Το 2023 φαίνεται πως θα είναι η πρώτη χρονιά κατά την οποία τα αµιγώς ηλεκτρικά µοντέλα θα αρχίσουν να κάνουν αισθητή την παρουσία τους στους πίνακες πωλήσεων. Στο πάνω ράφι της αγοράς, η ηλεκτροκίνηση συνδυάζεται µε χώρους, επιδόσεις supercar και εξοπλισµό που προσοµοιάζει σε πολυτελή κατοικία. Και, όπως δείχνουν τα πράγµατα, σιγά-σιγά αρχίζει να βελτιώνεται σηµαντικά και η παράµετρος της αυτονοµίας.
Του Βαγγέλη Φακατσέλη
Range Rover Velar
Το Velar ουσιαστικά ήρθε στην γκάµα της Range Rover για να καλύψει το κενό ανάµεσα στα Evoque και Sport. Ο πρόσφατος εξηλεκτρισµός στην γκάµα της εταιρείας ήταν λογικό να επηρεάσει και το συγκεκριµένο µοντέλο, που πλέον διαθέτει την έκδοση 2.0 P400e, η οποία ξεκινά από τα 82.000 ευρώ και φτάνει µέχρι τα 104.000 ευρώ στην περίπτωση της κορυφαίας από πλευράς εξοπλισµού έκδοσης P400e R-Dynamic HSE. Τι ακριβώς, όµως, κάνει την plug-in υβριδική έκδοση του Velar τόσο ελκυστική; Η απάντηση είναι ο συνδυασµός επιδόσεων και οικονοµίας. Ο κινητήρας βενζίνης 2.0 λίτρων συνδυάζεται µε έναν ηλεκτροκινητήρα που προσθέτει στην εξίσωση 143 επιπλέον ίππους, φτάνοντας τη συνδυαστική ισχύ στα επίπεδα των 404 ίππων. Περίπου όσους θα απέδιδε ένας καλός V8.
Τα καλά νέα, όµως, δεν σταµατούν εδώ. Το εξαιρετικό τετρακίνητο SUV της Range Rover, παρά το βάρος των 2,2 τόνων, επιταχύνει από 0-100km/h σε µόλις 5,4’’ και έχει τελική ταχύτητα 209 km/h. Την ίδια ώρα, για τις αστικές µετακινήσεις την κίνηση µπορεί να αναλάβει εξολοκλήρου ο ηλεκτροκινητήρας, ο οποίος τροφοδοτείται από µια µπαταρία χωρητικότητας 13,7 kWh, που επαρκεί για αµιγώς ηλεκτρικές αποστάσεις περίπου 40 km.
Χάρη στην υβριδική τεχνολογία, το Range Rover Velar προσφέρει µέση κατανάλωση γύρω στα 6-7 lt / 100 km, η οποία κρίνεται εξαιρετική για τις διαστάσεις και τις επιδόσεις του βρετανικού µοντέλου. Αν σε όλα τα παραπάνω συνυπολογίσει κανείς την ποιότητα κατασκευής, την άνεση και τις εκτός δρόµου δυνατότητες της Range Rover, τότε εύκολα καταλήγει στο συµπέρασµα πως έχει να κάνει µε µία από τις πιο ελκυστικές προτάσεις στην κατηγορία των πολυτελών SUV.
Hyundai Ioniq 6
Όπως όλα δείχνουν, το Ioniq 6 είναι ένα από τα ηλεκτρικά µοντέλα που θα πρωταγωνιστήσουν στην αγορά αυτόν τον χρόνο. Οι προπαραγγελίες του σε κάποιες ευρωπαϊκές αγορές ξεκίνησαν στις αρχές Νοεµβρίου και τα διαθέσιµα οχήµατα έγιναν sold out σε λιγότερες από 24 ώρες. Το Ioniq 6 θα διατίθεται µε δύο επιλογές µπαταρίας –53 kWh και 77,4 kWh–, χρησιµοποιεί την ηλεκτρική πλατφόρµα E-GMP και έχει µεταξόνιο 2,95 m, το οποίο υποστηρίζεται από µια επιλογή τροχών 20 ή 18 ιντσών. Το συνολικό του µήκος είναι 4,85 m, το πλάτος 1,88 m και το ύψος 1,49 m. Για την έκδοση µε τη µεγάλη µπαταρία, η Hyundai αναφέρει πως θα έχει αυτονοµία που θα ξεπερνά τα 600 km, ενώ η ύπαρξη δύο ηλεκτροκινητήρων εξασφαλίζει απόδοση 320 ίππων και 605 Nm µέγιστη ροπή. Αναµενόµενα οι επιδόσεις είναι εξαιρετικές, παραπέµποντας περισσότερο σε σπορ κατασκευή παρά σε οικογενειακό µοντέλο. Η εργοστασιακή τιµή για την επιτάχυνση 0-100 km/h είναι 5,1 sec και το ακόµα καλύτερο είναι πως η Hyundai υποστηρίζει πως θα έχει πολύ χαµηλή κατανάλωση, την οποία προσδιορίζει στα 14 kW / 100 km. Ένα στοιχείο που προφανώς συµβάλλει στην επίτευξη αυτής της τιµής είναι ο χαµηλός αεροδυναµικός συντελεστής (Cd 0,21). Οι πρώτες παραδόσεις στην Ευρώπη υπολογίζονται την άνοιξη του 2023.
