Γάλα: Η στροφή των καταναλωτών στο "ανώνυμο" προϊόν ρίχνει το τζίρο της αγοράς

Γάλα: Η στροφή των καταναλωτών στο "ανώνυμο" προϊόν ρίχνει το τζίρο της αγοράς

Του Γιώργου Λαμπίρη

Δραστική είναι η επίδραση που έχει στις πωλήσεις γάλακτος στην Ελλάδα, το γάλα ιδιωτικής ετικέτας που παράγεται από τη βιομηχανία με την ετικέτα των εκάστοτε σούπερ μάρκετ που το διαθέτουν στα ψυγεία τους. Κάτι που αποτυπώνεται και στα στοιχεία αγοράς που έχει στη διάθεσή του το Capital.gr, όπου φαίνεται από τη μία η πτώση των συνολικών πωλήσεων γάλακτος – φρέσκου και υψηλής παστερίωσης –κατά 2,35% το 2024, σε σύγκριση με το 2023.  Τα ίδια στοιχεία δείχνουν ότι η αξία πωλήσεων γάλακτος το 2023 ήταν 495,26 εκατομμύρια ευρώ και το 2024 μειώθηκαν στα 483,62 εκατομμύρια ευρώ.

Στον αντίποδα, σε επίπεδο πωλήσεων σε τεμάχια η κατηγορία γάλακτος στο σύνολό της ήταν ανοδική. Αυτό σημαίνει ότι αυξήθηκαν οι ποσότητες πωλούμενου γάλακτος στην Ελλάδα το 2024, ωστόσο πουλήθηκε σημαντικά φθηνότερο γάλα, καθώς το ιδιωτικής ετικέτας είναι κατά τουλάχιστον 60 λεπτά του ευρώ φθηνότερο σε σχέση με το επώνυμο γάλα των γνωστών βιομηχανιών της χώρας. Η αύξηση αποτυπώνεται στην πράξη στο γεγονός ότι το 2023 πουλήθηκαν 308.138.128 τεμάχια γάλακτος και το 2024 πουλήθηκαν 313.669.128 τεμάχια, αύξηση 1,8%.

Ακόμα εντονότερη είναι η πτώση στο τζίρο της αγοράς από τις πωλήσεις φρέσκου γάλακτος, καθώς από τα 150,95 εκατομμύρια που ήταν το 2023, μειώθηκε το 2024 στα 142,04 εκατομμύρια ευρώ (-5,9%). Σε τεμάχια η πτώση ήταν μετριασμένη σε σχέση με την αξία πωλήσεων, στα επίπεδα του -1,36% από τα 104.915.233 του 2023 στα 103.482.502 του 2024.

Για να γίνει αντιληπτή η διαφορά που υφίσταται στην τιμή του γάλακτος ιδιωτικής ετικέτας από το επώνυμο χαρακτηριστικό το γεγονός ότι για παράδειγμα στα Lidl το φρέσκο γάλα ΓΑΛΠΟ ιδιωτικής ετικέτας με 3,5% λιπαρά, πωλείται στα 0,99 ευρώ το ένα λίτρο, ενώ η ΑΒ Βασιλόπουλος πουλάει αυτή τη στιγμή το γάλα ιδιωτικής ετικέτας με 3,5% λιπαρά σε συσκευασία ενός λίτρου, στα 0,95 ευρώ. Αντίστοιχα στην ΑΒ Βασιλόπουλος το επώνυμο γάλα Όλυμπος ενός λίτρου με 3,5% λιπαρά πωλείται 1,68 ευρώ και το αντίστοιχο φρέσκο γάλα της ΔΕΛΤΑ στην ίδια αλυσίδα επίσης τα 1,68 ευρώ το λίτρο.

Οι πρωταγωνιστές το φρέσκου γάλακτος

Να σημειωθεί ότι εάν απομονώσει κανείς την κατηγορία του φρέσκου γάλακτος, το γάλα ιδιωτικής ετικέτας καταλαμβάνει την πρώτη θέση σε αξία στην Ελλάδα,
διατηρώντας το μεγαλύτερο μερίδιο, ενώ αμέσως μετά ακολουθούν η Δέλτα, η οποία ωστόσο χάνει μερίδιο καθώς το 2024 οι πωλήσεις της σε αξία μειώθηκαν κατά 13,22% με το μερίδιό της να κατέρχεται στο 15,53%. Τρίτος παίκτης στις πωλήσεις γάλακτος σε αξία είναι ο Όλυμπος και ακολουθούν η Φάρμα Κουκάκη, η ΜΕΒΓΑΛ και η ΣΕΡΓΑΛ.

