Αλέξανδρος Βαρβέρης (Moda Bagno): Είδα την εταιρεία να ανεβαίνει και να πέφτει, πλέον απολαμβάνω την ισορροπία

Αλέξανδρος Βαρβέρης (Moda Bagno): Είδα την εταιρεία να ανεβαίνει και να πέφτει, πλέον απολαμβάνω την ισορροπία

Του Γιώργου Λαμπίρη

"Δεν μπορούμε ποτέ να σταθούμε ήσυχοι. Δεν ξέρω πού θα μας πάει το αύριο, αλλά κάποια στιγμή η Moda Bagno μπορεί να επιστρέψει στις επενδύσεις στον τομέα του real estate. Ήδη αυτή την περίοδο ολοκληρώνουμε ένα κτίριο τεσσάρων διαμερισμάτων στη Φιλοθέη. Διαθέσαμε τα δύο, κάτι που θα αποτυπωθεί στον φετινό μας ισολογισμό. Πρόκειται για ένα κτίριο που είχαμε σταματήσει να αναπτύσσουμε πριν από 15 χρόνια, ενώ εξετάζουμε και άλλες κινήσεις στην αγορά ακινήτων σε περιοχές όπως η Βόρεια Ελλάδα", αναφέρει χαρακτηριστικά ο Αλέξανδρος Βαρβέρης, εκπρόσωπος της δεύτερης γενιάς της εισηγμένης στο Χρηματιστήριο Αθηνών, Moda Bagno.

Με επιχειρηματική πορεία 50 ετών, η Moda Bagno, ιδρύθηκε το 1974 από τον Νίκο Βαρβέρη. Διήλθε από συμπληγάδες, έχοντας υψηλό δανεισμό και σημαντικά οικονομικά προβλήματα κυρίως στα χρόνια της κρίσης και σταδιακά κατάφερε να επανέλθει στο προσκήνιο, αποτελώντας σήμερα μία κερδοφόρα επιχειρηματική οντότητα. "Νοιώθω νέος, αλλά ήδη δουλεύω 27 χρόνια στην επιχείρηση. Αλλά είμαι πολύ τυχερός. Είδα την εταιρεία να ανεβαίνει πολύ απότομα αλλά και τη μεγάλη της πτώση. Τώρα απολαμβάνω το ωραιότερο κομμάτι της πίτας, σε μία κατάσταση που χαρακτηρίζεται από ισορροπία. Όταν κάτι ανεβαίνει και πέφτει πολύ απότομα, δεν είναι φυσιολογικό. Η απότομη άνοδος της εταιρείας βασίστηκε στις συνθήκες μίας χώρας, της οποίας οι κάτοικοι γνώρισαν τον γρήγορο πλουτισμό. Αλλά και στο γεγονός ότι οι Έλληνες είμαστε ένας λαός που επιθυμεί να δείξει τον πλουτισμό αυτό, να δείξει ότι τα κατάφερε". 

