Οινοποιία Κουρτάκη: Στο κατώφλι της εξαγοράς

Οινοποιία Κουρτάκη: Στο κατώφλι της εξαγοράς

Του Γιώργου Λαμπίρη

Στον δρόμο της εξαγοράς με σύμβουλο την Alpha Bank κινείται, σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, η εταιρεία Ελληνικά Κελλάρια Οίνων, γνωστή ευρύτερα ως Κουρτάκης από την ονομασία της οικογένειας που έχει την ιδιοκτησία της επιχείρησης. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η οινοποιία Κουρτάκη έχει δώσει τα χέρια με τη Μάντης Εμπορική, εταιρεία η οποία εξαγόρασε και την οινοποιία Μαλαματίνα. 

Αυτήν τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη το due diligence, όπου η πλευρά της Μάντης έχει ξεκινήσει, ελέγχοντας τα χρηματοοικονομικά και νομικά στοιχεία της Κουρτάκης, πριν οριστικοποιηθεί η συμφωνία και πέσουν οι υπογραφές. 

Εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά, η ιστορική οινοποιία θα περάσει στα χέρια της Μάντης, η οποία εκτός από την ισχυρή εμπορική της παρουσία τα προηγούμενα χρόνια έχει κάνει κινήσεις εισόδου και στη μεταποίηση με την εξαγορά της οινοποιίας Μαλαματίνα και σκοπεύει να διευρύνει την παρουσία της σε αυτόν τον τομέα, αποκτώντας μία από τις ιστορικότερες οινοποιητικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα που βρίσκονται εν λειτουργία μαζί με τον Μπουτάρη και την Achaia Clauss, αλλά και τον Τσάνταλη, ο οποίος έχει σταματήσει να λειτουργεί και η τύχη του κρέμεται από μία κλωστή. 

Θα θυμίσουμε ότι στον ισολογισμό της Κουρτάκης του 2021 είχε πραγματοποιηθεί μία σημαντική αναπροσαρμογή στην αξία των κτιριακών της εγκαταστάσεων, προμηνύοντας ότι η εταιρεία "καλλωπίζεται" οικονομικά για να πουληθεί. Έτσι, από τα 5,94 εκατ. ευρώ που ήταν στο τέλος του 2020 η αξία των ακινήτων της ανήλθε σε 11,53 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2021, αναπροσαρμόζοντας ταυτόχρονα την καθαρή λογιστική αξία της εταιρείας από 1,02 εκατ. ευρώ για τις κτιριακές εγκαταστάσεις στο τέλος του 2020, σε 6,55 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2021. Αναπροσαρμογή όμως πραγματοποιήθηκε και στην αξία των οικοπέδων της επιχείρησης από τα 5,61 εκατ. ευρώ το 2020 σε 8,66 εκατ. ευρώ το 2021, με την καθαρή λογιστική αξία να αυξάνεται αντίστοιχα από τα 5,61 εκατ. ευρώ στα 8,66 εκατ. ευρώ. 

Η απώλεια μεριδίων και της πρώτης θέσης στην αγορά 

Όπως είχαμε προαναφέρει σε παλαιότερο άρθρο του Capital.gr, η οινοποιία Κουρτάκη βρίσκεται σε μία κρίσιμη καμπή της πορείας της μετά τον θάνατο του επικεφαλής της Βασίλη Κουρτάκη, καθώς έχει αρχίσει να χάνει τα μερίδιά που είχε τα τελευταία χρόνια, κυριαρχώντας ως πρώτος παίκτης στον εγχώριο οινικό κλάδο. Η επιχείρηση, που το 2019 -προ πανδημίας- είχε κύκλο εργασιών 28,47 εκατ. ευρώ, το 2021 είχε κύκλο εργασιών 24,62 εκατ. ευρώ και το 2022 ήταν περαιτέρω μειωμένος στα 23,93 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, τα οικονομικά της αποτελέσματα μετά από φόρους το 2019 ήταν κέρδη 57,19 χιλιάδων ευρώ, το 2021 ήταν ζημίες 300,72 χιλιάδων ευρώ και το 2022 επίσης ζημίες 140,4 χιλιάδων ευρώ. Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι η εταιρεία το 2018 είχε κύκλο εργασιών 31,2 εκατ. ευρώ, με καθαρά κέρδη μετά από φόρους 104,18 χιλιάδες ευρώ. 

Σήμερα, επικεφαλής της εταιρείας είναι ο γιος του Βασίλη Κουτράκη, Δημήτρης, δραματουργός, σκηνογράφος και σκηνοθέτης κατά κύριο επάγγελμα, ο οποίος έχει κληρονομήσει την οινοποιητική δραστηριότητα από τον πατέρα του.

H αλλαγή ισορροπιών στην αγορά του κρασιού

Τα τελευταία χρόνια και ενώ η οινοποιία Κουρτάκη διατηρούσε την πρώτη θέση στην ελληνική αγορά, μία σειρά γεγονότων συνέτεινε στην ανάληψη της κυριαρχίας από την Cavino της οικογένειας Αναστασίου, από το 2021 και ύστερα. Μεταξύ των εξελίξεων που έφεραν τη συγκεκριμένη ανατροπή ήταν η αλλαγή σκυτάλης στα ράφια της Lidl Ελλάς, όπου η Ελληνικά Κελλάρια Οίνου εμφιάλωνε και διέθετε το γλυκό κρασί "Σάμος" από μοσχάτο για λογαριασμό της ΕΟΣΣ Σάμου. Από το 2020 και ύστερα η Cavino ήταν εκείνη που ανέλαβε να διαθέτει το δικό της κρασί "Σάμος" στη Lidl, συνεργαζόμενη με το οινοποιείο του Νίκου Βακάκη στη Σάμο.