Σημειώνεται ότι η ΔΕΛΤΑ προχώρησε πρόσφατα στην κατάργηση του φρέσκου γάλακτος σε συσκευασία δύο λίτρων, καθότι δεν απέδωσε τα αναμενόμενα για τη
γαλακτοβιομηχανία από τη στιγμή που κυκλοφόρησε. Η απόσυρση αφορά τόσο στο φρέσκο πλήρες γάλα των δύο λίτρων, όσο και στη συσκευασία των δύο λίτρων φρέσκου γάλακτος με χαμηλά λιπαρά. Το γεγονός αυτό αναμένεται να επηρεάσει περαιτέρω τη Δέλτα στην κατηγορία του φρέσκου, η οποία ωστόσο επενδύει περισσότερο στο γάλα υψηλής παστερίωσης, όπου δεν υπάρχουν επιστροφές λόγω μακράς ημερομηνίας λήξης, προσδοκώντας ότι θα καταφέρει να κερδίσει μερίδια από εκεί.

Από την άλλη, ο όμιλος Ελληνικά Γαλακτοκομεία σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, επένδυσε σε νέα προϊόντα γάλακτος, παρουσιάζοντας στα σούπερ μάρκετ το γάλα Όλυμπος "Πνοή" με βιταμίνη D σε συσκευασία ενός λίτρου με 1,5% λιπαρά. Πρόκειται για ένα προϊόν που κατατάσσεται στην κατηγορία των λειτουργικών τροφίμων καθώς διευκολύνει την απορρόφηση ασβεστίου από τον
οργανισμό. To συγκεκριμένο προϊόν αναμένεται να τοποθετηθεί στα σούπερ μάρκετ την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου.

Περισσότερα από Forbes

Μασούτης: Πότε αλλάζουν ταμπέλες τα καταστήματα Κρητικός

Το όραμα για το μέλλον του ομίλου, το δίκτυο franchise και τα "ορφανά" καταστήματα. Η πορεία της Μασούτης σε λιανική και χονδρική και το mega project στις Τρεις Γέφυρες.

Σκλαβενίτης: Πότε και πού ανοίγει το μεγαλύτερο hypermarket της Ελλάδας

Με τον leader του ελληνικού λιανεμπορίου να προσθέτει ακόμη μία πρωτιά στο ενεργητικό του.

Forum SA: Στρατηγική εξαγορά της Omind Creatives

Αναφερόμενος στο οικονομικό σκέλος της συμφωνίας, ο κ. Παναγούλιας υπογράμμισε ότι "το τίμημα αντανακλά εύλογα την αξία των brands".

Το "χρυσό" καλοκαίρι των σούπερ μάρκετ: 757 εκατ. ευρώ επιπλέον στα ταμεία

Το ρεκόρ της οργανωμένης λιανικής τροφίμων και η μεγάλη διχοτόμηση του λιανικού εμπορίου.

STIQ: Επεκτείνεται σε νέες πόλεις και "κοιτάζει" προς το εξωτερικό η startup που αλλάζει το delivery

Η STIQ ιδρύθηκε από τον Κ. Δάβαρη και λειτουργεί φυσικά καταστήματα και cloud kitchens - δηλαδή επαγγελματικούς χώρους μαγειρικής που εξυπηρετούν online παραγγελίες.

Σούπερ μάρκετ: Η μάχη των Ιωαννίνων, ο Σκλαβενίτης, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ο Γαλαξίας

Πώς μια "φτωχή" περιφέρεια εξελίσσεται σε hot spot του ελληνικού λιανεμπορίου.

Γιατί θα θυμόμαστε τον Giorgio Armani

Για 65 χρόνια ο δημιουργός αφιερώθηκε στην αριστεία, συγκεντρώνοντας πωλήσεις άνω των 13 δισ. δολαρίων. "Δεν είμαι ποτέ ικανοποιημένος", έλεγε.

Tesla: Πρόταση για νέο πακέτο αποδοχών στον Έλον Μασκ έως $1 τρισ. - Πρωτοφανές στην εταιρική ιστορία των ΗΠΑ

Στόχος να παρακινηθεί ο μεγιστάνας να ηγηθεί της Tesla για τα επόμενα 10 χρόνια.

SPOROS Platform: Κινητοποιεί επενδύσεις €60 εκατ. για την Κυκλική Μετάβαση της πραγματικής οικονομίας

Στόχος της ομάδας είναι να κλείσει deals που έχουν ωριμάσει σε βάθος χρόνου, με επενδύσεις συνολικού ύψους έως 30 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους.

Ελλάκτωρ: Ξεκινά η μετάβαση σε εταιρεία ακινήτων και υποδομών τουρισμού

Ακίνητα φιλοξενίας και η ανάπτυξη της Μαρίνας Αλίμου θα βρεθούν στο επίκεντρο της διοίκησης το επόμενο διάστημα.