Της Ξανθής Γούναρη
Μισογεμάτο έμεινε το "ποτήρι" της Diageo Hellas το 2024, η οποία παρ’ όλα αυτά συνεχίζει να αποδίδει σημαντικό μέρισμα στον μητρικό όμιλο, θέτοντας αισιόδοξους αλλά ρεαλιστικούς στόχους για την πορεία της τρέχουσας χρήσης.
"Η πορεία της εταιρείας για την χρήση 1/7/23-30/6/24 παρουσίασε μια ελαφρά πτώση σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, μια εξέλιξη που αποδίδεται κυρίως στο α’ εξάμηνο του ημερολογιακού 2024", επισημαίνει η διοίκηση, υπό τον Patrick Gantier, στις χρηματοοικονομικές καταστάσεις της Diageo Hellas που δημοσιεύτηκαν πριν λίγες ώρες στο ΓΕΜΗ.
Μείωση πωλήσεων 4,9%
Αναλυτικότερα, ο καθαρός κύκλος εργασιών της ελληνικής θυγατρικής του ομίλου Diageo με σήματα όπως Johnnie Walker, Haig, Dimple, Cardhu, Smirnoff Vodka, Ciroc Vodka, Gordon’s Gin, Tanqueray και Baileys ήταν μειωμένος κατά 4,9% στο τέλος Ιουνίου του 2024 σε σχέση με το 2023, φθάνοντας σε 74,62 εκατ. ευρώ έναντι 78,45 εκατ.
Σημειώνεται ότι οι πωλήσεις συμπεριλαμβανομένου του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης Οινοπνεύματος ύψους 67,17 εκατ. ευρώ διαμορφώθηκαν σε 141,79 εκατ. ευρώ πέρσι, από 146,2 εκατ. στην οικονομική χρήση Ιούλιος 2022 / Ιούνιος 2023.
Και σε όρους κερδοφορίας η Diageo Hellas εμφάνισε χαμηλότερες επιδόσεις σε σχέση με το 2023.
Συγκεκριμένα, τα προ φόρων αποτελέσματα έκλεισαν στα 4,73 εκατ. ευρώ κατά την οικονομική χρήση Ιούλιος 2023 / Ιούνιος 2024 από 4,88 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν, ενώ τα καθαρά αποτελέσματα κατέγραψαν υποχώρηση 3,9% στα 3,73 εκατ. ευρώ.
Τα ίδια κεφάλαια κατά την 30.06.2024 ανέρχονται σε 16.847.844 ευρώ παραμένοντας περίπου στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη χρήση (16.966.343 ευρώ), ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα ανήλθαν σε 13,88 εκατ. ευρώ από 27,08 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν.
Επιπλέον, σημειώνεται ότι η εταιρεία διατηρεί ασφαλιστική κάλυψη κλάδου πιστώσεων για την διαχείριση του πιστωτικού κινδύνου της που προκύπτει από τις εμπορικές απαιτήσεις. Την 30η Ιουνίου 2024, η Diageo Hellas είχε σχηματίσει πρόβλεψη για επισφαλείς απαιτήσεις συνολικού ποσού 14,9 εκατ. ευρώ, ενώ προέβη σε διαγραφή ποσού πρόβλεψης 10,79 εκατ. ευρώ.
Σχολιάζοντας την εικόνα της περσινής χρήσης, η διοίκηση επισημαίνει ότι "Παρά τις προκλήσεις που ανέκυψαν στο ευρύτερο μακροοικονομικό περιβάλλον, η εταιρεία κατάφερε να διατηρήσει τη σταθερότητά της και να επιδείξει ανθεκτικότητα στις συνθήκες της αγοράς. Σε αυτό το πλαίσιο, η συνολική της επίδοση κρίνεται ικανοποιητική, επιβεβαιώνοντας τη στρατηγική της προσαρμοστικότητας και τη δέσμευσή της για βιώσιμη ανάπτυξη. Παράλληλα, με την εφαρμογή αποτελεσματικών μέτρων διαχείρισης του πιστωτικού κινδύνου και τη διατήρηση ισχυρών εμπορικών συνεργασιών, η εταιρεία εξασφάλισε τη διατήρηση της κερδοφορίας της σε ικανοποιητικά επίπεδα.".
