Του Γιώργου Λαμπίρη
Με άνοδο κατά 1,9% έκλεισε το 2024 σε ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων, φτάνοντας τα 137.075 οχήματα από 134.484 που ήταν το 2023. Η αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα παρά το γεγονός ότι παρουσίασε άνοδο πέρυσι, εκτιμάται ότι δεν θα έχει εντυπωσιακή περαιτέρω άνοδο τα επόμενα χρόνια και αναμένεται να σταθεροποιηθεί σταδιακά σε αυτά τα επίπεδα, όπως επισήμαναν στο Forbes Greece υψηλόβαθμα στελέχη εταιρειών διανομής αυτοκινήτων στην χώρα μας.
To ελληνικό αυτοκίνητο
Ενδιαφέρον παρουσιάζει ότι ταξινομήθηκαν και τρία Keraboss της ελληνικής εταιρείας Keraboss Car Manufactoring του Παύλου Κεραμπού, το οποίο έχει τιμή περί τα 22.000 ευρώ συν τον ΦΠΑ και κυβισμό 999 κυβικά εκατοστά. Το εν λόγω αυτοκίνητο κατατάσσεται στην ειδική κατηγορία που τιτλοφορείται ως "Μεμονωμένα Οχήματα Ιδιαίτερης Κατασκευής", φέροντας όλες τις απαραίτητες πιστοποιήσεις και εγκρίσεις για ελεύθερη κυκλοφορία στους ελληνικούς δρόμους – ως επιβατικό όχημα.
Tο πρώτο βήμα για την ανάπτυξη του εγχειρήματος έγινε με απόφαση του 2014, με την οποία δημιουργήθηκε, για πρώτη φορά, το κανονιστικό πλαίσιο, όπου καθορίστηκαν οι διαδικασίες και οι τεχνικές απαιτήσεις για την έγκριση κυκλοφορίας "Μεμονωμένων Οχημάτων Ιδιαίτερης Κατασκευής" (Μ.Ο.Ι.Κ.).
Ως ΜΟΙΚ ορίζεται το μεταχειρισμένο όχημα που έχει υποστεί ουσιώδεις μετατροπές και αλλαγές των κυρίων χαρακτηριστικών, οι οποίες δεν συμπεριλαμβάνονται στις επιτρεπόμενες από τις ισχύουσες διατάξεις αλλαγές κύριων χαρακτηριστικών, αλλά διατηρεί την ταυτότητα του αρχικού οχήματος (π.χ. χρησιμοποιημένος κινητήρας ή άλλα εξαρτήματα). To 2016, υποβλήθηκε η πρώτη αίτηση από την "ΚΕΡΑΜΠΟΣ CARS MANUFACTURING IKE" για την έκδοση μεμονωμένης έγκρισης επιβατικού οχήματος κατηγορίας Μ1. Mετά την αναβάθμιση του Μηχανογραφικού Συστήματος του Υπουργείου Μεταφορών, έγιναν οι αναγκαίες προσαρμογές και εκδόθηκαν οι πρώτες άδειες κυκλοφορίας.
Οι εταιρείες με τις μεγαλύτερες πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), την πρώτη θέση διατήρησε και το 2024 η Toyota με 23.518 ταξινομήσεις και μερίδιο αγοράς 17,2%, ακολούθησε η Suzuki με 10.636 και μερίδιο 7,8%, η Peugeot με 10.381 και μερίδιο 7,6%, η Hyundai με 8.906 και μερίδιο 6,5%, ενώ την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσε η Citroen/DS με 7.772 ταξινομήσεις και μερίδιο 5,7%.
Ακολούθησαν κατά σειρά η BMW με 6.753 ταξινομήσεις και μερίδιο 4,9%, η Opel με 6.381 και 4,7%, η Volkswagen με 6.105 και μερίδιο 4,5%, η Fiat με 5.144 και μερίδιο 3,8%, η Kia με 4.771 και μερίδιο 3,5%, η Audi με 4.369 και μερίδιο 3,2%, η Nissan με 4.330 και μερίδιο 3,2%, η Skoda με 3.914 και μερίδιο 2,9%, η Renault με 3.653 και 2,7% και η Mercedes με 3.449 και μερίδιο 2,5%.
