Του Βαγγέλη Φακατσέλη
Η μετάβαση στη νέα εποχή της αυτοκίνησης συντελείται με γρήγορους ρυθμούς. Ο καταιγισμός παρουσιάσεων νέων ηλεκτρικών μοντέλων συνεχίζεται με αμείωτους ρυθμούς, η πρόοδος στον τομέα των υποδομών είναι γεωμετρική και το μόνο που μένει είναι να αρχίσουμε όλοι μας σιγά-σιγά να εξοικειωνόμαστε με την ιδέα πως το επόμενό μας αυτοκίνητο θα είναι κατά πάσα πιθανότητα ηλεκτρικό. Ακολουθούν μερικές από τις πιο φρέσκες προτάσεις της αγοράς.
KIA EV9
Η εξέλιξη της ΚΙΑ τα τελευταία χρόνια είναι παροιμιώδης και γίνεται ακόμα πιο εμφανής όταν πρόκειται για τα ηλεκτρικά της μοντέλα. Η πιο πρόσφατη προσθήκη στην γκάμα τους είναι το μεγάλο SUV EV9, ένα μοντέλο ιδιαίτερα σημαντικό για την κορεατική εταιρεία. με ποιοτικά υλικά, ισχυρή δόση τεχνολογίας, που υπογραμμίζεται από την ύπαρξη καμερών αντί για παραδοσιακούς καθρέφτες, οι εκδόσεις του EV9 ξεκινούν με την πισωκίνητη Standard των 218 ίππων και μπαταρία 76,1 kWh και την επίσης πισωκίνητη Long Range με τη μεγαλύτερη μπαταρία των 99,8 kWh. Στην τελευταία συναντάμε και τη μεγαλύτερη διαθέσιμη αυτονομία των 540 km, την ώρα που η ιπποδύναμη ανέρχεται σε 204 ίππους.
Η κορυφαία έκδοση, για την οποία η ΚΙΑ δεν έχει ανακοινώσει αυτονομία, αποδίδει 385 ίππους, έχοντας δύο ηλεκτροκινητήρες που την καθιστούν τετρακίνητη. Εφοδιάζεται, φυσικά, με τη μεγάλη μπαταρία και η επιτάχυνση 0-100 km/h έρχεται σε 6’’. Το κερασάκι στην τούρτα έρχεται από την είδηση πως μέσα στο 2025 θα υπάρξει και έκδοση GT στα πρότυπα της αντίστοιχης έκδοσης του EV6, που αναμένουμε στην ελληνική αγορά με ιδιαίτερα μεγάλο ενδιαφέρον.
Το ΕV9, όμως, διακρίνεται και για την πρακτικότητά του, καθώς θα διατίθεται σε 6θέσια ή 7θέσια διάταξη, ενώ η τεχνολογική του υπεροχή υπογραμμίζεται από το σύστημα Highway Driving Pilot, που ανταποκρίνεται σε αυτόνομη λειτουργία επιπέδου 3. Στηρίζεται σε 15 αισθητήρες και δύο Lidar για μια πλήρη καταγραφή σε εύρος 360 μοιρών και μια πτυχή του δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό να παρκάρει το αυτοκίνητο χωρίς να είναι μέσα σε αυτό.
VW ID.7
Μετά τα SUV, σειρά έχουν τα ηλεκτρικά σεντάν. Το VW ID.7 είναι ένα μοντέλο με μήκος κοντά στα 5 μέτρα, με βασικό χαρακτηριστικό την αυξημένη αυτονομία, που, σύμφωνα με τη VW, θα φτάνει σχεδόν τα 700 km με μία μόνο φόρτιση (έκδοση Pro S). Για την επίτευξη αυτής της τιμής θα συμβάλουν τα μέγιστα αφενός ο χαμηλός αεροδυναμικός συντελεστής 0,23 και αφετέρου η μπαταρία των 86 kWh της συγκεκριμένης έκδοσης. Η βασική έκδοση Pro θα έχει μπαταρία χωρητικότητας 77 kWh και αυτονομία κάτι παραπάνω από 600 km.