Μία ακόμα εξέλιξη καταγράφηκε όταν από τις αρχές του 2024 η Cavino ξεκίνησε να διανέμει τα κρασιά της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Σαντορίνης (Santo Wines) αλλά και το γεγονός ότι η Cavino προχώρησε στην εξαγορά της πλειοψηφίας των μετοχών της αποσταγματοποιίας του Ανέστη Μπαμπατζιμόπουλου, ο οποίος έφυγε από τη ζωή το 2018. Θυμίζουμε ότι η Κουρτάκης ήταν εκείνη που είχε τη διανομή της Santo Wines πριν την αναλάβει η Cavino.

Η Ελληνικά Κελλάρια Οίνων σε μία προσπάθεια να ενισχύσει έτι περαιτέρω το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων της και να κρατήσει τα μερίδιά της σε μία ιδιαίτερα ανταγωνιστική αγορά 1.600 οινοποιείων, προχώρησε στις αρχές του 2023 σε μία νέα συμφωνία με την αποσταγματοποιία Κατσάρος για την διανομή των προϊόντων της. H ετήσια παραγωγή της Ελληνικά Κελλάρια Οίνων είναι γύρω στις 30.000.000 φιάλες, με περίπου το 50% του όγκου να εξάγεται. Διατηρεί παρουσία σε κάβες, τοπικά καταστήματα, σημεία Ho.Re.Ca. καθώς και στο σύνολο των ελληνικών σούπερ μάρκετ.

Διαβάστε ακόμη:

* Ελληνικό κρασί: Η απώλεια του Τσάνταλη και το αίνιγμα του Κουρτάκη

 

Περισσότερα από Forbes

Market In: Περισσότερα καταστήματα, λιγότερα κέρδη

Ο κύκλος εργασιών ξεπέρασε τα 418 εκατ. ευρώ.

Στρατηγική συνεργασία Aegean-IndiGo φέρνει την Ινδία πιο κοντά στην Ελλάδα

Απευθείας σύνδεση Αθήνα με Δελχί και Βομβάη με 14 πτήσεις από τη νέα χρονιά.

Μασούτης: Πότε αλλάζουν ταμπέλες τα καταστήματα Κρητικός

Το όραμα για το μέλλον του ομίλου, το δίκτυο franchise και τα "ορφανά" καταστήματα. Η πορεία της Μασούτης σε λιανική και χονδρική και το mega project στις Τρεις Γέφυρες.

Σκλαβενίτης: Πότε και πού ανοίγει το μεγαλύτερο hypermarket της Ελλάδας

Με τον leader του ελληνικού λιανεμπορίου να προσθέτει ακόμη μία πρωτιά στο ενεργητικό του.

Forum SA: Στρατηγική εξαγορά της Omind Creatives

Αναφερόμενος στο οικονομικό σκέλος της συμφωνίας, ο κ. Παναγούλιας υπογράμμισε ότι "το τίμημα αντανακλά εύλογα την αξία των brands".

Το "χρυσό" καλοκαίρι των σούπερ μάρκετ: 757 εκατ. ευρώ επιπλέον στα ταμεία

Το ρεκόρ της οργανωμένης λιανικής τροφίμων και η μεγάλη διχοτόμηση του λιανικού εμπορίου.

STIQ: Επεκτείνεται σε νέες πόλεις και "κοιτάζει" προς το εξωτερικό η startup που αλλάζει το delivery

Η STIQ ιδρύθηκε από τον Κ. Δάβαρη και λειτουργεί φυσικά καταστήματα και cloud kitchens - δηλαδή επαγγελματικούς χώρους μαγειρικής που εξυπηρετούν online παραγγελίες.

Σούπερ μάρκετ: Η μάχη των Ιωαννίνων, ο Σκλαβενίτης, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ο Γαλαξίας

Πώς μια "φτωχή" περιφέρεια εξελίσσεται σε hot spot του ελληνικού λιανεμπορίου.

Arla Foods Ελλάς: Το Lurpak "νοστιμεύει" τζίρο και κέρδη

Τι λέει για την πιστότητα των καταναλωτών η κυρία Άντζελα Κοτρότσου, αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Arla Foods Ελλάς. Γιατί ήταν δύσκολη χρονιά το 2024.

Δύο γυναίκες, ένα κρασί, μηδέν αλκοόλ – η ιστορία του αφρώδους Οίνου French Bloom

Η Maggie Frerejean-Taittinger, συν-ιδρύτρια της εταιρίας French Bloom, που ήδη έχει εξασφαλίσει στρατηγική επένδυση από την LVMH, εξηγεί στο Forbes Greece πώς μια startup έκανε το αδύνατο δημιουργώντας ένα super-premium αφρώδη οίνο χωρίς αλκοόλ.