Της Ξανθής Γούναρη
Εκ πρώτης όψεως τα Ιωάννινα δεν μοιάζουν με τον ιδανικό στόχο για επιθετικές επενδύσεις στο retail. Η Ήπειρος παραμένει μια από τις φτωχότερες περιφέρειες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με κατά κεφαλήν ΑΕΠ στο 44,6% του κοινοτικού μέσου όρου. Ωστόσο πίσω από τα στατιστικά κρύβεται μια πολυσύνθετη πραγματικότητα που έχει μετατρέψει την πρωτεύουσα της Ηπείρου σε πεδίο μάχης για τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Η επέλαση της Σκλαβενίτης
Στις αρχές Οκτωβρίου, η Σκλαβενίτης εγκαινιάζει το δωδέκατο κατάστημά της στην πόλη, στο ανανεωμένο εμπορικό πάρκο Paralimnio Ioannina Fun Park της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Η ενίσχυση της παρουσίας του leader της οργανωμένης λιανικής τροφίμων στην ηπειρωτική πρωτεύουσα έρχεται ως συνέχεια της εξαγοράς που είχε κάνει το 2022 απορροφώντας τα εννέα καταστήματα της SEP Markets – Παπαδόπουλος. Με το νέο σημείο συνολικής επιφάνειας 2.500 τ.μ., η αλυσίδα της οικογένειας Σκλαβενίτη αποκτά το μεγαλύτερο δίκτυο στην Ήπειρο, τοποθετημένο σε καίρια σημεία της πόλης.
Το Paralimnio αποτελεί μία από τις σημαντικές επενδύσεις στην περιοχή των Ιωαννίνων, που πλέον αποκτά περισσότερο εμπορικό χαρακτήρα. Με συνολική επιφάνεια 60.000 τετραγωνικών μέτρων – 50.000 υπαίθριων και 10.000 στεγασμένων – φιλοδοξεί να συνδυάσει τις αγορές με την ψυχαγωγία, προσφέροντας ολοκληρωμένη εμπειρία στο καταναλωτικό κοινό. Οι κινηματογραφικές αίθουσες Odeon συνεχίζουν να λειτουργούν, ενώ νέες μάρκες και καταστήματα, όπως η Pepco, ενισχύουν το εμπορικό προφίλ του πάρκου, καθιστώντας το σημείο συνάντησης για όλες τις ηλικίες. Η στρατηγική θέση του πάρκου, κοντά στη νέα περιφερειακή οδό Λεωφόρος Γεννηματά και με πρόσβαση από την Παραλίμνια Οδό, το καθιστά άμεσα προσβάσιμο τόσο στους κατοίκους των Ιωαννίνων όσο και σε επισκέπτες από τις γύρω περιοχές και τη Νότια Αλβανία.
Ο Γαλαξίας αλλάζει ταχύτητα
Την ίδια στιγμή, η αλυσίδα Γαλαξίας (Πέντε Α.Ε.) βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με την τοπική επιχείρηση Παπαγεωργίου Super Markets, που διαθέτει έξι καταστήματα δε κεντρικά σημεία των Ιωαννίνων. Η κίνηση αυτή αποτελεί στρατηγικό άλμα για την αλυσίδα, που μέχρι σήμερα είχε περιορισμένη διείσδυση στην Ήπειρο, εστιάζοντας κυρίως σε Αττική και κεντρική Ελλάδα.
Η απόκτηση ενός καθαρά τοπικού παίκτη με σταθερό πελατολόγιο και αναγνωρισιμότητα μπορεί να της εξασφαλίσει ταχύτατη είσοδο σε μια αγορά υψηλής πυκνότητας και να τη φέρει άμεσα απέναντι στους μεγάλους παίκτες. Πρόκειται για την πιο επιθετική κίνηση της Πέντε Α.Ε. μετά την εξαγορά της αλυσίδας OLLA το 2020, με παρουσία σε Θεσσαλονίκη και Ιωάννινα.
Ας σημειωθεί ότι ο κύκλος εργασιών της αλυσίδας Παπαγεωργίου ήταν 14,73 εκατ. ευρώ το 2023 (τελευταία δημοσιευμένος ισολογισμός) έναντι 15,33 εκατ. ευρώ το 2022. Τα καθαρά αποτελέσματά της ήταν ζημιές 548.811 ευρώ.
Αυτή τη στιγμή η λειτουργεί ένα κατάστημα Γαλαξίας στην περιοχή Εξοχή Ιωαννίνων, κοντά στο αεροδρόμιο της πόλης, ενώ κατασκευάζεται και ένα δεύτερο.
Η Μασούτης και το deal με τον Κρητικό
Παράλληλα και η Μασούτης ενισχύει -θεωρητικά- τη θέση της. Το deal εξαγοράς της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, που διαθέτει πέντε καταστήματα στα Ιωάννινα, βρίσκεται στην τελική ευθεία.
Με την κίνηση αυτή η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα του Γιάννη Μασούτη, που διαθέτει ήδη έξι σούπερ μάρκετ στην περιοχή, καθώς και ένα cash & carry, αποκτά κρίσιμη μάζα και ανεβαίνει επίπεδο στον ανταγωνισμό, πλησιάζοντας πλέον πιο κοντά στη Σκλαβενίτης.
Πόσα σούπερ μάρκετ χωράνε στα Γιάννενα;
Σε μια πόλη 65.000 κατοίκων (σ.σ. ο ευρύτερος μητροπολιτικός δήμος έχει 114.000 κατοίκους) λειτουργούν καταστήματα όλων των μεγάλων αλυσίδων – ΑΒ Βασιλόπουλος (5), My Market (4 σούπερ μάρκετ και ένα Metro Cash & Carry), Lidl Hellas (2) – μαζί με τις τοπικές επιχειρήσεις. Η πυκνότητα του δικτύου θα φάνταζε υπερβολική ακόμα και για μεγαλουπόλεις, γεγονός που δείχνει την ένταση του ανταγωνισμού και την αξία που δίνουν οι αλυσίδες στην αγορά της βορειοδυτικής Ελλάδας.
Κι ο λόγος είναι ότι η ηπειρωτική πρωτεύουσα λειτουργεί ως αγορά πολλαπλάσια του πληθυσμού της χάρη σε μια σειρά παραγόντων: Η γεωγραφική θέση της πόλης δημιουργεί προνομιακή σχέση με τη Νότια Αλβανία, η ολοκλήρωση της Ιόνιας και της Εγνατίας Οδού έχει αναβαθμίσει τα Ιωάννινα σε συγκοινωνιακό κόμβο, ενώ η τουριστική κίνηση προς τη Δωδώνη, τη λίμνη Παμβώτιδα και τα Ζαγοροχώρια ενισχύει περαιτέρω την τοπική κατανάλωση.
Επιπλέον, σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η παρουσία ενός αναδυόμενου τεχνολογικού οικοσυστήματος. Εταιρείες όπως η BestSecret, η γερμανική P&I, η ελληνική Natech Banking Solutions, η Deloitte Greece και το Τεχνολογικό Πάρκο Ηπείρου δημιουργούν εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας και αυξάνουν το διαθέσιμο εισόδημα, ενισχύοντας τη δυναμική της αγοράς.
Στην ίδια κατεύθυνση συμβάλλει και το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, με σχεδόν 34.000 φοιτητές, που τροφοδοτεί διαρκώς την πόλη με μια νεανική, απαιτητική καταναλωτική βάση, ικανή να υποστηρίξει νέα προϊόντα, υπηρεσίες και εμπορικά μοντέλα. Η συνύπαρξη όλων αυτών των παραγόντων δημιουργεί ένα μοναδικό περιβάλλον για τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και μετατρέπει τα Ιωάννινα σε σημείο αναφοράς για την ανάπτυξη της περιφερειακής λιανικής στην Ελλάδα.