Το 60% των πλοιοκτητών εκπρόθεσμο στην υποβολή στοιχείων ρύπων

Το 60% των πλοιοκτητών εκπρόθεσμο στην υποβολή στοιχείων ρύπων

Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη

Περισσότεροι από έξι στους δέκα πλοιοκτήτες απέτυχαν να καταθέσουν έγκαιρα τις εκθέσεις εκπομπών στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU ETS), αποκαλύπτοντας την αδυναμία μεγάλου μέρους του ναυτιλιακού τομέα να συμβαδίσει με τις αυξανόμενες υποχρεώσεις συμμόρφωσης. 

Το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο στις μικρότερες εταιρείες, που συχνά δεν διαθέτουν την τεχνογνωσία ή τους πόρους για να αντεπεξέλθουν στις νέες απαιτήσεις.

Σύμφωνα με έρευνα της Lloyd’s List, μόνο το 40% των ναυτιλιακών εταιρειών κατάφερε να ανταποκριθεί στην πρώτη προθεσμία του Απριλίου για την υποβολή επαληθευμένων εκθέσεων ρύπων. Η αποτυχία αυτή επιβεβαιώνει αυτό που πολλοί ήδη υποψιάζονταν, ότι η πλειονότητα των εταιρειών, κυρίως οι μικρομεσαίες, δεν είναι προετοιμασμένες για τη νέα εποχή διαφάνειας και λογοδοσίας στις εκπομπές άνθρακα.

Ακόμα πιο ανησυχητικό είναι το γεγονός πως, όταν ρωτήθηκαν αν διαθέτουν την τεχνική ικανότητα να αντεπεξέλθουν στις ρυθμιστικές απαιτήσεις της επόμενης πενταετίας, τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων απάντησαν αρνητικά. Δηλαδή, όχι μόνο το παρόν είναι δύσκολο, αλλά και το μέλλον διαγράφεται ακόμα πιο σύνθετο.

Το 60% των συμμετεχόντων στην ίδια έρευνα είδαν τις απαιτήσεις για υποβολή στοιχείων εκπομπών όχι ως εμπορική ευκαιρία, αλλά ως καθαρό κόστος συμμόρφωσης. Η στάση αυτή αντικατοπτρίζει τη γενική αμηχανία απέναντι στην αλλαγή από μια "χαλαρή" εποχή περιορισμένων ελέγχων, σε μια εποχή αυστηρής παρακολούθησης και σημαντικών οικονομικών συνεπειών.

Η επόμενη προθεσμία για την τελική "παράδοση" δικαιωμάτων εκπομπών με βάση τις αναφορές είναι στις 30 Σεπτεμβρίου. Όμως, ήδη θεωρείται πολύ πιθανό να υπάρξουν σοβαρά πρόστιμα για όσους δεν καταφέρουν να ευθυγραμμιστούν. 

Όπως σημείωσε η Paula Van Laningham, διευθύντρια ερευνών για τον άνθρακα στο London Stock Exchange Group, "η βιομηχανία γενικά δεν έχει κατανοήσει πλήρως τις απαιτήσεις του EU ETS κι αυτό είναι σοβαρό πρόβλημα".

Το μήνυμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι σαφές: Δεν υπάρχει διάθεση για επιείκεια. Οι κυρώσεις για καθυστέρηση περιλαμβάνουν από χρηματικά πρόστιμα μέχρι αποκλεισμό από λιμάνια και πιθανή κράτηση πλοίων. Και αυτό είναι μόνο η αρχή. Σήμερα καλύπτεται περίπου το 40% των ναυτιλιακών εκπομπών, όμως το ποσοστό αυτό θα αυξάνεται κάθε χρόνο.

Οι συνολικές εκπομπές που καλύπτονται από το σύστημα της ΕΕ για φέτος αναμένεται να κοστίσουν περίπου 6 δισ. δολάρια. Μέχρι το 2028, το ποσό αυτό θα φτάσει τα 34 δισ., και ως το 2030 θα πλησιάσει τα 51 δισ. Αν προστεθούν και τα σχέδια για ανάλογα συστήματα σε Τουρκία, Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ, μιλάμε για μια εν δυνάμει φορολογική πίεση άνω των 100 δισ. δολαρίων για τη ναυτιλία παγκοσμίως.

Αυτό σημαίνει ότι οι επιπτώσεις θα περάσουν αλυσιδωτά σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, από το κόστος μεταφοράς και την επιλογή καυσίμων μέχρι τις ίδιες τις ροές του παγκόσμιου εμπορίου. Το μεγαλύτερο πρόβλημα όμως παραμένει: οι μικρότεροι πλοιοκτήτες, αυτοί με τρία ή τέσσερα πλοία, δεν έχουν τις δυνάμεις να αντέξουν το βάρος.