Mercedes EQS SUV
Η αρχή έγινε µε την εντυπωσιακή EQS, την κορυφαία ηλεκτρική λιµουζίνα της Mercedes, το highlight της οποίας είναι η MBUX Hyperscreen, η συστοιχία τριών οθονών που καλύπτουν την επιφάνεια του ταµπλό από άκρη σε άκρη. Η συνέχεια ήταν µάλλον αναµενόµενη και περιλαµβάνει την τεχνολογική υπεροχή της EQS σε περιτύλιγµα SUV. Τα δύο µοντέλα µοιράζονται το ίδιο πάτωµα, µε το µήκος της EQS SUV να φτάνει τα 5,12 m και το ύψος τα 1,71 m, όντας ελάχιστα µικρότερο από τη sedan. Αυτό, όµως, δεν την εµποδίζει να έχει τη δυνατότητα να φιλοξενήσει στο εσωτερικό της και µία 3η σειρά καθισµάτων, την ώρα που ο χώρος αποσκευών κυµαίνεται από 565 έως 645 lt. Η βασική έκδοση είναι η 450+ µε ισχύ 361 ίππων, η οποία θα προσφέρεται και σε τετρακίνητη έκδοση 4MATIC. Στην κορυφή βρίσκεται η έκδοση 580 4MATIC, µε ισχύ 545 ίππων και ροπή 858 Nm. Όλες οι εκδόσεις θα εφοδιάζονται µε µία µπαταρία 120 kWh, από τις µεγαλύτερες σε χωρητικότητα που υπάρχουν στην αγορά. Συνέπεια αυτού, µια αυτονοµία της τάξεως των 536-660 km, που, αν σκεφτεί κανείς τις διαστάσεις του αυτοκινήτου, είναι πραγµατικά εντυπωσιακή. Η EQS SUV θα έχει δυνατότητα να δεχτεί φόρτιση έως 200 kWh, κάτι που της εξασφαλίζει διάρκεια φόρτισης από το 10%-80% σε 31 λεπτά.
Porsche Macan
Σπουδαία νέα φέρνει το 2023 για τους φίλους της Porsche, καθώς η γερµανική εταιρεία έδωσε στη δηµοσιότητα τα στοιχεία του δεύτερου αµιγώς ηλεκτρικού της µοντέλου που θα έρθει στην αγορά, µετά την πολύ επιτυχηµένη Taycan. Πρόκειται για τη Macan, το SUV συµπαγών διαστάσεων της Porsche, το οποίο στην ηλεκτρική εκδοχή του θα έχει απόδοση 600 ίππων και θα είναι, σύµφωνα µε την κατασκευάστρια, "το πιο σπορ µοντέλο στην κατηγορία του". Η µπαταρία που θα τοποθετηθεί στη Macan θα έχει χωρητικότητα 100 kWh και θα προσφέρει αυτονοµία στα επίπεδα των 500 km. Θα διαθέτει και αυτή αρχιτεκτονική 800 V, χάρη στην οποία θα είναι εφικτή η φόρτιση της µπαταρίας από το 5% στο 80% σε περίπου 25 λεπτά. Η ηλεκτρική Macan µε τους δύο κινητήρες θα είναι το πρώτο µοντέλο της Porsche που θα λανσαριστεί κάνοντας χρήση της Premium Platform Electric ή PPE του Volkswagen Group. Η Audi θα χρησιµοποιήσει το συγκεκριµένο πάτωµα στο Q6 e-tron, το οποίο αναµένεται να ξεκινήσει να πωλείται περίπου έξι µήνες αργότερα από τη Macan. Η οποία θα διαθέτει, µεταξύ άλλων, και τετραδιεύθυνση. Πάντως, η ηλεκτρική Macan δεν αναµένεται να κυκλοφορήσει πριν από το φθινόπωρο του 2023, καθώς η παραγωγή της στο εργοστάσιο της Λειψίας θα ξεκινήσει αµέσως µετά το καλοκαίρι.
