Η αγορά αθλητικών αλλάζει - Συγκέντρωση στα χέρια των μεγάλων

Η αγορά αθλητικών αλλάζει - Συγκέντρωση στα χέρια των μεγάλων

Της Ξανθής Γούναρη 

Η ελληνική αγορά λιανικού εμπορίου αθλητικών ειδών μεταμορφώνεται ραγδαία, με τους μεγάλους παίκτες να αναπτύσσονται με εκρηκτικούς ρυθμούς, την ώρα που οι μικρότεροι αγωνίζονται να παραμείνουν "εντός κούρσας" σε ένα ολοένα και πιο ανταγωνιστικό περιβάλλον, σε φυσικό και ψηφιακό επίπεδο.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, παρά τον κορεσμό ορισμένων αστικών αγορών, ο κλάδος των αθλητικών ειδών και ειδικά η κατηγορία του athleisure, δηλαδή τα αθλητικά ρούχα που συνδυάζουν τη λειτουργικότητα και τη μόδα, παραμένει πεδίο ισχυρού επενδυτικού ενδιαφέροντος και συνεχούς κινητικότητας. Ωστόσο τονίζεται ότι η "πίτα" δεν είναι... άπειρη.

Η εικόνα που διαμορφώνεται παραπέμπει σε ώριμη αγορά που βαδίζει προς περαιτέρω συγκέντρωση, όπου οι "μεγάλοι" ελέγχουν το παιχνίδι, επενδύουν επιθετικά σε branding και logistics και δημιουργούν νέες ανάγκες στον καταναλωτή, ενώ οι μικρότεροι παίκτες είτε κόβουν ταχύτητα είτε αναζητούν στρατηγικούς επενδυτές.

Οι κινήσεις των πρωταθλητών


Στο επίκεντρο της μεταμόρφωσης βρίσκονται η Cosmos Sport του βρετανικού κολοσσού JD Sports και η Intersport του ομίλου Φουρλή, που μαζί ελέγχουν πάνω από το 45% της συνολικής αγοράς.

Από άποψη τζίρου, πρωταθλήτρια της περσινής χρονιάς αναδείχθηκε η Cosmos Sport, αυξάνοντας τον κύκλο εργασιών κατά 26,69%, στα 182,7 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα (210 εκατ. συμπεριλαμβανομένης της Κύπρου). Η εταιρεία, που ανήκει κατά 80% στην JD Sports και κατά 20% στην οικογένεια Τσικνάκη, βελτίωσε το μικτό περιθώριο κέρδους στο 43,68% και αύξησε τα κέρδη προ φόρων κατά 21,58%, στα 12,89 εκατ. ευρώ. Παρά την αύξηση των εξόδων διάθεσης και διοίκησης, η εταιρεία παρουσίασε καθαρά κέρδη μετά από φόρους ύψους 9,95 εκατ. ευρώ, έναντι 8,15 εκατ. ευρώ κατά τη χρήση του 2023. Παράλληλα, μείωσε το καθαρό χρέος από 15,29 εκατομμύρια σε 207,8 χιλιάδες ευρώ.

Το δίκτυο των 100 καταστημάτων λειτουργεί υπό πέντε επωνυμίες (Cosmos Sport, JD Sports, Sneaker10, SlamDunk, Rundome), απασχολώντας πάνω από 1.550 εργαζομένους. Χαρακτηριστικό της εκρηκτικής ανάπτυξης είναι ότι το 2021, όταν έγινε το deal με την JD Sports, ο τζίρος της Cosmos Sport ήταν μόλις 81,89 εκατ. ευρώ.

Από την πλευρά της, η Intersport του ομίλου Fourlis πέτυχε αύξηση πωλήσεων στα 153,80 εκατ. ευρώ, από 141,05 εκατ. το 2023, με τα EBITDA να αυξάνονται κατά 1,25%, στα 16,55 εκατ. ευρώ, από 13,24 εκατ. ευρώ το 2023, και τα καθαρά κέρδη να διαμορφώνονται σε 4,3 εκατ. ευρώ, από 1,92 εκατ. ευρώ το 2023.

