Της Αναστασίας Βαμβακά
Σηµεiωσε την ισχυρoτερη επίδοση όλων των εποχών το πρώτο τρίµηνο του 2024. Τα αποτελέσµατα της ναυτιλιακής Νavios ξεπέρασαν τις εκτιµήσεις των αναλυτών και ώθησαν την τιµή της µετοχής σε υψηλό οκταετίας. Η κίνηση-κλειδί που χαιρετίστηκε ιδιαίτερα από τον επενδυτικό κόσµο ήταν η απόφαση της προέδρου και CEO της, Αγγελικής Φράγκου, να αποκτήσει στην ανοιχτή αγορά πάνω από 317.000 κοινές µετοχές το διάστηµα 15 Φεβρουαρίου - 4 Μαρτίου, καταδεικνύοντας την εµπιστοσύνη της διοίκησης τόσο στις προοπτικές της εταιρείας όσο και στην τρέχουσα αξία της. Τα αξιοσηµείωτα κέρδη έχουν πλέον ωθήσει και την κεφαλαιοποίηση της ναυτιλιακής πάνω από το 1 δισ. δολάρια. Και αυτός είναι µόνο ένας κρίκος από τις επιτυχηµένες στρατηγικές κινήσεις της κυρίας Φράγκου εδώ και τέσσερις δεκαετίες.
Από τις πιο ισχυρές γυναίκες επιχειρηµατίες στον κόσµο, η Αγγελική Φράγκου έχει γράψει τη δική της ιστορία, ταράζοντας ουκ ολίγες φορές τα νερά της ναυτιλίας, όπως και του Χρηµατιστηρίου της Νέας Υόρκης, µε τη συγχώνευση της Navios Maritime Partners µε τη Navios Maritime Acquisition, δηµιουργώντας τη µεγαλύτερη εισηγµένη στη Wall Street ναυτιλιακή εταιρεία ως προς το µέγεθος του στόλου. Από το 1990 και τη ριψοκίνδυνη αγορά του πρώτου της φορτηγού, του 14.000 τόνων "Fulvia", σε ηλικία µόλις 25 ετών, στον στόλο των 176 πλοίων µε συµβασιοποιηµένα έσοδα ύψους 3,3 δισ. δολαρίων µέχρι το 2037, η Αγγελική Φράγκου µε την αέναη κινητικότητά της παραµένει πρωτοπόρος της ελληνικής και της παγκόσµιας ναυτιλίας.
Οι επιχειρηµατικές σας κινήσεις εδώ και αρκετά χρόνια πηγαίνουν κόντρα στο ρεύµα. Το 2022 η είδηση της χρονιάς ήταν η συγχώνευση των εταιρειών σας και η γιγάντωση της Navios Maritime Partners L.P. σε µία από τις µεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στο Αµερικανικό Χρηµατιστήριο, όταν η µέχρι τότε κυρίαρχη τάση ήταν η δηµιουργία spin-off εταιρειών. Δύο χρόνια µετά ποια είναι τα συµπεράσµατα από αυτή την κίνηση;
Η λογική ενός µοντέλου διαφοροποίησης µε τη συγκρότηση ενός πολυδιάστατου στόλου είναι πλέον επιτακτική. Πράγµατι, στους περισσότερους κλάδους επιχειρηµατικής δραστηριότητας η διαφοροποίηση θεωρείται κοινή λογική.
Σήµερα βλέπουµε τα οφέλη αυτής της διαφοροποίησης στην επιχείρησή µας. Επιτρέπει τη σταθερή πρόοδο προς τους δηλωµένους στόχους µας για υγιή ταµειακά διαθέσιµα, την κάλυψη των αναγκών κεφαλαίου κίνησης που απαιτεί η διαχείριση ενός µεγάλου στόλου και µια πορεία µείωσης προς την επίτευξη του στόχου µας για δείκτη δανείων προς τις αξίες των πλοίων µεταξύ 20% και 25%. Στόχος µας είναι να ισχυροποιήσουµε τον ισολογισµό µας, έτσι ώστε η Navios όχι µόνο να αντέχει στις προκλήσεις της αστάθειας που θα προκύπτουν κατά καιρούς στον κλάδο µας, αλλά και να είναι σε θέση να εκµεταλλευτεί τις ευκαιρίες που θα παρουσιάζονται.
Έναν χρόνο µετά την κίνησή σας για συγχώνευση, υπήρξαν µερικές ακόµα ναυτιλιακές εταιρείες που κινήθηκαν στη λογική της δηµιουργίας µιας µεγάλης εταιρείας, είτε µέσω συγχωνεύσεων είτε εξαγορών. Εκτιµάτε ότι είναι ένα µοντέλο λειτουργίας που θα κυριαρχήσει ξανά στις ναυτιλιακές εταιρείες;
Για πολύ καιρό οι επενδυτές επιθυµούσαν εταιρείες που να δραστηριοποιούνται σε έναν µόνο τοµέα ανά τύπο πλοίου και εµείς ακολουθήσαµε αυτή την τάση. Η εµπειρία µας από τη λειτουργία πολλών τέτοιων εταιρειών ήταν ότι, ενώ οι επιµέρους τοµείς παρουσίαζαν οµοιότητα µεταξύ τους, υπό την έννοια ότι όλοι δραστηριοποιούνται στη µεταφορά φορτίων στη θάλασσα (υγρών ή ξηρών), πάρα ταύτα καθένας έχει διαφορετική δυναµική. Συνειδητοποιήσαµε ότι η ενοποίηση των διαφορετικού τύπου πλοίων θα δηµιουργούσε µια νέα, πολύ πιο δυνατή και υγιή εταιρεία. Παρόλο που αυτή η πρακτική δεν θα µπορούσε να εξαλείψει την κατά καιρούς αστάθεια της αγοράς, πιστεύουµε ότι θα µπορούσε να την περιορίσει σε µεγάλο βαθµό. Αντίθετα, η εµπειρία µας µε εταιρείες που δραστηριοποιούνταν σε έναν µόνο τοµέα κατέληγε στο ότι µπορεί να ευηµερούσαν κατά την ανοδική πορεία του κύκλου, αλλά θα πιέζονταν όταν οι ναύλοι υποχωρούσαν. Φυσικά, οι µέτοχοί µας θα έπρεπε να κατανοήσουν αυτή τη νέα µορφή. Με την πάροδο του χρόνου πιστεύω ότι καταφέραµε να έχουµε µια καλή και ειλικρινή επικοινωνία, ώστε να παραµείνουν µαζί µας όσοι εκτίµησαν τη λογική της επιλογής αυτής.
To 2023 έληξε µε έσοδα που ξεπέρασαν τα 1,3 δισ. δολάρια, παρά τις µεγάλες γεωπολιτικές προκλήσεις. Πώς διαχειριστήκατε τις διαταραχές που προέκυψαν σε µια χρονιά γεµάτη από µεγάλα γεγονότα (συγκρούσεις Ρωσίας-Ουκρανίας, Μέση Ανατολή, Σουέζ);
Η οπτική µας είναι συντηρητική. Προσεγγίζουµε τις αποφάσεις µε την οπτική ότι οτιδήποτε µπορεί να πάει στραβά θα πάει στραβά, εποµένως αναζητούµε την πορεία που θα µας θωρακίσει απέναντι στις δυσκολίες που µπορούν να προβλεφθούν και θα µας προστατεύσει από απρόβλεπτα γεγονότα στο µέτρο του δυνατού. Οι περιφερειακές συγκρούσεις έχουν άµεσο αντίκτυπο στα µοντέλα εµπορικών συναλλαγών και στην εφοδιαστική αλυσίδα, αλλά µε την πάροδο του χρόνου ο κόσµος προσαρµόζεται και οι εµπλεκόµενοι στο εµπόριο βρίσκουν νέες πηγές για την κάλυψη των αναγκών τους στα απαιτούµενα εµπορεύµατα. Η δική µας δουλειά είναι να διευκολύνουµε το εµπόριο, εξασφαλίζοντας παράλληλα την προστασία και την ασφάλεια των πληρωµάτων µας.
Πώς βλέπετε τις εξελίξεις γύρω από την κινεζική και αµερικανική οικονοµία; Είναι αισιόδοξες οι προβλέψεις για τις εξαγωγές, µε δεδοµένο τα προηγούµενα χρόνια στασιµότητας;
Λένε ότι είναι δύσκολο να κάνουµε προβλέψεις, ειδικά για το µέλλον... και παρατηρούµε ότι ειδικά οι οικονοµικές προβλέψεις είναι το ίδιο πιθανό να είναι λανθασµένες όσο και να αποδειχθούν σωστές... Έτσι, ενώ µελετάµε προσεκτικά τις διεθνείς αναλύσεις, επικεντρωνόµαστε στα πραγµατικά γεγονότα. Οι ΗΠΑ βρίσκονται σε µια περίοδο οµαλής προσαρµογής, η οποία φαίνεται ότι µπορεί να είναι επιτυχής. Την ίδια στιγµή η Κίνα, κυρίαρχος παίκτης όσον αφορά το παγκόσµιο εµπόριο, αντιµετώπισε δυσκολίες στην εγχώρια κατανάλωση. Αυτό µπορεί να αυξήσει περαιτέρω τις εξαγωγές από την Κίνα, πράγµα που ευνοεί τη ναυτιλία.
