Dust + Cream: Τι ετοιμάζει η εταιρεία καλλυντικών που γεννήθηκε από τρεις πτωχεύσεις

Dust + Cream: Τι ετοιμάζει η εταιρεία καλλυντικών που γεννήθηκε από τρεις πτωχεύσεις

Του Γιώργου Λαμπίρη

Έχοντας έρθει εις τριπλούν αντιμέτωπος με την πτώχευση σε διαφορετικά επιχειρηματικά εγχειρήματα, ο Λέανδρος Καρακατσάνης, είναι ο άνθρωπος που κατάφερε να επανέλθει ισάριθμες φορές, δημιουργώντας καινούργιες επιχειρήσεις και εν τέλει ιδρύοντας την γνωστή εταιρεία Dust + Cream. 

Η επιχείρηση αυτήν την περίοδο σχεδιάζει την εξαγωγή των προϊόντων της και την επέκταση σε χώρες εκτός συνόρων. Επιδίωξη της εταιρείας με έδρα τη Νικόπολη Θεσσαλονίκης είναι να αναπτύξει τη δραστηριότητά της τα επόμενα χρόνια, έχοντας προγραμματίσει συνολικές επενδύσεις για τη διετία 2025-2026, οι οποίες υπερβαίνουν τα 4 εκατομμύρια ευρώ. Ταυτόχρονα, διερευνά την μελλοντική επέκταση του φυσικού δικτύου καταστημάτων μέσω μοντέλου master franchise σε χώρες των Βαλκανίων, όπως επισήμανε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της επιχείρησης, Λέανδρος Καρακατσάνης. Το συγκεκριμένο πλάνο ωστόσο πρόκειται να υλοποιηθεί σε δεύτερο χρόνο, δεδομένου ότι προτεραιότητα αποτελεί η είσοδος σε νέα κανάλια της αγοράς με έμφαση στη χονδρική.

Σημειώνεται ότι η συνολική αγορά καλλυντικών ανέρχεται στο 1 δισεκατομμύριο ευρώ στην Ελλάδα. Η επιλεκτική διανομή έχει τζίρο 160 εκατ. ευρώ και ακόμα 160 εκατ. ευρώ αντιστοιχεί στα καλλυντικά ευρείας διανομής, τα υπόλοιπα 680 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν σε μαζικές πωλήσεις που πραγματοποιούνται σε κανάλια, όπως τα σούπερ μάρκετ, τα φαρμακεία και τα ηλεκτρονικά καταστήματα. 

Αγγίζει τα 20 εκατομμύρια ευρώ

Το 2024 η Dust + Cream έφτασε τα 17,65 εκατ. ευρώ, από 10,95 εκατ. ευρώ το 2020, 12,08 το 2021, 14,81 εκατ. ευρώ και το 2023 16,49 εκατ. ευρώ. Για το 2025 αναμένει διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης, αγγίζοντας τα 20 εκατομμύρια ευρώ. Το EBITDA από 650 χιλιάδες ευρώ με περιθώριο 5,9% το 2020, έφτασε τα 1,42 εκατ. ευρώ με περιθώριο 11,8% το 2021, τα 1,46 εκατ. ευρώ το 2022 με περιθώριο 9,9% (έχει εξαιρεθεί το όφελος της επιστρεπτέας προκαταβολής για λόγους σύγκρισης), το 2023 ήταν 1,3 εκατ. ευρώ με περιθώριο 7,9% και το 2024 1,5 εκατ. ευρώ με περιθώριο 8,5%. Στο τέλος του 2024 το ύψος του δανεισμού ήταν 4,2 εκατομμύρια ευρώ. Η μέση απόδειξη στα καταστήματα Dust + Cream ανέρχεται σε 17,6 ευρώ (έχοντας ξεκινήσει με μέση απόδειξη 4 ευρώ κατά την έναρξη της επιχείρησης το 2012) και στην επιλεκτική διανομή περίπου 45 ευρώ, ενώ στην ευρεία διανομή η μέση απόδειξη είναι περίπου 15 ευρώ. 

Η εταιρεία επιδιώκει συνεχή ανάπτυξη πωλήσεων, εμφανίζοντας μέση ετήσια αύξηση 13% για το διάστημα 2020-2024 με γεωγραφική επέκταση σε όλη την Ελλάδα, αύξηση περιθωρίου μεικτής κερδοφορίας αλλά και αύξηση λειτουργικής κερδοφορίας σε απόλυτο μέγεθος. Στόχος είναι η διατήρηση του υψηλού ποσοστού ιδίων κεφαλαίων προς υποχρεώσεις και το υψηλό καθαρό κεφάλαιο κίνησης. 