Σε επίπεδο σχεδίασης, το ID.7 παραπέμπει σαφώς στα υπάρχοντα SUV της γερμανικής εταιρείας ID.4 και ID.5, διαθέτοντας αυξημένη κλίση οροφής στο πίσω μέρος. Αν και ακόμη δεν έχουν γίνει γνωστές λεπτομέρειες αναφορικά με τα τεχνικά του χαρακτηριστικά, αναμένεται να διατεθεί σε εκδόσεις τόσο με κίνηση στους πίσω όσο και στους τέσσερις τροχούς. Ήδη από τη βασική του έκδοση θα μπορεί να δεχτεί φόρτιση έως 170 kW, ενώ η κορυφαία Pro S θα δέχεται έως και 200 kW, κάτι που, σε συνδυασμό με τη μεγάλη αυτονομία, καθιστά το ID.7 ιδανικό όχημα για ταξίδια.
Στο εσωτερικό, εκτός από τους άνετους χώρους, μπορείς να περιμένεις μια μεγάλη οθόνη αφής 15 ιντσών στο κέντρο του ταμπλό, η οποία, όπως αναφέρει η VW, ενσωματώνει το νέας γενιάς σύστημα πολυμέσων. Για όποιον έχει απορία, πάντως, τα φυσικά κουμπιά εξακολουθούν να απουσιάζουν και από αυτό το μοντέλο. Όταν έρθει στην αγορά, το ID.7 θα φιλοδοξεί να αποτελέσει τον ηλεκτρικό διάδοχο του Passat.
Smart #3
H Smart αρχίζει να αλλάζει, ελέω ηλεκτροκίνησης. Από εταιρεία που έφερε στην αγορά το εμβληματικό fortwo, που σε μεγάλο βαθμό άλλαξε τον τρόπο που κινούμαστε στα αστικά κέντρα, μετατρέπεται σε εταιρεία που ενδίδει στα SUV. Κι αν αυτό είναι κάτι που άρχισε να διαφαίνεται με την παρουσίαση του μοντέλου #1, που αναμένεται εντός του έτους στην αγορά, εμπεδώνεται με σαφήνεια με το μοντέλο #3, που έκανε πρεμιέρα στην έκθεση αυτοκινήτου της Σανγκάης.
Το #3 αποτελεί το δεύτερο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της Smart και, όπως υποδηλώνει και η ονομασία του, έχει μεγαλύτερες διαστάσεις και μεταξόνιο από το #1. μεγάλο μέρος της σχεδίασης είναι κοινό ανάμεσα στα δύο μοντέλα, με το νέο να διαθέτει χαρακτηριστικά coupe, ενώ, αν και δεν έχει ανακοινωθεί επίσημα, θεωρείται βέβαιο πως θα υπάρξει και έκδοση Βrabus. Αυτό, άλλωστε, είναι κάτι που φαίνεται και από τις ελάχιστες φωτογραφίες του μοντέλου που δόθηκαν στη δημοσιότητα. Σε αυτές μπορεί κανείς να διακρίνει στην κεντρική οθόνη των 12,8 ιντσών την ένδειξη "Brabus mode", καθώς και την εκείνη της μέγιστης αυτονομίας των 415 km. Στα επιπλέον χαρακτηριστικά του #3 περιλαμβάνεται ένα φωτεινό και ευχάριστο εσωτερικό, με το ηχοσύστημα Beats Soundsystem με 13 ηχεία να ολοκληρώνει την ξεχωριστή εμπειρία στο εσωτερικό του νέου Smart.
To πάτωμα του #3 προέρχεται από την κινεζική Geely και είναι το ίδιο (SEA2) με εκείνο του #1.
