Η ενεργειακή κρίση που ξεκίνησε από την κρίση της COVID-19 και συνεχίστηκε με τον πρόσφατο πόλεμο μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, δημιουργεί απίστευτες προκλήσεις σε πολλαπλά επίπεδα εκτιμά ο κ. Δημήτρης Δοντάς, Regional Manager της Knauf Greece, Cyprus, Algeria, Tunisia & Libya. Σε αυτό το πλαίσιο αναφέρει πως στο επίπεδο της ελληνικής εταιρείας "έχουμε καταφέρει να περιορίσουμε την επίδραση μόνο στον κοστολογικό παράγοντα, χωρίς να επηρεαστεί ο εφοδιασμός της αγοράς."
- Σύμφωνα με έρευνα των NewTimes, η Knauf συγκαταλέγεται στα διαμάντια της ελληνικής οικονομίας. Πώς κατάφερε η εταιρεία να αποτελεί μία πρωτοπόρο βιομηχανία παραγωγής συστημάτων δόμησης;
Το μυστικό της επιτυχίας βρίσκεται στο επιχειρείν με αξίες. Στον όμιλο Knauf δίνουμε αδιαπραγμάτευτη σημασία στην πιστή τήρηση των αξιών του ομίλου, δηλαδή Ανθρωπιά, Επιχειρηματικότητα, Συνεργασία και Προσήλωση. Οι αξίες αυτές διέπουν την καθημερινότητά μας τόσο σε σχέση με τους συναδέλφους μας όσο και με τους εξωτερικούς μας συνεργάτες, πελάτες, προμηθευτές.
Είμαστε μια οικογενειακή επιχείρηση με πολυεθνική οργάνωση, που λειτουργούμε μεν παγκόσμια, σεβόμαστε, όμως, τις αξίες, τις ανάγκες, τις απαιτήσεις και τις ιδιαιτερότητες της κάθε χώρας. Αυτό κάνει τον όμιλο Knauf επιτυχημένο όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε κάθε χώρα που δραστηριοποιείται. "Think globally, act locally".
- Πόσο έχει επηρεαστεί η εταιρεία από τη διεθνή ενεργειακή κρίση;
Η αστάθεια, που έχει επιφέρει στις αγορές η ενεργειακή κρίση που ξεκίνησε από την κρίση της COVID-19 και συνεχίστηκε με τον πρόσφατο πόλεμο μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, βάζει απίστευτες προκλήσεις σε πολλαπλά επίπεδα. Επηρεάζει, πέραν των τιμών της ενέργειας, την επάρκεια και τις τιμές βασικών πρώτων υλών, την όλη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας, την ισορροπία προσφοράς και ζήτησης. Ζούμε σε εποχές με μοναδικές προκλήσεις, παγκόσμιες αφενός αλλά και με μεγάλες διαφοροποιήσεις από χώρα σε χώρα.
Στο επίπεδο της ελληνικής εταιρείας έχουμε καταφέρει να περιορίσουμε την επίδραση μόνο στον κοστολογικό παράγοντα, χωρίς να επηρεαστεί ο εφοδιασμός της αγοράς. Η διασφάλιση της συνέχειας της τροφοδοσίας των οικοδομικών έργων, μικρών ή μεγάλων, με αξιοπιστία, είναι σημαντική για την ομαλότερη λειτουργία του οικοδομικού κλάδου.
- Τι συναισθήματα προκαλεί η ίδια η θέση του/της CEO και πώς τα διαχειρίζεστε;
Οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει ένας CEO είναι πολυδιάστατες και απαιτούν ψυχραιμία, λεπτούς χειρισμούς και αποφασιστικότητα. Το κυριότερο, όμως, προσόν ενός επιτυχημένου CEO είναι η δημιουργία ενός κλίματος συνεργασίας στη διοικητική ομάδα και η επιδραστικότητά του στην εμπέδωση εμπιστοσύνης ανάμεσα στα μέλη της. Ο ρόλος του μοναχικού CEO του παρελθόντος που έπαιρνε αποφάσεις μόνος του είναι ξεπερασμένος, παρωχημένος. Η επιτυχημένη διαχείριση της ομάδας φέρνει τα αποτελέσματα και πλημμυρίζει με συναισθήματα επιτυχίας και ολοκλήρωσης όλη την ομάδα, όχι μόνο τον CEO.
- Πώς εκπαιδεύεται, ενημερώνεται και ανταλλάσσει απόψεις και καλές πρακτικές ένας/μία CEO σήμερα;
Είναι πολύ σημαντική η διαρκής ανάπτυξη των δεξιοτήτων οποιουδήποτε manager, πόσο δε μάλλον ενός CEO. Ειδικά για ένα CEO είναι πολύ σημαντική η συμμετοχή σε forums και συζητήσεις με ανθρώπους από άλλες αγορές, προκειμένου να γνωρίζει στρατηγικές και προσεγγίσεις σε προβλήματα από άλλους κλάδους της οικονομίας. Η ανταλλαγή ιδεών και προσεγγίσεων σε αυτό το επίπεδο μπορεί να δώσει εξαιρετικές ιδέες μετασχηματισμού business approaches ή αναδιαρθρώσεων. Ο ρόλος του CEO clubs σε αυτή την κατεύθυνση είναι καταλυτικός διότι προσφέρει μια ανοιχτή πλατφόρμα επικοινωνίας μεταξύ μη ανταγωνιστικών μεταξύ τους στελεχών.
Φυσικά, είναι πολύ σημαντική η διαρκής εκπαίδευση σε soft skills, όπως leadership, ενσυναίσθηση, coaching, κ.λπ.
- Ποιος είναι ο ρόλος του/της CEO στη διατήρηση και ανάπτυξη των στελεχών του/της και ποιος στην προσέλκυση νέων στελεχών από την αγορά;
Το ανθρώπινο δυναμικό μιας επιχείρησης είναι με διαφορά το μεγαλύτερο κεφάλαιό της, ο μεγαλύτερος πλούτος της. Ο CEO από τη θέση του πρέπει να ηγείται, να καθοδηγεί, να εμπνέει και να αναπτύσσει τους ανθρώπους του. Πρέπει να δημιουργήσει την εταιρική κουλτούρα ώστε οι άμεσα υφιστάμενοί του να κάνουν με τη σειρά τους το ίδιο με τους δικούς τους υφιστάμενους. Δεν είναι κάτι απλό, για να το επιτύχεις είναι full-time job και απαιτεί προσήλωση και πίστη στη διαδικασία ανάπτυξης. Είναι σημαντικό να νοιάζεσαι και να προωθείς τη φιλοδοξία των στελεχών σου αλλά και να ενισχύεις το DNA της επιχείρησης με νέους ταλαντούχους επαγγελματίες, που θα εξελιχθούν εσωτερικά στα μελλοντικά στελέχη, εμποτισμένα από την ορθή κουλτούρα. Η εγκαθίδρυση μιας εταιρικής κουλτούρας succession planning σε όλα τα επίπεδα της διοίκησης συγκαταλέγεται στις βασικότερες υποχρεώσεις ενός επιτυχημένου CEO. Στην πραγματικότητα, η δημιουργία ενός successor είναι η κυριότερη υποχρέωση οποιουδήποτε manager, όχι μόνον ενός CEO.
- Ένα νέο στέλεχος που έχει τη φιλοδοξία να γίνει CEO, τι θα το συμβουλεύατε;
Θα παραφράσω ελαφρά την ερώτηση, απαντώντας στο τι θα συμβούλευα ένα νέο στέλεχος που έχει τη φιλοδοξία να γίνει επιτυχημένος CEO, που θα κάνει τη διαφορά στην αγορά. Θα επικεντρωθώ στα τρία κύρια χαρακτηριστικά πάνω στα οποία θα πρέπει να δουλέψει:
Πρώτα από όλα, πρέπει να έχει υπομονή και επιμονή. Ο δρόμος προς την επιτυχία είναι μαραθώνιος και όχι αγώνας ταχύτητας.
Δεύτερον, πρέπει να κάνει συνήθεια και κτήμα του το ευ αγωνίζεσθαι. Ο επιτυχημένος CEO πρέπει να ζει και να λειτουργεί με αξίες στην αγορά, στην επιχείρηση αλλά και στην προσωπική του ζωή.
Τρίτον, πρέπει να αναπτύξει την ενσυναίσθησή του. Χωρίς ενσυναίσθηση δεν μπορείς να ηγηθείς, να εμπνεύσεις και να κατευθύνεις ανθρώπους.
- Ποιες οι βασικές αρχές που θεωρείτε ότι πρέπει να διέπουν τις σχέσεις ενός/μιας CEO με τους συνεργάτες και τους προμηθευτές του οργανισμού του/της και τι έχει αλλάξει μετά την πανδημία στον τομέα αυτό;
Οι συνεργάτες, πελάτες και προμηθευτές μιας επιχείρησης είναι κατά τη γνώμη μου αναπόσπαστα μέλη της οικογένειας της επιχείρησης, όπως και το σύνολο του προσωπικού της. Είναι όλοι κρίκοι της ίδιας αλυσίδας. Αναμφισβήτητα, η πανδημία απομάκρυνε όλους αυτούς τους κρίκους με κίνδυνο η αλυσίδα να γίνει πιο χαλαρή ή και να σπάσει. Χρειάζεται, λοιπόν, να αναπτύξουμε και να εφαρμόσουμε στρατηγικές που θα επαναφέρουν την επικοινωνία στα προ πανδημίας επίπεδα. Η επένδυση στο επίπεδο εξυπηρέτησης και η έμμεση αλλά πειστική μεταφορά του μηνύματος για το πόσο σημαντικούς θεωρούμε τους συνεργάτες αυτούς για την επιχείρησή μας είναι βασικές στρατηγικές. Η επικοινωνιακή διάσταση (στρατηγική επικοινωνίας) πρέπει να αναπτυχθεί με ιδιαίτερη προσοχή και να υλοποιηθεί με συνέπεια.