Για τον ίδιο, η εταιρεία είναι η οικογένειά του, όπως λέει. "Κάθε οικογένεια έχει τις καλές και τις κακές τις στιγμές. Οι τριβές έρχονται συνήθως όταν τα πράγματα δεν πηγαίνουν καλά. Και ομολογώ ότι ήταν πολύ στρεσογόνα περίοδος για εμένα, όταν χρειάστηκε στη διάρκεια της κρίσης, να πω σε 50 ανθρώπους ότι πρέπει να σταματήσουμε τη συνεργασία μας. Ήθελα να το πω εγώ σε έναν προς έναν, προσωπικά. Ήταν μία απόφαση μαχαιριά. Δεν ήταν άνθρωποι που ήθελα να φύγουν. Ήταν μία αναγκαστική επιλογή για να επιβιώσει η εταιρεία, σε μία εποχή που απασχολούσε 220 άτομα. Σήμερα απασχολεί πλέον 100 ανθρώπους. Αυτό που σκέφτομαι τώρα, είναι ότι εκείνα τα χρόνια με την Eurobank να μας πιέζει, περάσαμε πολύ δύσκολα. Από την άλλη υπήρξαν τράπεζες που μας στήριξαν στα δύσκολα όπως η Alpha Bank και η Εθνική. Μέσα από όλη αυτή την κατάσταση που ζήσαμε, γίναμε πιο σοφοί. Καταφέραμε να διαβάζουμε λίγο πιο σωστά τα πράγματα. Ποτέ δεν χάσαμε τη θέληση και το κουράγιο μας να γινόμαστε καλύτεροι και να εξυπηρετούμε τους πελάτες μας, ερχόμενοι πιο κοντά τους. Μειώνοντας τις τιμές και τα περιθώρια κέρδους μας και μπαίνοντας στα παπούτσια τους. Είναι γεγονός ότι ως εταιρεία μας βοήθησε η Ελλάδα του ’90. Ήταν όμως και μία ψεύτικη Ελλάδα, του πούρου και του Cayenne που δεν μου αρέσει".

modabagno1

Τα βήματα οικονομικής εξυγίανσης και ο σχεδιασμός για το μέλλον

Ερχόμενος στο σήμερα ο Αλέξανδρος Βαρβέρης στέκεται σε βήματα που έγιναν για την οικονομική εξυγίανση της επιχείρησης: "Μας βοήθησε πολύ στα οικονομικά μας αποτελέσματα η αλλαγή στρατηγικής που ακολουθήσαμε στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης, όπου το κατάστημα που διατηρούσαμε με συνολική επιφάνεια 3.700 τετραγωνικών μέτρων απαιτούσε υψηλό κόστος συντήρησης σε επίπεδο διαμόρφωσης της εικόνας, ανανέωσης των χώρων και των εμπορευμάτων που απαιτούνταν. Με αυτόν τον τρόπο έφυγε ένας πολύ μεγάλος βραχνάς από πάνω μας". 

"Αυτό που έχουμε ξεκινήσει να υλοποιούμε πιο συστηματικά, είναι ο τομέας που απευθύνεται σε επαγγελματίες ξενοδόχους (contract division). Διατηρούμε μεγάλη τεχνογνωσία σε αυτό το πεδίο και το αναπτύσσουμε περισσότερο. Γι’ αυτό και συμμετέχουμε σε εκθέσεις όπως η Xenia. Βλέπουμε ότι η συγκεκριμένη δραστηριότητα μας ανοίγει πόρτες", εξηγεί ο Αλέξανδρος Βαρβέρης. 

"Επίσης προσπαθούμε να εμπλουτίζουμε τη γκάμα μας με νέα προϊόντα που απευθύνονται στην οικοδομή, διευρύνοντας το πελατολόγιό μας", συμπληρώνει.

"Στόχος μας είναι να αναπτύσσουμε παράλληλες δραστηριότητες εκτός της κύριας. Είναι γεγονός ότι στις δύσκολες εποχές το εστιατόριο Interni της Μυκόνου μας ‘κράτησε’. Είναι καλό να μην έχει κανείς στα χέρια του μόνο έναν κουμπαρά, αλλά περισσότερους".

Σύμφωνα με στοιχεία που δίνει ο οικονομικός διευθυντής της Moda Bagno, Νίκος Πλυτάς, η εταιρεία αποκομίζει το 34,6% του κύκλου εργασιών της από τον κλάδο εστίασης και το εστιατόριο Interni που διατηρεί στη Μύκονο, από το συνολικό εταιρικό τζίρο 24,52 εκατομμυρίων ευρώ. Η εταιρεία έκλεισε στην τελευταία οικονομική χρήση με κέρδη προ φόρων που ανήλθαν στα 5,86 εκατ. ευρώ. Μέχρι στιγμής στο εξάμηνο ο κύκλος εργασιών κινείται περίπου στα ίδια επίπεδα με το 2023.