Την ίδια ώρα, η συνεργασία με τη Foot Locker αποτελεί κλειδί για το μέλλον για τον κλάδο των αθλητικών του ομίλου υπό τον Βασίλη Φουρλή. "Η Foot Locker θα φτάσει και θα ξεπεράσει την Intersport σε πωλήσεις", σημείωσε ο ίδιος, στοχεύοντας σε τζίρο 30 εκατ. ευρώ με 19 καταστήματα μέχρι το 2025. Μακροπρόθεσμα, το δίκτυο στοχεύει σε 250 εκατ. ευρώ με 80 καταστήματα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, που αναμένεται να προσεγγίσει τα 3,7 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι το 2026.

Ο όμιλος Fourlis επενδύει δυναμικά και σε νέα concepts, όπως τα εξειδικευμένα Intersport Football Stores. Το πρώτο λειτουργεί στην περιοχή του Ρέντη και το δεύτερο προγραμματίζεται για τη Θεσσαλονίκη, ενώ το όραμα περιλαμβάνει δέκα καταστήματα σε τριετή ορίζοντα με επένδυση 5 εκατομμυρίων ευρώ και στόχο πωλήσεις 20 εκατομμυρίων ευρώ. Στο τέλος του 2024 το δίκτυο της Intersport είχε 117 καταστήματα σε Ελλάδα, Ρουμανία, Βουλγαρία και Κύπρο.

Οι προκλήσεις των μικρότερων παικτών


Αντίθετα, οι μικρότεροι παίκτες της αγοράς αντιμετωπίζουν σοβαρές προκλήσεις. Η Διεθνής Αθλητική Παναγάκου, που δραστηριοποιείται από το 1977 και εισάγει μάρκες όπως Admiral, Kappa, Maui and Sons και Starter, με τζίρο 52,11 εκατ. ευρώ το 2023, κατέθεσε αίτηση προστασίας από πιστωτές.

Επίσης ενδεικτική των μεταμορφώσεων είναι η εξαγορά της Bodytalk από την Intrafashion του Δημήτρη Ματεμτζή. Η Bodytalk, που αντιμετώπιζε ζημίες 2,05 εκατ. ευρώ με μειωμένο τζίρο στα 10,17 εκατ. το 2024, βρήκε "ανάσα" μέσω της συμφωνίας, με τον νέο ιδιοκτήτη να εστιάζει πλέον στη χονδρική.

Σε κομβικό σημείο βρίσκεται η σερβική Sport Vision, που σημείωσε ζημίες 2,44 εκατ. με τζίρο 13,04 εκατ. το 2023. Μόνο τον Ιούνιο εφέτος η εταιρεία προχώρησε σε δύο αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου συνολικού ύψους 4 εκατ. ευρώ.

Ρυθμό αναζητά και η The Athlete's Foot, η οποία στο τέλος του 2022 πουλήθηκε από τον όμιλο Fourlis, ο οποίος είχε τη διαχείριση του εμπορικού σήματος και των καταστημάτων στη χώρα, στην TAF Global Holding AG, θυγατρική του Arklyz Group AG. Το δίκτυο της αλυσίδας συρρικνώθηκε από 14 σε 10 καταστήματα.

Οι σταθεροί


Ωστόσο υπάρχουν και επιτυχημένα παραδείγματα. Η Zakcret της οικογένειας Χαϊκάλη, με 36 καταστήματα υπό τέσσερα brands (Zakcret Sports, Sneaker Cage, Outlet Center, District 75), αύξησε τις πωλήσεις κατά 13,17%, στα 49,31 εκατ. ευρώ το 2023. Η αύξηση της κερδοφορίας ήταν εντυπωσιακή, με τα EBITDA να εκτοξεύονται κατά 64,63%, στα 2,46 εκατ. Σταθερά αναπτύσσεται και η Σιόντης Α.Ε. του Γιώργου Σιόντη, με 17 καταστήματα, παρά την αναθεώρηση των επεκτατικών σχεδίων.

Σημαντικό δίκτυο διατηρεί και ο όμιλος Fais Group, με αντιπροσωπείες Puma και Under Armour, συνδυάζοντας χονδρική και λιανική.

