Αντίδοτο σε μία περίοδο ευρύτερης κρίσης της εφοδιαστικής αλυσίδας αποτελούν για την Coffee Island οι απευθείας συμφωνίες που διατηρεί σε διεθνές επίπεδο με μικρές φάρμες παραγωγής καφέ. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, Κωνσταντίνο Κωνσταντινόπουλο, το γεγονός αυτό επιτρέπει στην αλυσίδα καταστημάτων καφέ, να διατηρεί όσο το δυνατόν χαμηλότερα την επίδραση από τις ανατιμήσεις που παρατηρούνται παγκοσμίως το τελευταίο χρονικό διάστημα.
Παράλληλα ο κύριος Κωνσταντινόπουλος αναφερόμενος στο βασικότερο προτέρημα που πρέπει να παρουσιάζει ο σύγχρονος CEO, επισημαίνει ότι αυτό είναι η ενσυναίσθηση. Στέκεται επίσης στη σημασία που έχει, ο επικεφαλής μίας επιχειρηματικής οντότητας να μεγιστοποιεί την αξία που προσφέρει σε αυτήν, με τον ίδιο να μπορεί από την πλευρά του να εξελίσσεται διαρκώς.
- Δεδομένης της παγκόσμιας αύξησης στην τιμή του καφέ λόγω του παγετού και λόγω της ξηρασίας που προηγήθηκαν το 2021, καθώς και δεδομένης της γενικότερης αύξησης των τιμών στην ενέργεια, τα μεταφορικά και τις πρώτες ύλες, πώς αντιμετωπίζετε ως αλυσίδα αυτές τις εξελίξεις;
To τελευταίο διάστημα είμαστε αντιμέτωποι με μία πρωτόγνωρη κατάσταση. Η επιχειρηματικότητα βάλλεται από παντού και δεν αποφεύγονται οι ανατιμήσεις, εξαιτίας των διεθνών αγορών μεταφοράς και διακίνησης αγαθών, την κλιματική αλλαγή, την αύξηση του παραγωγικού κόστους και των υλικών συσκευασίας. Δεχόμαστε πιέσεις από παντού: άλευρα, σιτηρά, καφές, πετρέλαιο, πλαστικό, χαρτί... Η χώρα μας δεν αποτελεί μία οικονομία αυτάρκη. Είμαστε μία οικονομία που εισάγουμε. Όσο αυξάνεται ο δείκτης εισαγωγών αυτό θα δημιουργεί πιέσεις και στις τιμές της λιανικής.
Στην περίπτωση του καφέ που αποτελεί ένα εισαγόμενο αγροτικό προϊόν, έχουν επιπλέον πληγεί από την κλιματική κρίση σχεδόν όλες οι χώρες παραγωγής του. Εμείς αυτή τη στιγμή αξιοποιώντας τις διεθνείς συμφωνίες direct trade που έχουμε σε ισχύ, με μικρές φάρμες, που είναι συνεργάτες πολλών ετών, καταφέρνουμε να κρατήσουμε όσο πιο χαμηλά γίνεται τις ανατιμήσεις.
Την παραπάνω κατάσταση επιβαρύνει ακόμα περισσότερο το πρόβλημα της επάρκειας των προϊόντων, απόρροια τόσο της κλιματικής αλλαγής όσο και της πανδημίας. Αυτό το αντιμετωπίζουμε με αρκετή ασφάλεια καθώς οι μακροχρόνιες συνεργασίες με τους προμηθευτές μας και οι προσωπικές σχέσεις που έχουμε χτίσει όλα αυτά τα χρόνια μαζί τους, αποτελούν σημαντική ασφαλιστική δικλείδα και μας θωρακίζουν απέναντι στο φαινόμενο.
