Ελληνικός σιδηρόδρομος σε τροχιά ζημιών: Η ανάκαμψη παραμένει μακρινός σταθμός

Ελληνικός σιδηρόδρομος σε τροχιά ζημιών: Η ανάκαμψη παραμένει μακρινός σταθμός

Του Στάθη Βασιλόπουλου

Μετά από δύο καίρια πλήγματα —την τραγωδία στα Τέμπη και τη θεομηνία "Daniel"— ο ελληνικός σιδηρόδρομος προσπαθεί να σταθεί ξανά στα "πόδια" του καθώς παραμένει εγκλωβισμένος ανάμεσα σε οικονομικές απώλειες, διαρθρωτικά προβλήματα και τη χαμηλή εμπιστοσύνη του κοινού. Τα οικονομικά αποτελέσματα της Hellenic Train και του ΟΣΕ δείχνουν ότι ο δρόμος προς την ανάκαμψη θα είναι μακρύς και ανηφορικός και το στοίχημα  για επανεκκίνηση  φαντάζει κάτω από αυτές τις συνθήκες εξαιρετικά δύσκολο.

Στην οικονομική χρήση του 2024, τα βιβλία της Hellenic Train έγραψαν ξανά "κόκκινο". Παρά την αύξηση των συνολικών εσόδων στα 103,2 εκατ. ευρώ (από 97 εκατ. το 2023), οι καθαρές ζημίες παρέμειναν υψηλές, αγγίζοντας τα 62,86 εκατ. ευρώ. Οι επιβατικές μεταφορές ενισχύθηκαν οριακά στα 41,45 εκατ. ευρώ, ενώ και οι εμπορευματικές κινήθηκαν ανοδικά στα 9 εκατ. ευρώ — ωστόσο, η αύξηση των εξόδων (124,9 εκατ. ευρώ από 119,8 εκατ.) εξανέμισε κάθε θετική προοπτική. Το ενεργειακό κόστος, η συντήρηση του τροχαίου υλικού και οι καθυστερήσεις στα έργα επιβάρυναν ακόμη περισσότερο τον ισολογισμό.

Η εταιρεία στηρίχθηκε για άλλη μια φορά στη μητρική Ferrovie dello Stato Italiane. Με την εγγύηση της Trenitalia, εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση 140 εκατ. ευρώ, ενώ στα τέλη του 2024 εγκρίθηκε και αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κατά 50 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, η εξάρτηση αυτή καταδεικνύει το εύθραυστο οικονομικό περιβάλλον στο οποίο κινείται η Hellenic Train — ένα περιβάλλον όπου η εμπορική δραστηριότητα παραμένει στάσιμη και οι ταμειακές εκροές "ροκανίζουν" τις όποιες προοπτικές ανάκαμψης.

Παράλληλα, ο ΟΣΕ προσπαθεί να επαναφέρει μια στοιχειώδη ισορροπία στα οικονομικά του, αν και το αποτέλεσμα παραμένει "αναιμικό". Τα έσοδα την περσινή χρονιά μειώθηκαν στα 124,3 εκατ. ευρώ (από 137,8 εκατ.), με την κρατική επιχορήγηση να παραμένει στα 75 εκατ. ευρώ. Για τα επόμενα έτη, ο ΟΣΕ αναμένει ενίσχυση της κρατικής χρηματοδότησης, με την επιχορήγηση να εκτιμάται ότι θα αυξηθεί στα 120 εκατ. ευρώ το 2025, εξέλιξη που θεωρείται κρίσιμη για τη διατήρηση της λειτουργικής του βιωσιμότητας.

Παρότι τα έξοδα υποχώρησαν θεαματικά στα 120,4 εκατ. από 231,4 εκατ., οι ζημίες μετά φόρων παρέμειναν βαριές — 171,9 εκατ. ευρώ το 2024, έναντι 245,7 εκατ. το 2023. Η μείωση του προσωπικού, που πλέον αριθμεί μόλις 568 άτομα, υπογραμμίζει τις χρόνιες ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό, με τον μέσο όρο ηλικίας να ξεπερνά τα 50 έτη.

Σημείο τριβής στις σχέσεις ΟΣΕ–Hellenic Train παραμένουν τα τέλη υποδομής. Οι ανεξόφλητες οφειλές της Hellenic Train προς τον ΟΣΕ, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει ο Οργανισμός στις χρηματοοικονομικές του καταστάσεις, αγγίζουν τα 139,9 εκατ. ευρώ , με το 88,8% να αφορά μη καταβληθέντα τέλη από το 2020 έως το τέλος του 2024 — ποσά που η Hellenic Train αμφισβητεί. Το οικονομικό αυτό "πινγκ πονγκ" αποκαλύπτει την αλληλεξάρτηση των δύο που, αντί να ενισχύουν ο ένας τον άλλον, παλεύουν ο καθένας για επιβίωση.