Επιδίωξη της επιχείρησης είναι να ενισχύσει και την οnline παρουσία της, διευρύνοντας το εκτόπισμά της σε χώρες του εξωτερικού. "Αυτή τη στιγμή το ποσοστό συμμετοχής του ηλεκτρονικού μας καταστήματος είναι κάτω από 2%. Ωστόσο ο ρόλος του είναι πολύ καθοριστικός γιατί αποτελεί το πρώτο σκαλοπάτι που φέρνει τον πελάτη στα φυσικά μας καταστήματα. Θέλουμε να διευρύνουμε την παρουσία μας στο εξωτερικό, διότι αυτό που μας διακρίνει και αποτελεί το συγκριτικό μας πλεονέκτημα είναι το καλό μας γούστο. Εάν πάει καλά όλο αυτό θα ανοίξουμεένα μικρό κατάστημα σε κάποια μεγάλη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα όπως το Παρίσι, το Λονδίνο ή αλλού προκειμένου να ενισχύσουμε την εικόνα του brand. Σας θυμίζω ότι ήδη διαθέτουμε καταστήματα στην Κωνσταντινούπολη και στη Λευκωσία", λέει ο Αλέξανδρος Βαρβέρης. 

interni

Τα λάθη που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια

Κάνοντας αναφορά στα λάθη που έγιναν τα χρόνια που προηγήθηκαν και οδήγησαν την εταιρεία σε δύσβατα μονοπάτια, ο κύριος Βαρβέρης στέκεται στο γεγονός ότι τα λάθη έγιναν από όλους. "Ανοιχτήκαμε σε πολλά πράγματα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα και υπερεκτιμήσαμε κάποιες τοπικές αγορές, στις οποίες ανοίξαμε καταστήματα. Περιοχές όπως η Λάρισα ή το Ηράκλειο, δεν μπορούσαν να στηρίξουν τα καταστήματά μας".

"Επίσης, όταν ανοιχτήκαμε στο εξωτερικό, στη Λευκωσία και την Κωνσταντινούπολη, έπρεπε να κάνουμε ταυτόχρονα άνοιγμα και σε άλλες πόλεις όπως το Τελ Αβίβ όπου μας είχαν ζητήσει να δημιουργήσουμε κατάστημα. Εμείς επιλέξαμε την ανάπτυξη στην Ελλάδα. Νομίζω όμως ότι μας στοίχισε και το ότι κλείσαμε γρήγορα το Interni στην Ερμού. Έπρεπε να επιμείνουμε λίγο περισσότερο εκεί. Και αν είχαμε περισσότερο χρόνο ίσως να γινόταν εφάμιλλο της Μυκόνου". 

Μιλώντας για το τώρα, ο Αλέξανδρος Βαρβέρης εκφράζει την επιθυμία να προχωρήσει η Ελλάδα μπροστά, έχοντας μάθει από τα παθήματά της. "Παρόλ’ αυτά βλέπω να υπάρχει ακόμα και σήμερα αλαζονεία και υπερέκθεση. Θα ήθελα η οικονομία να βασίζεται σε πιο στέρεες βάσεις και όχι μόνο στην κατανάλωση". 

Δραστική μείωση του δανεισμού

Επί του παρόντος η εταιρεία έχει καταφέρει να περιορίσει κατά πολύ τη δανειακή της έκθεση σε σχέση με το παρελθόν. Στο εξάμηνο του 2024 ο δανεισμός είναι σημαντικά μειωμένος στα 2,9 εκατ. ευρώ ενώ στο τέλος του 2023 ήταν 4,9 εκατ. ευρώ, εξοφλώντας πλήρως στο τέλος της περασμένης χρονιάς τη δόση balloon για το ομολογιακό δάνειο που είχε λάβει από την Εθνική Τράπεζα και διατηρώντας πλέον δανειακή εξάρτηση μόνο από την Alpha Bank.