- Έχετε προβεί ή θα προβείτε σε αυξήσεις τιμών σε επίπεδο τιμοκαταλόγου;
Κύριο μέλημά μας και προτεραιότητα σε όλη αυτή τη μακρά και επιτυχημένη πορεία μας, από το 1999, είναι η μακρόχρονη βιωσιμότητα και όχι η κερδοφορία. Γι’ αυτό, κρατήσαμε όσο το δυνατόν πιο χαμηλά το κύμα ανατιμήσεων, αξιοποιώντας τη δύναμη διαπραγμάτευσης που μας δίνει η άμεση συνεργασία με τις φάρμες καφέ σε όλο τον κόσμο. Κάναμε όσο το δυνατόν μικρότερες αυξήσεις για να αντέξουμε αφενός στις διεθνείς ανατιμήσεις, αφετέρου έχοντας στο μυαλό πώς να ελαφρύνουμε την πίεση των καταναλωτών, πώς να είναι βιώσιμες οι επιχειρήσεις των συνεργατών μας και πώς θα διατηρηθούν οι θέσεις εργασίας.
- Τι συναισθήματα προκαλεί η ίδια η θέση του/της CEO και πώς τα διαχειρίζεστε;
Ο κάθε εργαζόμενος σε έναν οργανισμό, ανεξαρτήτως τη θέση του, βιώνει περίπου τα ίδια συναισθήματα. Συναισθήματα ευθύνης, αγάπης και διάθεσης για δημιουργία οφείλουν όλοι να έχουν. Ειλικρινά, δεν πιστεύω ότι η θέση ενός CEO σε έναν οργανισμό δημιουργεί διαφορετικά συναισθήματα. Είναι τα ίδια αλλά ίσως σε μεγαλύτερο βαθμό. Το μόνο που ίσως να διαφοροποιείται, είναι η αίσθηση μοναξιάς που πολλές φορές νιώθει. Και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι λόγω της θέσης του σε ένα οργανωμένο σύστημα εταιρικής διακυβέρνησης είναι ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα στους μετόχους και σε όλους τους εργαζομένους ενός οργανισμού. Και αυτό τον φέρνει σε μία "μοναχική” θέση. Προσωπικά, αυτό το βιώνω πολύ περιορισμένα.
- Πόσο σημαντική θεωρείτε τη φήμη του/της CEO σε ό,τι αφορά την αξία και το μέλλον της εταιρείας του/της;
Το πιο σημαντικό είναι φήμη να χτίζει ο οργανισμός, κυρίως μέσα από την ποιότητα των προϊόντων, την εμπειρία που δίνει στους πελάτες και την προσφορά και συμμετοχή του στην κοινωνία. Τότε, σημαίνει πως ο οργανισμός έχει βιώσιμη πορεία και κουλτούρα. Δεν υπάρχουν πια μάγοι, που δήθεν τα καταφέρνουν όλα μόνοι τους. Φαντάζεστε, πώς θα έφτανε η Coffee Island να είναι σήμερα η Νο 1 αλυσίδα καφεστίασης στην Ελλάδα και τη Ν. Ευρώπη, με 473 σύγχρονα καφεκοπτεία σε Ελλάδα, Κύπρο, Ηνωμένο Βασίλειο, Καναδά, Ντουμπάι και Ελβετία και 210 εργαζόμενους, εξαιτίας ενός ανθρώπου;
- Πώς εκπαιδεύεται, ενημερώνεται και ανταλλάσσει απόψεις και καλές πρακτικές ένας/μία CEO σήμερα;
Ένας CEO οφείλει να κινείται σε δύο κατευθύνσεις παράλληλα. Αρχικά, οφείλει να ακούει εσωτερικά τον οργανισμό που υπηρετεί και κυρίως τους συναδέρφους του, καθώς αυτοί αποτελούν τους συνοδοιπόρους του στο απαιτητικό ταξίδι που έχει να διανύσει. Πρέπει όμως να βλέπει και να ακούει πολύ το τι συμβαίνει στον εξωτερικό κόσμο, σε άλλες αγορές και σε άλλες χώρες προκειμένου να διαμορφώνει μία ολιστική εικόνα της αγοράς αλλά και των διεθνών τάσεων, καθώς όλα γύρω μας αλλάζουν με πολύ γρήγορους ρυθμούς. Η καινοτομία δεν έρχεται μόνο εσωτερικά από τον οργανισμό αλλά και από το εξωτερικό περιβάλλον και είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι η ανοιχτή καινοτομία (open innovation) είναι αυτή η οποία θα κυριαρχήσει στο μέλλον.
