Η πανδημία του κορoνοϊού έχει επηρεάσει σημαντικά την παγκόσμια οικονομία και συνεχίζει να πιέζει για αλλαγές σε όλους τους κλάδους εκτιμά η Χριστίνα Αλεβίζου, διευθύνουσα σύμβουλος της FedEx Express, της εταιρείας η οποία κατά τη διάρκεια της πανδημίας έχει παραδώσει εμβόλια και σχετικές προμήθειες σε περισσότερες από 50 χώρες.
- Ποιος ο αντίκτυπος της πανδημίας στον τομέα των μεταφορών και ποιες αλλαγές επέφερε; Εσείς ως FedEx Express πώς διαχειριστήκατε αυτές τις προκλήσεις;
Η πανδημία του κορoνοϊού έχει επηρεάσει σημαντικά την παγκόσμια οικονομία και συνεχίζει να πιέζει για αλλαγές σε όλους τους κλάδους τώρα με μια ιδιαίτερα μεταδοτική μετάλλαξη, συμπεριλαμβανομένων των εταιρειών μεταφορών και logistics όπως η δική μας. Αν θα μπορούσα να επισημάνω τις τρεις πιο σημαντικές αλλαγές θα έλεγα ότι είναι οι ακόλουθες:
Εναλλακτικοί τρόποι μεταφοράς – Χωρητικότητα αεροπορικού φορτίου: Λόγω της πανδημίας, οι περισσότερες επιβατικές αεροπορικές εταιρείες εκτελούσαν ουσιαστικά μεταξύ του 10% και 15% της κανονικής τους δραστηριότητας πτήσεων σε ετήσια βάση. Η χωρητικότητα στις εμπορικές επιβατικές αεροπορικές εταιρείες είναι προφανώς πολύ περιορισμένη. Σε κάθε τυπικό έτος σχεδόν το 70% του εμπορικού φορτίου που κινείται μεταξύ ΗΠΑ και Ευρώπης κινείται με τις επιβατικές αεροπορικές εταιρείες.
Η ταχεία αλλαγή της συμπεριφοράς των καταναλωτών: Η δεύτερη σημαντική αλλαγή είναι η εστίαση στην ακόμη περισσότερο μαζική αλλαγή της αγοραστικής συμπεριφοράς προς το ηλεκτρονικό εμπόριο B2C. Καθώς οι άνθρωποι περνούν περισσότερο χρόνο στο σπίτι, ο όγκος του ηλεκτρονικού εμπορίου έχει αυξηθεί. Ακόμη και πριν από την πανδημία, εκτιμήσαμε ότι το 90% της μελλοντικής αύξησης των δεμάτων στην ΕΕ θα προέρχεται από το ηλεκτρονικό εμπόριο. Τώρα βλέπουμε τις παγκόσμιες πωλήσεις να αυξάνονται από 3,5 τρισ. δολάρια σε 6,54 τρισ. δολάρια πριν/μετά την πανδημία και την εγχώρια αγορά των ΗΠΑ να φτάνει τα 100 εκατομμύρια πακέτα την ημέρα μέχρι το 2022, τέσσερα χρόνια νωρίτερα από το προβλεπόμενο.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός: Η πανδημία έχει πράγματι επιταχύνει πολλές προϋπάρχουσες τάσεις και η αλυσίδα εφοδιασμού δεν αποτελεί εξαίρεση σαφώς. Ο "αγώνας δρόμου" για την ψηφιακή αυτοματοποίηση έχει πραγματικά ξεκινήσει.
Το δίκτυό μας, προσφέρει την ευελιξία που χρειαζόμαστε σε αυτούς τους μεταβαλλόμενους καιρούς, για να υποστηρίξουμε τις αγορές και τις οικονομίες μέσα από την προσαρμογή, όπως απαιτείται, και την ευθυγράμμιση με τις νέες συνθήκες λειτουργίας. Αυξήσαμε τη συχνότητα και τη χωρητικότητά στα δρομολόγιά μας, προσθέσαμε πτήσεις για να καλύψουμε τη ζήτηση και επιταχύναμε τα σχέδια μας ως προς την καινοτομία και το ηλεκτρονικό εμπόριο. Παράλληλα προσαρμόζουμε τις δραστηριότητές μας για να διασφαλίσουμε ότι παρέχουμε τις ασφαλέστερες δυνατές συνθήκες, ενώ συνεχίζουμε να ανταποκρινόμαστε στις απαιτήσεις των πελατών. Η FedEx άλλωστε φημίζεται για την τεχνογνωσία και την ικανότητά της να διαχειρίζεται τις προσαρμογές δικτύου με ασυναγώνιστη ευελιξία.