Την ίδια ώρα, το Υπουργείο Μεταφορών και η Hellenic Train βρίσκονται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για την αναθεώρηση της σύμβασης που αφορά τις άγονες γραμμές, με φόντο επενδύσεις 360 εκατ. ευρώ σε νέα τρένα και τεχνικές εγκαταστάσεις. H συμφωνία θεωρείται κρίσιμη για την επανεκκίνηση του σιδηροδρομικού έργου και αναμένεται να οριστικοποιηθεί έως το τέλος του έτους.

Περισσότερα από Forbes

Santa Claus Rally για τα σούπερ μάρκετ – Η μάχη των επτά ημερών

Η πιο κρίσιμη ευθεία της χρονιάς για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ με έπαθλο το γεμάτο εορταστικό καλάθι. Τι δείχνει η "ψαλίδα" αξίας-όγκου. Το comeback της ιδιωτικής ετικέτας.

SOTIRIA Technology: Made in Greece λύσεις υποθαλάσσιας επιτήρησης με διεθνή παρουσία

Η ελληνική εταιρεία βρίσκεται σε φάση επέκτασης της τεχνολογίας της.

Kenvue: Τζίρος άνω των 170 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα με διψήφια ανάπτυξη

Με ισχυρά οικονομικά μεγέθη και ανοδική κερδοφορία, η διάδοχος της Johnson & Johnson στην Ελλάδα. Τι φέρνει η εξαγορά του αμερικανικού κολοσσού από την Kimberly-Clark για 48,7 δισ. δολάρια.

Οδυσσέας Αθανασίου (CEO Lamda Development): Δημιουργούμε την πόλη του Αύριο

Σηµείο αναφοράς στην επιτάχυνση των εργασιών στο Ελληνικό κρίνεται το 2025, καθώς σηµειώνεται σηµαντική πρόοδος στα 40 εργοτάξια που έχουν αναπτυχθεί στο ακίνητο του πρώην αεροδροµίου και πλέον µια σειρά από αναπτύξεις οδεύουν στους τελευταίους 12-18 µήνες τους, σύµφωνα µε τα όσα αναφέρει στο Forbes ο διευθύνων σύµβουλος της Lamda Development, Οδυσσέας Αθανασίου. Η έκδοση του νέου οµολόγου 500 εκατ. ευρώ και η συµφωνία µε τον όµιλο ION.

Metlen: Τι προβλέπει η νέα συμφωνία με την KNDS και οι επόμενες κινήσεις στην άμυνα

Σύμβαση για την προμήθεια 200 τμημάτων για το Leopard 2A8, τα οποία θα κατασκευαστούν στο Αμυντικό Hub της Metlen στον Βόλο έως το 2031.

Η start up που ετοιμάζει "στρατό" 50.000 ρομπότ για αγορά εργασίας και ένοπλες δυνάμεις

Το ανθρωποειδές Phantom έχει ύψος 1,75 μ., βάρος 82 κιλά και θα μπορεί να κινείται οπλισμένο και να πολεμά.

Πώς θα είναι το νέο θεματικό πάρκο της Dreamland Experience στο Village Ρέντη των Premia – Αντετοκούνμπο

Η συνολική αναβάθμιση του συγκροτήματος στο Ρέντη βρίσκεται σε εξέλιξη.

Startups: Ωριμάζει το ελληνικό οικοσύστημα αλλά τα μεγάλα exits απουσιάζουν

Αν και παρατηρείται μεγαλύτερος αριθμός εξαγορών, καμία δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως "μεγάλη" ή καθοριστική για την αγορά.

Dialectica: Ισχυρή ανάπτυξη, νέες θέσεις εργασίας και ανοιχτό το ενδεχόμενο εξαγορών

Απασχολεί περισσότερους από 1.600 εργαζόμενους παγκοσμίως, με σχεδόν τους μισούς στην Ελλάδα.

Prisma Electronics: Ποια είναι η ελληνική εταιρεία που εκτοξεύει νανοδορυφόρο στο διάστημα

Η αποστολή είναι προγραμματισμένη για τα μέσα Νοεμβρίου.

Arla Foods Ελλάς: Το Lurpak "νοστιμεύει" τζίρο και κέρδη

Τι λέει για την πιστότητα των καταναλωτών η κυρία Άντζελα Κοτρότσου, αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Arla Foods Ελλάς. Γιατί ήταν δύσκολη χρονιά το 2024.