Παράγει 3,5 εκατομμύρια τεμάχια προϊόντων ετησίως

Η εταιρεία παράγει ετησίως περίπου 3,5 εκατομμύρια τεμάχια στις παραγωγικές της εγκαταστάσεις στη Νικόπολη Θεσσαλονίκης. Το 77% των πωλήσεων προέρχεται από προϊόντα Dust + Cream και το υπόλοιπο 23% του τζίρου προέρχεται από προϊόντα τρίτων που εμπορεύεται η εταιρεία. Σημειώνεται ότι το 67% του 77% των προϊόντων που διαθέτει, είναι ιδιοπαραγόμενο. 

Οι επενδύσεις της διετίας 2025-2026

Στα επόμενα βήματα με βάση τον προγραμματισμό επενδύσεων για τα έτη 2025-2026 είναι η αναβάθμιση των κεντρικών εγκαταστάσεων, η μετεγκατάσταση, επέκταση και διαμόρφωση σύγχρονου χώρου παραγωγής, η επένδυση και αναβάθμιση των υποδομών logistics, η ανακαίνιση των γραφείων και των κεντρικών υπηρεσιών. Εκτός των άλλων περιλαμβάνονται δαπάνες για μηχανολογικό εξοπλισμό, αγορά νέου εργαστηριακού εξοπλισμού, ψηφιακή αναβάθμιση και αυτοματοποίηση της παραγωγής. Ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε περίπου 4,5 εκατ. ευρώ, ενώ ένα μέρος θα καλυφθεί μέσω του προγράμματος Έξυπνη Μεταποίηση για την αναβάθμιση του μηχανολογικού εξοπλισμού. Επίσης εξετάζονται και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία – με κύριο πυλώνα το Ταμείο Ανάκαμψης - για την κάλυψη της αναβάθμισης των κτιριακών εγκαταστάσεων και του μηχανολογικού εξοπλισμού. 

Κατά την περίοδο 2020-2024, η εταιρεία επένδυσε 2,7 εκατομμύρια ευρώ σε ενσώματα πάγια για την ανάπτυξη του φυσικού δικτύου λιανικής, καθώς στρατηγική ήταν η δημιουργία εταιρικών σημείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με την είσοδο σε μεγάλα εμπορικά κέντρα. Επιπλέον, 1,38 εκατ. ευρώ διατέθηκαν στη θυγατρική της Κύπρου με τη δημιουργία φυσικού δικτύου λιανικής. Το σύνολο των επενδυτικών δαπανών ανήλθε στα 4,09 εκατ. ευρώ. Αυτή τη στιγμή, η Dust & Cream διατηρεί 29 εταιρικά καταστήματα στην Ελλάδα και επιπλέον 5 εταιρικά σημεία στην Κύπρο. Το σύνολο του δικτύου καταστημάτων franchise είναι 53. 

Εξετάζει νέα κανάλια πωλήσεων χονδρικής

Πλέον, στοχεύει σε επενδύσεις προς νέα κανάλια πωλήσεων χονδρικής στην Ελλάδα και το εξωτερικό, με την εμπορία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και επώνυμων προϊόντων που παράγει (πλην αυτών υπό το brand Dust & Cream). Αυτή τη στιγμή, ο τζίρος της χονδρικής σε Ελλάδα και εξωτερικό, ανέρχεται σε περίπου 600 χιλιάδες ευρώ, παρουσιάζοντας ευρύ πεδίο ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια. 

Το ιστορικό τριών πτωχεύσεων

O ιδρυτής της Dust & Cream, Λέανδρος Καρακατσάνης, προερχόταν από οικογένεια με αντικείμενο την εμπορία καπνών. Ωστόσο, στην πορεία τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν ευνοϊκά, καθώς την περίοδο 1989-1990 η οικογενειακή επιχείρηση οδηγήθηκε σε παύση λειτουργίας λόγω οικονομικών δυσχερειών. Ο ίδιος για ένα διάστημα απασχολήθηκε σε εταιρεία παραγωγής μανιταριών με έδρα τη Βόρεια Ελλάδα καθώς και στην Κονσερβοποιία Βορείου Αιγαίου που παράγει τις μάρκες Trata και Flokos, ως εμπορικός διευθυντής και διευθυντής προμηθειών. Παράλληλα με την απασχόλησή του στην Κονσερβοποιία Βορείου Αιγαίου ίδρυσε μαζί με συνεργάτη του την εταιρεία Euro 1 Shop το 2007 με αντικείμενο την πώληση όλων των προϊόντων, αρχικά στην τιμή των 250 δραχμών, ενώ στη συνέχεια με την είσοδο του ευρώ η τιμή μετατράπηκε σε 1 ευρώ. Η εν λόγω επιχείρηση έφτασε να αριθμεί 60 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα το 2001, καταγράφοντας ραγδαία ανάπτυξη. Ωστόσο, η αντιπαράθεση με τον συνεργάτη του τον έφερε εκτός επιχείρησης και με μηδενική ρευστότητα που θα του επέτρεπε να κάνει οποιοδήποτε άλλο βήμα. Το 2000 αγόρασε την άδεια παραγωγής καλλυντικών που διατηρούσε μία μικρή μονάδα παραγωγής καλλυντικών με την ονομασία Perla στην περιοχή της Νικόπολης, η οποία ταυτόχρονα διατηρούσε την αντιπροσωπεία αρκετών καλλυντικών προϊόντων, μεταξύ των οποίων η διακίνηση των προϊόντων Noxzema. Η συγκεκριμένη μονάδα είχε μόλις έναν εργαζόμενο και έναν πελάτη. Τότε συστήθηκε η ΚρημΤημ Μονοπρόσωπη ΕΠΕ. 

