Ξένια Κούρτογλου (Focus Bari): Ο επικεφαλής μιας εταιρείας πρέπει να δημιουργεί όραμα για την επιχείρηση

Ξένια Κούρτογλου (Focus Bari): Ο επικεφαλής μιας εταιρείας πρέπει να δημιουργεί όραμα για την επιχείρηση

"Ο επικεφαλής μιας εταιρείας είναι εκείνος που καλείται να δημιουργεί ένα όραμα για την επιχείρηση, να το επικοινωνεί με ενθουσιασμό εμπνέοντας τις ομάδες του και —αποτελώντας πρότυπο— να παρακινεί τους ανθρώπους του προς την κοινή αποστολή" αναφέρει η Ξένια Κούρτογλου, MSc, Ιδρύτρια Focus Bari, Σύμβουλος Προσωπικής & Επιχειρηματικής Ανάπτυξης, Resilience Expert, Συγγραφέας. Παράλληλα, η κα Κούρτογλου εξηγεί για ποιο λόγο μεγάλος αριθμός εταιρειών έχει υιοθετήσει ένα υβριδικό μοντέλο εργασίας. 

- Κατά πόσο έχει πλέον κυρίαρχη σημασία η ανθρώπινη επικοινωνία και η δια ζώσης διάδραση σε επίπεδο ηγεσίας και υφισταμένων και στον τομέα της συνεργασίας μεταξύ των ανθρώπων μίας εταιρείας ή οντότητας, τη στιγμή που πλέον η εύκολη λύση βρίσκεται στην οθόνη ενός υπολογιστή, με αποτέλεσμα πολλά από αυτά που κάποτε κάναμε από κοντά να τα κάνουμε εξ αποστάσεως και ηλεκτρονικά;

Πιστεύω πως οι συνθήκες της πανδημίας/lockdowns έφεραν πιο γρήγορα μια τάση που είχε ήδη ξεκινήσει από τους millennials, οι οποίοι θέτουν ως σημαντική αξία την ευελιξία/ελευθερία να εργάζονται από όποιο μέρος κι αν βρίσκονται, ειδικά στους κλάδους της digital επικοινωνίας/marketing/ e-commerce.

Υιοθετώντας μια φιλοσοφία συνεργασίας που εστιάζεται περισσότερο στα παραδοτέα εντός συγκεκριμένων χρονικών ορίων και όχι τόσο στα οριοθετημένα ωράρια, η εργασία από απόσταση παρουσιάζει αρκετά πλεονεκτήματα τόσο για τους εργαζόμενους, όσο και για τους εργοδότες. Bεβαίως, η από κοντά ανθρώπινη επαφή παραμένει ουσιαστικής σημασίας για τη σύνδεση, την τόνωση του εσωτερικού κλίματος ενός οργανισμού και το "δέσιμο"/engagement των εργαζομένων με την εταιρεία τους.  Γι’ αυτό εξ άλλου, είναι μεγάλος ο αριθμός των εταιριών που έχουν υιοθετήσει ένα υβριδικό μοντέλο και σίγουρα, οι εταιρικές συναντήσεις και δράσεις που περιλαμβάνουν όλο το προσωπικό μιας εταιρείας γίνονται συχνότερες. 

- Τι συναισθήματα προκαλεί η ίδια η θέση του/της CEO και πώς τα διαχειρίζεστε;

Ο επικεφαλής μιας εταιρείας είναι εκείνος που καλείται να δημιουργεί ένα όραμα για την επιχείρηση, να το επικοινωνεί με ενθουσιασμό εμπνέοντας τις ομάδες του και —αποτελώντας πρότυπο— να παρακινεί τους ανθρώπους του προς την κοινή αποστολή.  Είναι εκείνος που πρώτος θα "κολυμπήσει στα βαθιά", θα ενθαρρύνει, θα εμψυχώσει, θα στηρίξει τις ομάδες του να δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό και να προχωρούν ταυτόχρονα προς τη δική τους ατομική, αλλά και τη συνολική εξέλιξη του οργανισμού.  Το βασικό συναίσθημα-πόρος για τον επικεφαλής είναι το κουράγιο, είναι εκείνες οι ψυχικές αντοχές που εμπνέουν και ξεσηκώνουν όλους τους εργαζόμενους, είναι ο ενθουσιασμός, η μαχητικότητα και η επιμονή στο όραμα.   Ασφαλώς, σαν άνθρωπος που είναι, περνάει και εκείνος δύσκολες στιγμές όταν οι πιέσεις είναι μεγάλες και έρχονται από πολλές πλευρές:  θα βιώσει συναισθήματα αδικίας, εγκλωβισμού έως και απόγνωσης και τότε, το κουράγιο θα το αντλήσει από τους ανθρώπους του, ενεργοποιώντας την ομαδική, συλλογική οπτική.

