Της Ελευθερίας Πιπεροπούλου
Τη διεθνή της επέκταση επιταχύνει, μετά την εξασφάλιση χρηματοδότησης 1,8 εκατ. ευρώ, η Smartify, μια πλατφόρμα αλληλεπίδρασης επισκεπτών μουσείων με έδρα το Λονδίνο αλλά Έλληνα στην ιδρυτική ομάδα. Ο νέος γύρος χρηματοδότησης, με επικεφαλής το Metavallon VC και τη συμμετοχή του Pembroke VCT, έρχεται να ενισχύσει την ανάπτυξη της εταιρείας, η οποία ήδη συνεργάζεται με περισσότερα από 700 μουσεία παγκοσμίως.
Με τον τελευταίο επενδυτικό γύρο, η εταιρεία ίδρυσε θυγατρική στην Ελλάδα και πλέον συνεργάζεται με οργανισμούς όπως το ΕΜΣΤ, το Μουσείο Ακρόπολης, το Μουσείο Μπενάκη, το Μουσείο Κοτσανά και το MOMus στη Θεσσαλονίκη.
Από την ιδέα στην υλοποίηση
Το Smartify ξεκίνησε σαν ιδέα στα τέλη του 2015, με στόχο να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ πολιτισμού και τεχνολογίας. "Οι τέχνες είχαν μείνει τεχνολογικά στάσιμες για δεκαετίες. Η καινοτομία δεν είχε καταφέρει να αγγίξει τον χώρο, κυρίως λόγω έλλειψης οικονομικής ευχέρειας και τεχνολογικής εξειδίκευσης", αναφέρει στο Capital.gr ο Θάνος Κοκκινιώτης, co-founder και CEO της Smartify.
Έτσι, είχε δημιουργηθεί ένα κενό όπου, για μια περίοδο πολλών ετών, οι ακουστικές ξεναγήσεις στα μουσεία παρέμεναν ανεξερεύνητες τεχνολογικά. "Ο μέσος επισκέπτης λάμβανε μια συσκευή με 20 προεγκατεστημένα tracks, ακούγοντας τις περιγραφές 20 επιλεγμένων εκθεμάτων, χωρίς περαιτέρω διαδραστικότητα”, προσθέτει ο κ. Κοκκινιώτης.
Από αυτή την ανάγκη "γεννήθηκε” η ιδέα για τη δημιουργία μιας πλατφόρμας που θα προσέφερε περισσότερες δυνατότητες και θα εξυπηρετούσε καλύτερα ένα σύγχρονο, απαιτητικό κοινό.
Απαιτήθηκε εκτεταμένη έρευνα για την κατανόηση της αγοράς και των αναγκών των μουσείων, καθώς, όπως επισημαίνει ο κ. Κοκκινιώτης, η τεχνολογία από μόνη της δεν ήταν αρκετή – έπρεπε να ενσωματωθεί οργανικά στην καθημερινή λειτουργία των οργανισμών. Έπειτα από δύο χρόνια ερευνών, το 2018, ο Θάνος Κοκκινιώτης και η συνιδρύτριά του, Anna Lowe, ξεκίνησαν τις πρώτες τους συνεργασίες στο Λονδίνο, με τη National Gallery και τη Royal Academy of Arts.
Η πανδημία του 2020 έβαλε φρένο στην ανάπτυξη της εταιρείας, καθώς τα μουσεία έκλεισαν. Ωστόσο, χάρη στο γεγονός ότι το Smartify ήταν η πρώτη εφαρμογή που λειτουργούσε τόσο onsite όσο και online, η ομάδα κατάφερε να συνεχίσει την εξέλιξή της μέσω επιλεγμένων projects, τα οποία συνέβαλαν στη βελτίωση της τεχνολογίας της.
Μετά την πανδημία, πολλά μουσεία συνειδητοποίησαν ότι η διαχείριση φυσικών συσκευών ξεναγήσεων ήταν δαπανηρή και μη πρακτική. Οι διαθέσιμες συσκευές συχνά δεν επαρκούσαν, ενώ απαιτούσαν κόστος για συντήρηση, διανομή και φόρτιση. Σε αυτό το κενό, το Smartify ήρθε να προσφέρει λύση ως η πρώτη cloud πλατφόρμα που επέτρεπε στους επισκέπτες να σκανάρουν ένα QR code και να ξεκινούν την περιήγησή τους άμεσα, χωρίς να χρειάζονται φυσικές συσκευές.
Αυτό οδήγησε σε ένα ιδιαίτερα επιτυχημένο 2023, με την ανοδική πορεία να συνεχίζεται το 2024, με την άντληση του επενδυτικού γύρου.

Το "Spotify” της τέχνης
Το Smartify αξιοποιεί τεχνητή νοημοσύνη και image recognition, δίνοντας τη δυνατότητα στους επισκέπτες να σκανάρουν έργα τέχνης και να λαμβάνουν άμεσα πληροφορίες. Παράλληλα, παρέχει δυνατότητα text-to-voice και μετάφραση σε 35 γλώσσες. Ένα από τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της πλατφόρμας είναι ότι, εκτός από εφαρμογή που μπορεί κάποιος να κατεβάσει στο κινητό του, λειτουργεί και ως web app: "Ο επισκέπτης μπορεί να σκανάρει ένα QR code και να ξεκινήσει την ξενάγηση από τον browser του, χωρίς να χρειάζεται να κατεβάσει εφαρμογή", εξηγεί ο Κοκκινιώτης.
"Η φιλοσοφία μας είναι να δημιουργήσουμε μια πλατφόρμα για την τέχνη και τον πολιτισμό, αντίστοιχη με το Spotify για τη μουσική – ένας χώρος όπου οι χρήστες θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε πλούσιο περιεχόμενο από διαφορετικά μουσεία και πολιτιστικούς φορείς”, αναφέρει χαρακτηριστικά ο co-founder του Smartify.
Η εφαρμογή είναι δωρεάν για τους χρήστες, οι οποίοι όμως μπορούν να αγοράζουν premium περιεχόμενο, όπως ξεναγήσεις από επαγγελματίες του χώρου ή ηθοποιούς, αν και το εάν και πόσο θα χρεώνεται η κάθε υπηρεσία είναι κάτι που αποφασίζει το εκάστοτε μουσείο.
Διεθνής επέκταση και νέα εργαλεία
Οι μεγαλύτερες αγορές του Smartify είναι αυτή τη στιγμή το Ηνωμένο Βασίλειο και οι Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ επεκτείνεται δυναμικά στην Ευρώπη.
Στόχος της startup είναι η διεθνής επέκταση, με έμφαση στις αγορές της Αμερικής, της Ανατολικής Ασίας και της Μέσης Ανατολής. Παράλληλα, η εταιρεία εστιάζει σε δύο βασικούς άξονες ανάπτυξης:
Μεγαλύτερη έμφαση στην εικονική πραγματικότητα (VR): Η Smartify θέλει να αναπτύσσει 3D μοντέλα αγαλμάτων και πινάκων, καθώς και τρισδιάστατες ανακατασκευές αρχαιολογικών χώρων. Ήδη συνεργάζεται με οργανισμούς όπως τα Historic Royal Palaces και το Smithsonian.
Destination Planning: Η εταιρεία σκοπεύει να λανσάρει ένα νέο εργαλείο που θα επιτρέπει στους επισκέπτες να δημιουργούν προσωποποιημένα itineraries για μουσεία και ταξίδια, βοηθώντας στον καλύτερο σχεδιασμό της εμπειρίας τους.