Η φετινη χρονια θα κλεισει, όπως όλα δείχνουν, με ένα νέο μεγάλο ρεκόρ σε έσοδα και αφίξεις. Όμως πλέον το βλέμμα είναι στραμμένο στην επόμενη μέρα του ελληνικού τουρισμού, καθώς τα ρεκόρ δεν θα πρέπει να θεωρούνται αυτοσκοπός, αλλά ούτε και δεδομένα.
Όπως εξηγεί ο Γιάννης Παράσχης, Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων & Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΑΑ, οι προκλήσεις είναι πολλές, όπως η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των τουριστικών προορισμών, η διατήρηση του θετικού μομέντουμ που δημιουργήθηκε μετά την πανδημία, η βελτίωση των υποδομών και του "value for money".
Ο ελληνικός τουρισμός μπορεί να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα, αλλά αυτό δεν θα μπορέσει να γίνει χωρίς μια καλά σχεδιασμένη στρατηγική.
Συνέντευξη στις Βίκυ Κουρλιμπίνη και Ματίνα Χαρκοφτάκη
Η φετινή τουριστική χρονιά αναμένεται να κλείσει με άνοδο αφίξεων και εσόδων σε σχέση με πέρσι, σημειώνοντας ένα νέο ρεκόρ. Εντούτοις, η τουριστική αγορά κάνει λόγο για σημάδια κόπωσης, ενώ και τα έσοδα του Ιουλίου, για πρώτη φορά έπειτα από χρόνια, ήταν μειωμένα. Τι σας έχει προβληματίσει φέτος αναφορικά με την εξέλιξη της σεζόν;
Το 2024 εμφανίζει θετικές επιδόσεις, με αύξηση τόσο στα έσοδα όσο και στις αφίξεις σε σχέση με το 2023, που ήταν η χρονιά-ορόσημο για τον ελληνικό τουρισμό. Ωστόσο τα ρεκόρ δεν πρέπει να θεωρούνται αυτοσκοπός.
Παρά τις ανοδικές τάσεις που καταγράφονται, η διατήρηση του θετικού μομέντουμ που αναπτύχθηκε μετά την πανδημία αποτελεί σημαντική πρόκληση. Οι κυριότεροι παράγοντες που επηρεάζουν την αγορά περιλαμβάνουν την ανάγκη για βελτίωση των υποδομών και καλύτερη διαχείριση των προορισμών, την έλλειψη προσωπικού, τον πληθωρισμό, που μειώνει το διαθέσιμο εισόδημα των ταξιδιωτών, αυξάνοντας ταυτόχρονα το κόστος επενδύσεων και λειτουργίας των επιχειρήσεων, που, σε συνδυασμό με την αυξανόμενη φορολόγηση του κλάδου, επιβαρύνουν σημαντικά την ανταγωνιστικότητα του τουριστικού μας προϊόντος.
Τα έσοδα από τον τουρισμό το πρώτο εξάμηνο του 2024 ανήλθαν σε 10,5 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 4,9%, ενώ οι αφίξεις αυξήθηκαν κατά 11,2%, φτάνοντας τα 18 εκατ. Αν λάβουμε υπόψη και τα έσοδα από την κρουαζιέρα, το συνολικό ποσό ανέρχεται στα 11 δισ. ευρώ, 5,6% υψηλότερα σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Παρά τη μείωση των εισπράξεων τον Ιούλιο, οι αφίξεις παραμένουν σε υψηλά επίπεδα. Ωστόσο θα πρέπει να περιμένουμε την ολοκλήρωση του τρίτου τριμήνου για να εξαγάγουμε πρώτα συμπεράσματα.
