ΕΛΤΑ: Το λουκέτο σε 204 καταστήματα και το δύσκολο στοίχημα της εξυγίανσης

ΕΛΤΑ: Το λουκέτο σε 204 καταστήματα και το δύσκολο στοίχημα της εξυγίανσης

Του Στάθη Βασιλόπουλου

Λουκέτο σε 204 καταστήματά τους σε όλη τη χώρα, εκ των οποίων τα 40 βρίσκονται στην Αττική και τα υπόλοιπα στην περιφέρεια, βάζουν από τη Δευτέρα 3 Νοεμβρίου τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ), στο πλαίσιο του εξορθολογισμού του δικτύου τους, που υλοποιούν από το 2023.

Σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας, πρόκειται για καταστήματα με χαμηλή επισκεψιμότητα και περιορισμένη εμπορική δραστηριότητα, τα οποία ήταν επί της ουσίας μη βιώσιμα. Η απόφαση για την αναστολή λειτουργίας των 204 καταστημάτων βασίστηκε σε στοιχεία όπως η περιορισμένη κίνηση, οι επικαλύψεις με γειτονικά σημεία και οι ζημίες, που σε ορισμένα καταστήματα ξεπερνούσαν τις 150.000 ευρώ ετησίως. Πρόκειται κυρίως για μικρά ταχυδρομεία που αριθμούν 4-5 υπαλλήλους.

Το μόνιμο προσωπικό θα μεταφερθεί εσωτερικά στα υπόλοιπα καταστήματα και σε άλλες παραγωγικές λειτουργίες του δημόσιου Οργανισμού. Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, οι συναλλαγές στα φυσικά καταστήματα φέρνουν μόνο ένα μικρό μέρος των εσόδων της τάξεως του 10%, ενώ "τρώνε" πάνω από το μισό των εξόδων. Αυτό περιορίζει σημαντικά τις δυνατότητες επένδυσης και ανάπτυξης σε άλλους δυναμικούς τομείς, όπως οι υπηρεσίες courier και το ηλεκτρονικό εμπόριο.

Στην Αττική θα μπει λουκέτο σε ταχυδρομεία που λειτουργούν σε περιοχές όπως ο Άλιμος, η Δάφνη, η Μεταμόρφωση, η Καισαριανή, η Νίκαια, η Κυψέλη και ο Χολαργός. Συνολικά 164 καταστήματα θα αναστείλουν τη λειτουργία τους στην περιφέρεια, όπου σε αρκετές περιοχές ο ρόλος των ταχυδρομείων ήταν κομβικός, κυρίως για τους ηλικιωμένους.

Το κλείσιμο των 204 καταστημάτων είναι ακόμα μια κίνηση στο πλαίσιο της οργανωμένης προσπάθειας ανασυγκρότησης της θυγατρικής του Υπερταμείου που ξεκίνησε το 2020, ύστερα από μια δεκαετία οικονομικής καθίζησης και απραξίας. Το σχέδιο στηρίχθηκε κυρίως σε πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου 2.000 υπαλλήλων, με στόχο τη μείωση κόστους, ωστόσο το εγχείρημα προσέκρουσε σε διαρθρωτικά προβλήματα αλλά και στις συνέπειες της πανδημίας. Η κατάσταση επιδεινώθηκε το 2022, όταν μια σοβαρή κυβερνοεπίθεση αποκάλυψε ευαίσθητα δεδομένα πελατών και έπληξε έτι περαιτέρω την οικονομική εικόνα του οργανισμού.  Το 2023 ξεκίνησε ένα νέο πλάνο εξυγίανσης. Μεταξύ των πρώτων ενεργειών ήταν το κλείσιμο 143 υποκαταστημάτων, η ενοποίηση των ΕΛΤΑ Courier με τη μητρική εταιρεία και η προσπάθεια λειτουργικού εξορθολογισμού. Η νέα αναδιάρθρωση που επιχειρείται αυτή τη φορά φανερώνει ότι τα ΕΛΤΑ  δυσκολεύονται να αντιμετωπίσουν τα οικονομικά τους προβλήματα και τα μειωμένα έσοδα από τη συρρίκνωση της επιστολικής αλληλογραφίας. 

Παρά τις οποίες προσπάθειες, οι οικονομικοί δείκτες για το 2024 δεν αφήνουν περιθώρια για υπερβολική αισιοδοξία, καθώς ο οργανισμός παραμένει ζημιογόνος. Ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 2%, στα 249 εκατ. ευρώ από 243,3 εκατ. το 2023 και οι ζημιές μετά από φόρους ανήλθαν στα 8,018 εκατ. ευρώ έναντι 29,814 εκατ. Τα ίδια κεφάλαια παραμένουν αρνητικά, στα -140,1 εκατ. ευρώ, ενώ οι συνεχείς υποχρεώσεις προς τρίτους εντείνουν την πίεση και δυσχεραίνουν την πορεία εξυγίανσης.

