Του Γιώργου Λαμπίρη
Το 50% του τζίρου που κάνει ο καφές εσπρέσο στα ράφια των σούπερ μάρκετ διατηρεί σήμερα η κάψουλα τύπου Nespresso, σύμφωνα με πληροφορίες που έχει στη διάθεσή του το Capital.gr, για το πεντάμηνο Ιανουαρίου-Μαΐου του 2023. Αξίζει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο ποσοστό ήταν ακριβώς το μισό, ήτοι 25%, το 2018, πριν φτάσει σήμερα να απορροφά το ήμισυ των πωλήσεων του συνόλου της κατηγορίας εσπρέσο (αλεσμένος, κόκκοι, κάψουλα). Στο πεντάμηνο της φετινής χρονιά οι πωλήσεις της κάψουλας τύπου Nespresso ανήλθαν σε 14 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το σύνολο των πωλήσεων εσπρέσο στα ράφια ήταν 28 εκατομμύρια ευρώ.
Οι κάψουλες τύπου Nespresso είναι αυτήν τη στιγμή οι δημοφιλέστερες και παράγονται από όλες τις εταιρείες καφέ που δραστηριοποιούνται στην αγορά. Σε επίπεδο όγκου πωλήσεων καταλαμβάνουν το 29% των συνολικών πωλήσεων εσπρέσο στα σούπερ μάρκετ, ποσοστό που το 2018 ήταν μόλις 13%.
Η αλλαγή στην τάση της κατανάλωσης
Το συγκεκριμένο γεγονός αποτυπώνει τη δραστική αλλαγή στην τάση κατανάλωσης καφέ στο σπίτι το τελευταίο χρονικό διάστημα. Σημειωτέον ότι το καταναλωτικό κοινό υιοθέτησε τη χρήση της κάψουλας στις καθημερινές του συνήθειες, όπου η σημαντικότερη μεταστροφή καταγράφηκε το 2020 εν μέσω πανδημίας. Τότε ήταν που μία μεγάλη μερίδα καταναλωτών στράφηκε εκ των πραγμάτων στην οικιακή κατανάλωση, όταν η κάψουλα άρχισε να κερδίζει έδαφος, ενώ σε συνδυασμό με την ευκολία που προσφέρει στη χρήση και την παρασκευή του ροφήματος, την καθιστούν πλέον προτιμητέα επιλογή.
Έτσι, από το 28% που ήταν οι πωλήσεις κάψουλας τύπου Nespresso σε αξία το 2019, το 2020 το ποσοστό αυτό εκτοξεύθηκε στο 40%. Ακολούθως το 2021 αυξήθηκε στο 45%, το 2022 στο 48%, για να καταλήξει σήμερα στο 50% του συνολικού τζίρου που κάνει ο εσπρέσο στα ράφια των αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
Σύμφωνα μάλιστα με τις ίδιες πηγές, η συγκεκριμένη εξέλιξη επηρεάζει και την κατανάλωση στην εστίαση, καθώς η κάψουλα φαίνεται να κερδίζει έδαφος από τους καφέδες που κάποιος πίνει εκτός σπιτιού.
Τα δεδομένα στην αγορά
Την ίδια στιγμή, όλες οι υπόλοιπες κατηγορίες καφέ στα σούπερ μάρκετ χάνουν πωλήσεις σε ποσότητες. Σημειώνεται ότι στο πεντάμηνο του 2023 ο καφές στα σούπερ μάρκετ χάνει σε πωλήσεις κατ’ όγκο ποσοστό 5% (δεν υπολογίζεται η Lidl). Ως προς τις επιμέρους κατηγορίες, ο καφέ φίλτρου χάνει ποσοστό 5,2%, ο ελληνικός επίσης 5,2%, ο εσπρέσο 1,2% και ο στιγμιαίος 7,8%. Ωστόσο, διαχωρίζοντας τις υποκατηγορίες στον εσπρέσο, η κάψουλα κερδίζει ποσοστό πωλήσεων σε όγκο 0,6%. Περαιτέρω, οι επιμέρους τύποι καψουλών εμφανίζουν διαφορετικά δεδομένα. Ειδικότερα, η κάψουλα Dolce Gusto χάνει πωλήσεις σε όγκο 9%, η Tassimo 15%, η κάψουλα Illy 5% και η κάψουλα τύπου Nespresso κερδίζει πωλήσεις κατά 7,5%.