BMW i7 M70 xDrive
Τo μοντέλο που βλέπεις μπροστά σου έχει μήκος αρκετά πάνω από 5 μέτρα και βάρος που πλησιάζει τους 3 τόνους. Κι όμως, παρά τον όγκο του, έχει επιτάχυνση 0-100 km/h σε μόλις 3,7’’. Πώς γίνεται; Η απάντηση βρίσκεται στον εξηλεκτρισμό του. Κάπως έτσι, η i7 γίνεται η πιο δυνατή ηλεκτρική BMW που υπάρχει. Η τελική της ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 km/h. Ο συνδυασμός δύο ηλεκτροκινητήρων, ένας σε κάθε άξονα, ανεβάζει τη συνολική ισχύ σε 660 ίππους και εκτοξεύει την αδρεναλίνη. Η τιμή της μέγιστης ροπής είναι εξίσου εντυπωσιακή. Τα 1.015 Nm στη λειτουργία Sport μπορεί να φτάσουν και τα 1.100 Nm όταν ενεργοποιείται το M Launch Control ή το M Sport Boost.
Σε επίπεδο αυτονομίας, η ΒMW, όπως κάθε εταιρεία στα νούμερα που ανακοινώνει, διέπεται από μια αισιοδοξία, κάνοντας λόγο για 488-560 km. με δεδομένο πως η μπαταρία είναι ίδια με εκείνη της i7 xDrive60 με χωρητικότητα 101,7 kWh και πως η διαχείρισή της είναι αρκετά καλή, τα 400 km θα πρέπει να θεωρούνται μια άκρως ρεαλιστική τιμή. Θα πρέπει, ωστόσο, να αναφέρουμε πως στη συγκεκριμένη έκδοση για πρώτη φορά είναι διαθέσιμη η λειτουργία MAX RANGE, που με το πάτημα ενός κουμπιού φέρεται να εξασφαλίζει αύξηση της αυτονομίας. Σε αυτήν τη λειτουργία, η ισχύς κίνησης και η τελική ταχύτητα περιορίζονται προσεκτικά και οι λειτουργίες άνεσης περιορίζονται, επιτρέποντας την αύξηση της αυτονομίας κατά περίπου 15% έως 25%. Καθόλου άσχημα.
Mercedes EQE SUV
Η αρχή έγινε με τη μεγάλη EQS SUV. Βέβαια, με το μεταξόνιο να φτάνει τα 3 μέτρα και τον χώρο αποσκευών τα 520 lt, η EQE SUV δεν θεωρείται ακριβώς μικρή. Διαθέτοντας τεχνολογία αιχμής και εξαιρετικό επίπεδο άνεσης, η νέα Mercedes χαρακτηρίζεται από το νέο λογισμικό διαχείρισης της μπαταρίας ιόντων λιθίου που αναπτύχθηκε από την ίδια τη Mercedes και μπορεί πλέον να δέχεται αναβαθμίσεις Over-the-Air. H μπαταρία των 90,6 kWh τής δίνει μια θεωρητική αυτονομία που φτάνει τα 590 km. Επίσης, για πρώτη φορά σε μοντέλο εκτός της EQS, δίνεται η δυνατότητα σε όποιον το επιθυμεί να παραγγείλει την EQE SUV με την Hyperscreen, με τα τρία διαδοχικά πάνελ να καλύπτουν ουσιαστικά το σύνολο της επιφάνειας του ταμπλό.
Το νέο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της γερμανικής εταιρείας ξεκίνησε πρόσφατα την εμπορική του πορεία στην ελληνική αγορά. H βασική έκδοση EQE 300 SUV εφοδιάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 245 ίππων. Έναν ηλεκτροκινητήρα έχει και η αμέσως επόμενη έκδοση, EQE 350+ SUV, με την απόδοση, όμως, να φτάνει τους 292 ίππους. Και στις δύο εκδόσεις η μετάδοση της κίνησης αφορά τους πίσω τροχούς, ενώ υπάρχουν και τετρακίνητες εκδόσεις (4MATIC) με δύο ηλεκτροκινητήρες −έναν σε κάθε άξονα− και αποδόσεις 408 ίππων (EQE 500 4MATIC SUV) ή 476 ίππων (AMG EQE 43 4Matic SUV). Οι τιμές ξεκινούν από τα 94.800 ευρώ και φτάνουν έως τα 133.900 ευρώ για την έκδοση AMG EQE 53 4Matic+ SUV με απόδοση 687 ίππων, που αποτελεί ένα από τα πιο ισχυρά μοντέλα στην κατηγορία.