Ένα ακόμα στοιχείο που πρέπει να εξετάσουμε είναι η αλλαγή στις ταξιδιωτικές συνήθειες. Οι ταξιδιώτες επιλέγουν πλέον περισσότερα, αλλά μικρότερης διάρκειας ταξίδια, με τον μέσο όρο διανυκτερεύσεων να έχει μειωθεί στις 6,6 μέρες από τις 7,5. Αυτό σχετίζεται, μεταξύ άλλων, με την αύξηση των "city breaks", αλλά και τις πιέσεις στο διαθέσιμο εισόδημα των ταξιδιωτών.
Επιπλέον, ο οδικός τουρισμός έχει σημειώσει σημαντική άνοδο, με αύξηση 14% στο πρώτο οκτάμηνο του 2024, σε σύγκριση με το 8% της αεροπορικής κίνησης. Παρά την άνοδο αυτή, τα ταξίδια με αυτοκίνητο έχουν μικρότερη διάρκεια και χαμηλότερες εισπράξεις, γεγονός που συμβάλλει στη χαμηλότερη αύξηση των εσόδων σε σχέση με τις αφίξεις.
Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι η θετική εικόνα των δύο πρώτων τριμήνων αποτελεί μια καλή ένδειξη για τη διεύρυνση της τουριστικής σεζόν. Ωστόσο, για να επεκτείνουμε σημαντικά την τουριστική περίοδο, θα χρειαστεί σωστή στρατηγική για ανάπτυξη νέων προϊόντων, σύμφωνα με τις απαιτήσεις των σύγχρονων ταξιδιωτών αλλά και τα νέα δεδομένα της κλιματικής αλλαγής. Η διατήρηση και βελτίωση του "value for money" είναι ένα κρίσιμο ζητούμενο για τον ελληνικό τουρισμό.
Το τουριστικό περιβάλλον γίνεται όλο και πιο ανταγωνιστικό, ενώ φαίνεται πως οι τουρίστες κάνουν περισσότερα ταξίδια, αλλά ξοδεύουν λιγότερα. Πώς μπορεί ο ελληνικός τουρισμός να αντιμετωπίσει αυτή τη νέα πραγματικότητα και ποιες παρεμβάσεις πρέπει να γίνουν κατά τη γνώμη σας;
Για να μπορέσει ο ελληνικός τουρισμός να προσαρμοστεί, απαιτείται μια καλά σχεδιασμένη στρατηγική. Ως ΣΕΤΕ, έχουμε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για τις παρεμβάσεις που θεωρούμε αναγκαίες και περιλαμβάνονται στη μελέτη "Ελληνικός Τουρισμός 2030|Σχέδια Δράσης", που παρουσιάσαμε το 2021.
Κατ’ αρχάς, είναι απαραίτητο να καθιερωθεί ένα χωροταξικό πλαίσιο για τον τουρισμό, το οποίο θα περιλαμβάνει σαφείς κατευθυντήριες γραμμές και ταυτόχρονα θα προσφέρει ευελιξία στην ανάπτυξη των υποδομών. Αυτό πρέπει να γίνεται με σεβασμό στην προστασία του περιβάλλοντος και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων.
Παράλληλα, ο ρόλος των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) πρέπει να αναβαθμιστεί στη διαχείριση και λειτουργία των τουριστικών προορισμών, ακολουθώντας το μοντέλο των Οργανισμών Διαχείρισης Προορισμών (DMOs).
Η αυξημένη φορολόγηση, που δεν προσφέρει ουσιαστική ανταποδοτικότητα, και η έλλειψη εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού αποτελούν επίσης σημαντικά προβλήματα, που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Οι επενδύσεις που απαιτούνται θα πρέπει να συμβάλλουν στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, ενισχύοντας την αξία του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.
Εξίσου κρίσιμος είναι ο ρόλος της μικρής επιχειρηματικότητας, η οποία αποτελεί τον πυρήνα του ελληνικού τουρισμού. Οι μικρές επιχειρήσεις πρέπει να έχουν πρόσβαση σε χρηματοδοτικά εργαλεία, ώστε να αναπτυχθούν, να καινοτομήσουν και να βελτιώσουν τις υπηρεσίες τους.