Volvo EX90
Πρόκειται αναµφίβολα για ένα από τα πιο προηγµένα τεχνολογικά µοντέλα που θα κυκλοφορήσουν το επόµενο διάστηµα στην αγορά. Ο αντικαταστάτης του XC90 είναι ένα αµιγώς ηλεκτρικό όχηµα, που, σύµφωνα µε τις προδιαγραφές που ανακοίνωσε η Volvo, είναι κάτι σαν µισό αυτοκίνητο και µισό υπολογιστής. Διαθέτει κάµερες, ραντάρ και lidar τελευταίας τεχνολογίας, όλα συνδεδεµένα µε έναν κεντρικό υπολογιστή NVIDIA DRIVE για να σχηµατίσουν µια "αόρατη ασπίδα ασφαλείας" γύρω από το αυτοκίνητο. Η Volvo ισχυρίζεται ότι το EX90 µπορεί να δηµιουργήσει σε πραγµατικό χρόνο µια εικόνα 360 µοιρών του κόσµου γύρω του, καθώς και να εντοπίσει µικρά εµπόδια στον δρόµο σε απόσταση εκατοντάδων µέτρων. Μέρα ή νύχτα και σε ταχύτητες αυτοκινητόδροµου. Θα υπάρχουν δύο εκδόσεις µε δύο κινητήρες, το απλό EX90 και το Performance. Και οι δύο κάνουν χρήση µίας µπαταρίας 107 kWh, που θα τους παρέχει αυτονοµία µέχρι 585 km. Το Performance αποδίδει 510 ίππους και 909 Nm ροπής, επιτρέποντας στα –όχι και λίγα– 2.818 kg του EX90 να επιταχύνουν από τα 0-100 km/h σε 4,9sec. Η βασική έκδοση "περιορίζεται" σε 402 ίππους και 770 Nm ροπής και στους τέσσερις τροχούς, όµως µην περιµένεις κάτι χειρότερο από 0-100 Km/h σε 5,9 sec. Τέλος, η ταχεία φόρτιση έως και 250 kW σηµαίνει ότι η πλήρωση της µπαταρίας από το 10%-80% διαρκεί µόλις 30 λεπτά.
Ford Kuga PHEV
Αν ανήκεις στην κατηγορία όσων βλέπουν µε καλό µάτι την ηλεκτροκίνηση, αλλά δεν αισθάνονται ακόµη έτοιµοι να κάνουν το µεγάλο βήµα, υπάρχει µία άκρως λειτουργική εναλλακτική. Η κατηγορία των plug-in υβριδικών µοντέλων, η οποία συνδυάζει τα καλύτερα των δύο κόσµων, εκείνου των κινητήρων εσωτερικής καύσης και εκείνου των ηλεκτροκινητήρων. Και, φυσικά, η καλύτερη επιλογή που µπορείς να κάνεις είναι εκείνη του Kuga PHEV, που για δεύτερη συνεχόµενη χρονιά οδεύει προς την κατάκτηση της πρώτης θέσης των πωλήσεων πανευρωπαϊκά στη σχετική κατηγορία.
Το πλεονέκτηµα του Kuga plug-in Hybrid είναι µια αµιγώς ηλεκτρική αυτονοµία 57-67 km (WLTP), η οποία µπορεί και να φτάσει τα 71-88 km (WLTP) αν µιλάµε για κίνηση αποκλειστικά εντός πόλης, επιτρέποντας έτσι στον κάτοχό του να κινείται αποκλειστικά µε ηλεκτρική ενέργεια αν οι ηµερήσιες ανάγκες του δεν υπερβαίνουν τα χιλιόµετρα αυτά. Σε διαφορετική περίπτωση, ο κάτοχος του Kuga επωφελείται από την αυτονοµία και την ευελιξία ενός βενζινοκίνητου οχήµατος, µε την ηλεκτρική ισχύ να συµπληρώνει τις επιδόσεις του οχήµατος, του οποίου η ισχύς ανέρχεται σε 225 ίππους.
Μάλιστα η Ford κάνει ακόµα πιο ελκυστική την περίπτωση του Kuga PHEV, εισάγοντας µια καινούργια έκδοση, την ST-Line X Black Package. H έκδοση αυτή διαθέτει οροφή, εξωτερικές λεπτοµέρειες και ζάντες αλουµινίου 20 ιντσών σε µαύρο χρώµα, που συνδυάζονται µε επιλογή σε ό,τι αφορά το χρώµα του αµαξώµατος. Προαιρετικά, ο αγοραστής µπορεί να επιλέξει τα καθίσµατα µε την ονοµασία Comfort Seat, τα οποία ρυθµίζονται σε 18 κατευθύνσεις και είναι πιστοποιηµένα από τον κορυφαίο οργανισµό υγείας της σπονδυλικής στήλης AGR, για βελτιωµένη άνεση και στήριξη.
Τo κερασάκι στην τούρτα είναι τα ελκυστικά προγράµµατα χρηµατοδότησης µέσω των οποίων µπορεί να αποκτηθεί το Kuga PHEV. Η Ford δίνει τη δυνατότητα απόκτησής του µε επιτόκιο 2,99% (πλέον εισφοράς 0,6% του Ν. 128/197), ενώ το συνοδεύει µε 3 χρόνια δωρεάν συντήρηση και εγγύηση Ford Protect για 5 χρόνια ή 100.000 χλµ.
* Αναδημοσίευση από την ελληνική έκδοση του περιοδικού Forbes