Του Νίκου Ρουσάνογλου
Προς το τέλος του επόμενου έτους, σε περίπου ένα χρόνο από σήμερα, αναμένεται να παραδοθεί προς χρήση το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης, ένα έργο ύψους 625 εκατ. ευρώ, που υλοποιείται από την ΤΕΡΝΑ του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, για λογαριασμό του φορέα λειτουργίας ΔΑΗΚ (Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης). Σύμφωνα με τα στελέχη του ομίλου, αυτή την περίοδο, το έργο έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό μεγαλύτερο του 65% (μέχρι τις 30 Οκτωβρίου 2025), ενώ αναμένεται και σημαντική επιτάχυνση των εργασιών τους επόμενους μήνες. Υπενθυμίζεται ότι στον ΔΑΗΚ συμμετέχουν σήμερα το ελληνικό δημόσιο με ποσοστό 45%, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με 32,5% και ο ινδικός όμιλος GMR Airports με 21,6%.
Αυτό σημαίνει ότι οι πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις ενδέχεται να ξεκινήσουν το 2027 και μετά το πέρας αυτών, πιθανώς έως το τέλος του ίδιου έτους, ή στις αρχές του 2028, πιθανολογείται ότι θα εκκινήσει και η εμπορική λειτουργία του νέου αεροδρομίου. Πάντως, εξακολουθούν να υφίστανται εκκρεμότητες, όπως π.χ. η τοποθέτηση των απαραίτητων αεροβοηθημάτων, δηλαδή των ραντάρ, καθώς έχει κατατεθεί προσφυγή στο ΣτΕ για την επιλογή του σημείου τοποθέτησής τους, εξαιτίας της ύπαρξης σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων.
Το συνολικό ύψος της επένδυσης αναμένεται να προσεγγίσει το 1,5 δις ευρώ, καθώς εκτός από το κατασκευαστικό αντικείμενο, ο ΔΑΗΚ θα συνεχίσει τις επενδύσεις στον χώρο των 6.030 στρεμμάτων και μετά την έναρξη της λειτουργίας. Πέραν των επεκτάσεων που έχουν ήδη δρομολογηθεί για την κάλυψη των μελλοντικών αναγκών του ίδιου του αεροδρομίου τόσο στον τερματικό σταθμό, όσο και στους αεροδιαδρόμους, σημαντικές κρίνονται και οι αναπτύξεις στον εμπορικό χώρο του αεροδρομίου. Όπως τόνισε ο κ. Νίκος Αναστασίου, διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΗΚ, "σημαντικό ρόλο στην ετήσια απόδοση του έργου στο μέλλον, θα έχει η αξιοποίηση της εμπορικής ζώνης των 443 στρεμμάτων. Αυτή θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, ξενοδοχεία κι εμπορικά κέντρα, ενώ σε επιπλέον 282 στρέμματα θα αναπτυχθούν εμπορευματικές χρήσεις (π.χ. cargo)”.
"Πιστεύουμε ότι κατά το πρώτο πλήρες έτος λειτουργίας του νέου αεροδρομίου, θα εξυπηρετεί περίπου 11,5 εκατ. επιβάτες ετησίως, καθώς ήδη σήμερα το υφιστάμενο αεροδρόμιο Νικ. Καζαντζάκης, εξυπηρετεί 10 εκατ. επιβάτες τον χρόνο”, σημείωσε ο Γενικός Τεχνικός Διευθυντής του ΔΑΗΚ, κ. Αλέξανδρος Νούτσος. Σε βάθος χρόνου, οι προβλέψεις της εταιρείας κάνουν λόγο για τουλάχιστον 20 εκατ. επιβάτες, κατά το 30ο έτος λειτουργίας του αεροδρομίου. Σύμφωνα με τον κ. Νούτσο, οι κύριες αγορές θα είναι η Αγγλία, η Γερμανία, οι σκανδιναβικές χώρες, όπως επίσης και το Ισραήλ και οι ΗΠΑ.