Οι κυρώσεις της Ε.Ε. στη Ρωσία εκτιµάτε ότι επηρέασαν αρνητικά ή ενίσχυσαν την ελληνική ναυτιλία;
Η ναυτιλία επηρεάζεται από παρόµοιες δυσλειτουργίες της αγοράς και αυτές οι κυρώσεις προκάλεσαν µεταβολή στους εµπορικούς διαύλους και στην εφοδιαστική αλυσίδα διαφόρων γεωργικών και ορυκτών εµπορευµάτων, καθώς και των προϊόντων πετρελαίου. Οι εµπλεκόµενοι στο εµπόριο κάλυψαν τις ανάγκες τους µε εισαγωγές από άλλες πηγές και αυτό είχε ως αποτέλεσµα την αύξηση της διανυόµενης απόστασης ανά τόνο φορτίου.
Η Navios διαθέτει έναν από τους µεγαλύτερους στόλους σε αριθµό και σε τύπο πλοίων. Η εταιρεία διαθέτει 176 πλοία, ξηρού φορτίου, δεξαµενόπλοια και µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων. Ποια αγορά σάς ανησυχεί περισσότερο και για ποια είστε πιο αισιόδοξη για την ευρωστία της;
Ένας από τους λόγους της διαφοροποίησης του στόλου µας είναι ότι µειώνει, στο µέτρο του δυνατού, την εξάρτησή µας από τις προβλέψεις. Ωστόσο αφιερώνουµε µεγάλο µέρος του χρόνου µας για την εξέταση και µελέτη των βασικών αρχών και συνθηκών στους κλάδους όπου δραστηριοποιούµαστε, ενώ παράλληλα παραµένουµε ενήµεροι για τις εξελίξεις σε άλλους επιµέρους κλάδους, αναζητώντας ευκαιρίες. Μερικοί από τους παράγοντες που εξετάζουµε είναι οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων, η πορεία των σηµαντικών οικονοµιών, συµπεριλαµβανοµένων των ΗΠΑ, της Ευρώπης και της Κίνας, και τα τρέχοντα και αναδυόµενα µοντέλα εµπορικών συναλλαγών και διαύλων, καθώς και οι εξελίξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, ώστε να έχουµε εικόνα για τη διαµόρφωση της σχέσης προσφοράς και ζήτησης.
Ποια είναι για εσάς η µεγαλύτερη πρόκληση που έχει να διαχειριστεί η Navios το επόµενο διάστηµα; Και, αντίστοιχα, η ελληνόκτητη ναυτιλία;
Το άγνωστο. Τα πιο πρόσφατα παγκόσµια γεγονότα που επηρεάζουν ουσιαστικά τη ναυτιλία δεν ήταν δυνατό να προβλεφθούν. Αναλογιστείτε όσα συνέβησαν τα τελευταία πέντε χρόνια – την πανδηµία, τον πόλεµο της Ουκρανίας, τη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή και την ξηρασία, µε τη συνακόλουθη µείωση της διέλευσης των πλοίων από τη Διώρυγα του Παναµά. Κανένα από αυτά τα γεγονότα δεν ήταν δυνατό να προβλεφθεί. Κατά συνέπεια, είναι χρέος µας να εξελίσσουµε συνεχώς το επιχειρηµατικό µας µοντέλο, ώστε να µπορεί να ανταποκρίνεται σε όλα αυτά τα απρόβλεπτα γεγονότα και να ευηµερεί.
Αυτή την περίοδο η εταιρεία υλοποιεί ένα εκτεταµένο ναυπηγικό πρόγραµµα ύψους 1,6 δισ. δολαρίων για 26 πλοία, εκ των οποίων 17 είναι δεξαµενόπλοια και 9 πλοία µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων. Να αναµένουµε και άλλες παραγγελίες;
Μετά τη συγχώνευση των εταιρειών αναµορφώσαµε τον στόλο µας, ώστε να επωφεληθούµε από τις πιο σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις και να ανταποκριθούµε στους περιβαλλοντικούς µας στόχους. Στόχος µας είναι να παραµείνουµε ενεργειακά αποδοτικοί όσο η σηµερινή τεχνολογία το επιτρέπει και µέχρι να αναδειχθεί ένα νέο, πιο εξελιγµένο ενεργειακά πρότυπο. Θα ήθελα να σηµειώσω ότι η διατήρηση ενός στόλου αυτού του µεγέθους απαιτεί τακτικές αγορές και πωλήσεις πλοίων για να διατηρήσουµε το τεχνολογικό µας πλεονέκτηµα.
