Το τέλος των μικρών καταστημάτων της γειτονιάς

Το τέλος των μικρών καταστημάτων της γειτονιάς

Του Στάθη Βασιλόπουλου

Σε σταθερή συρρίκνωση οδηγούνται τα μικρά καταστήματα της γειτονιάς καθώς η εικόνα που έχει διαμορφωθεί στο λιανικό εμπόριο αποτυπώνει μια σταδιακή ανακατανομή των επιχειρήσεων προς τις ενδιάμεσες κλίμακες κύκλου εργασιών. Πιο συγκεκριμένα, το ποσοστό των μικρών επιχειρήσεων με χαμηλό κύκλο εργασιών (δηλαδή έως 20.000 ευρώ) μειώθηκε στο 32% το 2024, από 36% το 2023 και 40% το 2022. Αντίθετα, παρατηρείται διατήρηση της αυξητικής πορείας στην κατηγορία των επιχειρήσεων με κύκλο εργασιών από 20.001 ευρώ έως 50.000 ευρώ, η οποία αγγίζει το 39% το 2024 έναντι του 38% το προηγούμενο έτος. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ετήσιας Έκθεσης Ελληνικού Εμπορίου 2024, σημαντική είναι η αύξηση που καταγράφεται στις επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών μεταξύ 50.001 και 100.000 ευρώ, των οποίων ο αριθμός ενισχύεται, φτάνοντας το 24% το 2024 από 13% το 2023, σημειώνοντας δηλαδή τη μεγαλύτερη αύξηση σε σχέση με τις υπόλοιπες κατηγορίες. 

Αντίθετα, η κατηγορία με κύκλο εργασιών άνω των 100.001 ευρώ φαίνεται να μειώνεται φτάνοντας στο 6% το 2024 έναντι του 13% το προηγούμενο έτος, επιστρέφοντας στα χαμηλότερα επίπεδα από το 2016. Η συνολική εικόνα αποτυπώνει μια σταδιακή ανακατανομή των επιχειρήσεων προς τις ενδιάμεσες κλίμακες όσον αφορά στον τζίρο, πιθανώς ως αποτέλεσμα της προσαρμογής τους στις οικονομικές συνθήκες και στις εξελίξεις της αγοράς, σημειώνεται στην Έκθεση. 

Πορεία του κύκλου εργασιών

Αναφορικά με την πορεία του κύκλου εργασιών, παρατηρείται αισθητή μείωση του μεριδίου των επιχειρήσεων που ανέφεραν πτώση στον κύκλο εργασιών τους, το οποίο περιορίστηκε στο 27%, καταγράφοντας το χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων ετών. Η τάση αυτή φαίνεται να συνοδεύεται από μείωση του ποσοστού των επιχειρήσεων που διατήρησαν σταθερό κύκλο εργασιών, με την κατηγορία αυτή να αγγίζει το 44% (έναντι 49% το 2023). 

Αξιοπρόσεκτη είναι η συνεχής μείωση της αναλογίας των επιχειρήσεων με αρνητική μεταβολή στον κύκλο εργασιών, η οποία υποχώρησε στο 27% το 2024, από 33% το 2023, καταγράφοντας τη χαμηλότερη τιμή από το 2016. Παράλληλα, το ποσοστό των επιχειρήσεων που κατέγραψαν αύξηση στον κύκλο εργασιών τους ενισχύθηκε σημαντικά, φτάνοντας στο 29% το 2024, έναντι 18% το 2023 και 19% το 2022. Είναι πιθανό ότι η βελτίωση αυτή οφείλεται, τουλάχιστον εν μέρει, στην ενίσχυση του τουριστικού τομέα, ο οποίος αποτελεί σημαντικό κομμάτι της ελληνικής οικονομίας. Η αυξημένη τουριστική κίνηση μπορεί να έχει συμβάλει στην άνοδο του κύκλου εργασιών, ιδίως σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε τουριστικές περιοχές.

Σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις (44%) στο λιανικό δήλωσαν στασιμότητα του κύκλου εργασιών στα περυσινά επίπεδα ενώ περισσότερες από τις μισές (52%) δεν αναμένουν μεταβολή στο προσεχές μέλλον. Η διαχείριση των ανατιμήσεων, οι οικονομικές υποχρεώσεις, η έλλειψη ρευστότητας και η δυσκολία εύρεσης του κατάλληλου προσωπικού αξιολογούνται, κατά σειρά σπουδαιότητας, ως οι βασικότερες προκλήσεις των επιχειρήσεων. Το ενεργειακό κόστος συνεχίζει να αποτελεί σοβαρό πλήγμα για τη βιωσιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων καθώς διογκώνει το λειτουργικό τους κόστος. 

