Της Alex Ledsom
Η γαλλική κυβέρνηση πρόκειται να χρηματοδοτήσει την επέκταση και τη βελτίωση του σιδηροδρομικού της τομέα με 100 εκατομμύρια ευρώ (110 εκατομμύρια δολάρια) και αποφάσισε να το κάνει με την αύξηση του φόρου στα αεροπορικά εισιτήρια. Μετά την πρόσφατη καθιέρωση της απαγόρευσης των πτήσεων μικρών αποστάσεων κάτω των 2,5 ωρών, αυτή είναι μια νέα κίνηση για την ενίσχυση των εγχώριων σιδηροδρομικών ταξιδιών έναντι των αεροπορικών, προκειμένου να επιτευχθούν οι περιβαλλοντικοί της στόχοι.
Ο Γάλλος υπουργός Μεταφορών, Clément Beaune, δήλωσε στον ραδιοφωνικό σταθμό RMC ότι οι άνθρωποι συχνά δηλώνουν έκπληκτοι από το πόσο λιγότερο κοστίζει το ταξίδι με αεροπλάνο από το ταξίδι με τρένο. Ο Beaune δήλωσε στη Le Parisien ότι οι άνθρωποι που πληρώνουν περισσότερα για τα ταξίδια είναι κατά κανόνα αυτοί που αντιδρούν με λιγότερη ευαισθησία στις αυξήσεις των τιμών - το συμπέρασμα είναι ότι η αύξηση θα μεταφερθεί στους επαγγελματίες ταξιδιώτες και σε αυτούς που αγοράζουν τα πιο ακριβά αεροπορικά εισιτήρια και σε εκείνα τα εισιτήρια όπου οι αεροπορικές εταιρείες αποκομίζουν περισσότερα κέρδη.
Υπάρχει ήδη ένας φόρος στα αεροπορικά εισιτήρια, αλλά αυτός θα αυξηθεί για να επενδυθούν περισσότερα στους σιδηροδρόμους. Ο πρόεδρος Σιράκ εισήγαγε φόρο στις αεροπορικές εταιρείες το 2005 και αυξήθηκε το 2020 σε 3 ευρώ για την τουριστική θέση και σε 18 ευρώ για εισιτήρια επαγγελματικής ή πρώτης θέσης.
Το μέτρο αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε όλους τους τομείς, όχι μόνο στα ταξίδια, και θα εισαχθεί στον προϋπολογισμό του 2024. Σε ολόκληρη την Ευρώπη, υπάρχουν συζητήσεις για την εισαγωγή φόρου στην κηροζίνη και ο Beaune επιβεβαίωσε ότι αυτό προχωράει, αλλά πρέπει να έχει τη συμφωνία όλων των κρατών μελών για να γίνει πραγματικότητα. Ο Beaune δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι δεν έχει νόημα να υπάρχει φόρος στην κηροζίνη στη Γαλλία ενώ στη Γερμανία ή την Ιταλία δεν υφίσταται, όμως το θέμα θα συμφωνηθεί σε μερικούς μήνες.
Τον Ιούλιο, μια έκθεση της Greenpeace υπογράμμισε ότι το κόστος των σιδηροδρομικών ταξιδιών σε όλη την Ευρώπη είναι δύο έως τέσσερις φορές μεγαλύτερο από το κόστος των αεροπορικών μεταφορών. Η έκθεση εξέτασε 112 ευρωπαϊκά δρομολόγια μεταξύ μεγάλων πόλεων σε 27 χώρες και το Ηνωμένο Βασίλειο και διαπίστωσε ότι οι πτήσεις ήταν φθηνότερες σε επτά στα δέκα δρομολόγια (79 από τα 112). Τα δρομολόγια από και προς το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν τα πιο ακριβά από την Ευρώπη. Στη μελέτη, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η χρήση του τρένου από τη Βαρκελώνη στο Λονδίνο κόστιζε 10 φορές περισσότερο από το αεροπλάνο και 30 φορές περισσότερο όταν η κράτηση γινόταν σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Η Ευρώπη επενδύει σε μεγάλο βαθμό στα σιδηροδρομικά της δίκτυα με πολλές νέες γραμμές που λειτουργούν διασυνοριακά - ο εθνικός σιδηρόδρομος της Ισπανίας, η Renfe, επανέφερε πρόσφατα το εισιτήριο των 19 ευρώ για μια διαδρομή μεταξύ της Μασσαλίας στη νότια Γαλλία και της ισπανικής πρωτεύουσας, της Μαδρίτης, ένα ταξίδι 8 ωρών με το τρένο. Πολλές εταιρείες έχουν λύσει ορισμένα από τα πιο δύσκολα ζητήματα σχετικά με τις σιδηροδρομικές γραμμές διαφορετικών μεγεθών από χώρα σε χώρα - το νέο σιδηροδρομικό δίκτυο μπορεί να προσαρμοστεί στην αλλαγή του εύρους, καθώς και στα διαφορετικά ύψη των αποβάθρων στους διάφορους σταθμούς και στις διαφορετικές τάσεις που συναντά κατά μήκος της διαδρομής.
Η έλλειψη αυτών των προτύπων, μερικές φορές ακόμη και στο εσωτερικό των χωρών, αποτέλεσε μεγάλο πρόβλημα για την επέκταση των σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη, όπως συνέβη με τις πρόσφατες ισπανικές επενδύσεις στον σιδηροδρομικό τομέα, οι οποίες υπολόγισαν λανθασμένα το μέγεθος των σηράγγων, το εύρος των γραμμών και τα τρένα στις προβλεπόμενες διαδρομές.
Τον Απρίλιο, η Γαλλία κατέστησε νομική απαίτηση να μην επιτρέπονται αεροπορικά ταξίδια εάν υπάρχει σιδηροδρομική διαδρομή διάρκειας κάτω των 2,5 ωρών. Αυτό ήταν μέρος της συμφωνίας κατά τη διάσωση της AirFrance κατά τη διάρκεια της πανδημίας και ενώ έχει πολλές αδυναμίες, θεωρείται ευρέως ως ένα πρώτο βήμα για την αντιμετώπιση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τον τομέα των ταξιδιών.
Ο Beaune πρότεινε επίσης ότι μπορεί να υπάρξει αύξηση της φορολογίας των ιδιωτικών αεροσκαφών, ένα πρόσφατο σημείο διαμάχης μεταξύ της κυβέρνησης και των οικολόγων, καθώς πολλά από τα ιδιωτικά αεροσκάφη της Ευρώπης ταξιδεύουν προς τη νότια Γαλλία.