Το πλάνο μέσω του οποίου σχεδιάζει να αναδείξει την πόλη της Θεσσαλονίκης ως έναν από τους καλύτερους City Break προορισμούς προς τα κοινά της εταιρείας αναπτύσσει ο κ. Χρήστος Κυβερνήτης, CEO της Kyvernitis Travel, ο οποίος παράλληλα αναφέρεται και σε ένα από τα βασικά προβλήματα που απασχολούν την τουριστική βιομηχανία της χώρας, την έλλειψη προσωπικού αλλά και τις ευκαιρίες που αξίζει να δώσουμε σε νέους ανθρώπους που επιθυμούν να εργαστούν στον τουριστικό κλάδο.
- Έχετε δηλώσει πως στα σχέδιά σας είναι η προώθηση της Θεσσαλονίκης ως City Break Destination, μέσα από το τμήμα εισερχόμενου τουρισμού της εταιρείας σας. Πώς σκοπεύετε να το πετύχετε αυτό;
H Θεσσαλονίκη τα τελευταία χρόνια αναδεικνύει μια πολύ οργανωμένη εξωστρέφεια η οποία σε συνδυασμό με την ανάπτυξη των υποδομών, την αύξηση των διεθνών πτήσεων και τη βελτίωση του τουριστικού προϊόντος έχει επανασυστηθεί ως ένας από τους καλύτερους city break προορισμούς στην Ευρώπη.
Το γραφείο μας στη Θεσσαλονίκη με μια ιστορία 36 ετών εξυπηρετεί τις ταξιδιωτικές ανάγκες της Β. Ελλάδος έχοντας θέσει σε προτεραιότητα την ενίσχυση του τοπικού γραφείου και την προβολή του προορισμού. Συγκεκριμένα, σχεδιάζουμε την ανάδειξη του προορισμού από το τμήμα Meetings & Events προβάλλοντας στους εταιρικούς πελάτες μας τις υποδομές της Θεσσαλονίκης για μικρά/μεσαία συνέδρια, σημεία ενδιαφέροντος, πολιτιστικό πλούτο και αεροπορική προσβασιμότητα μεταξύ άλλων. Επιπλέον, μέσω του τμήματος Eclectic Greece που διαχειρίζεται τον εισερχόμενο τουρισμό πολυτελείας της εταιρείας μας προβάλουμε τα μνημεία UNESCO, τον πολιτισμό, την ιστορία, τη γαστρονομία, τους κοντινούς προορισμούς όπως η Χαλκιδική, τις νέες ξενοδοχειακές υποδομές της πόλης και μια εβραϊκή κληρονομιά που είναι από τις πιο σημαντικές της Ευρώπης. Το Eclectic Greece απευθύνεται κυρίως στην αγορά της Βόρειας και Κεντρικής Αμερικής αλλά πλέον μέσω του εκπροσώπου μας διεισδύουμε και στον εισερχόμενο τουρισμό από Αυστραλία που ως αγορά δείχνει μεγαλύτερο ενδιαφέρον σε πολυήμερα ταξίδια στην Ηπειρωτική Ελλάδα.
- Πόσο σημαντική θεωρείτε τη φήμη του/της CEO σε ό,τι αφορά στην αξία και στο μέλλον της εταιρείας του/της;
Στο επίκεντρο των ενεργειών μας είναι πάντα ο άνθρωπος και το αίσθημα ευθύνης προς τον τελικό ταξιδιώτη, τον συνεργάτη και τον κάθε εργαζόμενο μας. Κατά συνέπεια, η σύνδεση του διευθύνοντος συμβούλου (CEO) με τα επιμέρους κοινά θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική για την εταιρική φήμη. Στην αρχή της κρίσης της πανδημίας, λειτουργώντας όλοι σε αχαρτογράφητες συνθήκες, οι στρατηγικές αποφάσεις της διοίκησης και του CEO για το μέλλον της εταιρείας έχτισαν σχέσεις εμπιστοσύνης με τους εργαζομένους (διατηρώντας τις θέσεις εργασίας τους) και με τους συνεργάτες (προσφέροντας ευέλικτες λύσεις) και εν τέλει μας έδωσαν το προβάδισμα αμέσως μετά την κρίση.
Προσπαθούμε να βελτιώνουμε διαρκώς την επικοινωνία μας και να καλλιεργούμε μια ισχυρή εταιρική φήμη που στις μέρες μας είναι βασικός μοχλός για να προσελκύσει και να διατηρήσει τους εργαζομένους μας. Πρακτικά ο CEO μπορεί να δώσει ζωή στο αφήγημα της εταιρείας και να αποτελέσει οδηγό της εταιρικής φήμης. Στη δική μας περίπτωση λάβαμε την κληρονομιά μιας πολύ καλής εταιρείας με δυνατό όνομα στον τουριστικό κλάδο από τον ιδρυτή Κωνσταντίνο Κυβερνήτη και είμαστε υπερήφανοι που έχουμε καταφέρει να διατηρήσουμε την καλή φήμη του γραφείου KYVERNITIS Travel μέσα στα χρόνια και να την ενδυναμώσουμε με την εξαγορά του γραφείου της American Express GBT στην Ελλάδα. Ο στόχος μας καθώς κοιτάζουμε το μέλλον είναι να ενδυναμώσουμε την παρουσία μας τόσο στην τοπική όσο και στη διεθνή αγορά.
