Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης πύλη για το διεθνές εμπόριο

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης πύλη για το διεθνές εμπόριο

Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη 

Ως η βασική πύλη του εισαγωγικού και εξαγωγικού εμπορίου της Βαλκανικής Χερσονήσου αναδεικνύεται πλέον το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, μετά την έγκριση του επενδυτικού πλάνου της εταιρείας ύψους 250 εκατ. ευρώ. 

Ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός αποτελεί για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης η έγκριση του επικαιροποιημένου Master Plan και της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που δημοσιεύθηκε στην "Εφημερίδα της Κυβέρνησης" (ΦΕΚ Α’ 18/10-2-2025), καθώς η εταιρεία έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει στην πλήρη υλοποίηση του αναπτυξιακού σχεδιασμού της, μέσω συγκεκριμένων έργων και επενδύσεων. 

Ειδικότερα, με την έγκριση του επικαιροποιημένου Master Plan και της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η ΟΛΘ Α.Ε. βρίσκεται πλέον σε θέση να υλοποιήσει πλήρως τις υποχρεωτικές επενδύσεις που σχετίζονται με την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του λιμένα.

Μεταξύ των σημαντικών επενδύσεων που θα προωθήσει περαιτέρω η ΟΛΘ Α.Ε., κύριο ρόλο διαδραματίζει το έργο της επέκτασης του Προβλήτα 6. Η εμβληματική αυτή επένδυση θα ενισχύσει περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα και την εμπορική δραστηριότητα του λιμανιού, αναβαθμίζοντας σημαντικά τη διεθνή θέση του και επιτρέποντάς του να υποδέχεται πλοία εμπορευματοκιβωτίων κύριων γραμμών έως 24.000 TEU.

Όπως τονίζει η ΟΛΘ Α.Ε., "οι διαδικασίες υλοποίησης της επένδυσης στον Προβλήτα 6 θα κινηθούν άμεσα, με τη λήψη όλων των απαραίτητων αδειών για τα σχετικά κατασκευαστικά έργα, εξέλιξη η οποία αναμένεται εντός των επόμενων μηνών".

Επιπλέον, το πρόγραμμα υποχρεωτικών επενδύσεων περιλαμβάνει την αποκατάσταση και αξιοποίηση του Παλαιού Τελωνειακού Σταθμού, καθώς και έργα για τη βελτίωση, επισκευή, αναβάθμιση και ανακατασκευή υπαρχουσών υποδομών του λιμένα.

Οι επενδύσεις αυτές, σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση της διασύνδεσης του λιμανιού με το σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο (ΠΑΘΕ και Εγνατία Οδός), καθώς και με επιπλέον μη υποχρεωτικές επενδύσεις, θα καλλιεργήσουν διασυνοριακές συνέργειες και θα ενισχύσουν περαιτέρω τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του λιμένα, συνεισφέροντας σημαντικά στην ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής.

Τα σημαντικά έργα που δρομολογούνται μέσω του Master Plan θα δώσουν περαιτέρω ώθηση στην επιτυχημένη αναπτυξιακή πορεία που καταγράφει η ΟΛΘ Α.Ε. από την αποκρατικοποίησή της μέχρι σήμερα. Συγκεκριμένα, η εταιρεία έχει καταγράψει ισχυρές επιδόσεις στους τομείς της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων και χύδην φορτίου, στην κρουαζιέρα, καθώς και ως προς την επέκτασή της στον κλάδο των συνδυασμένων μεταφορών. 

Οι επενδύσεις που θα υλοποιηθούν το επόμενο διάστημα έχουν το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον και θα δημιουργήσουν πολλαπλά οφέλη και θετικές συνέργειες για την ίδια την εταιρεία και το λιμάνι, για την εθνική και τοπική οικονομία, καθώς και για την πόλη της Θεσσαλονίκης και την κοινωνία συνολικά.

Ποιες είναι οι νέες επενδύσεις της ΟΛΘ Α.Ε. 