- Τι ζητά σήμερα ο καταναλωτής από τις εταιρείες του κλάδου σας και πώς το προσφέρετε ως εταιρεία;
Είναι μια περίοδος που μας δίνει πολλές γνώσεις σχετικά με την καταναλωτική συμπεριφορά και πυροδοτεί κάποιες από τις ήδη εξελισσόμενες τάσεις.
Η ταχύτερη ικανοποίηση των απαιτήσεων του πελάτη μέσα από την αύξηση των παραδόσεων αυθημερόν κατ' απαίτηση είναι ένα παράδειγμα. Οι παραδόσεις για τις οποίες κανονικά είχαμε μια ώρα προετοιμασίας, τώρα χρειάζεται να είναι έτοιμες σε λίγα λεπτά.
Η ορατότητα ως προς τον εντοπισμό των αποστολών σε όλα τα στάδια, και η επικοινωνία αποτελούν επίσης το απόλυτο κλειδί. Ο εντοπισμός και άλλα δεδομένα παρακολούθησης είναι πολύ σημαντικά κυρίως στο τελευταίο στάδιο των παραδόσεων έτσι ώστε οι τελικοί παραλήπτες να μπορούν πραγματικά να ορίσουν την παράδοση στα μέτρα τους.
Αναλύσεις δεδομένων και intelligent technology - Ο κλάδος οδηγείται στην κατανόηση της αξίας της επένδυσης στις σωστές τεχνολογίες για τη μείωση του κόστους, μεγιστοποιώντας παράλληλα την εμπειρία του πελάτη. Η παράδοση με drones και ρομπότ ακούγεται σαν μια φουτουριστική επιλογή παράδοσης, αλλά μπορεί να μην είναι τόσο μακριά ως μαζική επιλογή. Θα έρθει αργά ή γρήγορα! ORoxoTM, το FedEx Same Day Bot® χρησιμοποιείται σήμερα στις ΗΠΑ για παραδόσεις αυθημερόν. To μέλλον μας χτυπάει την πόρτα!
Στη FedEx εξελισσόμαστε συνεχώς, προκαλώντας τους εαυτούς μας με καινοτομίες που θα προσφέρουν τα οφέλη στον εντοπισμό, στην επικοινωνία και στην ταχύτερη παράδοση στον τελικό καταναλωτή με βιώσιμο τρόπο.
Οι B2C πελάτες μας, για παράδειγμα, μέσα από την υπηρεσία FedEx Delivery Manager ® που τους προσφέρουμε, δίνουν την ευκαιρία στους τελικούς παραλήπτες να προσαρμόσουν τις παραδόσεις τους, ώστε να γίνονται στο χρόνο που τους εξυπηρετεί, να λαμβάνουν ενημερώσεις μέσω SMS ή email και να αλλάζουν εύκολα το σημείο παραλαβής, τη διεύθυνση ή την ημερομηνία παράδοσης. Προσφέρουμε δυνατότητα επιλογών και ευκολία χρήσης για τον τελικό παραλήπτη, που ισοδυναμεί με ηρεμία και καλή φήμη της επωνυμίας για την επιχείρηση που δραστηριοποιείται στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
- Πώς εξελίσσεται η διανομή των εμβολίων; Η FedEx έχει συμβάλει σημαντικά στην παγκόσμια προσπάθεια διανομής εμβολίων;
Είμαστε περήφανοι για τον ρόλο που διαδραματίζουμε παρέχοντας εμβόλια και κρίσιμο εξοπλισμό σε όλο τον κόσμο όλους αυτούς τους τελευταίους μήνες. Και η αλήθεια είναι ότι το δίκτυό μας δημιουργήθηκε για να κάνει αυτό ακριβώς, να μεταφέρει αποστολές κρίσιμες σε όλο τον κόσμο καθημερινά εδώ και δεκαετίες.
Έχουμε παραδώσει εμβόλια και σχετικές προμήθειες σε περισσότερες από 50 χώρες σε όλο τον κόσμο και συνεχίζουμε να εξάγουμε εμβόλια εκτός Ευρώπης – έναν σημαντικό κόμβο παραγωγής για ορισμένα από τα εμβόλια. Κατά το πρώτο έτος διανομής σε όλες τις ΗΠΑ, η FedEx παρέδωσε περίπου 300 εκατομμύρια δόσεις από κατασκευαστές και διανομείς σε εμβολιαστικά κέντρα σε όλες τις ΗΠΑ με μέσο χρόνο παράδοσης λιγότερο από 20 ώρες.
