Boeing: Η εξαγορά της Spirit AeroSystems είναι μόνο η αρχή στην επίλυση των προβλημάτων της

Boeing: Η εξαγορά της Spirit AeroSystems είναι μόνο η αρχή στην επίλυση των προβλημάτων της

Του Jeremy Bogaisky

Η Boeing επαναφέρει την παραγωγή των ατράκτων για τα αεροσκάφη της στο εσωτερικό της εταιρείας. Ο κολοσσός της αεροδιαστημικής ανακοίνωσε τη Δευτέρα ότι συμφώνησε να εξαγοράσει τον μεγαλύτερο προμηθευτή της, τη Spirit AeroSystems, σε ένα deal ύψους 8,3 δισ. δολαρίων, συμπεριλαμβανομένου του καθαρού χρέους, 19 χρόνια μετά την απόσχιση της εταιρείας. Μπορεί να είναι η καλύτερη από τις κακές επιλογές για τις δύο εταιρείες, σχολίασαν ειδικοί στο Forbes, αλλά η Boeing θα χρειαστεί χρόνια για να νοικοκυρέψει τον προμηθευτή που καταγράφει ζημιές, ενώ έχει εμφανίσει και προβλήματα ως προς την ποιότητα της παραγωγής της. 

"Η ιστορία μοιάζει με δύο μεθυσμένους τύπους σε ένα μπαρ που ο καθένας λέει ότι παραέχει πιει για να οδηγήσει ώς το σπίτι του", σημείωσε χαρακτηριστικά ο Cliff Collier, σύμβουλος αεροδιαστημικής. "Και τότε ο ένας λέει: 'Ε τότε να μπούμε στο ίδιο αυτοκίνητο και να πάμε μαζί'. Αυτό δεν πρόκειται να λύσει τα προβλήματα καμίας από τις δύο εταιρείες".

Η βελτίωση των λειτουργιών της Spirit και η ενσωμάτωσή τους σε αυτές της Boeing θα είναι περίπλοκη, ενώ παράλληλα θα απορροφώνται μια σειρά από άλλα προβλήματα. Το κυριότερο είναι η ποιότητα: Τον Ιανουάριο, ένα πάνελ που κατασκεύασε η Spirit εξερράγη σε ένα Boeing 737 Max της Alaska Αirlines εν ώρα πτήσης, με τις ρυθμιστικές αρχές να αρχίζουν έρευνες για το ατύχημα. Όπως διαπιστώθηκε προκαταρκτικά το πάνελ είχε αφαιρεθεί σε εργοστάσιο της Boeing για επιδιορθώσεις λαθών που είχαν γίνει από τους εργαζόμενους της Spirit και στη επανατοποθετήθηκε στη θέση του χωρίς τέσσερα μπουλόνια.

Δεν είναι σίγουρο ότι η σημερινή διοίκηση της Boeing ξέρει πώς ακριβώς να βελτιώσει την ποιότητα, υποστηρίζουν ορισμένοι. "Δεν είναι ότι η Boeing διαθέτει ένα λειτουργικό σύστημα παγκόσμιας κλάσης που μπορεί να το εφαρμόσειστη Spirit. Το σύστημα λειτουργίας της Boeing έχει τα ίδια προβλήματα με αυτό της Spirit", εξήγησε ο Collier.

Ο CEO David Calhoun χαρακτήρισε τη συμφωνία ως "μία από τις σημαντικότερες" για την ενίσχυση της ποιότητας. "Eίναι μια ευκαιρία να επαναφέρουμε τις σημαντικές εργασίες κατασκευής των αεροπλάνων μας στα εργοστάσια της Boeing - όπου οι κορυφαίοι μηχανικοί της Boeing και της Spirit θα μπορούν να συνεργάζονται στο πλαίσιο της κοινής αποστολής να κατασκευάζουν ασφαλή και ποιοτικά αεροπλάνα για τους πελάτες μας".