Οι νέες επενδύσεις που προβλέπει το Master Plan δεν αφορούν μόνο την επέκταση της 6ης προβλήτας, αλλά περιλαμβάνουν και σειρά άλλων σημαντικών έργων. 

Ειδικότερα, τα βασικά επιπλέον έργα που θα υλοποιηθούν είναι τα εξής:

- Επέκταση του χερσαίου χώρου με επίχωση σε όλο το πλάτος του, κατά μήκος και όπισθεν του νέου κρηπιδώματος.

- Βυθοκόρηση και εκβάθυνση του διαύλου προσέγγισης και περιοχής ελιγμού των πλοίων.

- Δημιουργία τεχνικών και άλλων υποδομών που θα παρέχουν τη δυνατότητα ασφαλούς και ταχείας φορτοεκφόρτωσης.

- Επέκταση των υποδομών του σιδηροδρομικού σταθμού.

- Κατασκευή νέου κέντρου εφοδιαστικής (Logistics Center), μέγιστης επιφάνειας 60.000 τ.μ. 

- Κατασκευή νέων σιλό και δεξαμενών για την αποθήκευση δημητριακών, υγρών φορτίων και πετρελαιοειδών.

Αντίστοιχα, στο επιβατικό λιμάνι το Master Plan προβλέπει τα εξής έργα:

- Αποκατάσταση και αξιοποίηση του Κτιρίου Παλαιού Τελωνειακού Σταθμού (νυν Επιβατικού Σταθμού).

- Κατασκευή επιβατικού σταθμού κρουαζιέρας και ακτοπλοΐας και λοιπών χρήσεων.

- Αναστήλωση, αποκατάσταση και αξιοποίηση των διατηρητέων κτισμάτων του συγκροτήματος των Στάβλων, το οποίο προορίζεται για φιλοξενία λειτουργιών πολιτιστικού χαρακτήρα. 

*   *   *

Δήλωση του υπουργού Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστου Στυλιανίδη

"Η έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος με το οποίο εγκρίνεται το αναπτυξιακό πρόγραμμα (Master Plan) του λιμένα της Θεσσαλονίκης αποτελεί ορόσημο για την ιστορία, αλλά και το μέλλον του λιμένα της Θεσσαλονίκης. Είναι η εκκίνηση μιας νέας εποχής, που προβλέπει επενδύσεις εκατομμυρίων ευρώ, οι οποίες τα επόμενα χρόνια αναμένεται να εξασφαλίσουν μια ευοίωνη πορεία για την οικονομία και την απασχόληση των εργαζομένων, τόσο σε τοπικό όσο και σε εθνικό επίπεδο.

Η Θεσσαλονίκη κατέχει σημαίνοντα ρόλο στη "Θαλάσσια Εγνατία”, αλλά και στη χάραξη της Εθνικής Λιμενικής Πολιτικής, όπως αυτή υλοποιείται από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και τη Γενική Γραμματεία Ναυτιλίας και Λιμένων. Φιλοδοξούμε η Θεσσαλονίκη να πρωταγωνιστήσει ως κύριος λιμένας των Βαλκανίων".


Δήλωση στο "Κ" του γενικού γραμματέα Ναυτιλίας & Λιμένων, Βαγγέλη Κυριαζόπουλου 

"Η έγκριση του επενδυτικού Master Plan του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης και η δημοσίευσή του στην "Εφημερίδα της Κυβερνήσεως” σηματοδοτεί ένα νέο κεφάλαιο ανάπτυξης για το λιμάνι και την ευρύτερη περιοχή. Η υλοποίηση των προγραμματισμένων έργων, όπως η επέκταση του 6ου προβλήτα, ενισχύει τον ρόλο του λιμένα Θεσσαλονίκης ως βασικού διαμετακομιστικού κόμβου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Η ελληνική ναυτιλία και τα λιμάνια μας αποτελούν πυλώνες ανάπτυξης και ανταγωνιστικότητας και η κυβέρνηση στηρίζει έμπρακτα επενδύσεις που ενδυναμώνουν τη θέση της χώρας στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη".

