"Σωσίβιο" για τα ΕΛΤΑ η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας τους

"Σωσίβιο" για τα ΕΛΤΑ η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας τους

Της Ματίνας Χαρκοφτάκη 

Πριν από μερικές εβδομάδες,  ολοκληρώθηκε η καταγραφή των ακινήτων που εντάσσονται κάτω από την ιδιοκτησία των Ελληνικών Ταχυδρομείων, μια διαδικασία που είχε ξεκινήσει το Υπερταμείο για όλες τις θυγατρικές του με στόχο να εντοπιστεί και στη συνέχεια να  αξιοποιηθεί το σημαντικό χαρτοφυλάκιο ακίνητης περιουσίας που διαθέτουν σε όλη την ελληνική επικράτεια. 

Από αυτή την έρευνα προέκυψε ότι τα ΕΛΤΑ έχουν συνολικά 82 ακίνητα, τα οποία είτε ιδιοχρησιμοποιούνται είτε είναι διαθέσιμα για εμπορική χρήση με την εμπορική τους αξία να υπολογίζεται στο ποσό των 100 εκατ. ευρώ. Η καταγραφή και η αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων του οργανισμού αποτελεί το πρώτο βήμα προς την αξιοποίησή τους προκειμένου να εισρεύσουν ζωτικής σημασίας έσοδα στα ταμεία της δημόσιας εταιρείας, ο οποίος αγωνίζεται να μείνει στην επιφάνεια μέσω ενός επίπονου σχεδίου αναδιάρθρωσης, που επίσημα ξεκίνησε να υλοποιεί πριν περίπου ένα χρόνο.

Σε αυτή την κατεύθυνση, τα ΕΛΤΑ προχώρησαν στην προκήρυξη ανοιχτού διαγωνισμού μέσα από τον οποίο θα αναδειχθεί ο ανάδοχος, ο οποίος θα αναλάβει την τη διαχείριση και αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας τους με την 1η Ιουλίου 2024 να έχει οριστεί ως η καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή των προσφορών από τους ενδιαφερόμενους. 

Στην εξίσωση της αξιοποίησης εκτός από την εμπορική διάθεση των ακινήτων εξετάζεται και το ενδεχόμενο της πώλησης καθώς βασικό ζητούμενο είναι το μέγιστο όφελος, που θα μπορούσε να αποκομίσει μέσα από αυτή τη διαδικασία. Πάντως, η διοίκηση της δημόσιας εταιρείας υπό τον Γρηγόρη Σκλήκα φαίνεται να πιστεύει στην αξία που θα φέρουν στον οργανισμό τα ακίνητα περιουσιακά του στοιχεία, λαμβάνοντας υπόψη των σχετικά γρήγορων ρυθμών με τους οποίους κινούνται οι εργασίες για την αξιοποίηση, κάτι ασυνήθιστο για δημόσια εταιρεία. 
Το δύσκολο στοίχημα της εξυγίανσης 

Μπορεί, μάλλον, τα ακίνητα των ΕΛΤΑ να θεωρούνται το τελευταίο χαρτί για τη διάσωσή τους. Θυμίζουμε ότι παρά την ένεση ρευστότητας των 250 εκατ. ευρώ από το ελληνικό δημόσιο το 2020 και τις  κινήσεις εξοικονόμησης εξόδων, που επιχειρήθηκε μέσω ενός δαπανηρού προγράμματος εθελουσίας εξόδου περίπου 2.000 εργαζομένων το 2021 (κόστισε περί τα 112 εκατ. ευρώ) , οι οικονομικές επιδόσεις της κρατικής επιχείρησης εξακολουθούν να αποτελούν την αχίλλειο πτέρνα της. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, το 2022 η εταιρεία έκλεισε με ζημιές 28 εκατ. ευρώ και αρνητικά ίδια κεφάλαια της τάξεως των 102 εκατ. ευρώ. 