Επιπλέον, η διαρκής ανανέωση του τουριστικού προϊόντος είναι απαραίτητη. Το προϊόν και οι υπηρεσίες πρέπει να προσαρμόζονται στις παγκόσμιες τάσεις, όπως είναι ο βιώσιμος τουρισμός και οι εξατομικευμένες εμπειρίες.
Η σύνδεση του τουρισμού με άλλους τομείς της οικονομίας, όπως ο πρωτογενής τομέας, μπορεί να δημιουργήσει πολλαπλασιαστικά οφέλη, οδηγώντας σε μια πιο ευρεία αναπτυξιακή βάση για τη χώρα.
Η βιωσιμότητα και η καινοτομία βρίσκονται στον πυρήνα της στρατηγικής μας. Οι επιχειρήσεις πλέον επικεντρώνονται στην υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών, τόσο στις εσωτερικές λειτουργίες όσο και στις υπηρεσίες που προσφέρουν στους ταξιδιώτες. Αυτή η τάση δεν είναι προσωρινή, αλλά ένας καθοριστικός παράγοντας για τη μακροπρόθεσμη ανταγωνιστικότητα.
Ο ΣΕΤΕ, αναγνωρίζοντας τη σημασία της βιωσιμότητας, έχει αναπτύξει την πρωτοβουλία METRON Sustainable Tourism, σε συνεργασία με το ΙΝΣΕΤΕ και τη Marketing Greece, ένα πρόγραμμα εθελοντικής αυτορρύθμισης του τουριστικού τομέα.
Στόχος αυτής της πρωτοβουλίας, η οποία βρίσκεται στο στάδιο πιλοτικής εφαρμογής με 50 μέλη του ΣΕΤΕ, είναι να βοηθήσει τις επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους, να μεταβούν σε ένα πιο βιώσιμο μοντέλο λειτουργίας και ανάπτυξης, παρέχοντας ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο δέσμευσης, συμμόρφωσης, αυτοαξιολόγησης και στοχοθέτησης σε κρίσιμους δείκτες βιωσιμότητας, που συνδυάζεται και με πιστοποίηση από διαπιστευμένους ανεξάρτητους φορείς.
Τελικά έχουμε υπερτουρισμό στην Ελλάδα;
Στην Ελλάδα έχουμε αποκαλέσει "υπερτουρισμό" ορισμένα φαινόμενα πίεσης ή κορεσμού σε συγκεκριμένους προορισμούς, τα οποία όμως είναι τοπικά και χρονικά περιορισμένα. Το φαινόμενο αυτό εμφανίζεται κυρίως σε δημοφιλείς προορισμούς, και μάλιστα σε συγκεκριμένα σημεία αυτών, τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο. Οι κύριες αιτίες είναι η ανεπαρκής διαχείριση των προορισμών, η έλλειψη των απαραίτητων υποδομών και η έντονη εποχικότητα της τουριστικής δραστηριότητας.
Είναι αξιοσημείωτο ότι περίπου το 57% της χώρας δεν παρουσιάζει καμία τουριστική ανάπτυξη, ενώ οι Περιοχές Ελέγχου και οι Ανεπτυγμένες Περιοχές, όπως αυτές περιγράφονται στο υπό διαβούλευση Ειδικό Χωροταξικό Σχέδιο για τον Τουρισμό, καλύπτουν μόλις το 5% της ελληνικής επικράτειας. Οι περιοχές που συχνά αναφέρονται ως "υπερτουριστικές" ανήκουν στις Περιοχές Ελέγχου και αντιπροσωπεύουν λιγότερο από το 1% της συνολικής έκτασης της χώρας, με συνθήκες υψηλής συγκέντρωσης πληθυσμού για λιγότερο από δύο μήνες τον χρόνο.