- Τι έχει αλλάξει λόγω της πανδημίας στη σχέση εργαζομένων και ηγεσίας και πόσο αυτή η αλλαγή έχει επηρεάσει την επίτευξη των στόχων του οργανισμού;
Η πανδημία, με τον τεράστιο αντίκτυπό της να είναι ο άνθρωπος - δηλαδή το αίσθημα του φόβου και της αβεβαιότητας - έχει ενδυναμώσει την κουλτούρα προσαρμοστικότητας, αλλά και εμπιστοσύνης και συνεργατικότητας μέσα στις επιχειρήσεις, καθώς αυτή η περίοδος απαιτούσε από όλους να στηρίζουμε ο ένας τον άλλον.
Ταυτόχρονα, απαιτήθηκαν νέες δεξιότητες για τους υπαλλήλους, ειδικά στην υιοθέτηση τεχνολογιών, και νέες διοικητικές ικανότητες από την ηγεσία λόγω της νέας εργασιακής ρουτίνας στην οποία έπρεπε όλοι να προσαρμοστούμε.
Η παροχή μιας απρόσκοπτης και διαφοροποιημένης εμπειρίας των ανθρώπων μας ψηφιακά και η κοινωνική ευθύνη είναι βασικοί πυλώνες της στρατηγικής που εισαγάγαμε κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Δημιουργούμε μια ελκυστική εμπειρία εργαζομένων παρέχοντας εργαλεία και πόρους που θα υποστηρίξουν και θα αναπτύξουν τους ανθρώπους μας σε όλη τη διάρκεια της καριέρας τους, καλλιεργώντας παράλληλα ένα εργασιακό περιβάλλον όπου όλοι αισθάνονται ότι ανήκουν σε αυτό και εκτιμώνται.
- Ποια είναι η πολιτική "επιστροφής στη δουλειά" της Fedex και ποιο μοντέλο εργασίας θεωρείτε πιο αποτελεσματικό για τη λειτουργία ενός οργανισμού δεδομένης της δυνατότητας "επιστροφής στο γραφείο" μετά από μακρά περίοδο τηλεργασίας;
Καθώς συνεχίζουμε να υποστηρίζουμε την παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού, δεσμευόμαστε να ακολουθούμε προτεινόμενες πρακτικές για τη διατήρηση της ασφάλειας των πελατών και των μελών της ομάδας μας. Η υγεία και η ασφάλεια των μελών της ομάδας μας θα είναι πάντα η πρώτη μας προτεραιότητα.
Παρακολουθούμε συνεχώς τις απαιτήσεις σε επίπεδο χώρας και, επομένως, η εργασία από απόσταση παραμένει η προεπιλογή μέχρι να είναι ασφαλής η επιστροφή στο χώρο εργασίας σύμφωνα με τους τοπικούς νόμους και κανονισμούς για τον COVID-19. Έχουμε συγκεκριμένα σχέδια μετάβασης ανά χώρα για μια ασφαλή επιστροφή στην εργασία, όταν είναι η κατάλληλη στιγμή. Στόχος μας είναι να έχουμε ένα βιώσιμο, μοντέρνο και μακροπρόθεσμο τρόπο εργασίας που ταιριάζει στις φιλοδοξίες μας να προσφέρουμε στα μέλη της ομάδας μας μια εξαιρετική εμπειρία εργαζομένων.
Φαίνεται ότι ένα υβριδικό μοντέλο εργασίας θα υιοθετηθεί από τους οργανισμούς στους περισσότερους κλάδους, ως ένα επιπλέον πλεονέκτημα των επιχειρήσεων για νέες προσλήψεις. Είναι σημαντικό για τις ηγετικές ομάδες βέβαια να αναγνωρίσουν ότι αυτή η αλλαγή μπορεί να είναι δύσκολη ως μετάβαση για τις ομάδες τους, επομένως η ενσυναίσθηση και η προσφορά των κατάλληλων εργαλείων που θα επιτρέψουν στους ανθρώπους να είναι επιτυχημένοι στη νέα κανονικότητα θα είναι σίγουρα το κλειδί.