Του David Axe
Ουκρανικά μη επανδρωμένα σκάφη καταδίωξαν το ρωσικό πολεμικό πλοίο Sergei Kotov την Τρίτη.
Η κορβέτα Project 22160, μήκους 308 ποδών και βάρους 1.700 τόνων, φέρεται να βυθίστηκε στα ανοικτά της Feodosiya στη νοτιοανατολική Κριμαία. Εάν επιβεβαιωθεί, η βύθιση θα αυξήσει τις απώλειες του ρωσικού στόλου της Μαύρης Θάλασσας, καθώς ο πόλεμος της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας έχει μπει στον τρίτο χρόνο του.
Από τον Φεβρουάριο του 2022 οι Ουκρανοί έχουν ανατινάξει ή βυθίσει τέσσερα ρωσικά αποβατικά πλοία, ένα καταδρομικό, ένα υποβρύχιο, ένα πλοίο ανεφοδιασμού, αρκετές περιπολικές λέμβους και μικρά αποβατικά σκάφη και τώρα δύο πυραυλοφόρες κορβέτες.
Οι απώλειες αυτές ανέρχονται σχεδόν στο ένα τέταρτο του στόλου της Μαύρης Θάλασσας. Με την απώλεια -από πυραύλους και μη επανδρωμένα σκάφη- πολεμικών πλοίων συνολικά περίπου 17.000 τόνων, το ρωσικό ναυτικό έχει σχεδόν διαγράψει τους 18.000 τόνους νέων πολεμικών πλοίων που ναυπήγησε πέρυσι.
Τα σκάφη Project 22160 είναι σημαντικά για τον Στόλο της Μαύρης Θάλασσας. Το ρωσικό πολεμικό ναυτικό παράγει συνολικά έξι από τα σκάφη των 80 ατόμων πληρώματος. Και το ουκρανικό ναυτικό εδώ και μήνες προσπαθεί να βυθίσει τα τέσσερα Project 22160 που βρίσκονται ήδη σε υπηρεσία.
Το Sergei Kotov φέρεται να απέκρουσε ένα φορτωμένο με εκρηκτικά μη επανδρωμένο σκάφος Magura V5 τον Σεπτέμβριο. Έναν μήνα αργότερα, ένα από τα μη επανδρωμένα σκάφηέπληξε το πλοίο Pavel Derzhavin. Πέντε μήνες μετά από αυτό, τα μη επανδρωμένα σκάφη της Ουκρανίας επέστρεψαν για το Sergei Kotov - και, σύμφωνα με πληροφορίες, τελικά το βύθισαν.
Οποιοδήποτε άλλο ναυτικό θα μπορούσε να καλύψει αυτές τις απώλειες, αλλά ο ρωσικός ναυπηγικός τομέας κατέρρευσε με το τέλος της Σοβιετικής Ένωσης. Δεν βοηθάει το γεγονός πως ό,τι έχει απομείνει από τη βιομηχανία βασίζεται σε ναυτιλιακές μηχανές που εισήγαγε από την Ουκρανία - μηχανές που η Ουκρανία δεν είναι πλέον πρόθυμη να πουλήσει στη Ρωσία, για προφανείς λόγους.
Σήμερα, τα ρωσικά ναυπηγεία εξακολουθούν να καταφέρνουν να κατασκευάζουν μεγάλα υποβρύχια, αλλά δυσκολεύονται να κατασκευάσουν πολεμικά πλοία επιφανείας βαρύτερα από μερικές χιλιάδες τόνους. Και ενώ οι Ρώσοι μπορεί τελικά να είναι σε θέση να κατασκευάσουν ένα νέο Project 22160 για να αντικαταστήσουν το Sergei Kotov, δεν θα είναι σε θέση να πλεύσουν το νέο πλοίο στη Μαύρη Θάλασσα.
Αυτό επειδή η μόνη σημαντική θαλάσσια οδός προς και από τη Μαύρη Θάλασσα -το Στενό του Βοσπόρου- ελέγχεται από την Τουρκία, μέλος του ΝΑΤΟ. Και, σε καιρό πολέμου, η Τουρκία δεν επιτρέπει σε πολεμικά πλοία να εισέλθουν στη Μαύρη Θάλασσα. Είτε συμμαχικά είτε εχθρικά.
Τα ρωσικά στρατεύματα μπορεί να προελαύνουν, αργά και με μεγάλο κόστος, δυτικά της Αβντίιβκα, ακριβώς βορειοδυτικά του κατεχόμενου από τη Ρωσία Ντονέτσκ στην ανατολική Ουκρανία. Τριακόσια μίλια μακριά από την Κριμαία, ωστόσο, οι Ρώσοι χάνουν - και μάλιστα χάνουν άσχημα.
Τον τελευταίο καιρό χάνοντας πολεμικά πλοία με ρυθμό περίπου ένα το μήνα, ο Στόλος της Μαύρης Θάλασσας δεν είχε άλλη επιλογή από το να αποσύρει τα περισσότερα πλοία του από τα πιο ευάλωτα λιμάνια της Κριμαίας, καθώς και από το Νοβοροσίσκ στη νότια Ρωσία.
Αλλά μερικά πλοία εξακολουθούν να πλέουν στη δυτική Μαύρη Θάλασσα εκτοξεύοντας πυραύλους κρουζ ή μεταφέροντας προμήθειες στις ρωσικές δυνάμεις στη νότια Ουκρανία. Κάθε ένα από αυτά πρέπει να προσπερνάει μια σειρά από ουκρανικούς πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη.
Είναι εξαιρετικά επικίνδυνο, όπως ανακάλυψε την Τρίτη το πλήρωμα του Sergei Kotov. Τρεις δωδεκάδες απομένουν μέχρι ο ρωσικός στόλος της Μαύρης Θάλασσας να έχει τόσα μεγάλα πλοία όσα έχει το ουκρανικό ναυτικό: Δηλαδή μηδέν.