Το 2001 ξεκίνησε να αναπτύσσει την αλυσίδα πώλησης εκπτωτικών αγαθών, Euromania Discount Stores, η οποία επεκτάθηκε και στη Βουλγαρία. Η εταιρεία παρουσίασε και σε αυτή την περίπτωση σημαντική ανάπτυξη. Επίσης, δανείστηκε από την τράπεζα και αγόρασε το κτίριο όπου σήμερα βρίσκεται η παραγωγή και τα κεντρικά γραφεία της Dust + Cream. Το 2008 ταξίδεψε στην Κίνα, όπου συνάντησε πέντε διαφορετικούς ανθρώπους της Jumbo, οι οποίοι εισήγαγαν μεγάλες ποσότητες προϊόντων, ενώ εκείνος εισήγαγε πολλά διαφορετικά προϊόντα σε μικροποσότητες. Τότε, αποφάσισε να ασχοληθεί μόνο με τα καλλυντικά, δημιουργώντας τo εμπορικό σήμα Dust & Cream. Ωστόσο, πλήρωσε τα τελευταία χρήματα για την εξόφληση της χρήσης του εμπορικού σήματος στο πρώτο του κατάστημα κατόπιν σχετικού αιτήματος του δημιουργικού γραφείου που το είχε σχεδιάσει, τα οποία ήταν και τα τελευταία χρήματα που είχε στη διάθεσή του, με την επιχείρησή του να καταρρέει εκ νέου. Το 2012 ξεκίνησε διαδικασίες ένταξης στον πτωχευτικό κώδικα. Και ενώ ήταν έτοιμος να υπογράψει την ένταξη στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα. Ξαφνικά έλαβε ένα τηλεφώνημα από κάποιον που ήθελε να αναπτύξει δραστηριότητα στον τομέα των καλλυντικών, αναπτύσσοντας κατάστημα στην Καλαμάτα. Ο Λ. Καρακατσάνης ταξίδεψε με το αυτοκίνητό του από τη Θεσσαλονίκη προς την Αθήνα, προκειμένου ο υποψήφιος συνεργάτης να δει μόνο το εμπορικό σήμα, καθότι έως τότε δεν είχε ξεκινήσει να δημιουργεί κάποιο κατάστημα. Λίγο αργότερα, ο υποψήφιος συνεργάτης τον κάλεσε και του είπε ότι είχε βρει κατάστημα στην Καλαμάτα και τον κάλεσε να πάνε να το δουν μαζί. "Σε εκείνο το ταξίδι που χιόνιζε εν μέσω κρίσης, ήρθε και η προσωπική κατάρρευση. Βγήκα από το δρόμο και είπα, ή πέφτεις στο γκρεμό ή συνεχίζεις. Μπήκα μέσα και συνέχισα", είπε στο πλαίσιο δημοσιογραφικής παρουσίασης ο κ. Καρακατσάνης. 

Το κατάστημα της Καλαμάτας βρισκόταν σε σημείο ελάχιστης προβολής. Ο Καρακατσάνης μόλις το είδε, αντιλήφθηκε ότι θα έπρεπε να δημιουργηθεί το νέο κατάστημα σε πολύ πιο κεντρικό σημείο της πόλης, ούτως ώστε να έχει πιθανότητες επιτυχίας. Κάπως έτσι άνοιξε το πρώτο σημείο πώλησης της Dust & Cream, πουλώντας αρχικά, προϊόντα με τιμή από 1 έως 5 ευρώ. Ο πρώτος τζίρος στο πρώτο απόγευμα που λειτούργησε ήταν 473 ευρώ και την επόμενη ημέρα διπλασιάστηκε. Σταδιακά, ο Λ. Καρακατσάνης κατάφερε να εξοφλήσει όλες τις υποχρεώσεις. Έκτοτε η Dust & Cream συνέχισε να αναπτύσσεται διαρκώς.