Σύμφωνα με την διοίκηση, η φετινή χρήση  χαρακτηρίζεται σαν μια χρονιά σταθεροποίησης προκειμένου η θυγατρική του Υπερταμείου να οδηγηθεί σε οργανική κερδοφορία το 2025 Απώτερος στόχος είναι να γυρίσει το πρόσημο των οικονομικών επιδόσεων από αρνητικό σε θετικό και στη συνέχεια θα  αναζητηθεί στρατηγικός επενδυτής προκειμένου να μειωθεί η συμμετοχή του ελληνικού δημοσίου στην εταιρεία. Το πλάνο του Υπερταμείου, προσβλέπει σε εξορθολογισμό στα οικονομικά του οργανισμού σε βάθος διετίας, παράμετρος, η οποία θα σηματοδοτήσει την έναρξη της διαδικασίας για την πώληση των ΕΛΤΑ μέσα από την εύρεση ενδιαφερόμενου επενδυτή, ο οποίος δεν αποκλείεται να προέλθει και από το εξωτερικό.
 

Περισσότερα από Forbes

Το "χρυσό" καλοκαίρι των σούπερ μάρκετ: 757 εκατ. ευρώ επιπλέον στα ταμεία

Το ρεκόρ της οργανωμένης λιανικής τροφίμων και η μεγάλη διχοτόμηση του λιανικού εμπορίου.

STIQ: Επεκτείνεται σε νέες πόλεις και "κοιτάζει" προς το εξωτερικό η startup που αλλάζει το delivery

Η STIQ ιδρύθηκε από τον Κ. Δάβαρη και λειτουργεί φυσικά καταστήματα και cloud kitchens - δηλαδή επαγγελματικούς χώρους μαγειρικής που εξυπηρετούν online παραγγελίες.

Σούπερ μάρκετ: Η μάχη των Ιωαννίνων, ο Σκλαβενίτης, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ο Γαλαξίας

Πώς μια "φτωχή" περιφέρεια εξελίσσεται σε hot spot του ελληνικού λιανεμπορίου.

Γιατί θα θυμόμαστε τον Giorgio Armani

Για 65 χρόνια ο δημιουργός αφιερώθηκε στην αριστεία, συγκεντρώνοντας πωλήσεις άνω των 13 δισ. δολαρίων. "Δεν είμαι ποτέ ικανοποιημένος", έλεγε.

Tesla: Πρόταση για νέο πακέτο αποδοχών στον Έλον Μασκ έως $1 τρισ. - Πρωτοφανές στην εταιρική ιστορία των ΗΠΑ

Στόχος να παρακινηθεί ο μεγιστάνας να ηγηθεί της Tesla για τα επόμενα 10 χρόνια.

SPOROS Platform: Κινητοποιεί επενδύσεις €60 εκατ. για την Κυκλική Μετάβαση της πραγματικής οικονομίας

Στόχος της ομάδας είναι να κλείσει deals που έχουν ωριμάσει σε βάθος χρόνου, με επενδύσεις συνολικού ύψους έως 30 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους.

Ελλάκτωρ: Ξεκινά η μετάβαση σε εταιρεία ακινήτων και υποδομών τουρισμού

Ακίνητα φιλοξενίας και η ανάπτυξη της Μαρίνας Αλίμου θα βρεθούν στο επίκεντρο της διοίκησης το επόμενο διάστημα.

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Σημαντικά τα οφέλη από έργα ύψους 2 δισ. ευρώ στο Ελληνικό

Η θυγατρική ΤΕΡΝΑ υλοποιεί δύο σημαντικά "τοπόσημα" στην έκταση του πρώην αεροδρομίου.

Σε θετική τροχιά οι θυγατρικές του ΟΤΕ

Το 2024, παρά τις προκλήσεις, οι εταιρείες του ομίλου πέτυχαν σε γενικές γραμμές ανάπτυξη, επεκτείνοντας το χαρτοφυλάκιό τους.

Νιτσιάκος: Ιστορικά κέρδη και τζίρος άνω των 500 εκατ.

Αυξημένα έσοδα στα 527,4 εκατ. το 2024 με αύξηση κερδών 40%. Τα μερίδια και τι λέει ο ορκωτός. Η κατά κεφαλήν κατανάλωση κοτόπουλου και οι εταιρείες holding της οικογένειας.

Τα ψεύδη του Μασκ για τα αυτόνομα οχήματα της Tesla του γυρίζουν μπούμερανγκ

Τα νομικά προβλήματα δεν έχουν ακόμη τεράστιο οικονομικό αντίκτυπο στην Tesla, αλλά "πληγώνουν" τη φήμη της.