FORD MUSTANG
Είναι γεγονός. Η Mustang Mach-E θέτει σοβαρή υποψηφιότητα για να αποτελέσει το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο που μπορεί να θεωρηθεί κλασικό μέσα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα από την παρουσίασή του. Η δυναμική σχεδίαση, οι εκδόσεις που μπορούν να καλύψουν κάθε απαίτηση σε επίπεδο τεχνικών χαρακτηριστικών και εξοπλισμού και φυσικά, το όνομα που είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την ανόθευτη οδηγική ευχαρίστηση, αποτελούν το διαβατήριο για τον κόσμο μηδενικών ρύπων της Mustang.
Έναν κόσμο που όσο περισσότερο ανακαλύπτεις, τόσο πιο ελκυστικός γίνεται. με εκδόσεις με κίνηση στους πίσω ή και στους τέσσερις τροχούς και ισχύ από 269 έως 487 ίππους στην κορυφαία έκδοση GT, υπάρχει σίγουρα μια Mach-E που να καλύπτει τις ανάγκες και τα θέλω σου. Στο άνετο και φωτεινό εσωτερικό, κυριαρχεί η οθόνη του συστήματος πολυμέσων των 15,5 ιντσών, η οποία προσφέρει όλες τις επιλογές συνδεσιμότητας που χρειάζεσαι. Και δεν είναι μόνο αυτό. Η Mach-E έρχεται με μία σουίτα ηλεκτρονικών βοηθημάτων, που εξασφαλίζουν πως ο οδηγός θα έχει τα πάντα υπό έλεγχο ανά πάσα στιγμή. Από τα προγράμματα οδήγησης και την πλοήγηση, μέχρι το αυτορυθμιζόμενο σύστημα ελέγχου γκαζιού (ACC) και το EV Trip Planner.
Η Mustang Mach-E όμως δεν είναι μόνο ένα αυτοκίνητο σχεδιασμένο να παρέχει ισχυρές δόσεις οδηγικής ευχαρίστησης, αλλά και ένα τεχνολογικά προηγμένο μοντέλο με όρους ηλεκτροκίνησης. Η βασική έκδοση Style εφοδιάζεται με μπαταρία 75,7kWh, ενώ για τις υπόλοιπες εκδόσεις, η μεγαλύτερη μπαταρία των 98,7kWh μπορεί να εξασφαλίσει αυτονομία που φτάνει και τα 600km με μία φόρτιση (έκδοση Premium RWD). Την ίδια ώρα, η Mustang Mach-E μπορεί να υποστηρίξει φόρτιση μέγιστης ισχύος 150kW, κάτι που μεταφράζεται σε ανάκτηση 100+ km αυτονομίας σε μόλις 10 λεπτά.
Τα καλύτερα νέα βέβαια, έρχονται από το πεδίο της διαθεσιμότητας, καθώς ένας περιορισμένος αριθμός εκδόσεων της Mustang Mach-E είναι ετοιμοπαράδοτος για επιχειρήσεις και ιδιώτες. Στην πρώτη περίπτωση το μηνιαίο μίσθωμα μέσω της Ford Lease ανέρχεται σε €529, ενώ στη δεύτερη το ετήσιο ονομαστικό επιτόκιο διαμορφώνεται σε 0,9% (πλέον εισφοράς 0,6% του Ν. 128/1975), 4 χρόνια συντήρηση και 8 χρόνια εγγύηση Ford Protect ή 160.000 χλμ.
Αναδημοσίευση από την ελληνική έκδοση του περιοδικού Forbes