Το 2024, το 36% των επιχειρήσεων διέκοψε συνεργασία με κάποιον από τους προμηθευτές, έναντι 25% το 2023, καταγράφοντας την υψηλότερη αναλογία από το 2016 που υπάρχουν τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία. Η παραδοσιακή σταθερότητα στις εμπορικές σχέσεις του ελληνικού λιανεμπορίου δείχνει να διαταράσσεται, γεγονός που αντικατοπτρίζει την ανάγκη των επιχειρήσεων να προσαρμοστούν στις μεταβαλλόμενες συνθήκες.

"Είναι πιθανό, η διακοπή συνεργασίας με προμηθευτές να συνδέεται με τις διαφοροποιήσεις που παρατηρήθηκαν στις χώρες προέλευσης εμπορευμάτων, με την αναζήτηση διαφορετικών προμηθευτών εκτός της ελληνικής αγοράς κάτι που επιβεβαιώνεται και από την σημαντική αύξηση της προέλευσης από την Ασία", σημειώνεται στην έκθεση. 

Περισσότερα από Forbes

Και δεύτερος Τούρκος παίκτης στο λιανεμπόριο ειδών πολυτελείας – Τα σχέδια για τη Μύκονο

Αυξάνονται και πληθύνονται οι Τούρκοι retailers που απλώνουν τις δραστηριότητές τους στην ελληνική αγορά.

Cash cow η Ελλάδα για τη Zara – Το νέο μοντέλο καταστημάτων

Πού ανοίγει και πού κλείνει καταστήματα ο ισπανικός κολοσσός Inditex.

Το Starlink μπορεί να "προσγειώσει ανώμαλα" την αποτίμηση της SpaceX

Οι bullish εκτιμήσεις για τη SpaceX του Μασκ αγνοούν τα δύσκολα προβλήματα που αντιμετωπίζει το Starlink

Αδειάζει το ποτήρι της Diageo Hellas - O ρόλος της αλλαγής των καταναλωτικών συνηθειών

Οι στόχοι που θέτει η Diageo για την ελληνική αγορά, τα μερίσματα των 7,3 εκατ. και η κατ’ οίκον κατανάλωση αλκοόλ.

PwC: Έρχεται νέα "έκρηξη" deals το 2025 - Ποιοι κλάδοι θα πρωταγωνιστήσουν

Αμείωτο παραμένει το ενδιαφέρον για συναλλαγές Εξαγορών & Συγχωνεύσεων και το 2025. Ήδη καταγράφονται υπογεγραμμένες ή ορατές συναλλαγές άνω των 7,5 δισ. ευρώ.

Tesla: "Βουτιά" των πωλήσεων σε Γαλλία και Σουηδία - Το χειρότερο α' τρίμηνο της τελευταίας 4ετίας

Το μερίδιο αγοράς του ομίλου στη Γαλλία έπεσε στο 1,63% το α' τρίμηνο.

Θερμοκήπια Θράκης: Οι επενδύσεις των 36 εκατ. ευρώ και η νέα branded συνεργασία με την ΑΒ Βασιλόπουλος

Σε στρατηγική θέση τα Θερμοκήπια Θράκης. Απομένει επένδυση ακόμα 7 εκατ. ευρώ.

Οι οικονομικές επιδόσεις της Neurosoft το 2024 και τα πιο σημαντικά έργα

Η εταιρεία αύξησε τον τζίρο της κατά 39%, ο οποίος διαμορφώθηκε στα 37,9 εκατ.

Delivery με drone: H start up που νικά τους κολοσσούς του e-commerce

Η ζήτηση για καφέ και ο έξυπνος σχεδιασμός του drone της βοηθούν δίνουν στη Manna συγκριτικό πλεονέκτημα.

Volton: Και επίσημα η εταιρεία των Μπάκου -Καϋμενάκη τέταρτος "παίκτης" στις τηλεπικοινωνίες με το brand Οrizon

Η Volton κάνει "ντεμπούτο" στην αγορά των telcos με πακέτα κινητής τηλεφωνίας.

Τα ρομποταξί κατευθύνονται στην Ουάσινγκτον

H Waymo συνεχίζει τις δοκιμές στην αμερικανική πρωτεύουσα.