Δήλωση στο "Κ" του εκτελεστικού προέδρου του δ.σ. της ΟΛΘ Α.Ε., Θάνου Λιάγκου

"Η έγκριση και δημοσίευση του Master Plan του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης αποτελεί ορόσημο για την αναπτυξιακή μας πορεία. Η έναρξη των έργων, με αιχμή την επέκταση του 6ου προβλήτα, θα αναβαθμίσει σημαντικά τις υποδομές και τις δυνατότητες του λιμένα, καθιστώντας τον ακόμα πιο ανταγωνιστικό στη διεθνή λιμενική βιομηχανία. Έχοντας πραγματοποιήσει ήδη υποχρεωτικές και μη υποχρεωτικές επενδύσεις άνω των 71,3 εκατομμυρίων ευρώ από τον Μάρτιο του 2018, η ΟΛΘ Α.Ε. είναι πλήρως προετοιμασμένη για την υλοποίηση του αναπτυξιακού σχεδιασμού της. Με στρατηγικές επενδύσεις και σύγχρονες υποδομές, ενισχύουμε τη θέση της Θεσσαλονίκης ως βασικού κόμβου διακίνησης εμπορευμάτων στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και δημιουργούμε νέες ευκαιρίες για την οικονομία και την απασχόληση".

* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Κεφάλαιο.

Περισσότερα από Forbes

Η αμερικανική Lyft αποκτά έναντι 175 εκατ. ευρώ την FreeNow, που είχε εξαγοράσει το ελληνικό TaxiBeat

Δυναμική είσοδος στην ευρωπαϊκή αγορά για την ανταγωνίστρια της Uber.

Cash cow η Ελλάδα για τη Zara – Το νέο μοντέλο καταστημάτων

Πού ανοίγει και πού κλείνει καταστήματα ο ισπανικός κολοσσός Inditex.

Το Starlink μπορεί να "προσγειώσει ανώμαλα" την αποτίμηση της SpaceX

Οι bullish εκτιμήσεις για τη SpaceX του Μασκ αγνοούν τα δύσκολα προβλήματα που αντιμετωπίζει το Starlink

Αδειάζει το ποτήρι της Diageo Hellas - O ρόλος της αλλαγής των καταναλωτικών συνηθειών

Οι στόχοι που θέτει η Diageo για την ελληνική αγορά, τα μερίσματα των 7,3 εκατ. και η κατ’ οίκον κατανάλωση αλκοόλ.

PwC: Έρχεται νέα "έκρηξη" deals το 2025 - Ποιοι κλάδοι θα πρωταγωνιστήσουν

Αμείωτο παραμένει το ενδιαφέρον για συναλλαγές Εξαγορών & Συγχωνεύσεων και το 2025. Ήδη καταγράφονται υπογεγραμμένες ή ορατές συναλλαγές άνω των 7,5 δισ. ευρώ.

Tesla: "Βουτιά" των πωλήσεων σε Γαλλία και Σουηδία - Το χειρότερο α' τρίμηνο της τελευταίας 4ετίας

Το μερίδιο αγοράς του ομίλου στη Γαλλία έπεσε στο 1,63% το α' τρίμηνο.

Θερμοκήπια Θράκης: Οι επενδύσεις των 36 εκατ. ευρώ και η νέα branded συνεργασία με την ΑΒ Βασιλόπουλος

Σε στρατηγική θέση τα Θερμοκήπια Θράκης. Απομένει επένδυση ακόμα 7 εκατ. ευρώ.

Οι οικονομικές επιδόσεις της Neurosoft το 2024 και τα πιο σημαντικά έργα

Η εταιρεία αύξησε τον τζίρο της κατά 39%, ο οποίος διαμορφώθηκε στα 37,9 εκατ.

Delivery με drone: H start up που νικά τους κολοσσούς του e-commerce

Η ζήτηση για καφέ και ο έξυπνος σχεδιασμός του drone της βοηθούν δίνουν στη Manna συγκριτικό πλεονέκτημα.