Το "brand Ελλάδα" είναι ένα πολύπλευρο τουριστικό προϊόν και η συζήτηση γύρω από τα ζητήματα του τουρισμού δεν μπορεί να γίνεται με γενικεύσεις. Κάθε περιοχή έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες και ανάγκες. Απλουστεύσεις και έλλειψη δεδομένων υπονομεύουν την προσπάθεια για εξεύρεση ουσιαστικών λύσεων.
Η άμεση επίπτωση του κλάδου στην ελληνική οικονομία το 2023 ήταν 28,5 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 13% του εγχώριου ΑΕΠ. Αν συνυπολογίσουμε σε αυτό και την έμμεση συνεισφορά του κλάδου μέσω πολλαπλασιαστών, τότε το ποσοστό αυτό φτάνει στο 30% του ΑΕΠ. Την ίδια ώρα, ανακοινώθηκαν από την κυβέρνηση πρόσθετα τέλη για τις τουριστικές επιχειρήσεις. Πώς τα κρίνετε;
Διαχρονικά, στηρίζουμε τις όποιες παρεμβάσεις στοχεύουν στη βελτίωση της διαφάνειας και των ελέγχων στην αγορά, καθώς και στην αύξηση των δημόσιων εσόδων, εφόσον αυτές συνδέονται με συγκεκριμένες και κοστολογημένες δράσεις για την αναβάθμιση των υποδομών και τη βελτίωση της βιωσιμότητας των προορισμών μας. Ωστόσο δεν συμφωνούμε σε μέτρα καθαρά εισπρακτικού χαρακτήρα, τα οποία έχουν κριθεί αναποτελεσματικά στο παρελθόν.
Σύμφωνα με το Προσχέδιο του κρατικού Προϋπολογισμού 2025, τα αναμενόμενα έσοδα από το Τέλος Ανθεκτικότητας ανέρχονται σε 405 εκατ. ευρώ – από αυτά η συντριπτική πλειοψηφία είναι από τα ξενοδοχεία. Αν προσθέσουμε και 75 εκατ. ευρώ από το αυξημένο τέλος παρεπιδημούντων, το σύνολο της επιβάρυνσης με τέλη πλησιάζει τα 500 εκατ. ευρώ, ή 5% επί του τζίρου των ξενοδοχείων.
Σε μια εποχή όπου η βιωσιμότητα και η ποιότητα των υπηρεσιών είναι κρίσιμες, είναι απαραίτητο να διασφαλίσουμε ότι η τουριστική ανάπτυξη προχωρά με προσεκτικές και στρατηγικά μελετημένες ενέργειες, αποφεύγοντας μέτρα που θα μπορούσαν να αποδυναμώσουν τη δυναμική του κλάδου.
Ποια είναι τα μηνύματα που έρχονται από τους tour operators για την επόμενη χρονιά;
Η τάση για το κλείσιμο της φετινής χρονιάς είναι θετική σε επίπεδο αφίξεων και εσόδων και θεωρούμε ότι το 2024 θα αποτελέσει το νέο έτος αναφοράς για τον κλάδο. Στη βάση του 2024 κινούνται οι ενδείξεις για την επόμενη χρονιά, όμως είναι νωρίς για προβλέψεις. Τα πρώτα βάσιμα στοιχεία θα προκύψουν από τη μεγάλη τουριστική έκθεση του Λονδίνου, την WTM, τον Νοέμβριο, αλλά και τον προγραμματισμό των αεροπορικών εταιρειών για την επόμενη χρονιά. Οι λεγόμενοι "shoulder months" (οι μήνες εκτός της κύριας τουριστικής περιόδου) φαίνεται να κερδίζουν έδαφος, κάτι που αποτελεί θετικό σημάδι για την επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν. Η Ελλάδα εξακολουθεί και είναι ανάμεσα στους βασικούς προορισμούς προτίμησης των ταξιδιωτών για τις παραδοσιακές αγορές Γερμανία, Γαλλία και Ηνωμένο Βασίλειο, είναι ο 6ος ευρωπαϊκός προορισμός για την αγορά των ΗΠΑ και ο 4ος για την Αυστραλία.