- Πέραν της ευρείας διείσδυσης της ψηφιακής τεχνολογίας, πόσο έχει αλλάξει η πανδημία την κουλτούρα, αλλά και τον ρόλο της ηγεσίας ενός οργανισμού;
Η τεχνολογία βελτίωσε την επικοινωνία και την παραγωγικότητα. Μας βοήθησε να δημιουργήσουμε νέες ψηφιακές υπηρεσίες για τους καταναλωτές και εργαλεία μέτρησης της ικανοποίησης τους. Είναι ένα χρήσιμο εργαλείο. Αλλά για εμάς παραμένει προτεραιότητα η ζωντανή επαφή και επικοινωνία. Μην ξεχνάμε, οι άνθρωποι πρέπει να επικοινωνούν, να ανταλλάσσουν απόψεις, να συνδημιουργούν και να κοινωνικοποιούνται. Μέσα στην πανδημία ξεκινήσαμε ψηφιακά events ενημέρωσης του οργανισμού μας, αλλά κάναμε και ημερίδες με το δίκτυο σε όλη τη χώρα. Αυτοί που ηγούνται ομάδων ανθρώπων πρέπει να επικοινωνούν, να εμπνέουν, να συνοδηγούν και να δημιουργούν συνθήκες ασφάλειας, σε μία εποχή που το ύψιστο αγαθό του ανθρώπου που είναι η υγεία βάλλεται τόσο πολύ.
- Ποιο μοντέλο εργασίας θεωρείτε ότι θα είναι στο εξής περισσότερο αποτελεσματικό για τη λειτουργία ενός οργανισμού με δεδομένη τη δυνατότητα "επιστροφής στο γραφείο" μετά από μία μακρά περίοδο τηλεργασίας;
Σίγουρα αυτό εξαρτάται από την φύση και τα χαρακτηριστικά του κάθε οργανισμού. Όσο εξελίσσεται η πανδημία, όλοι εμείς στην Coffee Island θα συνεχίσουμε να ακολουθούμε όλους τους υγειονομικούς κανόνες προστασίας, ώστε όλοι οι εργαζόμενοι να είναι ασφαλείς. Δεν ανησυχούμε για τα μικτά μοντέλα εργασίας, γιατί έχουμε δοκιμαστεί ως οργανισμός στο νέο αυτό μοντέλο στα πρώτα δύο lock-down και τα έχουμε καταφέρει. Ο οργανισμός μας απέδειξε ότι έχει πολύ γρήγορα αντανακλαστικά και έντονη προσαρμοστικότητα και γι’ αυτό η πανδημία δεν επηρέασε την εξέλιξη και την πρόοδο του οργανισμού μας. Νιώθουμε σιγουριά και αυτοπεποίθηση πως εντός ή εκτός γραφείων, δεν μειώνεται η υποστήριξη όλων των τμημάτων μας στο δίκτυο συνεργατών και τα καταστήματα.
- Τι έχει διαφοροποιηθεί λόγω πανδημίας στις σχέσεις ηγεσίας εργαζομένων και πόσο έχει επηρεάσει η αλλαγή αυτή την επίτευξη των στόχων του οργανισμού;
Για την εταιρία μας δεν άλλαξαν πολλά, αφού στον πυρήνα της στρατηγικής μας ήταν και παραμένουν πάντα οι άνθρωποί της. Διανύουμε την τρίτη δεκαετία της Coffee Island και αποτελούμε την πιο αναγνωρισμένη αλυσίδα στην ελληνική επικράτεια επειδή δίνουμε πάντα προτεραιότητα στην υποστήριξη και την εξέλιξη των ανθρώπων που εργάζονται για να υλοποιήσουν το όραμά μας. Στην περίοδο της πανδημίας εντάθηκε ποιοτικά η επαφή και επικοινωνία με όλες τις ομάδες μας, χρησιμοποιώντας παράλληλα και την τεχνολογία. Συνεχίσαμε να παρακολουθούμε στενά την εξέλιξη όλων των διατμηματικών έργων και ξεκινήσαμε νέα προγράμματα όπου συνεργάζονται όλα τα τμήματα. Συνεχίσαμε να υλοποιούμε την ετήσια έρευνα εργαζομένων, για να μαθαίνουμε που πρέπει να βελτιωθούμε αλλά και πώς άλλαξαν οι ανάγκες και οι προτεραιότητες των ανθρώπων μας. Είμαστε κοντά τους και προσπαθούμε να μην αφήσουμε, ούτε την πανδημία αλλά ούτε και οποιαδήποτε άλλη πρόκληση παρουσιαστεί στο μέλλον, να επηρεάσουν το οικογενειακό κλίμα το οποίο έχουμε καλλιεργήσει όλα αυτά τα χρόνια.
- Ποιος είναι ο ρόλος του/της CEO στη διατήρηση και ανάπτυξη των στελεχών του/της και ποιος στην προσέλκυση νέων στελεχών από την αγορά;
Για την ανάπτυξη των στελεχών ο CEO πρέπει να είναι διαφανής, ειλικρινής και να εξηγεί τη μακρόπνοη στρατηγική του οργανισμού, για να ξέρουν όλοι ανά πάσα στιγμή προς ποια κατεύθυνση κινείται ο οργανισμός. Οφείλει να είναι δίκαιος και ιδιαίτερα εξωστρεφής προκειμένου να μπορεί να αφουγκραστεί τα μηνύματα είτε εσωτερικά είτε εξωτερικά του οργανισμού τον οποίο υπηρετεί.
Για την προσέλκυση νέων στελεχών, πρέπει να είναι σίγουρος πως η κουλτούρα και η φήμη της εταιρείας που διοικεί δεν τραυματίζονται από κακές πρακτικές εσωτερικά της εταιρείας, ώστε οι εντυπώσεις και οι γνώμες των εργαζόμενων και των δικών τους ανθρώπων να είναι θετικές προς την κοινωνία και την αγορά.
Τίποτα όμως, από όλα αυτά, δεν μπορεί να τα καταφέρει μόνος του ένας CEO. Τη διαφορά την κάνει πάντα η ομάδα και οι συνεργάτες του θα πρέπει να είναι οι θεματοφύλακες του οράματος και των αξιών, διαχέοντας τα σωστά μηνύματα και τις καλές πρακτικές προς όλες τις κατευθύνσεις. Προσωπικά είμαι ιδιαίτερα περήφανος αλλά και αρκετά τυχερός διότι οι άνθρωποι οι οποίοι είναι δίπλα μου είναι πολύ καλύτεροι από εμένα, εργάζονται με υπέρμετρο ζήλο και αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της διοίκησης και εξέλιξης του οργανισμού της Coffee Island.
- Ένα νέο στέλεχος που έχει τη φιλοδοξία να γίνει CEO, τι θα το συμβουλεύατε;
Να μη δίνει έμφαση στο γνωστικό του αντικείμενο και τις τεχνικές του γνώσεις αλλά να προσπαθήσει να καλλιεργήσει τις ικανότητες αυτές που απαιτούνται προκειμένου να διοικήσει αποτελεσματικά ανθρώπους και ομάδες. Η ενσυναίσθηση για εμένα είναι η πιο σημαντική αρετή που οφείλει να έχει ένας πετυχημένος CEO της εποχής μας. Επίσης, θα τον συμβούλευα, η φιλοδοξία αυτή να μη γίνει αυτοσκοπός του αλλά να προσπαθεί πάντα μέσα από τη θέση που βρίσκεται σε έναν οργανισμό, να μεγιστοποιεί την προστιθέμενη αξία που προσφέρει, εξελίσσοντας συνεχώς τον εαυτό του. Το πιο σημαντικό όμως, είναι να έχει πάντα στο μυαλό του ότι στο τέλος του υπερμαραθωνίου, που είναι η επαγγελματική του καριέρα, κερδισμένος είναι πάντα αυτός που καταφέρνει να ισορροπεί την επαγγελματική με την προσωπική του ζωή. Και αυτό φαίνεται να είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος που βιώνουν οι CEO της εποχής μας, καθώς αυτή η ισορροπία (life balancing) είναι πολύ εύκολο να διαταραχθεί.
