Της Maria Gracia Santillana Linares
Είναι 11:30 μ.μ. την 12η Οκτωβρίου και το José Miguel Agrelot Coliseum στο San Juan του Πουέρτο Ρίκο είναι γεμάτο. Περισσότεροι από 16.000 superfans του Bad Bunny έχουν συγκεντρωθεί για να γίνουν οι πρώτοι άνθρωποι στον πλανήτη, που θα ακούσουν το νέο άλμπουμ του ήρωα της πόλης τους. Κανείς δεν ξέρει τι να περιμένει.
Ο Bad Bunny, γεννημένος ως Benito Antonio Martínez Ocasio, είναι ένας καλλιτέχνης που αψηφά τα όρια και του οποίου τα τέσσερα προηγούμενα άλμπουμ αποτελούν διασταυρώσεις της hip-hop, της reggaeton, της latin pop, της trap του Πουέρτο Ρίκο και της μεξικάνικης κάντρι μουσικής. Το πλήθος της αποψινής βραδιάς αντιπροσωπεύει όλο αυτό το τεράστιο φάσμα: Εκατοντάδες είναι ντυμένοι με λευκά μπλουζάκια και μπλε καπέλα με επίπεδο γείσο βγαλμένα από το πρόσφατο τραγούδι του "Un Preview". Άλλοι φορούν τα καουμπόικα καπέλα από το "Where She Goes". Πολλοί φορούν απλώς αυτιά λαγουδάκι.
"Άκουγα πολλή salsa από την πλευρά του μπαμπά μου, πολλές μπαλάντες και merengue από την πλευρά της μαμάς μου. Αλλά ως παιδί της δεκαετίας του '90, (είχα ακούσματα) reggaeton και rap επίσης", λέει ο Bad Bunny σε μια συνέντευξη στη μητρική του γλώσσα, τα ισπανικά. "Υπάρχουν πολλοί καλλιτέχνες διαφορετικού γένους, χώρας και εποχής, τους οποίους νιώθω μέσα μου".
Ένα είναι σίγουρο για τον 29χρονο Bad Bunny: ό,τι κι αν δημιουργεί γίνεται παγκόσμια επιτυχία. Τα τελευταία τρία χρόνια, ο Bad Bunney -που συμπεριλαμβανόταν στη λίστας 30 Under 30 του Forbes για το 2019- ήταν ο καλλιτέχνης με τα περισσότερα streams στο Spotify, με 35,9 δισ. pleys. Το κανάλι του στο YouTube έχει πάνω από 32 δισεκατομμύρια προβολές — ξεπερνώντας τις προβολές στα κανάλια του Justin Bieber, του Ed Sheeran, ακόμη και της Taylor Swift. Έχει κερδίσει τρία Grammy και 11 Latin Grammy. Τον Απρίλιο, έγραψε ιστορία ως ο πρώτος Λατίνος καλλιτέχνης-headline στο μουσικό φεστιβάλ της Coachella.
Και όλα αυτά τραγουδώντας αποκλειστικά και μόνο στα Ισπανικά. "Τα ισπανικά είναι μέρος του εαυτού μου, είναι στο DNA μου", λέει. "Μου αρέσει να το λέω παντού – όχι για να το επιβάλλω στους άλλους, αλλά γιατί είμαι αυτός που είμαι".
Και τα ισπανικά τον έχουν κάνει πλούσιο. Πέρυσι, ο Bad Bunny κέρδισε περίπου 88 εκατ. δολάρια (προ φόρου) από παγκόσμιες περιοδείες, δισεκατομμύρια streams και συμφωνίες με εταιρείες όπως η Adidas και η Corona. Αυτή η απόδοση ήταν αρκετά καλή για να συμπεριληφθεί για πρώτη φορά στη λίστα του Forbes -στο Νο10- με τους πιο ακριβοπληρωμένους καλλιτέχνες για το 2022.
"Δεν είναι μόνο θέμα χρημάτων", λέει για το πώς επιλέγει συνεργάτες. "Έχει να κάνει με το πόσο αγαπώ το brand και το πόσο θα σεβαστούν τη δημιουργικότητά μου".
Πίσω στην αρένα, το κοινό "εκρήγνυται", καθώς ο Bad Bunny κατεβαίνει από την οροφή, πάνω σε μια Rolls-Royce Silver Shadow.
Απόψε, ο μουσικός φοράει ένα εφαρμοστό μπορντό κοστούμι με ένα λευκό πουκάμισο με κουμπιάΜ ανοιχτό μέχρι τη μέση. Το πρόσωπό του είναι καλυμμένο με μια μάσκα που θυμίζει τον Spiderman, αλλά μαύρη με λαμπερά κόκκινα μάτια.
"Ντρέπομαι πολύ να ερμηνεύω νέα τραγούδια που δεν έχουν κυκλοφορήσει ακόμα", λέει. Χτυπάει το play στο iPhone του και το πάρτι ακρόασης για το άλμπουμ του Nadie Sabe lo que va a Pasar Mañana (Κανείς δεν ξέρει τι θα συμβεί αύριο) ξεκινά.
Παρόλο που δεν γνωρίζει κανέναν από τους στίχους, το πλήθος ουρλιάζει και χορεύει στον ρυθμό των νέων κομματιών. Ο Bad Bunny δεν τραγουδάει, εκτός από τα δύο τραγούδια από το άλμπουμ που κυκλοφόρησε νωρίτερα μέσα στη χρονιά. Το πρόσωπό του παραμένει καλυμμένο μέχρι να δείξει το ρολόι μεσάνυχτα, οπότε και βγάζει τη μάσκα του για να αποκαλύψει το νέο του buzz cut, το οποίο, όπως και το νέο άλμπουμ, αποτίει φόρο τιμής στην πρώιμη μουσική τύπου trap, την πρώτη που τον έφερε στο παγκόσμιο προσκήνιο.
Ο Bad Bunny είναι το αρχέτυπο ενός σύγχρονου ποπ ειδώλου, ένας πραγματικά παγκοσμίου φήμης καλλιτέχνης, που εκμεταλλεύεται την τεράστια εμβέλεια των υπηρεσιών streaming και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για να μεταφέρει τη μουσική του σε δισεκατομμύρια ακροατές. "Έχει πιάσει τον σφυγμό της κουλτούρας όπως κανένας άλλος", λέει ο Jeremy Erlich, επικεφαλής μουσικής του Spotify. "Οδηγεί την εξέλιξη του πολιτισμού".
Το streaming κάνει τον κόσμο μικρότερο. Τα τελευταία πέντε χρόνια, το Spotify σημείωσε άνοδο 170% στα streams λάτιν μουσικής, ένα είδος που -μαζί με άλλα στυλ, όπως τα Δυτικοαφρικανικά Afrobeats και η K-pop- έχει προσελκύσει εκατοντάδες εκατομμύρια νέων ακροατών χάρη στα viral memes στο Instagram και στο TikTok και σε πλατφόρμες streaming, όπως το Spotify, το Pandora και το Apple Music. Ο Erlich του Spotify λέει: "Η ιστορική κυριαρχία της αγγλόφωνης μουσικής καταρρέει με τρελό ρυθμό".
Ο Bad Bunny δεν έχει περιοριστεί στη μουσική. Νωρίτερα φέτος, εμφανίστηκε στην ταινία του Amazon Prime "Cassandro". Τον Οκτώβριο, είχε διπλό ρόλο ως οικοδεσπότης και μουσικός καλεσμένος του Saturday Night Live. Μια ψηφιακή έκδοση του Bad Bunny παρουσιάζεται ως αντίπαλος στο blockbuster βιντεοπαιχνίδι πάλης WWE 2k23. Όλα αυτά εντός ενός έτους όπου είχε δηλώσει πως θα ξεκουραστεί
Η μεγάλη του απήχηση τού επιτρέπει να μεταπηδά από τους αγώνες πάλης σε κλουβί του WWE, στην ιταλική ραπτική. Αυτό το φθινόπωρο, εμφανίστηκε στις διαφημίσεις της Gucci, προωθώντας τις κορυφαίες αποσκευές της Savoy μαζί με το supermodel Kendall Jenner. Στο παρελθόν έχει συνεργαστεί με την Crocs, την αγαπημένη εταιρεία παπουτσιών από καουτσούκ, λανσάροντας το 2020 μια σειρά από παπούτσια που λάμπουν στο σκοτάδι. Εξαντλήθηκαν γρήγορα. Επίσης, sold out ήταν το τελευταίο του σχέδιο παπουτσιού με την Adidas, το αθλητικό "Paso Fino" των 160 δολαρίων.