Έχουν περάσει περίπου 8 μήνες από την εισαγωγή του ΔΑΑ στο Ελληνικό Χρηματιστήριο. Ανατρέχοντας στον χρόνο, τι σας έχει μείνει από την πορεία μέχρι το κατώφλι του Χ.Α. και επίσης σήμερα έχει αλλάξει κάτι σε επίπεδο διοίκησης και λειτουργίας;
Η εισαγωγή στο Χρηματιστήριο Αθηνών αποτέλεσε τη μεγαλύτερη αρχική δημόσια προσφορά –από πλευράς συνολικών εσόδων– στην Ελλάδα τα τελευταία 15 και πλέον χρόνια, σηματοδοτώντας ένα σημαντικό ορόσημο τόσο για τον ΔΑΑ όσο και για την ελληνική κεφαλαιαγορά. Η διαδικασία αυτή δεν ήταν απλώς μια κίνηση οικονομικής στόχευσης, αλλά αποτέλεσε παράλληλα μια στρατηγική επιλογή των μετόχων, που επιβράβευσε το επιχειρηματικό μοντέλο της Εταιρείας Αεροδρομίου κατά τη διάρκεια των χρόνων.
Ανατρέχοντας στην πορεία μέχρι την εισαγωγή τον περασμένο Φεβρουάριο, όταν οι μετοχές του ΔΑΑ τέθηκαν στη διάθεση του επενδυτικού κοινού, αυτό που ξεχωρίζει είναι η έντονη και επαγγελματική προετοιμασία μιας ιδιαίτερα καταρτισμένης ομάδας, που με την υποστήριξη εξειδικευμένων συμβούλων οδηγήθηκε στην επίτευξη αυτού του στόχου.
Η εισαγωγή στο Χρηματιστήριο Αθηνών οδήγησε και στην περαιτέρω εξέλιξη του συστήματος εταιρικής διακυβέρνησης, προσαρμοζόμενο άμεσα στις απαιτήσεις για τις εισηγμένες εταιρείες. Παράλληλα, η μέριμνά μας εξακολουθεί –όπως και πριν από την εισαγωγή– να είναι η υψηλού επιπέδου παροχή υπηρεσιών προς τους συνεργάτες μας και προς το επιβατικό κοινό και, φυσικά, η συνέχιση της υψηλής επιχειρηματικής και οικονομικής απόδοσης.
Συμπερασματικά, η συμμετοχή μιας ευρύτερης ομάδας επενδυτών, η έκθεση και η δυνατότητα αξιοποίησης των κεφαλαιαγορών και η ευθυγράμμιση με τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές ενισχύουν περαιτέρω τον ΔΑΑ, προσθέτοντας νέες προοπτικές και δυνατότητες για το μέλλον.