- Πόσο σημαντική θεωρείτε τη φήμη του/της CEO σε ό,τι αφορά την αξία και στο μέλλον της εταιρείας του/της;

Αδιαμφισβήτητα, η φήμη ενός προσώπου επικεφαλής ενός οργανισμού συνδέεται, επηρεάζει και αλληλεπιδρά με τη συνολική εικόνα του τόσο εξωτερικά, όσο και εσωτερικά.  Από εκεί και πέρα, εξαρτάται από το πόσο "προσωποπαγής" είναι μια εταιρεία, πόσα χρόνια δραστηριοποιείται, και ποιο "αποτύπωμα" έχει στην αγορά.  Εδώ θα ήθελα να διαφοροποιήσω μεταξύ ενός επιχειρηματία και ενός CEO: στην πρώτη περίπτωση, είναι πολύ πιο έντονη η συσχέτιση και η επιρροή της εικόνας του ιδρυτή/ιδιοκτήτη, παρά στη δεύτερη, όπου για παράδειγμα, σε μια πολυεθνική εταιρεία που υπάρχει πολλά χρόνια, το πρόσωπο του CEO αλλάζει.  Παρ’ όλα αυτά, αν υπάρξει ένα σκάνδαλο που κλονίζει την φήμη του επικεφαλής ενός οργανισμού, είναι επόμενο ότι θα επηρεάσει και την αξία και το μέλλον του, καθώς εκείνος είναι που "δίνει τον τόνο" τόσο προς τα έξω, όσο και προς το εσωτερικό της εταιρείας. 

- Πώς εκπαιδεύεται, ενημερώνεται και ανταλλάσσει απόψεις και καλές πρακτικές ένας/μία CEO σήμερα;

Πιστεύω πως η "δια βίου μάθηση" είναι μια πρακτική που αφορά όλους τους επαγγελματίες διαχρονικά.  Αδιαμφισβήτητα, οι αλλαγές και οι εξελίξεις στη σημερινή εποχή είναι πολύ πιο γρήγορες, οπότε χρειάζεται αντίστοιχα και οι ηγέτες να εκπαιδεύονται ανάλογα, να ενημερώνονται, και να αποκτούν νέες δεξιότητες και ποιότητες, κυρίως σε ανθρώπινο επίπεδο.  Κατά την άποψή μου, ο επικεφαλής μιας εταιρείας δεν είναι εκείνος που θα εξασκήσει το "τεχνικό μέρος" της λειτουργίας της, αλλά εκείνος που θα φροντίσει να υπάρχουν οι συνθήκες εκείνες που θα επιτρέψουν στις ομάδες τους να κάνουν εύρυθμα τη δουλειά τους, και να εξυπηρετούν τους πελάτες, την αγορά, την κοινωνία.  Με αυτή την έννοια, ο κάθε ηγέτης καλείται να εξελίσσεται συνεχώς ως άνθρωπος ο ίδιος και αυτό μπορεί να το κάνει μέσα από την αυτογνωσία, την εκπαίδευση πάνω στα "human skills", τη μελέτη καλών πρακτικών/case studies, την έμπνευση από τα σύγχρονα μοντέλα ηγεσίας.  Όπως λέει ο Simon Sinek, "Οι επιχειρήσεις είναι άνθρωποι και αν δε γνωρίζεις από ανθρώπους, δε γνωρίζεις από επιχειρήσεις".

- Ποιος είναι ο ρόλος του/της CEO στη διατήρηση και ανάπτυξη των στελεχών του/της και ποιος στην προσέλκυση νέων στελεχών από την αγορά;

Καθώς σήμερα μέσα στους οργανισμούς συνυπάρχουν τέσσερις διαφορετικές γενιές—Ζ, millennials, X, Boomers—το πρώτο πράγμα που καλείται ο επικεφαλής να φροντίσει είναι αφενός ο ίδιος να αναπτύσσει ενσυναίσθηση και να αντιλαμβάνεται τη διαφορετική νοοτροπία, τα ζητούμενα και το αξιακό σύστημα που χαρακτηρίζει την κάθε γενιά και αφετέρου, να καλλιεργήσει ένα τέτοιο κλίμα επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ των διαφορετικών γενιών, ώστε να γεφυρωθούν οι όποιες διαφορές και να αξιοποιούνται οι ικανότητες, τα ταλέντα, οι γνώσεις και η εμπειρία όλων, στον κοινό σκοπό, στην κοινή αποστολή.