- Ποιες ικανότητες και δεξιότητες εκτιμάτε ότι στο μέλλον θα απαιτηθούν να κατέχουν τα νέα και πολλά υποσχόμενα στελέχη;
Επειδή στο μέλλον θα βιώνουμε μια διαρκή τεχνολογική, οικονομική, και κοινωνική αλλαγή νομίζω πως κάθε στέλεχος πρέπει να είναι εφοδιασμένο με τρείς σταθερές αναφορές: α) ενσυναίσθηση, β) ευελιξία και προσαρμοστικότητα, γ) απόκτηση νέας γνώσης. Και οι τρεις σταθερές αφορούν εξίσου όλους μας, εταιρίες, εργαζόμενους, κοινωνίες και αγορές.
- Ποιες οι βασικές αρχές που θεωρείτε ότι πρέπει να διέπουν τις σχέσεις ενός/μίας CEO με τους πελάτες του οργανισμού του/της και τι έχει αλλάξει μετά την πανδημία στον τομέα αυτό;
Ειλικρίνεια! Αν είσαι εσύ ως δημόσιο πρόσωπο, το προϊόν και οι πρακτικές της επιχείρησης ειλικρινείς, τότε είναι τα πάντα στο σωστό δρόμο, καθώς έτσι δημιουργείται μακροχρόνια εμπιστοσύνη.
- Ποιες οι βασικές αρχές που θεωρείτε ότι πρέπει να διέπουν τις σχέσεις ενός/μιας CEO με τους συνεργάτες και τους προμηθευτές του οργανισμού του/της και τι έχει αλλάξει μετά την πανδημία στον τομέα αυτό;
Πρώτον, πρέπει να οικοδομούνται μακροχρόνιες συνεργασίες με ειλικρίνεια και διαφάνεια σε κάθε λεπτομέρεια της σχέσης μεταξύ τους. Δεύτερον, πρέπει να είναι και τα δύο μέρη ευαισθητοποιημένα προς την κατεύθυνση της Βιώσιμης Ανάπτυξης, για να συναισθάνονται και να υπηρετούν σωστά τις απαιτήσεις του περιβάλλοντος μέσα στο οποίο συν-λειτουργούν.
- Η συμμόρφωση με τις αρχές του ESG αποτελούν βασική προϋπόθεση ώστε ένας οργανισμός να εξασφαλίσει ακόμα και χρηματοδότηση στο άμεσο μέλλον. Πόσο έχετε προετοιμαστεί στο πλαίσιο αυτό και πόσο έχει επηρεαστεί το μοντέλο διοίκησης του δικού σας οργανισμού;
Η Coffee Island υιοθετεί εμπράκτως, με μακροχρόνια διάρκεια, σε όλες τις λειτουργίες της εταιρείας την Αειφόρο και Βιώσιμη ανάπτυξη προς όφελος των επόμενων γενιών, για έναν καλύτερο και ομορφότερο κόσμο. Η εταιρεία έχει υιοθετήσει τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης και όλες οι Διευθύνσεις της σχεδιάζουν δράσεις που συμβάλλουν στη βιώσιμη ανάπτυξη, στην κοινωνική αλληλεγγύη και στη διασφάλιση σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ της επιχείρησης και των εργαζομένων, των τοπικών κοινωνιών και του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου. Κάναμε ενδελεχές Materiality Assessment, μάθαμε τα Αναγνωρισμένα Θέματα που οι κοινωνικοί εταίροι μας θεωρούν κρίσιμα και επάνω σε αυτά μελετούμε αλλαγές, βελτιώσεις, και στόχους ανά Διεύθυνση της επιχείρησης.