O ρόλος του CEO στη διττή πρόκληση της διατήρησης και της ανάπτυξης των στελεχών του και της προσέλκυσης νέων είναι καθοριστικός, αναφέρει ο CEO της Digea Νίκος Μαστοράκης. Και συμπληρώνει πως ο CEO για να ανταποκριθεί σε αυτή την πρόκληση, θα πρέπει οπωσδήποτε να έχει διαμορφώσει ένα σαφές όραμα, το οποίο θα λειτουργεί ως μοχλός έμπνευσης αλλά και καθοδήγησης των στελεχών του.
- Ποιος είναι ο ρόλος της Digea, πώς συνδέεται η κινητή τηλεφωνία με την ψηφιακή μετάβαση και πότε αναμένεται η πλήρης τηλεοπτική κάλυψη της χώρας από τo δίκτυο της εταιρείας;
H Digea ιδρύθηκε το 2009, έχοντας ως αντικείμενο την ενοποίηση των επιμέρους ανεξάρτητων δικτύων των ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών σε ένα ενιαίο δίκτυο μεταφοράς και εκπομπής του τηλεοπτικού σήματος, βελτιώνοντας την ποιότητά του και μειώνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα λόγω της κατάργησης των πολλαπλών δικτυακών υποδομών ανά την Ελλάδα. Σήμερα, η εταιρεία έχει τη συνολική ευθύνη και αρμοδιότητα για την εκπομπή σήματος των 7 ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών Εθνικής Εμβέλειας της χώρας και των 91 Περιφερειακής Εμβέλειας.
Η Digea ανέλαβε και υλοποίησε επιτυχώς τη μετάβαση του τηλεοπτικού σήματος στην ψηφιακή εποχή. Παράλληλα, με την πρώτη μετάβαση το 2014, απελευθερώθηκε και εκχωρήθηκε φάσμα στην κινητή τηλεφωνία για τις υπηρεσίες 4G, ενώ στην πρόσφατη μετάβαση που ολοκληρώθηκε επίσης με απόλυτη επιτυχία δόθηκε επιπλέον φάσμα για τις υπηρεσίες 5G.
Η πανελλαδική πληθυσμιακή κάλυψη με επίγειο τηλεοπτικό σήμα μέσω του δικτύου μας ξεπερνάει σήμερα το 96%, υπερβαίνοντας τα προβλεπόμενα του Εθνικού Χάρτη Συχνοτήτων, είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη και αναμένεται να αυξηθεί ακόμη περισσότερο στο πλαίσιο της δράσης για τις "Λευκές Περιοχές" του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
- Πόσο σημαντική θεωρείτε τη φήμη του/της CEO σε ό,τι αφορά την αξία και το μέλλον της εταιρείας του/της; Τι συναισθήματα προκαλεί η ίδια η θέση του/της CEO και πώς τα διαχειρίζεστε;
Ξεκινώντας από το τέλος, θα έλεγα πως αυτό που προκαλεί η ίδια η θέση του CEO δεν είναι συναίσθημα, αλλά αίσθημα ευθύνης απέναντι στους Έλληνες τηλεθεατές, τους θεσμικούς φορείς της Πολιτείας, τους τηλεοπτικούς σταθμούς, τους εργαζόμενους και τους μετόχους της εταιρείας. Αυτό το αίσθημα ευθύνης, συνδυαζόμενο με γνώση, πάθος αλλά και ήθος, συναρτάται άμεσα με το πρώτο σκέλος της ερώτησής σας για τη συμβολή της φήμης του CEO στην αξία και το μέλλον της εταιρείας. Fama Volat (η φήμη διαδίδεται), έλεγαν οι Λατίνοι και υπ’ αυτή την έννοια, αισθάνομαι μεγάλη ικανοποίηση γιατί με αυτά τα χαρακτηριστικά, διαμορφώσαμε στην Digea ένα εταιρικό περιβάλλον που συνδυάζει εξαιρετικά τον επαγγελματισμό με το ανθρώπινο πρόσωπο, το ατομικό με το συλλογικό, προάγοντας ταυτόχρονα τον σεβασμό στο περιβάλλον και τη διάθεση προσφοράς προς την κοινωνία. Νομίζω πως πρόκειται για μια παρακαταθήκη που έχει τη δική της υπεραξία.