Το 2005, η Boeing πούλησε σε ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια το εργοστάσιο στη Wichita του Κάνσας, το οποίο κατασκεύαζε τις ατράκτους για το 737, καθώς και μέρη της ατράκτου άλλων αεροσκαφών. Η Spirit άρχισε να συνεργάζεται και με άλλες εταιρείες, κυρίως την Airbus, αλλά δυσκολεύτηκε να εξελιχθεί σε μια βιώσιμη επιχείρηση. Οι περισσότεροι προμηθευτές στον κλάδο της αεροδιαστημικής αποκομίζουν τεράστια κέρδη από την πώληση ανταλλακτικών, κάτι που δεν είναι εφικτό με τις ατράκτους, καθώς αυτές καθορίζουν τη διάρκεια ζωής του αεροσκάφους.

Η οικονομική κατάσταση της Spirit επιδεινώθηκε όταν η Boeing σταμάτησε την παραγωγή του 737 Max τον Ιανουάριο του 2020 μετά από δύο θανατηφόρα δυστυχήματα τα δύο προηγούμενα χρόνια. Στη συνέχεια, η πανδημία του Covid πάγωσε τη ζήτηση αεροσκαφών ευρύτερα. Αλλά η Spirit έπρεπε να επωμιστεί το κόστος της διατήρησης της παραγωγικής της ικανότητας για υψηλότερους ρυθμούς παραγωγής από αυτούς που θα μπορούσε να αντέξει η Boeing. Μέχρι το 2023, η Boeing αναγκάστηκε να κάνει "ενέσεις" ρευστότητας στη Spirit για να την κρατήσει στη ζωή.

Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Airbus θα λάβει επίσης 559 εκατ. δολάρια για να αναλάβει μη κερδοφόρες μονάδες της Spirit που κατασκευάζουν εξαρτήματα για την ευρωπαϊκή αεροπορική εταιρεία.

Θα υπάρξει κάποια εξοικονόμηση κόστους από τη συνένωση των δύο εταιρειών. Εάν η Spirit παρήγαγε με πλήρη ρυθμό 50 ατράκτους αεροσκαφών 737 τον μήνα, αντί για 30 που παράγει τώρα, θα μπορούσε να έχει κέρδος περίπου 1,5 εκατ. δολάρια σε κάθε άτρακτο, σύμφωνα με εκτίμηση της Melius Research. 

Θα είναι δύσκολο, όμως, να βρεθούν συνεργασίες στις εφοδιαστικές τους αλυσίδες, τόνισε ο Collier. Και θα χρειαστεί χρόνος για την Boeing να μεταφέρει τη Spirit στα συστήματά της για τη διαχείριση των καθημερινών λειτουργιών και του ανθρώπινου δυναμικού. Στο μεταξύ, η συλλογική σύμβαση εργασίας των μηχανικών της Spirit, η οποία ισχύει μέχρι τον Ιούνιο του 2027, θα δυσκολέψει την Boeing να εναρμονίσει τον τρόπο λειτουργίας των εργοστασίων τους.

"Η Boeing θα πρέπει να μείνει μακριά από τη Spirit για μερικά χρόνια, επειδή είναι πολύ δύσκολο να την ενσωματώσει αυτή τη στιγμή", τόνισε ο Collier. "Αλλά τότε προκύπτει το ερώτημα: και πώς θα αναβαθμίσει τη Spirit η Boeing;"

Ένα από τα βασικά προβλήματα της Spirit, της Boeing και του ευρύτερου τομέα της αεροδιαστημικής, λένε παράγοντες της αγοράς, είναι η έλλειψε εμπειρίας στη γραμμή συναρμολόγησης, συνθήκη που οξύνθηκε εν μέσω πανδημίας, όταν οι εταιρείες απέλυαν δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενους, αφού είχαν παγώσει οι αεροταφορές.

Με την ανάκαμψη της αγοράς εργασίας στη μεταποίηση, οι εταιρείες αεροδιαστημικής επαναπροσέλαβαν το 20%-30% των εργαζομένων που δεν είχαν βρει αλλού εργασία, εκτιμά ο αναλυτής της Melius Research, Scott Mikus, σε σύγκριση με το 70%-80% που επαναπροσλαμβάνονταν σε προηγούμενες περιόδους ύφεσης.

Η Boeing έχει επεκτείνει την εκπαίδευσή της για τους νέους εργαζόμενους, αλλά ακόμη και η καλύτερη εκπαίδευση είναι μόνο η αρχή όσον αφορά την κατασκευή αεροπλάνων, τόνισε ο Collier. Οι ρυθμοί παραγωγής των αεροπλάνων είναι πεσμένοι σε σύγκριση με τα κινητά τηλέφωνα ή τα αυτοκίνητα, οπότε οι εργαζόμενοι στη συναρμολόγηση της αεροδιαστημικής δεν εκτελούν τις ίδιες επαναλαμβανόμενες εργασίες πολλές φορές την ημέρα όπως οι συνάδελφοί τους σε εταιρείες που παράγουν μεγαλύτερους όγκους, είπε ο ίδιος, και τείνουν να εκτελούν ένα ευρύτερο φάσμα εργασιών με περισσότερα εργαλεία. "Στην αεροδιαστημική χρειάζονται ακόμη δύο χρόνια για να γίνεις πραγματικά καλός στη συναρμολόγηση, ανεξάρτητα από το τι γίνεται στην αρχική εκπαίδευση", εξήγησε ο Collier.

"Αν μπορούσαν να ενεργοποιήσουν τη μηχανή των Max και να φτάσουν στα 40 ή 50 αεροπλάνα τον μήνα, η ρευστότητα δεν θα ήταν πρόβλημα", σχολίασε ο Richard Aboulafia, CEO της AeroDynamic Advisory. 

Η Boeing έχει τα δικά της προβλήματα. Το Διοικητικό της Συμβούλιο αναζητά νέο CEO για να αντικαταστήσει τον Calhoun, ο οποίος έχει δεσμευτεί να αποχωρήσει έως το τέλος του 2024. (Ο CEO της Spirit Shanahan, ο οποίος εργαζόταν στην Boeing, θεωρείται από τους υποψηφίους για τη θέση). Το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ φέρεται να πρόκειται να απαγγείλει κατηγορίες για απάτη εναντίον της εταιρείας, αφού διαπίστωσε ότι παραβίασε τους όρους της συμφωνίας για αναστολή της δίωξης που άσκησε το 2021 σε σχέση με τα δύο αεροπορικά δυστυχήματα. Παράλληλα, οι εργαζόμενοι της στην πολιτεία της Ουάσιγκτον ετοιμάζονται να προκηρύξουν απεργία  εν μέσω διαπραγματεύσεων για μια νέα σύμβαση. (Αν οι μηχανικοί της Boeing στην πολιτεία της Ουάσινγκτον κερδίσουν ένα καλό συμβόλαιο, αυτό θα μπορούσε να προκαλέσει δυσαρέσκεια στους εργαζόμενους της Spirit αναφορικά με τους δικούς τους όρους εργασίας, επισημαίνει ο Collier).

Στη Spirit, ο διαχωρισμός των δραστηριοτήτων που θα αναλάβει η Airbus είναι ένας πονοκέφαλος από μόνος του. Στο μεταξύ, η Spirit έχει δημιουργήσει μια εταιρεία της αμυντικής βιομηχανίας που συνεργάζεται με ανταγωνιστές της Boeing και κατασκευάζει -κυρίως- την άτρακτο του υπό ανάπτυξη βομβαρδιστικού B-21 για τη Northrop Grumman. Οι εταιρείες του αμυντικού κλάδου ενδεχομένως ανησυχούν για την πρόσβαση που θα αποκτήσει η Boeing σε τεχνολογίες τους, δήλωσε ο Mikus.