Πορεία ανάπτυξης για τον κλάδο


Τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον κύκλο εργασιών λιανικού εμπορίου αθλητικού εξοπλισμού σε ειδικευμένα καταστήματα επιβεβαιώνουν την ανθεκτικότητα του κλάδου. Από τα 507,8 εκατ. ευρώ το 2020, η αγορά σημείωσε ανάκαμψη στα 647,5 εκατ. το 2021 (+27,5%), συνεχίζοντας σταθερά: 709,8 εκατ. το 2022 (+9,6%), 793,2 εκατ. το 2023 (+11,8%) και 846 εκατ. ευρώ το 2024 (+6,6%).

Ας σημειωθεί ότι η κατηγορία lifestyle & fashion αντιπροσωπεύει το 50% της αγοράς, με την Gen-Z να συμβάλλει στο 30% των πωλήσεων.
 

Περισσότερα από Forbes

Delian Alliance Industries: Το ελληνικό αμυντικό success story που ανοίγει φτερά για την Ευρώπη

Η ελληνική startup ανακοίνωσε πρόσφατα την ολοκλήρωση χρηματοδότησης Series A ύψους 14 εκατομμυρίων δολαρίων.

Η Βιωσιμότητα ως στρατηγικό πλεονέκτημα

Και ως ευκαιρία ανάπτυξης για τις επιχειρήσεις.

Το διαχρονικό success stοry του καφέ - Ποιοι επενδύουν

Η αγορά του καφέ έχει μετατραπεί σε χρηματιστηριακό θρίλερ, με τις τιμές να καταρρίπτουν το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Μόνο το 2024 οι τιμές του Arabica σημείωσαν αύξηση 70%.

Gradient Labs: Η startup με Ελληνίδα co-founder που αλλάζει την τραπεζική εξυπηρέτηση

Δεν διατηρεί προς το παρόν φυσική παρουσία στην Ελλάδα, αλλά εξετάζει σοβαρά τις επιλογές επέκτασης.

Κλείνει για τον ΟΤΕ το κεφάλαιο "Ρουμανία"

Η πώληση της Telekom Romania Mobile οδεύει προς ολοκλήρωση, μετά το πράσινο φως από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της χώρας.

Αυθεντικότητα, καινοτομία και νέες συνήθειες για την μπίρα το 2025

Οι ζυθοποιίες ενισχύουν τις θέσεις τους μέσω στοχευμένων επενδύσεων, ευελπιστώντας σε θετικό τελικό "ταμείο".

Louis Vuitton Ελλάς: Κέρδη ρεκόρ 17,6 εκατ. - Η ελληνική "συνταγή" επιτυχίας

Τα "χρυσά" μερίσματα, οι έξι ανέλεγκτες φορολογικές χρήσεις και οι ανακατατάξεις στη Μύκονο.

Οι βιομήχανοι τροφίμων που αγάπησαν το hoteling

Η δυναμική του ελληνικού τουρισμού δεν είναι νέο "φρούτο" για τους βιομηχάνους τροφίμων και ποτών.

Tesla: Κατέγραψε τη μεγαλύτερη πτώση σε τριμηνιαία έσοδα εδώ και πάνω από 10 χρόνια στο β' τρίμηνο

Στο -12%, εν μέσω προβληματισμού για την πολιτική δραστηριότητα του Έλον Μασκ. Ξεκίνησε την παραγωγή ενός πιο οικονομικού ηλεκτρικού μοντέλου.

Changan Hellas: Το νέο κινεζικό άνοιγμα του ομίλου Βασιλάκη

Πραγματοποίησε και επισήμως την άφιξή της η Changan Hellas, η νεοσύστατη εταιρεία της οικογένειας Βασιλάκη. Νέοι παίχτες μπαίνουν στην αγορά της ηλεκτροκίνησης και αυξάνεται ο ανταγωνισμός.

Arla Foods Ελλάς: Το Lurpak "νοστιμεύει" τζίρο και κέρδη

Τι λέει για την πιστότητα των καταναλωτών η κυρία Άντζελα Κοτρότσου, αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Arla Foods Ελλάς. Γιατί ήταν δύσκολη χρονιά το 2024.