Γάλα: Η στροφή των καταναλωτών στο "ανώνυμο" προϊόν ρίχνει το τζίρο της αγοράς

Γάλα: Η στροφή των καταναλωτών στο "ανώνυμο" προϊόν ρίχνει το τζίρο της αγοράς

Του Γιώργου Λαμπίρη

Δραστική είναι η επίδραση που έχει στις πωλήσεις γάλακτος στην Ελλάδα, το γάλα ιδιωτικής ετικέτας που παράγεται από τη βιομηχανία με την ετικέτα των εκάστοτε σούπερ μάρκετ που το διαθέτουν στα ψυγεία τους. Κάτι που αποτυπώνεται και στα στοιχεία αγοράς που έχει στη διάθεσή του το Capital.gr, όπου φαίνεται από τη μία η πτώση των συνολικών πωλήσεων γάλακτος – φρέσκου και υψηλής παστερίωσης –κατά 2,35% το 2024, σε σύγκριση με το 2023.  Τα ίδια στοιχεία δείχνουν ότι η αξία πωλήσεων γάλακτος το 2023 ήταν 495,26 εκατομμύρια ευρώ και το 2024 μειώθηκαν στα 483,62 εκατομμύρια ευρώ.

Στον αντίποδα, σε επίπεδο πωλήσεων σε τεμάχια η κατηγορία γάλακτος στο σύνολό της ήταν ανοδική. Αυτό σημαίνει ότι αυξήθηκαν οι ποσότητες πωλούμενου γάλακτος στην Ελλάδα το 2024, ωστόσο πουλήθηκε σημαντικά φθηνότερο γάλα, καθώς το ιδιωτικής ετικέτας είναι κατά τουλάχιστον 60 λεπτά του ευρώ φθηνότερο σε σχέση με το επώνυμο γάλα των γνωστών βιομηχανιών της χώρας. Η αύξηση αποτυπώνεται στην πράξη στο γεγονός ότι το 2023 πουλήθηκαν 308.138.128 τεμάχια γάλακτος και το 2024 πουλήθηκαν 313.669.128 τεμάχια, αύξηση 1,8%.

Ακόμα εντονότερη είναι η πτώση στο τζίρο της αγοράς από τις πωλήσεις φρέσκου γάλακτος, καθώς από τα 150,95 εκατομμύρια που ήταν το 2023, μειώθηκε το 2024 στα 142,04 εκατομμύρια ευρώ (-5,9%). Σε τεμάχια η πτώση ήταν μετριασμένη σε σχέση με την αξία πωλήσεων, στα επίπεδα του -1,36% από τα 104.915.233 του 2023 στα 103.482.502 του 2024.

Για να γίνει αντιληπτή η διαφορά που υφίσταται στην τιμή του γάλακτος ιδιωτικής ετικέτας από το επώνυμο χαρακτηριστικό το γεγονός ότι για παράδειγμα στα Lidl το φρέσκο γάλα ΓΑΛΠΟ ιδιωτικής ετικέτας με 3,5% λιπαρά, πωλείται στα 0,99 ευρώ το ένα λίτρο, ενώ η ΑΒ Βασιλόπουλος πουλάει αυτή τη στιγμή το γάλα ιδιωτικής ετικέτας με 3,5% λιπαρά σε συσκευασία ενός λίτρου, στα 0,95 ευρώ. Αντίστοιχα στην ΑΒ Βασιλόπουλος το επώνυμο γάλα Όλυμπος ενός λίτρου με 3,5% λιπαρά πωλείται 1,68 ευρώ και το αντίστοιχο φρέσκο γάλα της ΔΕΛΤΑ στην ίδια αλυσίδα επίσης τα 1,68 ευρώ το λίτρο.

Οι πρωταγωνιστές το φρέσκου γάλακτος

Να σημειωθεί ότι εάν απομονώσει κανείς την κατηγορία του φρέσκου γάλακτος, το γάλα ιδιωτικής ετικέτας καταλαμβάνει την πρώτη θέση σε αξία στην Ελλάδα,
διατηρώντας το μεγαλύτερο μερίδιο, ενώ αμέσως μετά ακολουθούν η Δέλτα, η οποία ωστόσο χάνει μερίδιο καθώς το 2024 οι πωλήσεις της σε αξία μειώθηκαν κατά 13,22% με το μερίδιό της να κατέρχεται στο 15,53%. Τρίτος παίκτης στις πωλήσεις γάλακτος σε αξία είναι ο Όλυμπος και ακολουθούν η Φάρμα Κουκάκη, η ΜΕΒΓΑΛ και η ΣΕΡΓΑΛ.