Μερίσματα άνω των 7,3 εκατ. στη διετία
Το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας, που δραστηριοποιείται στο χονδρικό εμπόριο ποτών και ελέγχεται από την ολλανδική Selviac Nederland B.V., με τελική ελέγχουσα την Diageo Plc με έδρα στο Ηνωμένο Βασίλειο, αναμένεται να προτείνει στην προσεχή τακτική γενική συνέλευση των μετόχων τη διάθεση ποσού 3.533.394 ευρώ από τα καθαρά μετά από φόρους κέρδη της χρήσης 2024.
Σημειώνεται ότι κατά την προηγούμενη χρήση, η εταιρεία είχε δώσει μέρισμα της τάξης των 3.854.574 ευρώ.
Αισιόδοξοι και ρεαλιστικοί στόχοι
Σχετικά με τις προβλέψεις για την πορεία της φετινής χρήσης, η διοίκηση αναφέρει ότι "Η εταιρεία μας βασιζόμενη στα ευρέως γνωστά προϊόντα της, στη γνώση της αγοράς και στους ανθρώπους της έχει θέσει αισιόδοξους αλλά ρεαλιστικούς στόχους και καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την υλοποίησή τους, λαμβάνοντας πάντοτε υπ’ όψιν τη δύσκολη οικονομική συγκυρία που διέρχεται η χώρα μας. Παράγοντες όπως η βελτίωση σημαντικών δεικτών της οικονομίας, του επενδυτικού κλίματος και του κλίματος στην αγορά, αναμένεται να συμβάλλουν θετικά στην πορεία σταθεροποίησης και ανάπτυξης.".
Η αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες
Ωστόσο, η Diageo, όπως και το σύνολο των εταιρειών του κλάδου των αλκοολούχων ποτών, θα πρέπει να αντιμετωπίσουν και το ζήτημα της αλλαγής των καταναλωτικών συνηθειών, που επηρεάζει το out of home κανάλι, όπου τα περιθώρια κέρδους είναι υψηλότερα.
Αν και οι Έλληνες, μαζί με τους Ισπανούς και τους Ιταλούς, χαρακτηρίζονται ως "κοινωνικοί πότες", συνηθίζουν δηλαδή να καταναλώνουν αλκοόλ με παρέα κυρίως εκτός σπιτιού, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στις βορειοευρωπαϊκές χώρες, το "αξίωμα" φαίνεται ότι αρχίζει να αλλάζει, τουλάχιστον όσον αφορά τον τόπο.
Αντί λοιπόν για την έξοδο σε κάποιο κατάστημα εστίασης, ολοένα και περισσότεροι επιλέγουν την κατ’ οίκον κατανάλωση αλκοολούχων ποτών, στην προσπάθεια να μειώσουν τις έξτρα δαπάνες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο Παναγιώτης Μπορέτος, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Circana κατά τη διάρκεια του πρόσφατου 15ου Food Retail Conference, η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών στο σπίτι αποτυπώνεται στις αυξημένες πωλήσεις κατά 4,4% σε αξία, ενώ αντίστοιχα υπάρχει μία πτώση στα κανάλια εκτός σπιτιού.
Αυτή η αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες, σε συνδυασμό με τη διάψευση των προσδοκιών για "καλό" τουρισμό το 2024 σε ό,τι έχει να κάνει με την εισαγόμενη κατανάλωση αντανακλάται και στην κόπωση που παρουσίασε πέρσι το fine drinking. Κάτι που ενδεχομένως να συνεχιστεί και εφέτος εάν επηρεαστεί η κατά κεφαλήν τουριστική δαπάνη λόγω του "εμπορικών πολέμων".