Επί του παρόντος πραγματοποιούνται τα πρώτα βήματα της υλοποίησης της πρώτης φάσης του μεγάλου επενδυτικού προγράμματος για την επέκταση της χωρητικότητας, βάσει του οποίου προβλέπεται η σταδιακή αύξηση της δυναμικότητας με απώτερο στόχο τη δυνατότητα εξυπηρέτησης 50 εκατ. επιβατών μέχρι το 2046. Μπορείτε να μοιραστείτε μαζί μας τις τελευταίες εξελίξεις και τι προβλέπει το χρονοδιάγραμμα για το επόμενο διάστημα;
Έπειτα από μια μακρά περίοδο, η οποία σηματοδοτήθηκε από σημαντικές προκλήσεις, με τελευταία αυτή της πανδημίας που είχε δραματικές επιπτώσεις στην επιβατική κίνηση αλλά και την οικονομική επιβίωση της Εταιρείας του Αεροδρομίου, με την έντονη ανάπτυξη από το 2022 και μετά, έχει πλέον φθάσει η ώρα για την επόμενη σελίδα στη ζωή του αεροδρομίου μας. Μετά και τις απαραίτητες προσαρμογές στο πλαίσιο της εταιρικής διακυβέρνησης, έχουμε θέσει σε εφαρμογή ένα σύνθετο επενδυτικό πλάνο επεκτάσεων, το οποίο και θα πραγματοποιηθεί σε τρεις διακριτές φάσεις, ξεκινώντας από φέτος. Η πρώτη φάση στοχεύει στην αύξηση της ετήσιας δυναμικότητας του αεροδρομίου κατά περίπου 30% και περιλαμβάνει την επέκταση του Κύριου και του Δορυφορικού Αεροσταθμού (συμπεριλαμβάνοντας αύξηση των εμπορικών περιοχών σε ποσοστό άνω του 60%), την κατασκευή πρόσθετων θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών, καθώς και ένα νέο πολυώροφο κτίριο στάθμευσης οχημάτων. Οι κατασκευές, που θα παραδίδονται σταδιακά, αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2028 - αρχές του 2029. Είναι σημαντικό να τονίσουμε εδώ ότι το υφιστάμενο σύστημα των δύο ανεξάρτητων διαδρόμων απογειώσεων/προσγειώσεων του ΔΑΑ παρέχει τη δυνατότητα ανάπτυξης πέραν των 50 εκατομμυρίων επιβατών ετησίως χωρίς ανάγκη πρόσθετων επενδύσεων.
Η υλοποίηση της πρώτης φάσης του Προγράμματος Επέκτασης προχωρεί σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, με επιτυχή εκτέλεση μέχρι σήμερα των σχετικών μελετών και της έναρξης διαγωνισμών. Η χρηματοδότηση των επενδύσεων στο πλαίσιο της πρώτης φάσης του Προγράμματος επίσης προχωρά και αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από το τέλος του έτους.
Είναι ένα μεγάλο έργο, που απαιτεί σημαντικούς πόρους και σχεδιασμό, αλλά είμαστε βέβαιοι ότι θα ενισχύσει περαιτέρω τη θέση του αεροδρομίου μας, εξυπηρετώντας πλήρως τις απαιτήσεις του επιβατικού κοινού, των συνεργατών μας στην αεροδρομιακή κοινότητα και, φυσικά, συμβάλλοντας στην εικόνα και στα ποιοτικά χαρακτηριστικά της πόλης και της χώρας μας.
Το 2024 οδεύει, όπως όλα δείχνουν, σε ένα νέο ρεκόρ επιβατικής κίνησης και πτήσεων για το "Ελ. Βενιζέλος", ανεβάζοντας περαιτέρω τον πήχη. Μπορείτε να μας κάνετε μια πρόβλεψη για το πού θα κλείσει η χρονιά;
Συνολικά, κατά την περίοδο του α' εννεαμήνου 2024, η επιβατική κίνηση του αερολιμένα ανήλθε σε 24,5 εκατομμύρια, αυξημένη κατά 13,3% σε σχέση με τα επίπεδα της αντίστοιχης περιόδου του 2023. Πιο συγκεκριμένα, οι επιβάτες εσωτερικού και εξωτερικού ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2023 κατά 7,3% και 16% αντίστοιχα.
Τα επίπεδα επιβατικής κίνησης που καταγράφηκαν είναι ενδεικτικά της σταθερά ισχυρής ζήτησης για αεροπορικά ταξίδια, με τη δυναμική των εννέα πρώτων μηνών του έτους να συνεχίζεται, αν και με πιο ήπιους ρυθμούς. Η τάση της επιβατικής κίνησης επιβεβαιώνει την επιτυχημένη στρατηγική του ΔΑΑ για την ανάπτυξη του δικτύου προορισμών και της επιβατικής κίνησης, την ελκυστικότητα της Αθήνας ως προορισμού, καθώς και την υγιή και βιώσιμη δυναμική των ταξιδιών αναψυχής.