Χρειάζεται να ενστερνιστεί ο ίδιος τη συλλογική οπτική, να προσφέρει ευκαιρίες εξέλιξης σε όλους, να υιοθετεί έμπρακτα συμπεριφορές που τιμούν κάθε εργαζόμενο, ανεξαρτήτως βαθμίδας και να επιλέξει πολιτικές που εξασφαλίζουν κλίμα σιγουριάς, προόδου και ευημερίας.  Ένας τέτοιος οργανισμός, σίγουρα γίνεται πόλος έλξης και διατήρησης ταλέντου.

-  Ένα νέο στέλεχος που έχει τη φιλοδοξία να γίνει CEO, τι θα το συμβουλεύατε;

Αρχικά, θα εξέταζα το δικό του "γιατί" θέλει να γίνει CEO και πόσο σημαντική είναι η προσωπική φιλοδοξία έναντι της συλλογικής προσφοράς.Η αυθεντικότητα και η ποιότητα της πρόθεσης είναι καθοριστική για την καταλληλότητά του.  Από εκεί και πέρα, θα συμβούλευα την αξιοπιστία και τη συνέπεια στη δουλειά του, την καλλιέργεια πνεύματος ομαδικότητας, την υιοθέτηση ενός "growth mindset" με ότι αυτό συνεπάγεται, την ενσυναίσθηση, τις επικοινωνιακές δεξιότητες, τη μαχητικότητα, το κουράγιο, την τόλμη, την έμπνευση, την ενθάρρυνση. 

- Η προσωπική ενασχόληση ενός CEO με τα θέματα που απασχολούν την κοινωνία είναι μέρος του ρόλου του/της;

Ασφαλώς!  Μια εταιρεία λειτουργεί μέσα στην κοινωνία και δεν μπορεί να είναι αποκομμένη από θέματα που την απασχολούν.  Σε εποχές κρίσης όπου οι περισσότεροι παραδοσιακοί θεσμοί καταρρίπτονται, το κοινό έχει ανάγκη να στηριχθεί σε γερούς πυλώνες που μπορεί να εμπιστευθεί, και οι μεγάλοι οργανισμοί κάλλιστα αποτελούν τέτοιους πυλώνες.  

* Η κα Ξένια Κούρτογλου είναι μέλος του CEO Clubs Greece 

Περισσότερα από Forbes

Μάνθος Γαγάνης, Managing Director, DSV - Global Transport and Logistics: Χτίζουμε την επόμενη ημέρα των logistics με τεχνολογία, ευελιξία και επίκεντρο τον άνθρωπο

Με αφετηρία μια εξαιρετική χρονιά για τη DSV Air & Sea στην Ελλάδα, η οποία έκλεισε το 2024 με κύκλο εργασιών 88 εκατ. ευρώ και ηγετική θέση στην αγορά.

CEO Clubs Greece: "MasterMind-ing" την ανάπτυξη της ηγεσίας στην Ελλάδα

Από την έναρξη της λειτουργίας του, το CEO CLUBS GREECE έχει ως σταθερή αποστολή να συμβάλει στην εξέλιξη της ηγεσίας στην Ελλάδα.

Elena Drecheva (Konica Minolta Ελλάς): Καινοτομία, μετασχηματισμός, συνεργασίες το τρίπτυχο της επιχειρηματικής μας στρατηγικής

"Η βιωσιμότητα βρίσκεται στο επίκεντρο των δραστηριοτήτων μας", αναφέρει, επισημαίνοντας ότι ένα μέρος των εσόδων της εταιρείας κατευθύνεται σε πράσινες πρωτοβουλίες στην Ελλάδα.

Κώστας Παπαγιάννης (Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Novartis Ελλάδος-Κύπρου-Μάλτας): Η καινοτομία είναι το κλειδί για ένα καλύτερο αύριο - μια επένδυση στη ζωή

Το όραμα μιας υγειονομικής στρατηγικής που τοποθετεί την καινοτομία στο επίκεντρο της φροντίδας, εκεί όπου οι ιατρικές ανάγκες παραμένουν ανεκπλήρωτες.