- Ποιος είναι ο ρόλος του/της CEO στη διατήρηση και ανάπτυξη των στελεχών του/της και ποιος στην προσέλκυση νέων στελεχών από την αγορά;
Λέγεται–και σωστά– πως επιτυχία χωρίς διάδοχο είναι τελικά αποτυχία. Αυτό σημαίνει πως ο ρόλος του CEO στη διττή πρόκληση της διατήρησης και της ανάπτυξης των στελεχών του και της προσέλκυσης νέων είναι καθοριστικός. Και για να ανταποκριθεί σε αυτή την πρόκληση, θα πρέπει οπωσδήποτε να έχει διαμορφώσει ένα σαφές όραμα, το οποίο θα λειτουργεί ως μοχλός έμπνευσης αλλά και καθοδήγησης των στελεχών του. Ταυτόχρονα, πρέπει να δίνει στα στελέχη του ευκαιρίες για ανάπτυξη και ανέλιξη στην ιεραρχία, σε ένα ασφαλές και σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον, λειτουργώντας με αυστηρότητα αλλά και πνεύμα δικαιοσύνης, νουθετώντας αλλά και επιβραβεύοντας. Εξίσου σημαντική είναι η εξασφάλιση των απαραίτητων συνθηκών για μια υγιή ισορροπία εργασίας και βίου για όλους τους εργαζόμενους, αλλά και η ανάπτυξη και η υιοθέτηση ψηφιακής κουλτούρας και καινοτομίας. Οι εργαζόμενοι σήμερα και ιδιαίτερα οι νέοι, δεν επιθυμούν να εργάζονται σε ένα περιβάλλον αναχρονιστικό ενώ, παράλληλα, αλλάζουν με μεγαλύτερη ευκολία εργασία σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές. Όταν ένας CEO διαμορφώνει αυτές τις προϋποθέσεις είναι βέβαιο ότι θα μπορέσει να αναδείξει στελέχη από τα σπλάχνα της εταιρείας αλλά και να προσελκύσει –όταν αυτό θα απαιτηθεί– και εξαιρετικά στελέχη από την αγορά, "μπολιάζοντας" με αυτόν τον τρόπο το υπάρχον στελεχιακό του δυναμικό.
- Ένα νέο στέλεχος που έχει τη φιλοδοξία να γίνει CEO, τι θα το συμβουλεύατε; Ποιες ικανότητες και δεξιότητες εκτιμάτε ότι στο μέλλον θα απαιτηθούν να κατέχουν τα νέα και πολλά υποσχόμενα στελέχη;
Συμβουλεύοντας ένα νέο στέλεχος θα του επεσήμανα αρχικά ότι η πορεία προς την επιτυχία είναι ανηφορική, προκρίνοντας ως απαραίτητα εφόδια για τη διαδρομή το ήθος και την ακεραιότητα του χαρακτήρα, τη γνώση, την αποφασιστικότητα και την ομαδικότητα.
Θα άρχιζα από τον Βάκωνα και το Scientia Potentia est – Η γνώση είναι δύναμη. Να μαθαίνει δηλαδή συνεχώς ώστε να γνωρίζει και να παρακολουθεί τάσεις και εξελίξεις, να είναι πάντα ανοιχτός και ευέλικτος σε αλλαγές, καθώς τίποτε δεν είναι στατικό ούτε στον κόσμο, ούτε στις επιχειρήσεις. Να προσπαθεί να σκέφτεται και να εκφράζεται περιεκτικά, με αρχή, μέση και τέλος. Το διάβασμα λογοτεχνίας και ποίησης αλλά και η σωματική άθληση σίγουρα βοηθούν.
Πέρα από τις κλασικές δεξιότητες (μεθοδικότητα, ομαδικό πνεύμα, διορατικότητα, αξιοπιστία κ.λπ.) θεωρώ εξίσου σημαντικά προσόντα για ένα ανερχόμενο στέλεχος να μπορεί να εκτίθεται, να δέχεται την κριτική, να ξέρει όχι μόνο να κερδίζει αλλά και να χάνει, αλλά και πότε να υποχωρεί, υπηρετώντας έναν υψηλότερο στόχο. Να μπαίνει μπροστά στα δύσκολα και να αναλαμβάνει την ευθύνη, μειώνοντας έτσι την πίεση και το άγχος από τους συνεργάτες του και απελευθερώνοντας στο μέγιστο τη δημιουργικότητά τους. Να επιλέγει τους πιο άξιους για συνεργάτες του και να αποφεύγει το micro-management-οριοθετώντας, βέβαια, κάποια πλαίσια κινήσεων- αφήνοντας, έτσι, χώρο σε όλους για να εξελιχθούν.