Όπως το έθεσε με σαφήνεια ο Lars Pedersen, τεχνικός διευθυντής του ομίλου Frontline: "Οι απαιτήσεις είναι τρομερά πολύπλοκες. Εμείς, που ελέγχουμε πάνω από 300 πλοία, έχουμε τους πόρους. Οι μικροί παλεύουν και δεν τα καταφέρνουν".

Powered by

EY «ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑΣ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ» ΕΛΛΑΔΟΣ 2025

Ο διαγωνισμός EY «Επιχειρηματίας της Χρονιάς» Ελλάδος 2025 τιμά τους επιχειρηματίες που, μέσα από το όραμα, την επιμονή και τη δημιουργικότητά τους, χτίζουν επιχειρήσεις με μακροπρόθεσμη αξία για την κοινωνία, τους εργαζομένους, τους πελάτες και τους συνεργάτες τους.

δες περισσοτερα

Περισσότερα από Forbes

Ελληνικές ναυτιλιακές στην Wall Street - Οι νικητές και οι χαμένοι του 2025

Μια αγορά δύο ταχυτήτων εμφανίζουν στα τέλη Οκτωβρίου οι εισηγμένες στη Wall ναυτιλιακές ελληνικής διαχείρισης.

Ευάγγ. Μαρινάκης: "Ο "σκιώδης στόλος" θα σβήσει – το LNG και η Τεχνητή Νοημοσύνη θα δώσουν το προβάδισμα"

Κερδισμένοι θα είναι οι εφοπλιστές που διαθέτουν σύγχρονα και αποδοτικά δεξαμενόπλοια.

Ελληνικές ναυτιλιακές στη Wall Street: Ισχυρή κερδοφορία, αλλά με αβεβαιότητες στον ορίζοντα

Καθαρά κέρδη που ξεπερνούν τα 1,8 δισ. δολάρια ανακοίνωσαν οι εισηγμένες ελληνικών συμφερόντων.

ΟΝΕΧ: Νέο πενταετές επενδυτικό σχέδιο για τη Σύρο

Κεντρικός στόχος η ολιστική ανασυγκρότηση της Βιομηχανικής Μονάδας Σύρου.

Η Ελληνική Ionic Shipping επενδύει στην τεχνητή νοημοσύνη και εξοπλίζει όλο τον στόλο της με το σύστημα Orca AI

Την πλήρη εγκατάσταση του συστήματος τεχνητής νοημοσύνης Orca AI στο σύνολο των πλοίων που συνθέτουν τον στόλο της ανακοίνωσε η Ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρία Ionic Shipping,

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες παραμένουν πρωταγωνιστές με στόλους-γίγαντες άνω του 1 εκατ. dwt

Η ναυτιλία των Ελλήνων καταγράφει για άλλη μια χρονιά εντυπωσιακή παρουσία στις διεθνείς αγορές.

Συγκέντρωση στόλων στην ελληνική ναυτιλία – Λιγότερες εταιρείες με περισσότερα πλοία

Στα μέσα της χρονιάς καταγράφηκαν 63 ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων με στόλους άνω των 20 πλοίων

Σαγκάη: Το "ναυπηγικό" στοίχημα των 17 δισ. δολ. και η αμερικανική πρόκληση

Ένα σχέδιο που φιλοδοξεί να μετατρέψει το Changxing Island της Σαγκάης σε παγκόσμιο ναυπηγικό κέντρο έως το 2027 προωθεί το Πεκίνο.

Σταθερή πορεία και στοχευμένες κινήσεις από τις ελληνικές ναυτιλιακές

Ο ελληνικός ναυτιλιακός κλάδος μπαίνει στο δεύτερο μισό του 2025 με εμφανή σημάδια αντοχής.

Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας χτίζουν το μέλλον

Δεκαπέντε νέοι τεχνίτες από τη ΔΥΠΑ πιάνουν δουλειά – Μήνυμα στήριξης από Κεραμέως και Ξενοκώστα.

Η ασπίδα της ναυτιλιακής βιομηχανίας: Τι έδειξε το Συνέδριο των Πλοιοκτητών Ρυμουλκών και Υπεράκτιων Πλοίων

Στο φως μια σκληρή αλλά απαραίτητη αποτύπωση της πραγματικότητας για 4 κρίσιμους τομείς της ναυτιλίας.

Petrofin: Η μεγάλη επιστροφή της ελληνικής τραπεζικής στη ναυτιλία

Το 2024 οι ελληνικές τράπεζες πέρασαν μπροστά στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας.