Ελληνικός σιδηρόδρομος σε τροχιά ζημιών: Η ανάκαμψη παραμένει μακρινός σταθμός

Ελληνικός σιδηρόδρομος σε τροχιά ζημιών: Η ανάκαμψη παραμένει μακρινός σταθμός

Του Στάθη Βασιλόπουλου

Μετά από δύο καίρια πλήγματα —την τραγωδία στα Τέμπη και τη θεομηνία "Daniel"— ο ελληνικός σιδηρόδρομος προσπαθεί να σταθεί ξανά στα "πόδια" του καθώς παραμένει εγκλωβισμένος ανάμεσα σε οικονομικές απώλειες, διαρθρωτικά προβλήματα και τη χαμηλή εμπιστοσύνη του κοινού. Τα οικονομικά αποτελέσματα της Hellenic Train και του ΟΣΕ δείχνουν ότι ο δρόμος προς την ανάκαμψη θα είναι μακρύς και ανηφορικός και το στοίχημα  για επανεκκίνηση  φαντάζει κάτω από αυτές τις συνθήκες εξαιρετικά δύσκολο.

Στην οικονομική χρήση του 2024, τα βιβλία της Hellenic Train έγραψαν ξανά "κόκκινο". Παρά την αύξηση των συνολικών εσόδων στα 103,2 εκατ. ευρώ (από 97 εκατ. το 2023), οι καθαρές ζημίες παρέμειναν υψηλές, αγγίζοντας τα 62,86 εκατ. ευρώ. Οι επιβατικές μεταφορές ενισχύθηκαν οριακά στα 41,45 εκατ. ευρώ, ενώ και οι εμπορευματικές κινήθηκαν ανοδικά στα 9 εκατ. ευρώ — ωστόσο, η αύξηση των εξόδων (124,9 εκατ. ευρώ από 119,8 εκατ.) εξανέμισε κάθε θετική προοπτική. Το ενεργειακό κόστος, η συντήρηση του τροχαίου υλικού και οι καθυστερήσεις στα έργα επιβάρυναν ακόμη περισσότερο τον ισολογισμό.

Η εταιρεία στηρίχθηκε για άλλη μια φορά στη μητρική Ferrovie dello Stato Italiane. Με την εγγύηση της Trenitalia, εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση 140 εκατ. ευρώ, ενώ στα τέλη του 2024 εγκρίθηκε και αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κατά 50 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, η εξάρτηση αυτή καταδεικνύει το εύθραυστο οικονομικό περιβάλλον στο οποίο κινείται η Hellenic Train — ένα περιβάλλον όπου η εμπορική δραστηριότητα παραμένει στάσιμη και οι ταμειακές εκροές "ροκανίζουν" τις όποιες προοπτικές ανάκαμψης.

Παράλληλα, ο ΟΣΕ προσπαθεί να επαναφέρει μια στοιχειώδη ισορροπία στα οικονομικά του, αν και το αποτέλεσμα παραμένει "αναιμικό". Τα έσοδα την περσινή χρονιά μειώθηκαν στα 124,3 εκατ. ευρώ (από 137,8 εκατ.), με την κρατική επιχορήγηση να παραμένει στα 75 εκατ. ευρώ. Για τα επόμενα έτη, ο ΟΣΕ αναμένει ενίσχυση της κρατικής χρηματοδότησης, με την επιχορήγηση να εκτιμάται ότι θα αυξηθεί στα 120 εκατ. ευρώ το 2025, εξέλιξη που θεωρείται κρίσιμη για τη διατήρηση της λειτουργικής του βιωσιμότητας.

Παρότι τα έξοδα υποχώρησαν θεαματικά στα 120,4 εκατ. από 231,4 εκατ., οι ζημίες μετά φόρων παρέμειναν βαριές — 171,9 εκατ. ευρώ το 2024, έναντι 245,7 εκατ. το 2023. Η μείωση του προσωπικού, που πλέον αριθμεί μόλις 568 άτομα, υπογραμμίζει τις χρόνιες ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό, με τον μέσο όρο ηλικίας να ξεπερνά τα 50 έτη.

Σημείο τριβής στις σχέσεις ΟΣΕ–Hellenic Train παραμένουν τα τέλη υποδομής. Οι ανεξόφλητες οφειλές της Hellenic Train προς τον ΟΣΕ, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει ο Οργανισμός στις χρηματοοικονομικές του καταστάσεις, αγγίζουν τα 139,9 εκατ. ευρώ , με το 88,8% να αφορά μη καταβληθέντα τέλη από το 2020 έως το τέλος του 2024 — ποσά που η Hellenic Train αμφισβητεί. Το οικονομικό αυτό "πινγκ πονγκ" αποκαλύπτει την αλληλεξάρτηση των δύο που, αντί να ενισχύουν ο ένας τον άλλον, παλεύουν ο καθένας για επιβίωση.

Την ίδια ώρα, το Υπουργείο Μεταφορών και η Hellenic Train βρίσκονται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για την αναθεώρηση της σύμβασης που αφορά τις άγονες γραμμές, με φόντο επενδύσεις 360 εκατ. ευρώ σε νέα τρένα και τεχνικές εγκαταστάσεις. H συμφωνία θεωρείται κρίσιμη για την επανεκκίνηση του σιδηροδρομικού έργου και αναμένεται να οριστικοποιηθεί έως το τέλος του έτους.

Περισσότερα από Forbes

Επενδύσεις - μαμούθ στις ευρωπαϊκές start ups

Η έκθεση "State of European Tech 2025" της Atomico καταγράφει ένα οικοσύστημα που βγαίνει από μια περίοδο διεθνούς επενδυτικής ύφεσης.

Finthesis: Ισχυρή ανοδική τροχιά για την one stop shop στεγαστικών

Η διαμεσολάβηση δανείων κερδίζει γρήγορα έδαφος στην αγορά, καθώς απαλλάσσει τους υποψήφιους δανειολήπτες από χρονοβόρες έρευνες, ραντεβού και γραφειοκρατία.

Frezyderm: Ελληνικά δερμοκαλλυντικά σε 50 χώρες - Πού "ανεβάζει" μερίδια

Στα 62,20 εκατ. ευρώ ανήλθε ο κύκλος εργασιών της εταιρείας των Γιάννη και Ευθύμιου Αναστασίου. Το αυξημένο κόστος α’ υλών που πίεσε τα περιθώρια κέρδους και η σημαντική μείωση δανεισμού.

ΗΠΑ: Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς (SEC) ερευνά τη Jefferies για την έκθεσή της στη χρεοκοπημένη First Brands

Eξετάζει εάν η Jefferies παρείχε επαρκή ενημέρωση στους επενδυτές σχετικά με την έκθεση του Point Bonita fund στην προβληματική εταιρεία.

Dialectica: Ισχυρή ανάπτυξη, νέες θέσεις εργασίας και ανοιχτό το ενδεχόμενο εξαγορών

Απασχολεί περισσότερους από 1.600 εργαζόμενους παγκοσμίως, με σχεδόν τους μισούς στην Ελλάδα.

Οι τρεις άξονες του business plan της Aqua Bridge για την επόμενη μέρα της Avramar

"Συνεργαζόμαστε στενά με τις τράπεζες για να εξασφαλίσουμε ασφαλή μετάβαση" σημειώνει η διοίκηση της Aqua Bridge. Η κατάθεση της συμφωνίας εξυγίανσης στο Πρωτοδικείο.

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Πότε παραδίδεται το νέο αεροδρόμιο στο Ηράκλειο Κρήτης

Το έργο ύψους 625 εκατ. ευρώ έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό άνω του 65%.

Mind the Hack: Επεκτείνεται στη Μέση Ανατολή η startup που αυτοματοποιεί την κυβερνοασφάλεια

Η startup σήκωσε πρόσφατα 2,8 εκατ. ευρώ, με lead investor τον όμιλο Deep Capital Group.

Prisma Electronics: Ποια είναι η ελληνική εταιρεία που εκτοξεύει νανοδορυφόρο στο διάστημα

Η αποστολή είναι προγραμματισμένη για τα μέσα Νοεμβρίου.

Arla Foods Ελλάς: Το Lurpak "νοστιμεύει" τζίρο και κέρδη

Τι λέει για την πιστότητα των καταναλωτών η κυρία Άντζελα Κοτρότσου, αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Arla Foods Ελλάς. Γιατί ήταν δύσκολη χρονιά το 2024.