Σε κάθε περίπτωση, η σκληρή δουλειά, η εσωτερική ισορροπία και το γερό στομάχι είναι απαραίτητα για κάθε μελλοντικό CEO!
- Ποιος ο ρόλος του crisis management στην τρέχουσα περίοδο σε έναν οργανισμό, ειδικά του κλάδου σας; Πόση έμφαση έχετε αποδώσει στο crisis preparedness και με ποιους τρόπους;
Το crisis management την τρέχουσα περίοδο νομίζω πως καθιστά απολύτως επίκαιρη την περίφημη φράση πως "ο μεγαλύτερος κίνδυνος σε μια περίοδο αναταραχής δεν είναι η ίδια η αναταραχή αλλά το να ενεργείς με βάση τη λογική του χτες". Γιατί, σε περιόδους ρευστότητας και αβεβαιότητας, το εταιρικό σχέδιο διαχείρισης κρίσεων είναι απολύτως αναγκαίο να διαμορφώνεται βλέποντας και διαβλέποντας το αύριο. Χάρη στο digitalization, για παράδειγμα, που είχαμε αναπτύξει πολύ πριν την υγειονομική κρίση, προσαρμοστήκαμε ταχύτατα στις νέες συνθήκες υβριδικής εργασίας.
Σε αυτό το πλαίσιο και έχοντας ως στόχο την εύρυθμη λειτουργία της εταιρείας και την αδιάλειπτη παροχή τηλεοπτικού σήματος στους τηλεθεατές, αναπτύξαμε και διαρκώς εξελίσσουμε το σχέδιο διαχείρισης κρίσεων αλλά και επιχειρησιακής συνέχειας της Digea. Η διαδικασία που ακολουθούμε βασίζεται σε: 1) Σχεδιασμό πλάνου βάσει πιθανών σεναρίων - προβλέψεων, 2) Ορισμό ρόλων και απλών διαδικασιών, 3) Ανάπτυξη και συντήρηση Εφεδρικών Υποδομών και 4) Διαρκείς ελέγχους εφαρμογής του πλάνου και λειτουργίας των κρίσιμων υποδομών. Η τελευταία διαδικασία, δηλαδή οι τακτικοί έλεγχοι λειτουργικότητας, είναι ίσως η πιο σημαντική, καθώς η πράξη έχει δείξει ότι εκεί αποτυγχάνουν συχνά οι εταιρείες.
- Η προσωπική ενασχόληση του CEO με θέματα που απασχολούν την κοινωνία είναι μέρος του ρόλου του;
Το ενδιαφέρον ενός CEO δεν μπορεί να περιορίζεται στο εσωτερικό της εταιρείας, στις παρεχόμενες υπηρεσίες και στα οικονομικά αποτελέσματα, όπως δεν νοείται σήμερα μια εταιρεία να λειτουργεί αποκομμένη από την κοινωνία. Αντίθετα, πρέπει να είναι ζωντανό κύτταρο της κοινωνίας και να προσφέρει. Αυτός είναι βασικός λόγος για την ανάπτυξη προγραμμάτων Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης. Η προσωπική ενασχόληση του CEO με τα προγράμματα ΕΚΕ αναδεικνύει τη σημαντικότητά τους, δίνει τον τόνο και εμπνέει ταυτόχρονα τους συναδέλφους στην εταιρεία και όλους τους συμμετέχοντες.
Στην Digea αναπτύξαμε το Πρόγραμμα "Οι Ήρωες της Digea" για τη στήριξη και την προσφορά στο πιο ευάλωτο κομμάτι της κοινωνίας μας, τα παιδιά. Προσωπικά, συμμετέχω, ασχολούμαι και ταξιδεύω σε όλους τους προορισμούς των "Ηρώων της Digea" ανά την Ελλάδα και σας διαβεβαιώ πως νιώθω απολύτως "ωφελημένος", αντικρίζοντας τη χαρά και τα χαμόγελα που ζωγραφίζονται στα πρόσωπα αυτών των παιδιών.