Αυτό ήταν το δέκατο τέταρτο sneaker του Bad Bunny με τη γερμανική εταιρεία αθλητικών ειδών. Άλλες μάρκες παπουτσιών τον προσέγγισαν, αλλά μόνο η Adidas τού παρείχε τη δυνατότητα να έχει εποπτεία επί της αισθητικής. "Εμπνέει τόσους πολλούς σε όλο τον κόσμο", λέει ο Torben Schumacher, παγκόσμιος γενικός διευθυντής της Adidas Originals.
Πριν γίνει σούπερ σταρ παγκοσμίου επιπέδου, ο Bad Bunny ήταν απλώς ο Benito, φοιτητής οπτικοακουστικών επικοινωνιών στο Πανεπιστήμιο του Πουέρτο Ρίκο στο Arecibo. Όταν δεν ήταν στο μάθημα, έβαζε σε σακούλες προϊόντα στα καταστήματα Econo και δημιουργούσε Latin trap τραγούδια που ανέβαζε στο SoundCloud.
Όλα άλλαξαν το 2016, όταν το trap single του "Soy Peor" ("I'm Worse") τον έκανε γνωστό. Η φήμη του εκτινάχθηκε με την κυκλοφορία του "Diles Remix" την ίδια χρονιά. Μέχρι το 2018 είχε συνεργαστεί με μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της μουσικής, συμπεριλαμβανομένων των Drake, Cardi B και J. Balvin. Λίγες εβδομάδες πριν από τα lockdown λόγω του Covid-19, συναντήθηκε μουσικά με τη Shakira και τη Jennifer Lopez στο ημίχρονο του Super Bowl 2020 στο Μαϊάμι. Κατά την καραντίνας, έκανε live streaming στο Instagram, όπου έχει 46,8 εκατομμύρια ακόλουθους, και κυκλοφόρησε το άλμπουμ του Las que no Iban a Salir (The Unreleased).
"Μπορώ να ζω από τη μουσική", λέει. Αλλά δεν θα αρκεστεί μόνο σε αυτό. Θα έρθουν περισσότερες εντυπωσιακές συνεργασίες με μεγάλα ονόματα, υποκριτικά σκετσάκια και, τελικά, ένα brand μόδας με τη δική του επωνυμία. Όλα αυτά χωρίς να ξεχνά ποτέ το Πουέρτο Ρίκο.
Το νησί από όπου κατάγεται, είναι ζωτικής σημασίας για την εικόνα του και την επιχειρηματική του δραστηριότητα. Το 2021, έγινε συνιδιοκτήτης της Santurce Cangrejeros, μιας τοπικής επαγγελματικής ομάδας μπάσκετ. Για να υποστηρίξει εγχώρια ταλέντα, έχει ιδρύσει ένα αθλητικό πρακτορείο που ονομάζεται Rimas Sports.
Επίσης, έχει ισχυρή φιλανθρωπική δράση. Το 2018 δημιούργησε το Good Bunny Foundation, έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό στο Σαν Χουάν που προσφέρει καλλιτεχνικές και αθλητικές ευκαιρίες σε παιδιά του Πουέρτο Ρίκο. Έχει δαπανήσει περίπου 2 εκατομμύρια δολάρια τα τελευταία δύο χρόνια. "Όταν η κυβέρνηση είναι απούσα, οι καλλιτέχνες πρέπει να δράσουν σε αυτούς τους τομείς", λέει.
Το αν ο Bad Bunny θα έχει τη δυναμική δεκαετιών όπως συνέβη με τη Madonna ή τον Prince μένει να φανεί. Αλλά μην περιμένετε να περνά τον χρόνο του χαλαρώνοντας δίπλα στην πισίνα σε μια από τις επαύλεις του. Νιώθει υποχρέωση απέναντι στα εκατομμύρια των θαυμαστών, διαδικτυακών και μη. "Η φήμη", λέει, "με παρακινεί να συνεχίσω να δουλεύω".