Του Νίκου Ρουσάνογλου
Σημαντικά έσοδα ύψους 150 εκατ. ευρώ από μερίσματα κι επιστροφές κεφαλαίου από τον τομέα των παραχωρήσεων αναμένει για τα επόμενα πέντε χρόνια η διοίκηση του ομίλου Άβαξ. Εξ αυτών, 60 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από τη διαδικασία διάλυσης της Αττικής Οδού. "Η εύλογη αξία των παραχωρήσεών μας υπολογίζεται ήδη στα 371 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, έχουμε εξασφαλίσει 90 εκατ. ευρώ ίδιων κεφαλαίων, που μπορούν να αξιοποιηθούν σε νέα έργα ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων που ενδεχομένως να αναλάβουμε στο επόμενο διάστημα κι ενώ έχουμε ήδη και άλλα 79 εκατ. ευρώ για την κάλυψη υφιστάμενων αναγκών ίδιας συμμετοχής στα έργα που έχουμε ήδη αναλάβει", ανέφερε χθες, ο κ. Χρήστος Ιωάννου, πρόεδρος του ομίλου Άβαξ, στο πλαίσιο της ετήσιας τακτικής γενικής συνέλευσης των μετόχων της εισηγμένης.
Σημαντική κρίνεται και η επέκταση των δραστηριοτήτων στον τομέα του real estate, με επίκεντρο την ανάπτυξη εξοχικών κατοικιών. Όπως τόνισε ο κ. Ιωάννου, "έχουμε ήδη σε εξέλιξη 10 έργα για την κατασκευή 175 κατοικιών συνολικής επιφάνειας 15.000 τ.μ. και αξία πώλησης 73 εκατ. ευρώ σε Αστυπάλαια, Χανιά και Άνω Κουφονήσι". Τα επόμενα χρόνια, ο τομέας αυτός ενδέχεται να αυξηθεί περαιτέρω, καθώς ο όμιλος συνεχίζει να διερευνά πιθανές επενδυτικές ευκαιρίες.
Περιγράφοντας τη στρατηγική των επόμενων ετών και το ενδεχόμενο μιας υποχώρησης του τομέα των κατασκευών, ο κ. Ιωάννου τόνισε ότι μέχρι το 2029, τα ετήσια λειτουργικά κέρδη EBITDA θα αυξηθούν από 105 εκατ. ευρώ το 2024 (ιστορικό υψηλό για τον όμιλο) σε 150 εκατ. ευρώ. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι το 40% αυτών θα προέρχεται από άλλους τομείς και όχι τις κατασκευές, δηλαδή από παραχωρήσεις, έργα ΣΔΙΤ, ακίνητα κτλ. Παράλληλα, σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντίνο Μιτζάλη, διευθύνοντα σύμβουλο, "όπως γνωρίζετε οι κατασκευές έχουν μια κυκλικότητα. Αλλά πιστεύω ότι εργολαβίες πάντα θα υπάρχουν, απλώς όχι στους ίδιους τομείς. Για παράδειγμα, τα οδικά έργα φτάνουν σε ένα τέλος. Ωστόσο, θα προκύψουν νέες ευκαιρίες, π.χ. στα έργα διαχείρισης υδάτινων πόρων, που ακόμα δεν έχουν ξεκινήσει, σε σιδηροδρομικά και σε λιμενικά έργα, για τα οποία έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και η Ευρωπαϊκή Ένωση. Παράλληλα, θα κινηθούμε επιλεκτικά και σε έργα εκτός Ελλάδας", σημείωσε ο κ. Μιτζάλης, περιγράφοντας τη στρατηγική του ομίλου τα επόμενα χρόνια και σε προετοιμασία μιας πιθανής υποχώρησης του σημερινού όγκου έργων.