Στην αγορά των εµπορευµατοκιβωτίων βλέπουµε µια σταδιακή οµαλοποίηση των ναύλων. Ποιες είναι οι εκτιµήσεις σας για αυτόν τον ευαίσθητο στις γεωπολιτικές εξελίξεις τοµέα;
Ο κλάδος µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων έχει επηρεαστεί σηµαντικά από τη σύγκρουση στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι µεγάλες µεταφορικές εταιρείες αποφεύγουν την επίµαχη περιοχή, γεγονός το οποίο προσθέτει περίπου 10 ηµέρες στο σύνολο του ταξιδιού. Αυτό έχει οδηγήσει σε αύξηση των ναύλων. Είναι δύσκολο να εκτιµήσουµε τις πραγµατικές συνθήκες της αγοράς, δεδοµένης αυτής της εξέλιξης.
Πριν από µερικές µέρες έγινε γνωστή ακόµα µία διπλή παραγγελία πλοίων µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων, που θα λειτουργούν και µε µεθανόλη και LNG. Είναι, πιστεύετε, η µεθανόλη το "πράσινο" καύσιµο της µετάβασης;
Οι πλοιοκτήτριες εταιρείες δεν είναι εταιρείες τεχνολογίας. Μπορεί να πειραµατιζόµαστε µε τις νέες καινοτόµες τεχνολογίες, αλλά προσβλέπουµε στα τεχνολογικά εργαστήρια για την ανάπτυξη αυτών των τεχνολογιών, στους κατασκευαστές για νέο εξοπλισµό και στις κυβερνήσεις και τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισµό για τα νέα πρότυπα. Σε αυτή την εξελικτική πορεία πιστεύουµε ότι η ναυτιλία θα γίνει αναπόφευκτα πράσινη και είµαστε αποφασισµένοι να αναδιαµορφώσουµε περαιτέρω τον στόλο µας, ώστε να εκµεταλλευτούµε τις πιο πρόσφατες τεχνολογικές εξελίξεις και να µειώσουµε το δικό µας αποτύπωµα του άνθρακα. Στόχος µας είναι να παραµείνουµε ενεργειακά αποδοτικοί όσο η σηµερινή τεχνολογία το επιτρέπει και µέχρι να αναδειχθεί ένα νέο, πιο εξελιγµένο ενεργειακά πρότυπο.
Πώς πρέπει να κινηθεί η ελληνική ναυτιλία σε σχέση µε την πράσινη µετάβαση του κλάδου;
Στη Navios πιστεύουµε στη θεµελιώδη σηµασία της ανάπτυξης των κατάλληλων τεχνολογιών και λύσεων για τη µείωση των εκποµπών άνθρακα. Η µείωση του αποτυπώµατος άνθρακα είναι ένα παγκόσµιο ζήτηµα και η Navios έχει δεσµευτεί να διερευνήσει σε τοπικό επίπεδο καινοτόµες ιδέες, ως υπεύθυνο µέλος της παγκόσµιας κοινότητας. Στο πλαίσιο αυτό, η Navios είναι ιδρυτικό µέλος της πρωτοβουλίας για το Παγκόσµιο Ναυτιλιακό Κέντρο Μείωσης Εκποµπών Ρύπων µε έδρα τον Πειραιά.
Η Navios Maritime Partners L.P.Α. κατέχει και διαχειρίζεται έναν στόλο που αποτελείται από 76 πλοία µεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, 46 πλοία µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων και 54 δεξαµενόπλοια, συµπεριλαµβανοµένων 17 νεότευκτων δεξαµενόπλοιων (11 δεξαµενόπλοια aframax/LR2 και 6 δεξαµενόπλοια µεταφοράς προϊόντων MR2), τα οποία αναµένεται να παραδοθούν έως το 2027, και 9 νεότευκτων πλοίων µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων (7 πλοία µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων 5.300 TEU και 2 πλοία µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων 7.700 TEU), τα οποία αναµένεται να παραδοθούν έως το 2025.