Η αλληλογραφία παραμένει η βασική πηγή εσόδων για τα ΕΛΤΑ, αποφέροντας την περσινή χρονιά, 101,24 εκατ. ευρώ. Ακολουθούν οι υπηρεσίες courier, με κύκλο εργασιών 66,26 εκατ. ευρώ και στην τρίτη θέση βρίσκονται οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, με έσοδα 42,13 εκατ. ευρώ.

Δύο χρόνια μετά το πάτημα του "κουμπιού επανεκκίνησης", η εξυγίανση των ΕΛΤΑ παραμένει μια δύσκολη και επίπονη μάχη. Η διοίκηση, ωστόσο, εκφράζει αισιοδοξία ότι το σχέδιο μετασχηματισμού θα οδηγήσει τα ΕΛΤΑ σε θετικά ίδια κεφάλαια και ενισχυμένη βιωσιμότητα. Για την τριετία 2025-2027, ο κύκλος εργασιών προβλέπεται να κυμανθεί μεταξύ 250 και 280 εκατ. ευρώ, με EBITDA περίπου 55 εκατ. ευρώ, ενισχύοντας τις λειτουργικές ροές της εταιρείας, όπως αναφέρουν τα ΕΛΤΑ στις χρηματοοικονομικές τους καταστάσεις. 

Περισσότερα από Forbes

Metlen: Τι προβλέπει η νέα συμφωνία με την KNDS και οι επόμενες κινήσεις στην άμυνα

Σύμβαση για την προμήθεια 200 τμημάτων για το Leopard 2A8, τα οποία θα κατασκευαστούν στο Αμυντικό Hub της Metlen στον Βόλο έως το 2031.

Η start up που ετοιμάζει "στρατό" 50.000 ρομπότ για αγορά εργασίας και ένοπλες δυνάμεις

Το ανθρωποειδές Phantom έχει ύψος 1,75 μ., βάρος 82 κιλά και θα μπορεί να κινείται οπλισμένο και να πολεμά.

Πώς θα είναι το νέο θεματικό πάρκο της Dreamland Experience στο Village Ρέντη των Premia – Αντετοκούνμπο

Η συνολική αναβάθμιση του συγκροτήματος στο Ρέντη βρίσκεται σε εξέλιξη.

Γιατί επενδύουν Motor Oil και EOS Capital στην EFA Group - Το πλάνο για επενδύσεις 120 εκατ., χρηματιστήριο & εξαγορές

Το EFA Group θα εισαχθεί σε χρηματιστήριο, είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό, επιλογή που θα γίνει από κοινού με τους θεσμικούς επενδυτές.

Startups: Ωριμάζει το ελληνικό οικοσύστημα αλλά τα μεγάλα exits απουσιάζουν

Αν και παρατηρείται μεγαλύτερος αριθμός εξαγορών, καμία δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως "μεγάλη" ή καθοριστική για την αγορά.

Dialectica: Ισχυρή ανάπτυξη, νέες θέσεις εργασίας και ανοιχτό το ενδεχόμενο εξαγορών

Απασχολεί περισσότερους από 1.600 εργαζόμενους παγκοσμίως, με σχεδόν τους μισούς στην Ελλάδα.

Πώς επηρεάζονται Eurobank και Alpha από το σχέδιο εξυγίανσης των ΕΛΤΑ – συνεχίζονται οι συνεργασίες

Η Alpha Bank πιστεύει ότι υπάρχει ζήτηση και στοχεύει να αξιοποιήσει το δίκτυο των ΕΛΤΑ.

Μύθοι και αλήθειες για τα ΕΛΤΑ

Για περισσότερο από μια δεκαετία, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία παραμένουν παγιδευμένα σε έναν φαύλο κύκλο ζημιών και αποτυχημένων προσπαθειών εξυγίανσης.

Prisma Electronics: Ποια είναι η ελληνική εταιρεία που εκτοξεύει νανοδορυφόρο στο διάστημα

Η αποστολή είναι προγραμματισμένη για τα μέσα Νοεμβρίου.

Arla Foods Ελλάς: Το Lurpak "νοστιμεύει" τζίρο και κέρδη

Τι λέει για την πιστότητα των καταναλωτών η κυρία Άντζελα Κοτρότσου, αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Arla Foods Ελλάς. Γιατί ήταν δύσκολη χρονιά το 2024.

Δύο γυναίκες, ένα κρασί, μηδέν αλκοόλ – η ιστορία του αφρώδους Οίνου French Bloom

Η Maggie Frerejean-Taittinger, συν-ιδρύτρια της εταιρίας French Bloom, που ήδη έχει εξασφαλίσει στρατηγική επένδυση από την LVMH, εξηγεί στο Forbes Greece πώς μια startup έκανε το αδύνατο δημιουργώντας ένα super-premium αφρώδη οίνο χωρίς αλκοόλ.