- Ποιο μοντέλο εργασίας θεωρείτε ότι θα είναι στο εξής περισσότερο αποτελεσματικό για τη λειτουργία ενός οργανισμού με δεδομένη τη δυνατότητα "επιστροφής στο γραφείο" μετά από μία μακρά περίοδο τηλεργασίας;
Είναι γεγονός ότι η πανδημία οδήγησε στην εσπευσμένη εφαρμογή ενός νέου μοντέλου εργασίας, που διαφαινόταν ότι διαμορφώνεται σταδιακά. Η εταιρεία KYVERNITIS Travel ανταποκρίθηκε πολύ άμεσα και με επιτυχία στο μοντέλο της τηλεργασίας με την υποστήριξη των ανθρώπων και της τεχνολογίας. Η εποχή μετά την πανδημία μας βρίσκει σε ένα αποτελεσματικό υβριδικό μοντέλο εργασίας όπου κάθε εργαζόμενος έχει την επιλογή να εργάζεται από το σπίτι 1-2 φορές της εβδομάδα ανάλογα με τη θέση του. Οι τάσεις από εταιρείες του εξωτερικού υποδεικνύουν ένα ακόμη πιο ευέλικτο μοντέλο εργασίας αλλά το ζητούμενο είναι η κάθε εταιρεία να εφαρμόσει αυτό που της ταιριάζει καλύτερα με βάση το αντικείμενο και το προφίλ των εργαζομένων της. Για την εταιρεία KYVERNITIS Travel η πρόκληση είναι να προσφέρουμε το ιδανικό πλάνο εργασίας συνυπολογίζοντας πάντα τον τρόπο που αλληλοεπιδρούν άνθρωποι, τεχνολογία και εργασιακό περιβάλλον ώστε να διασφαλισθεί η παραγωγικότητα, η αποδοτικότητα και τελικά η βιωσιμότητα της επιχείρησης.
- Ποιες ικανότητες και δεξιότητες εκτιμάτε ότι στο μέλλον θα απαιτηθούν να κατέχουν τα νέα και πολλά υποσχόμενα στελέχη;
Στην κορυφή των ζητημάτων που απασχολούν την τουριστική βιομηχανία της χώρας αναδεικνύεται η έλλειψη προσωπικού. Δεδομένου ότι είμαστε μια εταιρεία παροχής ταξιδιωτικών υπηρεσιών η αδυναμία εύρεσης καταρτισμένων εργαζομένων ενέχει επιπτώσεις στο προσφερόμενο προϊόν. Με βάση αυτά τα δεδομένα, στρατηγικά στοχεύουμε στην ενίσχυση της εσωτερικής εκπαίδευσης των εργαζομένων πάνω στο αντικείμενο των εργασιών μας και δίνουμε τη δυνατότητα σε νέους ανθρώπους, ανεξαρτήτως εργασιακής προϋπηρεσίας, να ενταχθούν στην ομάδα μας. Δεν είναι λίγες οι φορές που κάποιο νέο μέλος αναδεικνύεται σε ένα πολλά υποσχόμενο στέλεχος. Η βασική φιλοσοφία μας είναι να προσλαμβάνουμε με κριτήριο τον χαρακτήρα, το ήθος και το πάθος του ατόμου για εξέλιξη και στοχεύουμε σε ένα πλάνο επένδυσης σε προγράμματα Upskilling και Reskilling για τους εργαζομένους μας. Η πρόσφατη κρίση της πανδημίας άλλωστε μας έδειξε ότι τα στελέχη που είχαν ανεπτυγμένες τις "ανθρώπινες ικανότητες" όπως η ανθεκτικότητα, η ενσυναίσθηση, η προσαρμοστικότητα, η κριτική σκέψη, η δημιουργικότητα και η συνεργατικότητα ήταν τα άτομα που ξεχώρισαν και οδήγησαν τις ομάδες στην επόμενη μέρα.
- Ποιος ο ρόλος του crisis management στην τρέχουσα περίοδο σε έναν οργανισμό, ειδικά του κλάδου σας; Πόση έμφαση έχετε αποδώσει στο crisis preparedness και με ποιους τρόπους;
Η αποτελεσματική διαχείριση μιας κρίσης στον κλάδο του τουρισμού και η ύπαρξη ενός οργανωμένου πλαισίου αντίδρασης είναι ιδιαίτερα σημαντικά για τη διατήρηση της καλής φήμης μιας επιχείρησης και τελικά τη βιωσιμότητά της. Η παγκοσμιοποίηση και η ταχύτατη μετάδοση της πληροφορίας κάνουν επιτακτική την ανάγκη ύπαρξης ενός σχεδίου αντιμετώπισης της κρίσης και στη δική μας περίπτωση ως τοπικό γραφείο της American Express GBT στην Ελλάδα, ακολουθούμε σαφείς οδηγίες από τα κεντρικά γραφεία για crisis preparedness που αφορούν τόσο την ατομική ασφάλεια όσο και την εύρυθμη λειτουργία της εταιρείας και την αδιάλειπτη παροχή ταξιδιωτικών υπηρεσιών στους ταξιδιώτες. Έχουν καταγραφεί συγκεκριμένα πλάνα αντίδρασης βάσει διάφορων σεναρίων (Cybersecurity matters, HQ safety, Disaster recover, πολιτικοοικονομική κρίση κ.ά.) και διαρκώς εξελίσσουμε το πλάνο επιχειρησιακής συνέχειας της εταιρίας ώστε να είμαστε βέβαιοι ότι το πλάνο είναι λειτουργικό στα δεδομένα της κάθε χρονιάς.
* O Χρήστος Κυβερνήτης είναι μέλος του CEO Clubs Greece