Κινητικότητα στην αγορά από Ισμαήλο και Μοτοδυναμική
Η αγορά παρουσιάζει κινητικότητα καθώς εκτός από την δυναμική είσοδο κινέζικων μαρκών όπως η MG από τον όμιλο Συγγελίδη, η BYD από τον όμιλο Σφακιανάκη αλλά και μαρκών όπως η Lynk&Co, η Leapmotor, η Seres και άλλες, υπάρχουν και ανακατατάξεις τον τομέα της διανομής. Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η ανάληψη της διανομής της Toyota από τον όμιλο Ισμαήλος που έχει ανελλιπή παρουσία ως διανομέας και επισκευαστής της Mercedes-Benz τα τελευταία 35 χρόνια και πρόκειται να δημιουργήσει έκθεση και συνεργείο στη Γλυφάδα σε ιδιόκτητες εγκαταστάσεις εντός του πρώτου εξαμήνου της χρονιάς. Η Ισμαήλος έρχεται ουσιαστικά να αντικαταστήσει στον τομέα διανομής και επισκευής την εταιρεία Dimco που είχε την Toyota στα νότια προάστια και πρόσφατα διέκοψε τη λειτουργία της. Επιπλέον, η Ισμαήλος ανέλαβε την διανομή των μαρκών Jeep και Fiat στη Ρόδο. Συν τοις άλλοις η Μοτοδυναμική (Porsche, Yamaha, Sixt) έχει γνωστοποιήσει ότι έχει εισέλθει σε διαπραγματεύσεις για τη διανομή και της Toyota.
Δεδομένης της ευρύτερης κινητικότητας που παρουσιάζει η αγορά αυτοκινήτου, πηγές της αγοράς εκτιμούν ότι πιθανώς τα επόμενα χρόνια θα δούμε σημαντικές αλλαγές μειώσεις μοντέλων σε σχέση με τη γκάμα των διαθέσιμων οχημάτων που έχει κάθε εταιρεία αυτή τη στιγμή, προκειμένου να εξορθολογιστούν παράγοντες κόστους από τη στιγμή που δεν έχουν όλα τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην αγορά την ίδια δυναμική σε πωλήσεις.
Οι ταξινομήσεις για τις 20 πρώτες μάρκες στην Ελλάδα το 2024 |
||
Mάρκα |
Αυτοκίνητα |
Μερίδιο αγοράς |
1. Toyota |
23.518 |
17,2% |
2. Suzuki |
10.636 |
7,8% |
3. Peugeot |
10.381 |
7,6% |
4. Hyundai |
8.906 |
6,5% |
5. Citroen/DS |
7.772 |
5,7% |
6. BMW |
6.753 |
4,9% |
7. Opel |
6.381 |
4,7% |
8. Volkswagen |
6.105 |
4,5% |
9. Fiat |
5.144 |
3,85% |
10. Kia |
4.771 |
3,5% |
11. Audi |
4.369 |
3,2% |
12. Nissan |
4.330 |
3,2% |
13. Skoda |
3.914 |
2,9% |
14. Renault |
3.653 |
2,7% |
15. Mercedes |
3.449 |
2,5% |
16. Dacia |
3.415 |
2,5% |
17. Ford |
3.223 |
2,4% |
18. MG |
3.158 |
2,3% |
19. Volvo |
2.235 |
1,6% |
20. Mini |
2.040 |
1,5% |
Πηγή: Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων |
Οι πωλήσεις αυτοκινήτων υπερπολυτελείας και supercars και το ελληνικό αυτοκίνητο
Σε ό,τι αφορά τέλος τις πωλήσεις υπερπολυτελών αυτοκινήτων το 2024 πουλήθηκε μία Rolls Royce και 7 Bentley και 22 Maserati, 92 Jaguar και 274 Porsche, ενώ στην κατηγορία των supercars πουλήθηκαν 2 Ferrari και 2 Lamborghini.