Νίκος Δριβάκος, Γενικός Διευθυντής S.C.Johnson: Δεσμευόμαστε στην προσφορά προϊόντων που είναι ασφαλή για τον άνθρωπο και το περιβάλλον

Το success story μιας εταιρείας που μετρά πάνω από έναν αιώνα ζωής - διοικείται σήμερα από την 5η γενιά της οικογένειας - και είναι πλέον στην κορυφή της αγοράς προϊόντων οικιακής χρήσης, με παρουσία σε περισσότερες από 70 χώρες, ξεδιπλώνει ο κ. Νίκος Δριβάκος, Γενικός Διευθυντής S.C. Johnson.

Φώτης Γεωργακόπουλος, διευθύνων σύμβουλος A&G Paper ΑΕΒΕ: Η περιβαλλoντική υπευθυνότητα είναι στην καρδιά της εταιρικής μας στρατηγικής

"Οι άνθρωποί μας είναι ο θεμέλιος λίθος της επιτυχίας μας", υπογραμμίζει ο κ. Φώτης Γεωργακόπουλος, διευθύνων σύμβουλος / managing director της εταιρείας A&G Paper ΑΕΒΕ η οποία δραστηριοποιείται στη χώρα μας από το 1952.

CEO Clubs Greece Forum: Επιχειρώντας μία ολιστική προσέγγιση στην πρόκληση του σύγχρονου επιχειρηματικού μετασχηματισμού

Οι προκλήσεις της εποχής μας έχουν φέρει στο προσκήνιο την ανάγκη ριζικών μετασχηματισμών σε ατομικό, εταιρικό και κοινωνικό επίπεδο.

Η ανάδειξη του CEO ως καθοδηγητή και opinion leader στη σύγχρονη εποχή

Στο πλαίσιο του ευρύτερου οράματός και της λειτουργίας του ως πυλώνας εξέλιξης της ηγεσίας στην Ελλάδα, το CEO Clubs Greece έχει εισάγει τα τελευταία χρόνια σειρά εκδηλώσεων υπό τον τίτλο "On the Frontline".

Γιώργος Μπακόπουλος, Managing Director της Italian Motion: Η ηλεκτροκίνηση οφείλει να διέλθει από τη λεωφόρο του πραγματισμού

Για το "ιερό δισκοπότηρο της αυτοκινητοβιομηχανίας" κάνει λόγο ο Managing Director της Italian Motion SMSA, Γιώργος Μπακόπουλος περιγράφοντας την ηλεκτροκίνηση κατά την τελευταία πενταετία.

Γιώργος Λειβαδίτης, Γενικός Διευθυντής SIXT - Όμιλος Μοτοδυναμική: Στη SIXT έχουμε την κουλτούρα της συνεχούς αυτοβελτίωσης

H SIXT, premium mobility leader εξακολουθεί να αναπτύσσεται δυναμικά αντλώντας ώθηση από τη συνεχή ανάπτυξη του τουρισμού μετά την δραματική πτώση την περίοδο του Covid, δηλώνει ο κ. Γιώργος Λειβαδίτης, Γενικός Διευθυντής της SIXT, μέλος του Ομίλου Μοτοδυναμική, προσθέτοντας ότι η εταιρεία του έχει στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη του στόλου αυτοκινήτων της για το 2025, στο βαθμό που οι συνθήκες το ευνοούν.

Δημήτρης Παπαμιχαήλ, CEO της Goldair Handling: Καλή χρονιά και το 2025 για τα ελληνικά αεροδρόμια

Όλες οι ενδείξεις δείχνουν πως και φέτος ο ελληνικός τουρισμός θα διατηρήσει τα υψηλά μερίδια που έχει κατακτήσει τα τελευταία 3 έτη, αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της Goldair Handling, Δημήτρης Παπαμιχαήλ.

Εξετάζοντας και αναλύοντας τους βασικούς πυλώνες επιχειρηματικού μετασχηματισμού στο εαρινό Forum του CEO Clubs Greece

Οι ραγδαίες αλλαγές που χαρακτηρίζουν την εποχή μας ωθούν άτομα και οργανισμούς σε τροχιές ανάπτυξης που ξεφεύγουν από τις παραδοσιακές πορείες εξέλιξης οι οποίες, παρά τα οποιαδήποτε απρόοπτα, μπορούσαν έως ένα σημείο να προβλεφθούν.