Παράλληλα, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι σημαντικό ότι δεν πρόκειται σε κανένα στάδιο, να υπάρξει διακοπή του πτητικού έργου, καθώς το νυν αεροδρόμιο θα συνεχίσει την λειτουργία του, μέχρις ότου λειτουργήσει πλήρως το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι. Το 2028 αναμένεται να ολοκληρωθεί και η σήραγγα μήκους 3 χιλιομέτρων που κατασκευάζεται σε τμήμα του βόρειου τμήματος της οδικής σύνδεσης προς το αεροδρόμιο. Πρόκειται για την λύση που προτιμήθηκε, ώστε να μην υπάρξει άλλη καθυστέρηση, καθώς στον αρχικό σχεδιασμό βρέθηκαν αρχαιολογικά ευρήματα, με άγνωστο τον χρόνο επεξεργασίας τους από την αρχαιολογική υπηρεσία.
Τι θα περιλαμβάνει το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι
• 1 διάδρομο προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200 μέτρων κατηγορίας κατά ICAO 4E
• 1 παράλληλο τροχόδρομο κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους
• 8 συνδετήριους τροχόδρομους του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχόδρομο
• 2 συνδετήριους τροχόδρομους με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου
• Χώρο στάθμευσης αεροσκαφών (Αpron) που αποτελείται από 5 σταθερές θέσεις κατηγορίας Ε (ή 10 κατηγορίας C), 27 απομακρυσμένες θέσεις κατηγορίας C και 2 κατηγορίας C (ή 1 θέση κατηγορίας Ε), 16 θέσεις για Γενική Αεροπλοΐα και 3 θέσεις για ελικόπτερα
• Κτίριο Αεροσταθμού (Terminal Building) 7 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 93.000 τ.μ.
• Πύργο Ελέγχου 4.850 τ.μ. και ύψους 44 μ.
• 10 Κτίρια/Εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου:
Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης, Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, Δεξαμενές Νερού, Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, Εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant, Εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου
• Χώρους στάθμευσης και εξυπηρέτησης 1.378 οχημάτων, 206 μοτοσυκλετών, 168 Ταξί και 96 Λεωφορείων
• Χώρο ανάπτυξης Εμπορικής Ζώνης επιφάνειας 400 στρεμμάτων
• Κλειστό αυτοκινητόδρομο σύνδεσης Αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ στο ύψος του οικισμού Χερσονήσου, μήκους περίπου 18 χλμ., 2 κλάδων με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος
• Αρτηρία σύνδεσης Αεροδρομίου με την Οδό Αρκαλοχωρίου-Βιάννος μήκους περίπου 6 χλμ., με 1 λωρίδα κυκλοφορίας και διευρυμένη ΛΕΑ ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος
• Περιμετρική οδό Καστελίου μήκους 1,5 χλμ.
• Εξωτερικό περιμετρικό δίκτυο Αεροδρομίου με την αναβάθμιση των χαρακτηριστικών των υφιστάμενων οδών που επηρεάζονται εκτιμώμενου συνολικού μήκους 20 χλμ.
Η πρόοδος του έργου
Οι φέροντες οργανισμοί του πύργου ελέγχου και του Αεροσταθμού, καθώς και της πλειονότητας των υπολοίπων κτιρίων έχουν ολοκληρωθεί. Επίσης:
• Η διάστρωση της τελικής επιφάνειας των ειδικών οδοστρωμάτων προσγείωσης / απογείωσης / στάθμευσης αεροσκαφών βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη με ποσοστό υλοποίησης της τάξεως του 96%
• Ο Πύργος ελέγχου έχει ολοκληρωθεί κατά 60%
• To Terminal 7 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 93.000 τ.μ. έχει ολοκληρωθεί κατά 60%
• Τα καταστρώματα του διαδρόμου προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200 μέτρων κατηγορίας κατά ICAO 4E και του τροχόδρομου εμφανίζει ποσοστό προόδου 96%
• Η κατασκευή των οικοδομικών & ηλεκτρομηχανολογικών εργασιών βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη στην πλειονότητα των κτιρίων
• Η πρόοδος υλοποίησης των εργασιών της νέας οδικής σύνδεσης με τον ΒΟΑΚ βρίσκεται στο 85 % (εκτός του τμήματος 3+800 – 7+020 για το οποίο δόθηκε εντολή κατασκευή σήραγας 3,0 χλμ)