Powered by

EY «ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑΣ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ» ΕΛΛΑΔΟΣ 2025

Ο διαγωνισμός EY «Επιχειρηματίας της Χρονιάς» Ελλάδος 2025 τιμά τους επιχειρηματίες που, μέσα από το όραμα, την επιμονή και τη δημιουργικότητά τους, χτίζουν επιχειρήσεις με μακροπρόθεσμη αξία για την κοινωνία, τους εργαζομένους, τους πελάτες και τους συνεργάτες τους.

δες περισσοτερα

Περισσότερα από Forbes

Coinbase: Εξαγόρασε την επενδυτική πλατφόρμα κρυπτονομισμάτων Echo έναντι $375 εκατ.

"Θέλουμε να δημιουργήσουμε πιο προσιτές, αποτελεσματικές και διαφανείς κεφαλαιαγορές", ανέφερε η Coinbase.

Oscar και Astir: Με κέρδη στον "σοκολατοπόλεμο" των Χριστουγέννων – Το ερωτηματικό του κακάο

Οι δύο ιστορικές ελληνικές σοκολατοποιΐες κατέγραψαν διψήφια αύξηση κερδών το 2024, αψηφώντας το ράλι στις τιμές του κακάο.

Nestlé: Θα καταργήσει 16.000 θέσεις εργασίας παγκοσμίως τα επόμενα δύο χρόνια

Γεγονός που θα επιτρέψει "την εξοικονόμηση 1 δισεκ. φράγκων ετησίως έως το τέλος του 2027"

MAPEI Hellas: Φτιάχνει νέο εργοστάσιο στη Θεσσαλονίκη - Επένδυση 20 εκατ. κυρίως για εξαγωγές στα Βαλκάνια

Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή, Σπ. Παπαγιαννάκη, θα ενισχυθεί περαιτέρω η παραγωγική δυναμικότητα.

Eurocatering (Φρεσκούλης): Το νέο εργοστάσιο στη Βουλγαρία και το deadline του 2027

Οι επενδύσεις, η αναπτυξιακή πορεία και η συμφωνία για το exit των Latsco και EOS. Στα 65,73 εκατ. ο τζίρος το 2024.

LVMH: "Απογειώνεται" η μετοχή μετά τη θετική έκπληξη από τις πωλήσεις γ' τριμήνου

Η μετοχή της LVMH γνωρίζει άλμα έως και 13%, μετά την αύξηση στις οργανικές πωλήσεις για πρώτη φορά φέτος.

Η Chloé στην luxury ελληνική αγορά: Η στρατηγική επένδυση μέσω του ομίλου Φάις

Το νέο κατάστημα, στο ιστορικό κτίριο City Link επί της οδού Σταδίου 4, άνοιξε τις πόρτες του στα τέλη του Σεπτεμβρίου.

Σπ. Τσιλιγιάννης (Fieldoo): Το 75% των εταιρειών δυσκολεύεται να βρει προσωπικό – Εμείς έχουμε τη λύση

Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα έναντι πιο παραδοσιακών μοντέλων.

Οι νέες επενδύσεις του ομίλου Καράτζη στο ξενοδοχειακό χαρτοφυλάκιο στην Κρήτη

Εντός του 2026 η ολοκλήρωση ριζικής ανακαίνισης στο Nana Royal μετά την εξαγορά του από την Aldemar.

Ideal Holdings: "Ψήνει" νέα εξαγορά για εφέτος – Το νέο εργοστάσιο της Μπάρμπα Στάθης και τα μίνι attica

Έχουν δρομολογηθεί επενδύσεις της τάξης των 70 εκατ. ευρώ. Τα σχέδια για Μπάρμπα Στάθης, Attica Πολυκαταστήματα και τον κλάδο πληροφορικής

Οι νομπελίστες Οικονομίας 2025 αναγνωρίζουν την καινοτομία σε επίπεδο επιχείρησης ως κλειδί για την οικονομική ανάπτυξη

H επιτροπή του Νόμπελ επισημαίνει και μια αναπάντητη πρόκληση: την επιβράδυνση της παραγωγικότητας σε χώρες του ΟΟΣΑ από τη δεκαετία του 2000.

Arla Foods Ελλάς: Το Lurpak "νοστιμεύει" τζίρο και κέρδη

Τι λέει για την πιστότητα των καταναλωτών η κυρία Άντζελα Κοτρότσου, αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Arla Foods Ελλάς. Γιατί ήταν δύσκολη χρονιά το 2024.