Ωστόσο, ο Aboulafia ανέφερε ότι μια αλλαγή στην κορυφή της διοικητικής πυραμίδας, με στελέχη που εξειδικεύονται περισσότερο στην τεχνολογία παρά στα οικονομικά αποτελέσματα, θα μπορούσε να αποδειχθεί ευεργετική για την Boeing ώστε να λύσει τα προβλήματά της.

Οι αποτυχίες της C-suite στην Boeing "παραδόξως με γεμίζουν με ελπίδα", είπε ο ίδιος. "Εάν έχετε ηγέτες που εμφανίζονται στα εργοστάσια και ασχολούνται με την πραγματική δουλειά -την κατασκευή και τον σχεδιασμό των αεροσκαφών- τότε η κατάσταση μπορεί να βελτιωθεί πολύ πιο γρήγορα".

Περισσότερα από Forbes

Dust + Cream: Τι ετοιμάζει η εταιρεία καλλυντικών που γεννήθηκε από τρεις πτωχεύσεις

Η επιχείρηση αυτήν την περίοδο σχεδιάζει την εξαγωγή των προϊόντων της και την επέκταση σε χώρες εκτός συνόρων.

Η μάχη Σκλαβενίτη - Lidl για το "χρυσό" ακίνητο στην Πάτρα

Μάχη για την απόκτηση των εγκαταστάσεων της Πατραϊκής Χαρτοποιίας, Elite στο Ρίο της Πάτρας, έδωσαν ο όμιλος Σκλαβενίτη με τη Lidl Ελλάς, όπως πληροφορείται το Capital.gr.

Adidas: Άλμα 19% στις πωλήσεις δ' τριμήνου, ξεπερνώντας τις προβλέψεις

Με νέα εστίαση στην αγορά της Βόρειας Αμερικής.

Pod Network: Η Web3 startup με ελληνικό DNA που άντλησε 10 εκατ. δολ. και ανοίγει γραφείο στην Ελλάδα

Στο γύρο χρηματοδότησης συμμετείχαν και Έλληνες angel investors, όπως ο Απ. Αποστολάκης.

Saudi Aramco: Μειωμένα τα κέρδη και τα έσοδα το 2024 - Τι "βλέπει" για το μέρισμα του 2025

Η μειωμένη τιμή του πετρελαίου έπληξε την κερδοφορία του κολοσσού.

BriQ Properties: Θετικές οι προοπτικές της εισηγμένης μετά την απορρόφηση της Intercontinental International ΑΕΕΑΠ

Ελκυστικές για τους επενδυτές οι εταιρείες επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία λόγω των υψηλών μερισματικών αποδόσεων.

Biological Lattice Industries: Η "made in Greece" τεχνολογία που αλλάζει τη βιοκατασκευή

Η καινοτόμος εταιρεία έλαβε πρόσφατα χρηματοδότηση 1,8 εκατ. δολαρίων σε έναν pre-seed γύρο, με επικεφαλής το Uni.Fund.

Witside: Νέα διψήφια ανάπτυξη και διεθνής επέκταση για την ελληνική εταιρεία που καινοτομεί σε data και ΑΙ

Σύμφωνα με τον CEO, η εταιρεία έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό, για πιθανές εξαγορές και στρατηγικές συνεργασίες.

Η Boeing είναι από τις πιο ζημιογόνες εταιρείες του 21ου αιώνα

Έχει τις μεγαλύτερες απώλειες από τις 27 εισηγμένες (S&P 500) που σημειώνουν ζημίες για τουλάχιστον 6 σερί χρόνια από το 1999.

Ζημίες άνω των 11 δισ. δολαρίων το 2024 ανακοίνωσε η Boeing

Από το 2019 έχει χάσει περισσότερα από $30 δισ.

Γιατί η Boeing χρειάζεται ένα νέο αεροπλάνο – και σύντομα

Για να παραμείνει ανταγωνιστική έναντι της Airbus, η Boeing πρέπει να βάλει ένα νέο μεγάλο στοίχημα.