Τα θετικά αυτά νέα οφείλονται, φυσικά, και στην ενίσχυση του προγραμματισμού πτήσεων από μεγάλες αεροπορικές εταιρείες που επιλέγουν την Αθήνα ως κομβικό αεροδρόμιο για την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, αλλά και στην επιτυχή ανάπτυξη της τουριστικής δυναμικής καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Η συνεργασία μας με αεροπορικές εταιρείες, tour operators και τουριστικούς φορείς έχει συμβάλει στην προσθήκη νέων αγορών και στην περαιτέρω ανάπτυξη υφιστάμενων αγορών, όπως αυτών της Ασίας και της Βόρειας Αμερικής. Παράλληλα, αναδεικνύεται και η προσπάθεια που καταβάλλει το σύνολο των φορέων που δραστηριοποιούμαστε στο ταξίδι και στον τουρισμό, για να αναδεικνύουμε διαρκώς την Αθήνα ως κορυφαίο ελκυστικό προορισμό καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Και βέβαια υπάρχουν και προκλήσεις, τόσο για τους προορισμούς όσο και για τις υποδομές. Είμαστε, όμως, σε καλό σημείο και κατάλληλα προετοιμασμένοι ώστε να διατηρήσουμε την ποιότητα που μας χαρακτηρίζει.
Η αυξημένη επιβατική κίνηση συνοδεύεται συνήθως και από αυξημένες προκλήσεις. Ποιες είναι οι σημαντικότερες που καλείται να αντιμετωπίσει τη φετινή χρονιά το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας;
Η αυξημένη επιβατική κίνηση είναι αναμφισβήτητα θετική, αλλά βεβαίως συνοδεύεται από προκλήσεις που απαιτούν προσεκτική διαχείριση και στρατηγικό σχεδιασμό. Θα σταθώ ιδιαίτερα στην πρόκληση της βιώσιμης ανάπτυξης, η οποία βρίσκεται στο επίκεντρο της μακροπρόθεσμης εταιρικής στρατηγικής του ΔΑΑ και, κατά συνέπεια, όλων των βασικών πτυχών της λειτουργίας μας. Στο πεδίο της περιβαλλοντικής υπευθυνότητας, εφαρμόζουμε διαχρονικά ένα ευρύ πλέγμα πρωτοβουλιών, πρακτικών και δράσεων, υιοθετώντας συχνά διαδικασίες που ξεπερνούν το πλαίσιο της εταιρικής συμμόρφωσης. Παραμένουμε το μοναδικό αεροδρόμιο με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα στην Ελλάδα από το 2016, ενώ μέσω της πολύ τολμηρής (ανακοινώθηκε για πρώτη φορά το 2019) πρωτοβουλίας μας "ROUTE 2025" σκοπεύουμε να επιτύχουμε, μέσω παραγωγής, αποθήκευσης και κατανάλωσης καθαρής ενέργειας, μηδενικό ισοζύγιο εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, υπό τον άμεσο έλεγχό μας, έως το 2025, πολύ πριν από τον στόχο του 2050, που έχει ανακοινωθεί από το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe) και υιοθετείται εν γένει από την αεροπορική βιομηχανία.
Το "Route 2025", που φιλοδοξούμε να ολοκληρώσουμε μέσα στους επόμενους 12 μήνες, είναι μια στρατηγική επένδυση διεθνούς εμβέλειας, η οποία, πέρα από το αεροδρόμιο, αναδεικνύει την Αθήνα ως έναν πρωτοπόρο προορισμό σε θέματα βιωσιμότητας, συμβάλλοντας ευρύτερα στο τουριστικό προϊόν της χώρας.
Φωτό: Φώτης Σαμαρίδης