O κύριος Πλυτάς αναφέρει μεταξύ άλλων σε ερώτημα του Capital.gr για το εάν η Moda Bagno θα παραμείνει στο Χρηματιστήριο Αθηνών, ότι: "η εταιρεία παρέμεινε στο Χρηματιστήριο στην περίοδο της κρίσης και άντεξε τις πιέσεις. Εκτιμούμε ότι δεν υπάρχει λόγος να φύγουμε από το Χρηματιστήριο. Πέρυσι τον Ιούλιο η αξία της μετοχής ήταν 0,7 ευρώ και μέχρι πρότινος ήταν 3,4 ευρώ". 

Η αναθεώρηση στρατηγικής στη Θεσσαλονίκη

Βασική κίνηση που ήρθε να βελτιώσει έτι περαιτέρω την εικόνα της επιχείρησης ήταν η απόφαση που ελήφθη για την πώληση του καταστήματος της εταιρείας στην Θεσσαλονίκη, από τη Eurobank Leasing ως ιδιοκτήτρια του καταστήματος σε νέους αγοραστές και την ομαλή λύση της χρηματοδοτικής μίσθωσης. H Moda Bagno μίσθωνε με χρηματοδοτική μίσθωση, το ακίνητο επί της οδού Εθνικής Αντιστάσεως 135, το οποίο είχε κύριους χώρους 2.125 τ.μ. συν δυο υπόγειους χώρους, ήτοι 3.700 συνολικά τετραγωνικά μέτρα. To συγκεκριμένο κατάστημα κρίθηκε ότι ήταν μεγάλο για την αγορά και την δυναμική των πωλήσεων στη Θεσσαλονίκη. Η κίνηση αυτή βοήθησε στο να απαλλαγεί η εταιρεία και από την υποχρέωση εξόφλησης του υπολοίπου που όφειλε στη Eurobank Leasing, βελτιώνοντας τα ταμειακά της διαθέσιμα. Επίσης προχώρησε στη μίσθωση νέου χώρου σε κεντρικό σημείο της Θεσσαλονίκης, το οποίο είναι συνολικού εμβαδού 800 τετραγωνικών μέτρων και καλύπτει την δραστηριότητα της εταιρείας στην τοπική αγορά με μειωμένα λειτουργικά έξοδα.

H ιστορία

Το 1974 ο Νίκος Βαρβέρης ίδρυσε το πρώτο κατάστημα Moda Bagno στην Αθήνα, φέρνοντας την ευρωπαϊκή αισθητική στην Ελλάδα. Η εταιρεία επεκτάθηκε γρήγορα, ανοίγοντας ένα δεύτερο κατάστημα στη Θεσσαλονίκη το 1980. Το 1982, οι νέες εγκαταστάσεις στα Βριλήσσια στέγαζαν τα εκθεσιακά, παραγωγικά και διοικητικά τη2 γραφεία. "Όλα βασίστηκαν στο ταλέντο του πατέρα μου, Νίκου Βαρβέρη. Φοίτησε στη σχολή Ικάρων αλλά και σε σχολή εργοδηγών στην Ελβετία. Όταν έφτιαξε το πρώτο μας κατάστημα στο Κολωνάκι, έφερε πολύχρωμα πλακάκια σε μία εποχή που κανείς δεν είχε κάτι αντίστοιχο. Κατάφερε γρήγορα να προσελκύσει πολύ κόσμο στο μαγαζί της Ηρακλείτου, σε βαθμό τέτοιο που σχηματίζονταν ουρές. Το κύριο στοιχείο του χαρακτήρα του είναι ότι ο πατέρας μου δεν επαναπαύεται ποτέ. Κάτι που πέρασε και σ’ εμάς", λέει ο Αλέξανδρος Βαρβέρης.

