεκαετίες".
Η Ρωσία φροντίζει να συντηρούνται τα αεροπλάνα της σε ορισμένες από τις χώρες που εξακολουθούν να επιτρέπουν στα αεροπλάνα της να πετούν εκεί. Ως επί το πλείστον αυτό γίνεται αθόρυβα, λέει ο Patrakov, αλλά τον περασμένο μήνα, η Rosaviatsiya πιστοποίησε δημοσίως μια εταιρεία με έδρα το Ντουμπάι, την Global Jet Technic, για να συντηρεί τα ρωσικής ιδιοκτησίας Boeing 737 και μια σειρά από αεροπλάνα Airbus.
Μετά από μήνες πιέσεων από τις ΗΠΑ, η Τουρκία απαγόρευσε την περασμένη εβδομάδα τον ανεφοδιασμό και τις υπηρεσίες εδάφους σε αεροσκάφη Boeing ρωσικής ιδιοκτησίας. Ένας αξιωματούχος του Υπουργείου Εμπορίου των ΗΠΑ που μίλησε υπό τον όρο της ανωνυμίας δήλωσε στο Forbes ότι η κυβέρνηση προειδοποιεί τις πρώην σοβιετικές δημοκρατίες και άλλες χώρες ότι οι αεροπορικές εταιρείες που συντηρούν ρωσικά αεροπλάνα θα μπορούσαν να πληγούν από αμερικανικές κυρώσεις.
Η Ρωσία αρχίζει επίσης να κατασκευάζει τα δικά της εξαρτήματα για αεροπλάνα δυτικής κατασκευής. Πέρυσι, η Rosaviatsiya χορήγησε έγκριση στον βραχίονα συντήρησης της Aeroflot, την A-Technics, η οποία εκτελεί εργασίες και για άλλες αεροπορικές εταιρείες, να κατασκευάζει εξαρτήματα καμπίνας και μαγειρείων, καθώς και εξαρτήματα για τα συστήματα κλιματισμού και φωτισμού, τα φρένα και την άτρακτο.
Οι ρωσικές αεροπορικές εταιρείες ενδέχεται να αντιμετωπίσουν πιο έντονα προβλήματα στην εξεύρεση εξαρτημάτων για το ρωσικής κατασκευής Sukhoi Superjet 100 -ένα αεροσκάφος 87 έως 100 θέσεων με περίπου 70% ξένα εξαρτήματα- λόγω του μικρού αριθμού που παράγεται σε σύγκριση με τα αεροσκάφη Airbus και Boeing, λέει ο Patrakov. Οι ρωσικές αεροπορικές εταιρείες φέρεται να ανησυχούν ότι η έλλειψη αναφλεκτήρων αμερικανικής κατασκευής θα μπορούσε να τις αναγκάσει να καθηλώσουν στο έδαφος πολλά από τα 160 Superjet τους. Έχουν ξεκινήσει εργασίες για την εγχώρια κατασκευή τους, καθώς και για την ανάπτυξη υποκατάστατων για όλα τα ξένα εξαρτήματα του αεροπλάνου, συμπεριλαμβανομένων των κινητήρων, στο πλαίσιο ενός προγράμματος που ξεκίνησε το 2018.
Μια πλήρως ρωσική έκδοση του Superjet αποτελεί βασικό στοιχείο του κυβερνητικού σχεδίου για τη μείωση του μεριδίου των αεροσκαφών ξένης κατασκευής που χρησιμοποιούνται από τις ρωσικές αεροπορικές εταιρείες στο 20% έως το 2030.
Ενώ τα νεότερα αεροσκάφη μπορεί να είναι πιο αξιόπιστα, αεροσκάφη όπως τα A320neo και A350, δημιουργούν ένα διαφορετικό πρόβλημα: τα εξαρτήματα προέρχονται απευθείας από τον κατασκευαστή, γεγονός που καθιστά δυσκολότερη την προμήθειά τους. Όταν χαλάσουν, το υψηλότερο περιεχόμενο λογισμικού καθιστά δυσκολότερη τη διόρθωσή τους για τους Ρώσους, αφού η Boeing και η Airbus τους απέκοψαν από τις ενημερώσεις λογισμικού και την υποστήριξη προϊόντων, λέει ο Karl Steeves, ιδρυτής της TrustFlight, μιας βρετανικής εταιρείας αεροπορικού λογισμικού.
Η Rosaviatsiya προσπαθεί τώρα να αναπτύξει κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τον τρόπο συντήρησης των ξένων αεροσκαφών, κάτι που ο οργανισμός άφηνε προηγουμένως στις δυτικές ρυθμιστικές αρχές και να πιστοποιήσει ανταλλακτικά, όλα αυτά χωρίς πρόσβαση στις λεπτομέρειες της μηχανικής και του σχεδιασμού. Για απλά πράγματα όπως τα ελαστικά, αυτό μπορεί να μην είναι δύσκολο, αλλά τα εξαρτήματα ακριβείας για τους κινητήρες θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να κατασκευαστούν, λέει ο Patrakov.
Οι κινητήρες θα μπορούσαν να είναι "ο τοίχος από τούβλα" στον οποίο θα προσκρούσουν οι ρωσικές αεροπορικές εταιρείες, λέει ο Moabery. Λόγω του μεγέθους τους, ολόκληροι κινητήρες δεν μπορούν να αποκτηθούν εύκολα στη μαύρη αγορά και η συντήρηση γίνεται συνήθως από τους κατασκευαστές ή από έναν μικρό κύκλο εξουσιοδοτημένων συνεργείων που προμηθεύονται πολλά από τα εξαρτήματα απευθείας από αυτούς.
"Αν αυτός ο πόλεμος διαρκέσει πέντε χρόνια, δεν βλέπω τη Ρωσία να μπορεί να πετάξει με δυτικά εμπορικά αεροσκάφη επειδή όλοι οι κινητήρες θα έχουν καεί", λέει ο Moabery.
Με το κόστος να αυξάνεται και τα έσοδα να μειώνονται, ο Patrakov αναμένει περισσότερες ρωσικές αεροπορικές εταιρείες να αποτύχουν - εννέα φέρεται να διέκοψαν τις πτήσεις τους πέρυσι, σε τέσσερις από τις οποίες ανακλήθηκαν τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας. Με την πάροδο του χρόνου, η αξιοπιστία και η ασφάλεια θα διακυβεύονται όλο και περισσότερο, λέει.
"Μπορείτε να πείτε ότι το αεροσκάφος είναι ασφαλές", λέει ο Patrakov. "Μπορείς να πεις ψέματα στον εαυτό σου ή στον κόσμο. Αλλά δεν μπορείτε να αντιστρέψετε τους νόμους της πτήσης".