Σύμφωνα με τον κ. Μιτζάλη, στόχος του ομίλου Άβαξ φέτος είναι η επίτευξη κύκλου εργασιών 800 εκατ. ευρώ, καθώς προχωρά η υλοποίηση του σημαντικού ανεκτέλεστου υπόλοιπου των 3 δις ευρώ. Για τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, ο κ. Μιτζάλης σημείωσε ότι η κατασκευή της σήραγγας κινείται απολύτως μέσα στο χρονοδιάγραμμα, καθώς ο ένας μετροπόντικας έχει ήδη διανύσει το 60% της διαδρομής του, και βρίσκεται στα 3,3 χλμ, πλησιάζοντας τον σταθμό Πανεπιστημιούπολη, ενώ ο δεύτερος έχει ήδη φτάσει το 1,6 χλμ. και κινείται προς τον σταθμό Ελικώνος. Πάντως, ο κ. Μιτζάλης απέφυγε να δεσμευτεί για το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου, μέχρις ότου υπάρχει πιο ξεκάθαρη εικόνα, με δεδομένο ότι ακόμα η κοινοπραξία δεν έχει παραλάβει τρεις χώρους σταθμών στην Πανεπιστημιούπολη, την Ριζάρη και του Γουδή και δεν μπορεί προφανώς να προβλέψει παράγοντες που συμβάλλουν στις καθυστερήσεις, όπως η μετακίνηση δικτύων φορέων του δημοσίου και κυρίως τυχόν αρχαιολογικά ευρήματα.
Για το flyover της Θεσσαλονίκης τόνισε ότι υλοποιείται κανονικά και ότι θα είναι έτοιμο εντός του 2027, ενώ στις αρχές του 2027 θα είναι έτοιμα και τα τρία νοσοκομεία του ΙΣΝ. Αναφερόμενος στην επικείμενη -σε λίγες ημέρες- παράδοση στην κυκλοφορία του β’ και του γ’ τμήματος της Πατρών – Πύργου, ο κ. Μιτζάλης προανήγγειλε ότι η ΑΒΑΞ που κατασκευάζει τα πρώτα 21 χλμ, στο τέλος Ιουλίου αντί για 3 χλμ., θα παραδώσει 12 χλμ. δρόμου του α’ τμήματος, δηλαδή 9 χλμ. δρόμου τέσσερις μήνες νωρίτερα από ό,τι προβλέπει η σύμβαση.
Ιδιαίτερης αναφοράς χρήζει και η υγιής χρηματοοικονομική θέση του ομίλου Άβαξ μετά τις κινήσεις απομόχλευσης των τελευταίων ετών. Σύμφωνα με τον κ. Ιωάννου, ο καθαρός δανεισμός αναμένεται να διαμορφωθεί σε επίπεδο χαμηλότερο των 100 εκατ. ευρώ την επόμενη πενταετία, ως αποτέλεσμα αφενός της σύνδεσης σημαντικού μέρους του δανεισμού, αποκλειστικά με έσοδα από τις παραχωρήσεις (χάρος σε πρόσφατη αναχρηματοδότηση με ομολογιακό δάνειο 300 εκατ. ευρώ), αφετέρου δε λόγω της παραγωγής ισχυρών ταμειακών ροών από τον κλάδο της κατασκευής.
Υπενθυμίζεται ότι με το νέο ομολογιακό δάνειο 300 εκατ. ευρώ που υπέγραψε τον περσινό Αύγουστο η Άβαξ Παραχωρήσεις αναχρηματοδοτήθηκε σημαντικό μέρος του υφιστάμενου δανεισμού του ομίλου, ύψους 180 εκατ. ευρώ και εξασφαλίστηκε επιπρόσθετη χρηματοδότηση ύψους 120 εκατ. ευρώ για νέες επενδύσεις, όπως η απόκτηση επιπλέον ποσοστού στην Ολυμπία Οδό και η συμμετοχή στο Flyover. απελευθερώνοντας με αυτό τον τρόπο ταμειακές ροές από την κατασκευή προκειμένου να χρηματοδοτηθούν μελλοντικά επενδυτικά σχέδια στους τομείς των παραχωρήσεων, της ενέργειας και του real estate. Πλέον, μετά την αναχρηματοδότηση, ο καθαρός δανεισμός σε επίπεδο μητρικής εταιρείας ανέρχεται σε 62 εκατ. ευρώ, ενώ ύστερα από αποπληρωμές κυρίως από την επιστροφή κεφαλαίου του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου, το υπόλοιπο του Ομολογιακού Δανείου διαμορφώνεται σε 189 εκατ. ευρώ με επιπλέον διαθέσιμο προς εκταμίευση ποσό 33 εκατ. ευρώ. Οι μέτοχοι ενέκρινα χθες την διανομή μερίσματος 0,07 ευρώ/μετοχή, 130% υψηλότερο σε σχέση με το περσινό μέρισμα.