Το 1995 η εταιρεία απέκτησε τη Leben Mat, μπαίνοντας στην αγορά επίπλων κουζίνας. Το 1996 άνοιξε το πρώτο κατάστημα Interni στο Κολωνάκι, προσφέροντας υψηλής ποιότητας έπιπλα σπιτιού. Ακολούθησαν συνεργασίες με κορυφαίες μάρκες όπως η Bulthaup και η Armani Casa, ωθώντας την εταιρεία μπροστά. Το 2000 η ​​Moda Bagno εισήχθη στο χρηματιστήριο και δραστηριοποιήθηκε σε ακίνητα, χτίζοντας κατοικίες υψηλών προδιαγραφών. Η εταιρεία επεκτάθηκε και διεθνώς με καταστήματα στην Κύπρο και την Κωνσταντινούπολη. Σήμερα, η νέα γενιά εκπροσωπείται από τον Αλέξανδρο και τον Φίλιππο Βαρβέρη. 

THE FUTURE OF DRIVING

Οταν η πολυτέλεια συναντά την τεχνολογική υπεροχή

Περισσότερα από Forbes

Wealthyhood: Στρατηγικές συνεργασίες και επέκταση στη νότια Ευρώπη μέσα στο 2025

Η εταιρεία έχει εξασφαλίσει την άδεια λειτουργίας από την Ελληνική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.

Η παλιά και η νέα SATO: Η λύση της εταιρείας και η νέα εποχή

H επικοινωνιακή ιστορία της SATO βασίστηκε στο διάσημο για την εποχή διαφημιστικό μότο "Ή κάτω ή SATO".

Επένδυση 200 εκατ. ευρώ στην είσοδο της πόλης του Πειραιά από την DKG Development

Η "πράσινη" γειτονιά θα περιλαμβάνει πάνω από 750 serviced apartments, καταστήματα και χώρους γραφείων.

Η SpaceX "βλέπει" την κορυφή των start ups με αποτίμηση $350 δισ.

Η εκρηκτική ανάπτυξη της Starlink και το "τεντωμένο σκοινί" της πολιτικής πάνω στο οποίο βαδίζει ο Musk.

Νέο επεισόδιο στον "πόλεμο" Μασκ - Άλτμαν για την Τεχνητή Νοημοσύνη

O πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο θέλει να ανασταλεί το σχέδιο αναδιάρθρωσης της OpenAI.

Οι δασμοί Τραμπ "σημαίνουν συναγερμό" στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία

Νέος "πονοκέφαλος" που έρχεται να προστεθεί σε απεργίες, "λουκέτα" και τον ανταγωνισμό με την Κίνα.

Anymaster: Ποια είναι η start up στην οποία επένδυσε η Lamda Development

Η Anymaster συνδέει πελάτες με τοπικούς τεχνίτες και επαγγελματίες για εργασίες στο σπίτι.

Mediterra: Νέο μοντέλο λιανικής μετά τα Mastiha Shop αναπτύσσει η εισηγμένη

"Θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα νέο μοντέλο καταστημάτων", λέει στο Capital.gr ο Γ. Μανδάλας.

H UniCredit υπέβαλε προσφορά 10 δισ. ευρώ για την εξαγορά της επίσης ιταλικής Banco BPM

Σε μία κίνηση συγκέντρωσης του ευρωπαϊκού τραπεζικού κλάδου.

Το "επιθετικό" σχέδιο της Revolut για εκτόξευση των ετήσιων εσόδων στα $100 δισ.

Το 2025 φέρνει προγράμματα δανειοδότησης, ATM και το Revolut Kiosk.

Cavino: Τι τζιράρει ο μεγαλύτερος όμιλος κρασιού στην Ελλάδα μετά την εξαγορά του Μπαμπατζίμ

Η συνεργασία με τη Lidl – Από εξαγωγές το 64% του κύκλου εργασιών της.