Σημειώνεται ότι η ΔΕΛΤΑ προχώρησε πρόσφατα στην κατάργηση του φρέσκου γάλακτος σε συσκευασία δύο λίτρων, καθότι δεν απέδωσε τα αναμενόμενα για τη
γαλακτοβιομηχανία από τη στιγμή που κυκλοφόρησε. Η απόσυρση αφορά τόσο στο φρέσκο πλήρες γάλα των δύο λίτρων, όσο και στη συσκευασία των δύο λίτρων φρέσκου γάλακτος με χαμηλά λιπαρά. Το γεγονός αυτό αναμένεται να επηρεάσει περαιτέρω τη Δέλτα στην κατηγορία του φρέσκου, η οποία ωστόσο επενδύει περισσότερο στο γάλα υψηλής παστερίωσης, όπου δεν υπάρχουν επιστροφές λόγω μακράς ημερομηνίας λήξης, προσδοκώντας ότι θα καταφέρει να κερδίσει μερίδια από εκεί.

Από την άλλη, ο όμιλος Ελληνικά Γαλακτοκομεία σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, επένδυσε σε νέα προϊόντα γάλακτος, παρουσιάζοντας στα σούπερ μάρκετ το γάλα Όλυμπος "Πνοή" με βιταμίνη D σε συσκευασία ενός λίτρου με 1,5% λιπαρά. Πρόκειται για ένα προϊόν που κατατάσσεται στην κατηγορία των λειτουργικών τροφίμων καθώς διευκολύνει την απορρόφηση ασβεστίου από τον
οργανισμό. To συγκεκριμένο προϊόν αναμένεται να τοποθετηθεί στα σούπερ μάρκετ την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου.

Περισσότερα από Forbes

Wocap: Η ελληνική startup που αλλάζει τους κανόνες στη διαχείριση του κεφαλαίου κίνησης

Η Wocap άντλησε πρόσφατα 450.000 ευρώ σε έναν pre-seed γύρο χρηματοδότησης, με επικεφαλής την Genesis Ventures.

Στο Λονδίνο στρέφεται η Metlen – Ευ. Μυτιληναίος: "Πάμε για τον FTSE 100 χωρίς ΑΜΚ και με έδρα την Ελλάδα"

Η Metlen εισέρχεται στην τρίτη φάση του επιχειρηματικού της σχεδιασμού με την ονομασία "Big Three".

Jacek Olczak (PMI): Η θέση των τσιγάρων είναι στο μουσείο

Ο διευθύνων σύμβουλος της Philip Morris International (PMI) θεωρεί τη θέση ορισμένων κυβερνήσεων κατά των εναλλακτικών προϊόντων καπνού "ακατανόητη" και στα όρια του παραλογισμού.

Quintessential: Προσβλέπει σε διπλάσιο τζίρο και "ανοίγει φτερά" στον Καναδά με νέα εταιρική ταυτότητα

Διπλασιασμό τζίρου και επέκταση των δραστηριοτήτων της στο εξωτερικό, περιλαμβάνει για την επόμενη τριετία το πλάνο της Quintessential.

Βασίλης Γκρίσιν: Το disaster story και το νέο σφυρί για κατοικία στη Μύκονο

Η τιμή πρώτης προσφοράς για το ακίνητο έχει οριστεί στις 480.600 ευρώ.

Ελληνικό: Οι προπωλήσεις των κατοικιών "οδηγός" για τα μελλοντικά έσοδα

Στις 8.500 ευρώ/τ.μ. η μέση τιμή πώλησης στην γειτονιά Little Athens.

LANGaware: Η startup που ανιχνεύει Αλτσχάιμερ και κατάθλιψη μέσω της φωνής

Η ελληνική εταιρεία αξιοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη για να φέρει επανάσταση στην αξιολόγηση της γνωστικής και ψυχικής υγείας.

Vinted: Ποια είναι η λιθουανική εταιρεία που αλλάζει την αγορά second hand στην Ελλάδα

Με περισσότερα από 15 χρόνια παρουσίας και αποτίμηση 5 δισ. ευρώ, η Vinted αριθμεί σήμερα δεκάδες εκατομμύρια μέλη και δραστηριοποιείται σε 23 αγορές.

Γιατί τα ρομποτικά ταξί της Tesla του Μασκ οδεύουν προς την πανωλεθρία

Ο Έλον Μασκ ποντάρει το μέλλον της Tesla στην επιτυχία τους.

Οι 10 πιο κερδισμένες μετοχές από την επιστροφή Τραμπ στον Λευκό Οίκο

Ο S&P500 είναι στο -5% από την ημέρα ορκωμοσίας του Αμερικανού προέδρου, αλλά ορισμένοι τίτλοι τα πάνε πολύ καλά.